«خبرجنوب» نوشت: کاوش در مشهد مرغاب به کشف دیوار هخامنشی به طول بیش از 20 کیلومتر، شناسایی 300 گور دوران تاریخی، شناسایی و مطالعه ساختارهای آبی دوران هخامنشی، شناسایی آثاری از دوران میانسنگی، نوسنگی و محوطه های استقراری، کشف معادن تاریخی سنگ و... انجامید.

حمیدرضا کرمی سرپرست هیات بررسی و شناسایی باستانشناختی بخش مشهد مرغاب شهرستان خرمبید با اعلام این خبر گفت: علاوه بر دشت کمین و دشتسر پنیران دشت مرغاب نیز که در شهرستان خرمبید قرار دارد ازلحاظ طبیعی و موقعیت جغرافیایی در پیوند با پاسارگاد است. او افزود: این مناطق را میتوان از مهمترین قسمتهایی دانست که همواره در دورههای مختلف موردتوجه انسانها بوده و در جریان فعالیتهای پایگاه میراث جهانی پاسارگاد موردمطالعه قرارگرفته است.

این باستانشناس اظهار داشت: با توجه به اهداف جامعی که در حوزه برنامههای باستانشناسی این پایگاه قرارگرفته، بررسی میدانی محدوده موردنظر توسط گروه باستانشناسی پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با همکاری کارشناسان و متخصصین کارآزموده در حال انجام است.

به گفته وي، در این پروژه که تمام بخش های این منطقه را شامل میشود، گروه پژوهشی با بررسی جزییات آثار شناساییشده و باهدف کلان که شامل مرجع مناسب برای فعالیتهای پژوهشی مطالعاتی، دستیابی به بهترین روش حفاظتی از آثار با در نظر گرفتن موقعیتهای خاص جغرافیایی، مسیرهای دسترسی و روش حفاظت از آنها است، اقدام به بررسی، تحلیل و تکمیل مطالعات و تدوین و مستندنگاری آنها میکند.

کرمی افزود: جمعآوری دادهها ازجمله برداشت پلان، موقعیتیابی جهانی مکان، برداشت سفال، دوره بندی، مستند نگاری آثار معماری، مشخص کردن وضعیت مالکیت و ... طی برنامهای هدفمند برای ترسیم نقشه پراکنش آثار تاریخی این منطقه به تفکیک دوره بندی پیشازتاریخ، تاریخی و اسلامی و نقشه ارتباطی مکانی آثار تاریخی مهم دورهها، بخشهایی از این پروژه است.

وی تصریح کرد: تاکنون از شهر هخامنشی پاسارگاد تنها بخشهایی از محوطه حکومتی کشفشده و در دورههای گذشته بیشتر به آن پرداختهشده و از زیرساختهای حکومتی وزندگی مردم عادی پیرامون بخش شاهنشین اطلاعات کمی در اختیار است.

سرپرست هیات بررسی و شناسایی باستانشناختی بخش مشهد مرغاب گفت: پراکندگی آثار هخامنشی نظیر سدها، کانالها و معادن هخامنشی که دارای ارتباط مستقیم با شهر پاسارگاد است و گستره آن از چمیان (شهیدآباد) در شهرستان خرمبید آغاز و تا دره سیوند در جنوب دشت پاسارگاد و دشت کمین ادامه یافته است.

وي، کشف دیوار هخامنشی به طول بیش از 20 کیلومتر میان تنگ بلاغی و کوههای جنوبی سر پنیران، شناسایی نزدیک به 300 گور دوران تاریخی در مناطق موردمطالعه، شناسایی و مطالعه ساختارهای آبی دوران هخامنشی شامل چندین سد و نزدیک به 80 کیلومتر کانال آبرسانی در منطقه تنگ حنا، دشت علفی قادرآباد، پا کوه پاسارگاد، سر پنیران و دشت کمین را از موارد شناساییشده در این طرح اعلام کرد.

کرمی اظهار داشت: شناسایی آثاری از دوران میانسنگی و نوسنگی و محوطههای استقراری مربوط به دوران پیشازتاریخ، دوران تاریخی، دوران اسلامی، کشف معادن تاریخی سنگ در ارتباط با بناهای محوطه پاسارگاد، تنها بخشی از آثار و نشانههای فرهنگی است که تاکنون در جریان انجام این پژوهش شناساییشده است.

سرپرست هیات بررسی و شناسایی باستانشناختی بخش مشهد مرغاب افزود: با توجه به گستردگی مناطق مورد مطالعه پیشبینی میشود این برنامه تا پایان زمستان سال جاری ادامه یابد.

وي تهیه و راهاندازی پایگاه اطلاعات مکانی (GIS) آثار و پدیدههای باستانشناختی شهرستان پاسارگاد را یکی از مهمترین اهداف موردنظر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد دانست که پسازآن بررسی و مطالعه میدانی در مناطق یادشده، انجام خواهد شد. وی بابیان اینکه شهرستان پاسارگاد و بخش مشهد مرغاب در شمال استان فارس، در منطقه کوهستانی قرارگرفته، این منطقه را شامل چندین دشت میان کوهی دانست که از راه چند دره و تنگ کوهستانی به یکدیگر مرتبط می شوند و میانگین ارتفاع این مناطق 1850 متر از سطح دریا است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =