پیوستن همسران سفرا ی ۱۲کشور به کمپین دریاچه ارومیه

همسران سفرای ۱۲ کشور مقیم ایران که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، در سفر به ارومیه به کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» پیوستند.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی و به نقل از ستاد احیای دریاچه ارومیه، اواخر هفته گذشته با همکاری مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه، سازمان محیط زیست و وزارت امورخارجه ،همسران سفرای ١٢ کشور مقیم ایران از دریاچه ارومیه بازدید کردند و در جریان وضعیت دریاچه از گذشته تاکنون قرار گرفتند.
این سفر در راستای تعامل بیشتر با کشورهای مختلف دنیا و تعاملات مستمر ستاد احیای دریاچه ارومیه و آنها برای کسب تجارب علمی در حوزه جذب توریسم ، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه و جذب سرمایه گذاری بود.
در جریان این بازدید همسران سفرای کشورهای مالزی، نیوزلند، مجارستان، چین، الجزایر، تونس، هند، اندونزی، کوبا، فیلیپین، چک و سیرالئون از پروژه مقابله با ریزگردها در منطقه جبل و پل میانگذر ارومیه دیدن کردند و در نهایت با امضای خود به عضویت کمپین «من دریاچه ارومیه هستم» درآمدند تا حمایت خود از احیای دریاچه ارومیه را اعلام کنند.

منطقه از بروز طوفان نمکی نجات یافت


در منطقه جبل فرهاد سرخوش مدیردفترآذربایجان غربی در جمع همسران سفرای خارجی ، شهربانو امانی مشاور رییس سازمان محیط زیست ، شهنواز رحیمی مشاور همسر وزیر امور خارجه کشور، پرویز آراسته رییس سازمان محیط زیست استان آذربایجان غربی، حسین شاهباز مدیر امور بین الملل دفتر مرکزی ستاد احیا و سایر هیات همراه به تشریح وضعیت جبل پرداخت . وی گفت: پروژه مقابله با ریزگرد به دنبال خشک شدن آب دریاچه در منطقه جبل و بروز طوفان های نمکین آغاز شد . سرخوش افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه برای جلوگیری از بروز ریزگرد در بخشی از منطقه چرای دام ممنوع کرده(قرق) و در بخشی دیگر گونه های گیاهی از جمله گونه قره داغ و گز را کاشته شد .

برای جلوگیری از فاجعه محیط زیستی ایران را یاری کنید
در ادامه این مراسم حسین شاهباز، مدیراموربین الملل دفترمرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه در جمع اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه، شهربانو امانی مشاور رییس سازمان محیط زیست، شهنواز رحیمی مشاور همسروزیر امورخارجه کشور
و همسران سفرای خارجی به تشریح پروژه های در دست اجرا ستاد برای این نگین زیبای شمال غرب کشور پرداخت. وی در فرهنگسرای جوان شهر ارومیه گفت: تمامی پروژه های احیای دریاچه ارومیه با اجماع نظر کارشناسان متخصص داخلی و خارجی به مرحله اجرا رسیده و طبق برنامه زمانبندی در سومین سال از شروع فعالیت ها آب دریاچه به مرحله تثبیت رسیده و از خشک شدن کامل آن جلوگیری شد.


شاهباز همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکنولوژی های روز دنیا گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و به صورت سنتی مصرف می شود که باید با انتقال تکنولوژی ها و فناوری های نوین به صورت مدرنیزه تبدیل شود تا بهره وری از آب منطقه بالا رفته وبالطبع مصرف کاهش یابد.
مدیر امور بین الملل دفتر مرکزی ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: با مصرف حجم بالایی از آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، ورودی آب به این دریاچه در سال های گذشته کمتر شد و هر سال بخشی از آن به میزان ۲۲۰ کیلومتر مربع رو به خشکی نهاد.
وی همچنین از هیات سفر کننده خواست تا با انتقال اطلاعات دریاچه ارومیه به مردم و مسئولان کشورهای خود، در روند جلوگیری از خشک شدن این دریاچه و فجایع بسیار بالای زیست محیطی و انسانی دولت ایران را یاری کنند.
مدیر فرهنگسرای جوان ارومیه نیز در این جلسه دریاچه ارومیه را میراث طبیعی منطقه شمال غرب کشور عنوان کرد و گفت: جوانان ایران اسلامی دست به دست هم داده اند تا برای احیای این دریاچه زیبا تمام تلاش خود را بکار ببندند و در این راه دست همه کسانی را که بتوانند در احیای آن کمک کنند به گرمی خواهند فشرد.
خزائی خطاب به همسران سفرای کشورهای خارجی مقیم در ایران اضافه کرد: امیدواریم حضور شما برای جلب توجه مجامع بین المللی و کمک همه کشورها قدمی محکم و نتیجه بخش باشد.
گفتنی است این هیات با حضور در جاده شهید کلانتری و محل کشتی به گل نشسته که روزی ماشین ها را از این طرف پل به آن طرف پل حمل می کرد از نزدیک وضعیت دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار داده و اطلاعات لازم در خصوص تاریخچه دریاچه ارومیه و علل خشک شدنش به آنها ارائه شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 592322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =