با گذشت نیمی از کنفرانس خبری فیزیک‌دانان آزمایشگاه هسته‌ای اروپا (سِرن) که خیلی‌ها امیدوار بودند خبر کشف بوزون هیگز در آن منتشر شود، مشخص شده که اطلاعات برای اعلام کشف قطعی بوزون هیگز کافی نیست.

پس از آغاز کنفرانس فیزیکدانان سرن در ساعت 16:30 به وقت ایران، بار زیادی روی سرورهای آزمایشگاه هسته‌ای اروپا و دیگر مراکز اطلاع‌رسانی ایجاد شد که نشان از سیل کاربران مشتاق برای دریافت آخرین کشفیات مرتبط با ذره بوزون هیگز بود.

در این کنفرانس، ابتدا فابیولا جیانوتی، سخنگوی آزمایش ATLAS به بیان گزارش از فعالیت‌های چند ماه اخیر پرداخت و در نهایت، اعلام کرد علی‌رغم پیشرفت‌های بسیار گسترده در آشکارسازی این ذره و حتی نشانه‌های قابل توجه در 126 گیگاالکترون‌ولت که شبیه به بوزون هیگز است، هنوز میزان اطلاعات برای تصمیم‌گیری نهایی در مورد وجود این ذره کافی نیست.

در ساعت 18:00 به وقت ایران، خبر رسمی آزمایشگاه هسته‌ای اروپا، سرن منتشر و کنفرانسی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.

به‌روز شده در 17:40: هم‌اکنون، گوئدو تونلی، سخنگوی آزمایش CMS در حال ارایه نتایج این آزمایش است. اخبار تکمیلی را در خبرآنلاین دنبال کنید.

به‌روز شده در 17:45: برخی دانشمندان با ابراز خرسندی از نتایج بدست‌آمده گفته‌اند این نتایج بدان معنی است که بوزون هیگز در محدوده جرم‌های سبک وجود ندارد.

به‌روز شده در 17:47: سخنگوی آزمایش سی.ام.اس، تصویری از نتایج بدست آمده از برخورد پروتون-پروتون را نشان داد. در اینجا چهار الکترون بسیار پرانرژی (خطوط سبزرنگ که نشان‌دهنده مسیر و ستون‌های قرمز که نشان‌دهنده انرژی است) را می‌بینید که ویژگی‌های آن متناظر با ذرات حاصل از واپاشی بوزون هیگز است.

به‌روز شده در 17:53: به نظر می‌رسد نتایج سی.ام.اس نیز نشانه‌هایی را در حوالی 125 گیگاالکترون‌ولت پیدا کرده باشد. با این حساب، کشف بوزون هیگز در سال آینده (2012) رقم خواهد خورد.

به‌رو شده در 18:00 : تا اینجای کار، آزمایش ATLAS محدوده جرم بوزون هیگز را 115 تا 130 گیگاالکترون‌ولت و آزمایش CMS این محدوده را 117 تا 127 گیگاالکترون‌ولت تعیین کرده است. اتلس مقداری برابر 125 تا 126گیگاالکترون‌ولت با اختلاف 3.6 برابر انحراف‌معیار و سی.ام.اس مقدار 124 گیگاالکترون‌ولت با اختلاف 2.6 برابر انحراف‌معیار را پیشنهاد داده است. استاندارد علمی برای کشف قطعی، اختلاف 5 برابر انحراف‎‌معیار است.
آخرین به‌روزرسانی در 18:30:  با تحلیل تمام اطلاعات ارایه‌شده در کنفرانس امروز فیزیک‌دانان سرن، چنین به نظر می‌رسد که بوزون هیگز  در محدوده 130 تا  600 گیگا الکترون‌ولت (هر گیگا معادل یک میلیارد است) وجود ندارد و اگر واقعا وجود داشته باشد، محدوده جرمی بین 115 تا 130 گیگاالکترون‌ولت خواهد داشت.  بر این اساس، ذره هیگز احتمالا 124 تا 126 برابر سنگین‌تر ازپروتون است، اما نتایج سی.ام.اس احتمال اندکی را برای مقدار  119 گیگاالکترون‌ولت محتمل می‌داند. به نظر می‌رسد طی چند ماه آینده، آشکارسازی قطعی این ذره در ال.اچ.سی  اتفاق خواهد افتاد.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =