۰ نفر
۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶

آغاز: اگرچه نوشتن در برخی موارد مصداق کوبیدن سنگ در هاون است، اما به قول مولوی بزرگ که می‌فرماید: «کوشش بیهوده به از خفتگی است»، نگارنده نیز هر از چندگاهی این سعی و تلاش بیهوده را انجام می‌دهد تا شاید همانند انداختن تیری درتاریکی به هدفی اصابت کند. گوش شنوایی پیدا شود و اقدامی صورت دهد تا بلکه اندکی آبروی رفته بازآید.

ماجرا، داستان خبرنگاری و خبرنویسی و انعکاس خبر در برخی بخش‌های خبری صدا و سیماست که هر از گاه اسباب تمسخر و دست انداختن این رسانه از سوی همگان می‌شود. جایی که دوستان وهمکاران ما بی‌اعتنا به اصول حرفه‌یی این کار، از خواندن و شنیدن برخی از خبرها چنان هول می‌شوند که در دیگ تعجیل و شتاب گرفتار شده و اندک آبرو و مایه این رسانه‌ را نیز بر پیکره تعجیل‌های خود خواسته سوار کرده و با دمیدنی محکم به باد می‌دهند.

میانه: تحولات یک سال اخیر در سپهر سیاسی و رسانه‌یی کشور فضایی را فراهم آورده است تا برخی از فعالان رسانه‌یی دست به کار انتشار نشریه شوند. از جمله این نشریات دو رسانه «ایران فردا» و «زنان امروز» است که اخیرا منتشر شده‌اند. این دو نشریه برای انتشار، تمامی مراحل قانونی کار را طی‌ کرده‌اند. یکی مجوز خود را در دولت قبلی گرفته است و دیگری تغییر مجوزش را در دولت یازدهم و هر دوی آنها در فضایی قانونی منتشر شده‌اند. آن هم در فضایی که انتشار نشریه چاپی عملا جز دردسر و زیان مالی ثمری ندارد. نشریه ایران فردا در دولت آقای هاشمی مجوز گرفته بود و جالب این که در آن دولت انتقادات خود را انجام و منتشر شد. اما در دولت اصلاحات توقیفش کردند . صدا و سیما اما در انعکاس همین خبر (خبر انتشار نشریه زنان امروز ) چنان ذوق زده شد و از هول حلیم در دیگ افتاد که نه تنها رعایت امانت در صحت ودرستی یک خبر را نکرده است، بلکه از منظر یک رسانه‌یی که قرار است تریبون نظام جمهوری اسلامی باشد، عملا در کوی و برزن به گونه‌یی فریاد می‌زند که جمهوری اسلامی موافق سانسور و مخالف آزادی بیان است.

گر تو قرآن بدین نمط خوانی، ببری رونق مسلمانی

چندی قبل نگارنده در یادداشتی درباره یکی از موارد نقض اصول حرفه‌یی خبرنگاری در صدا و سیما نوشته بود که صدا و سیما رسانه‌یی بی‌طرف و منصف نیست.[این دکان بربند و بگشا آن دکان/آیا صدا و سیما رسانه‌ای منصف و بی‌طرف خواهد شد] همچنانکه در یادداشتی در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد(اسفند 1391) نیز بر همین نکته انگشت تاکید گذاشته بودم. [صدا و سیما و تعهد به اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری]

نگارنده در آن نوشته به تحقیقی دانشگاهی استناد کرده بود. در آن تحقیق نگارنده 60 گویه مرتبط با اخلاق‌حرفه‌یی روزنامه‌نگاری را برای 20 سردبیر از طیف‌های مختلف فکری و 20 استاد روزنامه‌نگاری که برخی از آنها در زمره مشاوران رسانه‌یی صدا و سیما هستند ارسال کرد. از میان آن گویه‌ها، گویه «صدا و سیما رسانه‌یی بیطرف نیست» بیشترین توافق را به دست آورده بود. در حالی که این گویه جزو گویه‌های اصلی من نبود.

انجام: اکنون باید علاوه بر این گویه، گویه‌یی دیگر راهم اضافه کرد که «صدا و سیما رسانه‌ دقیقی هم نیست». این در حالی است که دقت و صحت در کار خبری از جمله لوازم مهم اخلاق حرفه‌یی روزنامه‌نگاری است و رسانه‌یی که نخواهد این اصول اولیه و بدیهی را رعایت کند طبیعی است که در طرفه‌العینی اعتماد مخاطبان را از کف بدهد و سیل مخاطبان را به سمت شبکه‌های ماهوار‌ه‌یی سوق دهد. حال بماند که این روزها در یکی از بخش‌های خبری صدا وسیما خبری را مشاهده کردم که ماجرایی ساختگی را به خبرنگاری نسبت داده‌اند و تهمت و دروغی را بر او بستند که اخلاقه حرفه‌ای روزنامه‌نگاری به کنار، از منظر اخلاق اسلامی نیز جای پرسش فراوان دارد و رویکرد دست یابی به هدف با هر وسیله را به ذهن متبادر میکند.

