روحانی: نتیجه اجلاس سوچی تشکیل کنگره ملی سوری-سوری است/ تأکید پوتین بر بازسازی سیاسی سوریه

رییس‌‌جمهور با تأکید بر اینکه همکاری ایران، روسیه و ترکیه در راستای صلح و ثبات منطقه ادامه خواهد داشت، گفت: ما همه را به تلاش برای ایجاد صلح و ثبات پایدار در منطقه دعوت می‌کنیم و این را در راستای بازگشت آوارگان به سوریه و بازسازی این کشور می‌دانیم.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه که پس از اجلاس سوچی انجام شد، با تشکر از ابتکار رییس جمهور روسیه برای برگزاری این اجلاس در راستای برقراری صلح و ثبات در سوریه و ایجاد شرایط امن در این کشور برای بازگشت آوارگان گفت: اهمیت برگزاری این اجلاس این است که در زمانی برگزار می‌شود که همکاری‌های سه کشور به جهانیان نشان داده که می‌تواند موجب کاهش تنش‌ها شود.

رییس جمهور اظهارداشت: این اجلاس در زمانی برگزار می‌گردد که پایگاه‌های اصلی داعش در سوریه و عراق از بین رفته و موفقیت بزرگی علیه تروریسم در منطقه به دست آمده است و این بر اهمیت این نشست می‌افزاید.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که ثابت شد تروریسم نمی‌تواند ابزار مهمی برای کشورها در مسیر رسیدن به مقاصدشان باشد و خطری برای همگان است، همانگونه که داعش برای امنیت کشورهایی که حامی‌شان بودند، نیز خطری بزرگ بود و با انجام اقدامات تروریستی موجب کشته شدن مردم در این کشورها نیز شد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه سه کشور نظرات خود را در این اجلاس به خوبی بیان کردند، افزود: هدف و نتیجه اصلی این اجلاس تشکیل کنگره ملی سوری - سوری است تا به واسطه آن همه اقوام، مذاهب و فعالان سوریه چه معارض و چه حامی دولت در آینده‌ای نزدیک در سوچی اجتماع کرده و درباره آینده سوریه بحث و تبادل نظر کنند.

روحانی تصریح کرد: هدف از برگزاری این کنگره ملی این است که زمینه برای تدوین قانون اساسی جدید در سوریه فراهم و به واسطه آن یک انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور برگزار شود و این می‌تواند پیام صلح و ثبات برای کل منطقه باشد.

رییس جمهور ضمن ابراز خرسندی از اینکه امروز گام جدیدی در راستای صلح و ثبات پایدار در منطقه و سوریه فراهم شده، اظهار امیدواری کرد تا در آینده شاهد برگزاری انتخابات آزاد در سوریه و رشد و توسعه این کشور باشیم و ثبات و امنیت پایدار را در این کشور مشاهده کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه در این اجلاس روسای جمهور سه کشور نظر موافق خود را با برگزاری کنگره گفتگوی ملی سوری - سوری در شهر سوچی اعلام کردند، گفت: مقرر شد وزرای خارجه، روسای ستادهای مشترک و مسئولان اطلاعاتی و امنیتی سه کشور شرایط را برای تشکیل این کنگره فراهم کنند.

پوتین:مسکو، تهران و آنکارا همکاری‌ها را تا پایان دادن کامل به تروریسم در منطقه ادامه خواهند داد

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این نشست خبری با تشکر از روسای جمهور ایران و ترکیه برای حضور در این نشست گفت: امروز مذاکرات سازنده و بسیار خوبی میان سران سه کشور انجام شد و ابعاد اصلی حل و فصل سیاسی بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت.

رییس جمهور روسیه افزود: روسای جمهور سه کشور بر برقراری صلح و ثبات پایدار، وحدت و تمامیت ارضی در سوریه تأکید داشته و همکاری‌های خود را تا پایان دادن کامل به تروریسم در منطقه ادامه خواهند داد.

پوتین با بیان اینکه موفقیت‌های خوبی در راستای حل و فصل بحران سوریه با تلاش‌ها و رایزنی‌های سه کشور به دست آمده است، گفت: در این اجلاس درباره بازسازی سیاسی سوریه در دوران پس از مناقشه تبادل نظر شد و عرصه‌های واجد همکاری و اهداف مشخص در این راستا تبیین گردید.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه مذاکرات آستانه کمک شایانی به کاهش سطح خشونت در سوریه کرد، گفت: ایران، ترکیه و روسیه همکاری خود را در مسیر توسعه ثبات پایدار منطقه ادامه خواهند داد.

پوتین با بیان اینکه با موافقت روسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه، کنگره ملی سوری - سوری برگزار خواهد شد، گفت: معتقدیم سرنوشت سوریه را باید مردم سوریه تعیین کنند. همچنین باید در چارچوب مذاکرات به بازسازی اجتماعی، اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در این کشور نیز بیندیشیم.

اردوغان: همکاری ایران، روسیه و ترکیه نورامیدی برای کاهش درد مردم است

همچنین رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه در دیدار با روسای جمهور ایران و روسیه بر توسعه همکاری‌ها و روابط تأکید کردیم، گفت: در اجلاس امروز موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و گام‌هایی که باید برای برقراری صلح پایدار در سوریه برداشته شود، بررسی شد.

رییس جمهور ترکیه با بیان اینکه در این اجلاس در خصوص آغاز بکار روند سیاسی آزاد و عادلانه توسط مردم و برقراری کنگره گفتگوی ملی سوریه به توافق رسیدیم، گفت: باید در راستای تسهیل در روند حل سیاسی بحران‌های منطقه‌ای تلاش کنیم.

