وزیر بهداشت امروز این پرسش را مطرح کرد که چرا مصوبه دولت، قهوه خانه ها را از شمول ممنوعیت عرضه قلیان، استثنا کرده

امید سلیمی بنی: پس از حذف پر حرف و حدیث قهوه خانه ها از شمول آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با دخانیات، مخالفان بر طبل مخالفت کوفتند که در پیشانی این گروه، وزارت بهداشت قرار دارد، هر چند دیوان عدالت اداری نیز مخالف ضمنی خود را با این مصوبه اعلام کرده و گفته در این هفته، بررسی مصوبه جدید دولت را در دستور کار قرار خواهد داد. امروز نیز تعدادی از مقامات وزارت بهداشت تاکید کردند با مصوبه جدید دولت مخالفند.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: "با مصوبه اخیر که قهوه خانه ها را از شمول آئین نامه اجرایی قانون ملی مبارزه با دخانیات، استثنا کرده، مخالف هستیم."
کاظم ندافی که پنجشنبه گذشته اعلام کرده بود از این مصوبه که با قید "پیشنهاد وزارت بهداشت" تصویب شده بود، اطلاع ندارد، در توضیح مخالفت وزارت بهداشت گفت: "هفته گذشته، ما از این مصوبه مطلع نبودیم، ولی زمانی که پیشنهادهای مختلف واحدها و معاونتهای وزارت بهداشت به دولت را بررسی کردیم متوجه شدیم هرگز از سوی واحدهای وزارت بهداشت، چنین پیشنهادی به دولت ارائه نشده است."
ندافی در پاسخ خبرآنلاین به این پرسش که "چرا دولت، اعلام کرده وزارت بهداشت، این مصوبه را پیشنهاد کرده است"، گفت: "چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد، دلیل این موضوع را باید از کسانی پرسید که آن را ذکر کرده اند. ما همیشه با استعمال دخانیات در تمام اماکن عمومی از جمله قهوه خانه ها مخالف بوده ایم و هستیم."
 

دولت دقیقا خلاف پیشنهاد وزارت بهداشت عمل کرد
وزیر بهداشت و درمان نیز امروز، درباره مصوبه اخیر هیات دولت، موضعگیری کرد. مرضیه وحید دستجردی در گفتگو با ایسنا اعلام کرده این مصوبه، دقیقا بر خلاف پیشنهاد و صلاحدید وزارت بهداشت درباره منع مصرف دخانیات است.
وزیر بهداشت گفت: "پیشنهاد ما درباره قلیان همان پیشنهادی بود که در ستاد مبارزه با دخانیات مطرح کردیم و خوشبختانه در کمیسیون اجتماعی دولت رای آورد. مصوبه خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول آئین‌نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات، دقیقا مخالف پیشنهاد وزارت بهداشت است."
وی خطاب به تصویب کننده بخشنامه جدید این پرسش را مطرح کرد: "باید بپرسیم که این مصوبه از کجا نشأت گرفته است؟"
 

استدلال دولت: جلوگیری از بیکار قهوه خانه داران
به نظر می رسد مهمترین استدلال دولت در مستثنا کردن قهوه خانه ها از منع عرضه قلیان، بیکار شدن قهوه خانه داران بود. واقعیت این است که در حال حاضر، روزی نبوده که نوای قل قل قلیانها از قهوه خانه ها بیفتد. از سال 86 که آئین نامه قانون مبارزه با دخانیات به تصویب رسید، 10 سال فرصت برای جمع شدن قلیانها، داده شد، ولی این مهلت هیچگاه به اتمام نرسید، زیرا مصوبه هفته گذشته دولت، قهوه خانه ها را از شمول این آئین نامه استثنا کرد.
در این میان، عده ای از طرفداران قلیان، استدلال کردند با جلوگیری از عرضه قلیان در قهوه خانه ها، قلیان به خانه ها می رود و مردم را بیشتر بیمار می کند، زیرا هم ارزانتر تمام می شود و هم سایر اعضای خانواده که تمایلی به دود ندارند، در معرض دود دست دوم قرار می گیرند.
کاظم ندافی، از مسئولان وزارت بهداشت در مقابل این استدلال به خبرآنلاین می گوید: "برای تمام اقدامات سوئی که بر علیه سلامت و اخلاق جامعه انجام می شود می توان این چنین استدلال کرد. ولی آموزه های اسلام و مسایل بهداشتی می گوید در جامعه باید عوامل جذب کننده به سمت مسایل بیماری زا و ضد سلامت افراد را تبلیغ نکنیم. از طرفی نیز افراد را باید از درون با کار فرهنگی تقویت کرد تا به سمت این کارها نروند، هر دو جنبه در کنار هم باید پیش برود. "
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اینطور استدلال خود را ادامه می دهد: "مسئله دیگر کار تبلیغاتی و فرهنگی است تا این که افراد ضررهای دخانیات را بشناسند و به راحتی نیز به آن، دسترسی نداشته باشند، اگر هم کسی در خانه از قلیان استفاده کرد و اعضای خانواده را در معرض آسیب قرارداد، باز هم باید با کار فرهنگی و اطلاع رسانی او را متوجه اشتباهش کرد."
وی در پاسخ به دلیل اصلی تصویب این مصوبه می گوید: "به نظر می رسد استدلالی که باعث این تصمیم شده این است که تعدادی افرادی قهوه خانه دایر کرده اند و محل درآمدشان است، در معرض بیکاری قرار می گیرند."
پیش از وی نیز، رئیس اتحادیه قهوه خانه داران تهران درباره منع عرضه قلیان از بیکار شدن 40 هزار شاغل در قهوه خانه های تهران، خبر داده بود.

47/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    16 0
    بجای اینکه قلیان را جمع کنند شرکت دخانیات رو ببندد . تفریحات را برای مردم زیاد کنند تا کسی دنبال قلیان نره. فشار اقتصادی ، روحی و .... از روی مردم بردارند تا کسی به این بهانه سراغ دود نره .
  • بدون نام IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    4 0
    متاسفانه نگاه مسئولان ما همه یا هیچ شده، در همه جای دنیا برای مصرف دخانیات مکانهای خاصی وجود داره که مانع از گسترش آسیب ها میشن. قوانین در صورتی که با واقعیت ها تطابق نداشته باشند باعث رشد زیرزمینی و غیرقابل کنترل معضلات میشن.
  • پیمان IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    0 0
    تورو خدا یه فکری به حال بازارچه لب آب رشت و قلیان سراهاش کنید مخصوصا قلیان سرا دکه چوبی و کبابی اون واقعا وحشتناکه
  • بیژن IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۳
    0 0
    حالا نه مشکل ما فقط قلیانه .اونا که ممنوع کنن مشکل حل میشه حالا مواد مخدر را که ممنوع کردن دیگه کسی نمی کشه بهتره به جای این کارا در مدارس تدریس بشه