این در حالی است که مقام محترم رهبری در سخنرانی ابتدای سال خویش در مرقد امام رضا(ع) ضمن تشویق به انتقاد گفتند: «نگاه نقادانه خود را نسبت به اوضاع فرهنگی حفظ کنید و با منطق محکم و بیان روشن و صریح، به مسوولان تذکر دهید» و افزودند: «در این زمینه باید از تهمت زنی، جنجال آفرینی و تکفیر کاملا خودداری کرد و مجموعه انقلابی کشور اعم از جوانان مومن و بزرگان و نخبگان، با منطق محکم و نگاه نقادانه، نقاط ضعف را به رخ ما مسوولان بکشند که این همان عزم ملی و مدیریت جهادی در زمینه فرهنگ است.»

پ .ت:مرتبط با متن: در این زمینه البته روزنامه کیهان هم چنین موضعی گرفت و بعد از یک روز  اگر چه لطف کرد و جوابیه معاونت مطبوعاتی را منتشر کرد اما از موضعی طلبکارانه توضیحات فراوانی داده است که در لینک زیر آن را بخوانید.

توضیح: این یادداشت در صفحه آخر روزنامه اعتماد دوشنبه منتشر شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 358046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شیدا IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    27 1
    صدا و سیما و مخصوصا ۲۰:۳۰ فکر میکنن بزرگتر کشورن. خط و نشون میکشن واسه همه. ...
  • بانوی ایرانی... IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    9 2
    "محرم گفتی و کردی کبابم..."
  • شانلی A1 ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    19 4
    حالا زیاد جدی نگیر قضیه رو؛ واقعا فکر میکنی صدا و سیما چند درصد بیننده داره ؟
    • رضا IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      0 3
      فعلا که طبق آمار وزارت ارشاد بالای 60 درصد هنوز صدا و سیما رسانه ی اولشونه.پس این شمایید که توی اقلیتید.
    • آرش A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      0 2
      اگه بیننده نداره پس چرا اینقدر زور می زنید؟
  • محمد IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    14 0
    خدا میدونه دیشب وقتی داشتم تلویزیون رو نگاه می کردم از این دروغ صدا و سیما چقدر متاثر شدم و حرص خوردم . خوشحالم از اینکه چنین ذهن های بیداری داریم که جواب دروغ های گستاخانه و به دور از اخلاق حرفه ای خبرنگاری رو به این سرعت و با استدلال می دن . واقعا لذت بردم . احسنت و درود بر نگارنده این متن
  • هموطن IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    13 1
    اعتماد مردم ایران را به صدا وسیما از روی دیش های ماهواره که بر پشت بام ها نصب شده می توان دید کافی است مدیران صدا وسیما با یک بالگرد بر فراز تهران و دیگر شهر ها گشتی بزنند و اعتماد مردم را به اخبارشان ببینند
    • رضا IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
      0 0
      فعلا که آمار وزارت فرهنگ خودتون چیزی دیگه ای میگه.جالبه اون موقع که آماری به نفع شما باشه سریع بهش استناد می کنید.ولی خدا نکنه چیزی به ضررتون باشه اصلا صداشو در نمیارید.
  • بی نام IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    13 2
    جالبه وقتی دوستان دلواپس از طرح موضوع شناسنامه دار بودن منتقد کاملاً دلواپس شده بودن "ما قال" و "من قال" راه انداخته بودن و می کفتند خود حرف مهمه نه گوینده ی اون ، حالا در این مورد گوینده براشون مهم شده
  • رضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۶
    1 2
    این که شما با صدا و سیما مشکل داری و یه نظر سنجی با بیست نفر عین خودت کردی دلیل بر به حق بودن حرفهای شما نیست.کسی باید این حرفها رو بزنه که خودش نسبت به صدا و سیما بی طرف باشه اونوقت می تونه در مورد بی طرفی صدا و سیما نظر بده.نه اینکه آدمی که به دلایل سیاسی با صدا و سیما مشکل داره بخواد در مورد بی طرفی صدا و سیما حرف بزنه.
  • آرش A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
    0 2
    اون روزنامه اعتماد که آخر اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری و دقت و صحت و هرچی تو این مایه است ، هست
    • هورزاد US ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      2 0
      امکان دارد روزنامه اعتماد هم خطا کند و ابن چه ربطی به ستون نویس اعتماد دارد. مگر ایشان مدیل مئسول اعتماد یا سردبیرش است که بخواهد پاسخگوی اعتراض شما باشد؟
  • بی نام IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    1 0
    ایکاش مثل آمار اس ام اسی اخذ شده در فوتبال ، یک آمار اس ام اسی هم از مقبول بودن روشهای صدا و سیما نزد مخاطبین اخذ می شد تا دقیقأ معلوم می شد چه کسی درست می گویید ، اینجوری نه آمار موافقین و نه آمار مخالفین روشهای صدا و سیما و یا شاید نسبتی ازین دو طیف معلوم نیست و همه خود را محق به ایراد گرفتن می دانند.