اردوغان موفقیت و به ثمر رسیدن این تلاش‌ها را در گرو توسعه همکاری‌های فی مابین سه کشور برشمرد و گفت: اجرای اقدامات پیشگیرانه برای توسعه امنیت در سوریه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم و آواردگان این کشور حائز اهمیت است.

رییس جمهور ترکیه همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه را بسیار مهم دانست و آن را نور امیدی در راستای توسعه صلح و ثبات پایدار در منطقه و کاهش درد و رنج مردم عنوان کرد.

بیانیه روسای جمهوری ایران ، روسیه و ترکیه / تا شکست نهایی گروه های تروریستی به همکاری با یکدیگر ادامه می دهیم

روسای جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه در بیانیه ای مشترک ، با تایید مجدد حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه ، توافق نمودند تا شکست نهایی گروه های تروریستی به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.

این بیانیه مشترک که عصر چهارشنبه و در پایان اجلاس سوچی ، در پایتخت های سه کشور منتشر شد ، به امضای حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رسیده است.

متن بیانیه مشترک روسای جمهوری ایران ، روسیه و ترکیه به این شرح است:
جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه و جناب آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در یک نشست سه جانبه که در تاریخ 22 نوامبر 2017 در سوچی برگزارشد، بر عزم خود برای ادامه ی همکاری فعالانه بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به منظور برقراری صلح و ثبات در سوریه، در نظر گرفته شده توسط قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید نمودند.

روسای جمهور از سطح هماهنگی سه جانبه کنونی جهت حفظ و تقویت رژیم آتش بس در سوریه که کشورهای ایران، روسیه و ترکیه ضامن آن هستند ابراز رضایت کردند.

روسای جمهوری ابراز نمودند که متعاقب سالها تلاش بین المللی برای شکست گروه های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل در سوریه، موفقیت های حاصله طی یازده ماه پس از شکل گیری رژیم آتش بس در 29 دسامبر 2016 باعث کمک به نابودی داعش، جبهه النصره و سایر سازمان های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل شده است. ایشان همچنین توافق نمودند ایران، روسیه و ترکیه تا شکست نهایی این گروه ها به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.

روسای جمهور تأکید نمودند ایجاد نواحی کاهش تنش در سوریه از طریق فرایند آستانه بسیار کارآمد بوده و کمک چشمگیری به کاهش خشونت، تسکین آلام انسانی، محدود ساختن روند پناهندگان و آغاز تلاش برای تأمین شرایط برای بازگشت امن پناهندگان و آوارگان داخلی نموده است.

روسای جمهور تصدیق کردند که چارچوب آستانه و دستاوردهای آن تبدیل به ابزاری موثر برای کمک به صلح و ثبات در سوریه شده است.

آنها تصمیم گرفتند که ایران، روسیه و ترکیه همچنان به تلاش های هماهنگ خود ادامه دهند تا از پیشرفت در کاهش خشونت و عدم بازگشت آن اطمینان حاصل نمایند. آنها توافق کردند به سوریها در برگرداندن وحدت کشور و دستیابی به یک راه حل سیاسی برای این بحران ازطریق یک فرایند سوری - سوری فراگیر، آزاد، منصفانه و شفاف که منجر به یک تدوین قانون اساسی با حمایت مردم سوریه و انتخابات آزاد و منصفانه با مشارکت تمامی مردم واجد شرایط در سوریه تحت نظارت مناسب سازمان ملل شود، کمک کنند.

روسای سه کشور تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه را مورد تایید مجدد قرار دادند و تاکید کردند تحت هیچ شرایطی ایجاد نواحی کاهش تنش فوق الذکر و هر گونه ابتکار سیاسی برای حل بحران سوریه نمی بایست حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را تضعیف نماید.

روسای جمهور از نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و مخالفینی که خود را به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی و تجزیه ناپذیری سوریه متعهد می دانند درخواست کردند در کنگره گفتگوی ملی سوریه که در آینده نزدیک در سوچی برگزار می شود به طور سازنده مشارکت کنند. آنها همچنین توافق کردند فعالانه به موفقیت این کنگره کمک کنند. ایران، روسیه و ترکیه در خصوص شرکت کنندگان در این کنگره مشورت و توافق خواهند کرد.

روسای جمهور بر نیاز به دسترسی سریع، ایمن و بدون مانع برای کمک های بشردوستانه و نیز نیاز به انجام اقدامات اطمینان ساز از سوی طرفهای سوری از جمله آزادی بازداشت شدگان/ربوده شدگان و تحویل اجساد و نیز شناسایی مفقودین به منظور ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و دوام آتش بس تاکید کردند. آنها از اعضای علاقمند جامعه بین المللی خواستند از فرایند کاهش تنش و برقراری ثبات در سوریه از جمله با ارسال کمک های بیشتر برای مردم سوریه و نیز تسهیل مین زدایی، حفاظت از میراث تاریخی و بازسازی امکانات زیرساختی اساسی از جمله اقتصادی و اجتماعی حمایت کنند.

روسای جمهور ابراز امیدواری کردند پیشرفت در حل بحران سوریه از طریق همکاری بین ایران، روسیه و ترکیه تاثیر مثبتی بر بهبود شرایط کلی در منطقه داشته باشد و خطر اختلافات قومی و فرقه ای را کاهش دهد.

روسای جمهور تصمیم گرفتند در صورت لزوم بار دیگر ملاقات کنند.  روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه از جناب آقای ولادیمیر پوتین رییس جمهور فدراسیون روسیه برای میزبانی این اجلاس سه جانبه در سوچی تقدیر و تشکر کردند.

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =