این روایتی است از آنچه که بر 20 زن و مرد توریست، پس از یک روز گردش در جزیره هرمز گذشت و در نهایت به مرگ 16 نفر آنها در خلیج فارس منجر شد.

امید کریمی:

ساعت 16:30 به وقت تهران، شنبه یک بهمن 1390؛ اینجا جزیره هرمز است، یکی از جنوبی ترین خشکی های سرزمینی ایران. 20 زن و مرد، جوان و بازنشسته، همگی از اهالی مشهد، تور خانوادگی شان را این بار روانه بندرعباس و جنوب ایران کرده اند. همگی پس از گردش نیم روزی در جزیره هرمز، می خواهند به بندرعباس برگردند. اتوبوس دریایی که از قبل به خدمت گرفته شده، منتظر است. یکی یکی سوار می شوند. دریا طوفانی است، موج های بلند کف شناور را خیس می کند. هواشناسی پیش بینی کرده است در غروب شنبه، آب های جنوبی ایران طوفانی و مواج باشد. همچنین از ساعت 5 عصر، تردد در خلیج فارس برای لنج ها و اتوبوس های دریایی ممنوع شده است. اما کسی از این ممنوعیت و دریای طوفانی جیزی نمی داند. ناخدا و همراهش هم چیزی نمی گویند. انها هم نمی دانند؟

ساعت 16:35 به وقت تهران، همان روز؛ اتوبوس دریایی کمتر از 100 متر از ساحل جزیره هرمز دور شده است. موج های بلند مسافران را می ترساند. از ناخدا می پرسند: "این موج ها خطر ندارد؟" پاسخ ناخدا قاطعانه، منفی است: "نه چه خطری؟!"

ساعت 17:5 به وقت تهران، همان روز؛ ممنوعیت تردد شناورهای کوچک اعلام شده است، همه بی خبرند. اتوبوس دریایی اما به میانه های دریای طوفانی رسیده. شناور، ناگهان خاموش می شود. ناخدا فریاد می زند: "بدبخت شدیم، بنزین تمام شد." مگر این شناور، نشان دهنده میزان سوخت ندارد؟! احتمالا پاسخ منفی است؛ خراب است، ندارد. این اتوبوس های دریایی، سالهاست که به عنوان یکی از راه های درآمد اهالی بومی جنوب، توریست ها را از بندرعباس به جزایر نزدیک به سرزمین اصلی می برند و می اورند. اهالی می دانند این اتوبوس ها تا چه حد فرسوده است. اما گردشگرانی که عمدتا دنبال ارزانتر شدن سفر هستند، نمی دانند.

مسافران از ناخدا می خواهند بی سیم بزند تا دیر نشده، کمک بیاید. اما پاسخ، آغاز یک تراژدی را رقم می زند: "ما بی سیم نداریم."

این پاسخ، چند نتیجه در بر دارد؛ فعالیت این اتوبوس دریایی غیر مجاز است، عمر اتوبوس دریایی به سر آمده، نظارت سازمان های مسوول بر فعالیت آنها وجود ندارد و البته؛ باید منتظر غرق شدن بود؟

اما در دنیای ارتباطات و موبایل، شاید بشود در وسط دریا کمکی پیدا کرد. ناخدا با موبایل خودش تلاش می کند کمک بگیرد. یکی از مسافران هم با راننده اتوبوسی که آنها را از مشهد به بندرعباس آورده و منتظر بازگشت مسافرانش است، تماس می گیرد و شرح ماجرا می دهد. تلاش های راننده اتوبوس برای پیدا کردن امداد و نجات شروع شده، اما ناخدا پاسخ تلخی می شنود: "نمی توانیم کمک بفرستیم."

ساعت 17:30 به وقت تهران، همان روز: مسافران نگران، ناگهان از دور، اتوبوس دریایی بزرگتری می بینند، با سر و صدا، فریادهای پی در پی و پر از امیدواری، از او کمک می خواهند. اتویوس دریایی به کنار شناور بی سوخت می رود:

- بنزین داری؟ پاسخ منفی است.

- پس چند نفر از مسافران ما را با خود ببر.

پاسخ: ما بندرعباس نمی رویم.

ساعت 18:5 به وقت تهران، همان روز؛ آسمان دریا، تاریک شده است، موج های بلند شناور کوچک را با خود می برند. ترس و واهمه همه را فراگرفته، کمکی نیست. اما نه، از دور چراغی روش، به سمت اتوبوس دریایی وامانده می آید؛ کشتی امداد و نجات سازمان بنادر است. هوا تاریک است، موج های بلند، امان نمی دهند. کشتی امداد و نجات می خواهد با اتوبوس دریایی کوتاه قامت، پهلو به پهلو شود، اما دریا، نامردی می کند و کشتی را به اتوبوس می کوبد؛ دوبار. همین به شناور آسیب های جدی می زند.

ناخدا و مسافران از کشتی امداد و نجات می خواهند آنها را سوار کند. پاسخ این درخواست هم امیدوار کننده نیست؛ نمی توانیم پهلو بگیریم. 

پس تصمیم می گیرند اتوبوس دریایی را بکسل کنند. این اتفاق می افتد. سرعت کشتی امداد و نجات، بیشتر از آن چیزی است که اتوبوس دریایی فرسوده توان داشته باشد، ضمن اینکه قد کوتاه اتوبوس دریایی، باعث می شود پس از حرکت، به مانند تخته اسکی روی آب، سربالا شود و انتهایش در آب فرو رود. هوا تاریک است و ملوان های کشتی امداد و نجات نمی بینند چه بلایی سر اتوبوس آمده است. با فریادهای "نرو، نرو" مسافران، آنها می ایستند. چند بار این اتفاق می افتد.

تازه اینجاست که ناخدا به مسافران می گوید جلیقه نجات بپوشید. مگر با شناورهای کوچک، بدون جلیقه نجات می توان سفر کرد؟ اکنون وقت این سوال ها نیست. جلیقه نجات به تعداد مسافران نیست. چون این اتوبوس دریایی، اصلا ظرفیت 20 مسافر را ندارد. جلیقه هایی هم که موجود است، آنقدر فرسوده و مستهلک هستند که به آنها اطمینانی نباشد.

ساعت 18:30 به وقت تهران، همان روز؛ پایان اتوبوس دریایی و مسافران مشهدی اش، اینجا اتفاق می افتد؛ شناور بی بنزین، آسیب دیده و پر از آب، در ارتفاعی کم، واژگون می شود. مسافران در آب می افتند، عده ای در اتاقک شناور، حبس شده اند. جلیقه های نجات هیچ کاری نمی کنند. کشتی امداد و نجات چهار مسافر را نجات می دهد و البته ناخدا را. بازمانده ها از ملوان های کشتی امداد می خواهند سراغ بقیه بروند،

پاسخ اما دردناک است؛

- می دانی من دو ماه است حقوق نگرفتم، اما هنوز دارم این کار را می کنم؟

- این کشتی 4 میلیارد پولش است، برویم نزدیک تر، به گل می نشیند. می رویم صبح بر می گردیم!

ساعت 7 به وقت تهران، 2 بهمن 1390: کشتی های امداد و نجات روانه محل حادثه می شوند. لاشه شناور پیدا می شود، تا ظهر جنازه 16 مسافر و خدمه شناور از آب گرفته می شود.

اما مقصر کیست؟ یکی از مسوولان انتظامی که برای کشف علت ماجرا سراغ بازمانده ها رفته است، می گوید مقصر خودتان هستید که این شناور غیر محاز را گرفتید. اصلا بلیت از کجا گرفتید؟ بازمانده ها به تندی با او برخورد می کنند. فرماندار و استاندار، تلاش می کنند با بازمانده ها هم دردی کنند؛ "هواپیما چارتر می کنیم، شما را اسکان می دهیم و ..."

اما هیچ کدام از اینها یکی از مسافران را هم زنده نمی کند. مسافرانی که بازنشسته های آموزش و پرورش و مخابرات بوده اند. آنها تور خانوادگی داشتند و ایران گردی می کردند.

اهالی بومی بندرعباس، به یکی از بازمانده ها گفته اند: "هرسال این اتفاق می افتد، 15-20 نفر با همین شرایط غرق می شوند."

یکی در این میان می گوید: "تایتانیک ایتالیایی ها با 4200 مسافر، همین هفته پیش غرق شد، 11 نفر مردند، اتوبوس دریایی ما با 22 مسافر، 17 کشته داشت."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 110
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    226 9
    وافعا تکان دهنده بود من نمیدونم مسئولین این مملکت چطور شبا خوابشون میبره ! علت این مسئله فقط سو مدیریت اون هم در سطح کلان هست و به هیچ وجه نمیشه اون ناخدا رو مقصر شمرد البته وجدان حکم میکرده که اون کسی که حقوق نگرفته به خاطر کمک به مردم یه کاری میکرده ولی پیامبر اسلام فرمودن وقتی فقر وارد بشه دین خارج میشه و به همین علت من معتقدم مسئول این اتفاق فقط مسئولین رده بالا هستن که شرایط رو اینطور رقم زدن
    • بامرام US ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      43 2
      سو مدیرت و درآمد سرشار نفت ، پالایشگاه ، فولاد، ترانزیت کالا بزرگترین اسکله ایران (یعنی) آنقدر نیست که پول چند تا آدم را بده.
    • بدون نام IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      16 1
      خدارو شكر كه ناخدا سالمه و پس از مدتي دوباره كارشو شروع ميكنه!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    207 2
    بمیرم براتون...برای شماهایی که این صجنه ها و از بین رفتن عزیزانتون رو به چشم دیدین و خودتون زنده موندین...و برای اونایی که مردن و زجرکش شدن..."جون مردم" چرا انقدر تو مملکت ما بی ارزش شده...؟ چرا هیچ کس هیچ جوابی نداره بده...؟!!
    • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      13 3
      من نکیفهمم این 1 نفر با چی مخالفه؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    62 48
    همه چی سر جای خودش است
  • داود IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    102 5
    سلام به نظر من ناخدا به علاوه مسئولان نظارت را باید پا در ستون سیمانی فرو کرد تا خشک شود به خاطر منافع شصی پا روی همه چیز مگذار حتی جان آدمها براشون از آب نبات ارزان تر است
    • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      41 2
      اما ناخدا پاسخ تلخی می شنود: "نمی توانیم کمک بفرستیم." مگر نه این است نهاد امدادی برای شرایط اضطراری راه انداخته شده اند و برای همین حقوق می گیرند؟
  • کریمی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    87 5
    توجه به جزئیاتی که آمده نشاندهنده عمق فاجعه و شدت ضعف در شناخت و انجام وظایف است.تقریبا هیکدام به وظیفه خود آشنا نبوده اند.به نظر من این 22 نفر قربانی شدند تا شاید مسئولین امر متوجه مسئولیتشان بشوند.امیدوارم!!!
    • مصحح IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      16 5
      16 نفر
    • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      74 3
      همه مردم هم اگه قربانی بشن ، بازم مسئولین خوابند.
    • بهار IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      60 2
      به قول یکی هار هار هار! اگر مسئولی می خواست با این قربانی شدن ها به فکر بیافتد مسئولین هواپیمایی با اون خیلی عظیم قربانیان بی گناه تا حالا به فکر افتاده بودن!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    4 129
    همه آرزو دارند بروند مشهد براي زيارت و تور ، ولي اينها برعكس !
    • ستاره IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      38 4
      آره ما همیشه هستیم زیارت هم میکنیم نگران وضع خودتون باشین با این همه قصاوت قلب.
    • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      11 1
      شما هم اگه مشهد زندگی میکردید هنگام تعطیلی ترجیح میدادید جای دیگری بروید حال شما فرض کن این تعطیلات نوروز بوده مگه فرقی میکنه ؟اتوبوس آبی سالم میشه؟ گروه امداد و نجات متبحر میشن؟ اخه اگه حرف مفیدی ندارید ترا به خدا قسمتان میدهم دل مردم را با حرفهای زشتتان آزار ندهید و به خاطر داشته باشید وقتی جان انسانها بی ارزش است ممکن است نفر بعدی خودتان باشید
    • سام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      3 1
      پس یعنی ما مشهدی ها بریم بمیریم و نریم سفر؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    92 3
    من که تو اون لحظات دلهره اور اونجا نبودم و نمیدونم چی گذشته ولی اگه این وقایعی که اینجا نوشته راست باشه و واقعا اتفاق افتاده باشه باید گفت شرم اوره!واقعا ننگ و شرم باد بر مسوولین امر که به این راحتی جون 16 نفر رو با سهل انگاریشون میگیرند و طبق معمول همیشه انگشت اتهام رو به سمت خود مردم نشانه میگیرند!این وظیفه توریست نیست که از اتوبوس دریایی مجوز بخواد مسوولین باید از کار کردن اتوبوسهای بدون مجوز جلوگیری کنند.این وظیفه توریست نیست که امکانات اتوبوسها رو اعم از نشانگر بنزین و تعداد جلیقه و.. رو کنترل کنند این وظیفه توریست نیست که حقوق عقب افتاده 2ماه گروه امداد و نجات بزرگترین بندر کشور رو پرداخت کنند تا شاید اقایون دلشون بسوزه و در جهت نجات جان 16 انسان بیگناه در دل دریای طوفانی شب کاری کنند
    • بدون نام IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      8 1
      هزاران مثبت برای شما
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    43 4
    اينجا هم مثل قايق سواري دانش آموزان در پارك شهر تهران تردد گردشگران را ممنوع كنيد تا مشكل به وجود نيايد كه نياز به حل داشته باشد.
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    49 2
    ادامه نظر قبل...این به توریست ربطی ندارد که قیمت کشتی امداد و نجات چند صد هزار دلار است و در صورت صدمه دیدن چه کسی باید پاسخگو باشدتنها چیزی که برای توریست اهمیت دارد حفظ ارامش و امنیت خود و همراهانش در طول سفر میباشد ایا واقعا برای مسوولین همیشه پرادعای ما حفظ یک کشتی بر حفظ جان 16 انسان بیگناه ارجح است؟اقایان پر ادعا همیشه مینالند که چرا مردم ما پولهای مملکت را میبرند در کشورهای دیگر خرج میکنند ولی به گردشگری داخل کشور نمیپردازند!!با این وضع و شرایط؟!انسان باید ابله باشد که پول خود را برای نزدیکتر شدن به مرگ خود هزینه کند!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    51 5
    همه چی سر جای خودش است همه چی سر جای خودش است همه چی سر جای خودش است همه چی سر جای خودش است همه چی سر جای خودش است این دقیقترین عبارتی است که می توان دید و شنید....
    • بدون نام US ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      17 2
      نه بهتر از آن اینه که بگیم همه چیزمان به هم میاد
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    47 2
    واقعا مسئولانی که توانایی ساماندهی یک ترمینال مسافری را هم ندارند بایدهمین امروز برکنار و محاکمه شوند. به واسطه مسائل کاری، ماهی یکی دوبار از آن ترمینال عبور می کنم. واقعا شرم آور است. می دانید که قوانین بین المللی بسیار محکمی برای ایمنی مسافران دریایی وجود دارد. شناورهایی که بخواهند مسافر جابجا کنند باید دارای گواهینامه های بسیار سخت گیرانه ای باشند. نمی دانم مسئولان استانداری و بنادر و دریانوردی چه پاسخی به خاطر کوتاهی خود در انجام وظایف قانونی دارند؟ حتما باید محاکمه شوند.
  • حسین IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    62 2
    به نظر شما با این اوضاع و احوال هنوز هم باید بپرسیم چرا مرد کشورمان برای تفریح و گردش قصد سفر به کشورهایی نظری ترکیه و مالزی و ... را دارند ؟ واقعا جان 17 نفر چند می ارزد؟ چند تا از این 17 نفرها باید بمیرند تا مسئولین به جای پرسیدن اینکه بلیط از چه کسی گرفتید به فکر حل ریشه ای مشکل باشند؟ متولیان گردشگری چه کسانی هستند؟ الان کجاهستند؟ تو دنیا به خاطر یک حرف دروغ (که شاید اثر جانی هم نداشته) بالاترین مقامات استعفا میدهند حداقل به خاطراین 17 نفرحتی یه مقام هم پیدانمی شودکه عذر خواهی کند ؟
  • مسافر قشم IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    69 1
    فرض کنیم ناخدا خواست ملتی رو به کشتن بده. چرا باید اجازه تردد به اون داده بشه. من هفته پیش از همین اسکله حقانی برای قشم رفتم کشتی مجهز با کلیه امکانات ایمنی قیمت بلیط 4000 تومان قایق و لنجهای مثل این 3300 تومان و 2000 تومان. به وفور هم تردد میکردند. تورهای مسافرتی هم اغلب از این بلیطها برای مسافران میخرند. خنده دار تر از همه اینه که هر وقت چند نفر میمیرند تازه ممنوعیت ها صادر میشه. خواب بودید تا حالا ؟ بخورید نون مدیریت دلسوزانه رو خیلی خوردن داره
  • مسافر IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    9 2
    رض کنیم ناخدا خواست ملتی رو به کشتن بده. چرا باید اجازه تردد به اون داده بشه. من هفته پیش از همین اسکله حقانی برای قشم رفتم کشتی مجهز با کلیه امکانات ایمنی قیمت بلیط 4000 تومان قایق و لنجهای مثل این 3300 تومان و 2000 تومان. به وفور هم تردد میکردند. تورهای مسافرتی هم اغلب از این بلیطها برای مسافران میخرند. خنده دار تر از همه اینه که هر وقت چند نفر میمیرند تازه ممنوعیت ها صادر میشه. خواب بودید تا حالا ؟ بخورید نون مدیریت دلسوزانه رو خیلی خوردن داره
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    31 2
    اينقدر كه توممكلت ما به ايمني وسايل و تجهيزات توجه مي شه اينم نتيجه اش نه سفرهاي زميني امنيت داره و نه دريايي
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    40 1
    سلام هر سال در جادهها سی هزار نفر کشته میشوند تا بحال مسئو لین چکار کردند چه برسد به دریا خدا به خانواده غرق شدها صبر بدهد
  • از مشهد IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    39 3
    متاسفانه دو تن از فوت شدگان اين سانحه از آشنايان ما هستن و قراره امروز بريم منزلشون اقاي فرخي و دخترشون نيلوفر
    • ستاره IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      14 2
      میبینین چجوری در باره ی جون آدما صحبت میکنن؟ عزیزه خودشون که نیست خیال میکنن اهمیت نداره. نیلوفر بهترین دوسته من بود
    • يك دوست CA ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
      0 2
      خدا رو شكر كه مادر شما به اين مسافرت نرفت. از طرف ما به آشناهاتون تسليت بگيد. خيلي دردناكه
  • بدون نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    25 2
    من آن روز تو كيش بودم باد بسيار شديدي در حال وزيدن بود ما هم كه براي يك سكوي نفتي مسافر داشتيم نتونستيم كسي رو بفرستيم چون مجوز نميدادن.يكي بايد جلوي اين كشتي هايي كه بدون هيچ تجهيزاتي قاچاق مسافر ميكنن رو بگيره.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    42 2
    سلام من خودم یک بندرعباسی هستم. هر دفعه که به قشم یا هرمز رفته ام در مسیر، اتوبوس دریایی یا بنزین تمام می کند یا نقص فنی دارد. چندین بار هم به مسئولین متذکر شده ام ولی هیچ جوابی نمی دهند. در ضمن برد بی سیم هم تا کنار ساحل بیشتر نیست!!!!خدا رحم کند.
  • مجید IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    44 1
    البته بعید میدونم مسئولین محترم وقت رسیدگی به این امور پیش پا افتاده را داشته باشند ای بابا جون ادم که ارزش نداره عمرشون سر اومده بوده
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    33 2
    واقعه تکان دهنده بود متاسفانه تا وقتی اتفاقی نیفتاده همه مدیران هستند ولی کافیه اتفاقی بیفته هیچکدومو پیدا نمیکنی خداکنه نسل بعدی مدیرای اینطوری نداشته باشه
  • ميرمحمد IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    5 126
    يه جاي ديگه هم اين نظر رو نوشتم، وقتي ايام شهادت حضرت رسول اكرم و امام مجتبي و امام رضا عليهم السلام، از مشهد تور گردشگری و ايرانگردي راه بندازن و به جاي رفتن به زيارت و عزاداري به سياحت و تفريح برن ، ديگه خدا عاقبت آدم رو بخير كنه ... خدا روح درگذشتگان اين حادثه رو غريق درياي رحمتش كنه .... آمين...
    • بدون نام IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      51 4
      ان شااله دفعه بعد که با اهل منزل در این ایام سوگواری راهی زیارت شدید تو جاده که رفتین زیر اتوبوس ببینیم چه توجیه دیگه ای دارین؟
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      36 2
      اقای میر محمد برای شما واقعا متاسفم که اصل ماجرا رو بی خیال شدی که عده ای از مسیولین با سهل انگاری هاشون جون 16 نفر رو گرفتند من خودم ادم مذهبی هستم ولی آیه قران نازل نشده که همه باید توی ایام سوگواری به این کاربپردازن اگر به حرف شما باشه باید صد ها هزار نفر که در این ایام به شمال می رند همگی کشته بشن !!!!!!!!!
    • بدون نام DE ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      27 1
      خوب عزيز من روزهاي ولادت رو تعطيل نمي كنن گناه مردم چيه
    • بدون نام IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      36 2
      با وجود تفکراتی مثل تفکرات جنابعالی خدا به داد ایران و ایرانی برسه
    • محمد بیدقی IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      40 2
      جناب اقای میر محمد سلام وعلیکم برادر من میدانی درد این کشور چیه دقیقا طرز فکر هایی مانند جنابعالی.اینبدبخت معلمین بازنشسته که جانباخته اند وشیطان هم از انها دست کسیده باید مورد عتاب وخطاب اشخاصی مانند شما قرار گیرد که چون روز شهادت به جزیره قشم امده اند بنابراین باید دچار همچین سرنوشتی بشوند.برادر ان توریست های ایرانی که روز شهادت در انتالیای ترکیه بودنند واتفاقی هم برای انها نیفتاد چی؟ پس ملاحضه میکنید که قصور انسانی موجب این فاجعه بوده است.توصیه برادرانه من بشما اینستکه نمک روی زخم دیگران نپاش(یکی را که در بند بینی مخند مباکه روزی در افتی به بند) یکی دیگر میگوید چرا اینها سوار این شناور غیر استاندارد شده اند. دادش از کجاباید میدانسته اند غیر استاندارد است .
    • بدون نام IN ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      38 2
      مشکلت اینه که تو نمی فهمی... امیدوارم اگر یه همچین حادثه ای برای عزیزانت پیش اومد بازهم اینطوری راجع بهشون فکر کنی... شما عزیزم نه انسانی، نه مسلمون... چشت کور شده... و قلبت قفل... آتیشی که تو با این چرندیاتت به دل بازمونده ها می زنی خودت رو هم می سوزونه... دیر یا زود
    • بدون نام IN ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      30 2
      در ضمن بی سواد! غریق رحمت نه قرین رحمت... و اگر به قصد نوشتی غریق که امیدوارم بهش دچار بشی و اون موقع یاد کامنتهات بیفتی... البته که می دونم تو اونقدر نادان هستی که بازهم چیزی نمی فهمی
    • مینا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      10 2
      آقای محترم خسته نشدین ازین که انقدر این کامنت "غیرانسانی" رو زیر خبرهای مربوط به این حادثه گذاشتین و منفی خوردین؟!؟!!! فکر میکنی اون امام رضایی که همه بهش معتقدیم ازین طرز تفکر تو خوشحالِ؟؟!؟! واقعا چی باعث میشه کسی راجع به یک انسان این جوری فکر کنه و نظر بده؟!!؟ خجالتم خوب چیزیه...دعا میکنم هیچ کدوم از بازماندگان این حادثه ی دلخراش هیچ وقت نفهمند که هموطنشون همچین ایده ای راجع به این تراژدی داشته...!!!! خدا آخر و عاقبت ما رو با این طرز تفکر به خیر کنه.... آمین.............
    • ایرانی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      14 2
      در جای دیگر کامنت گذاشتی و همه بر علیه آن مطلب نوشتند و منهم مودبانه به تو گفتم نظرت را اصلاح کن . ظاهرا" نرود میخ آهنین بر سنگ . آخر ای مثلا" انسان این تفکرات احمقانه را تا کی میخواهی در مغز پوکت قرار دهی. مشخص است کوچکترین اطلاعات از اسلام هم نداری که بدینگونه نظر میدهی . دوستی تو با اسلام مترادف است با مثل خاله خرسه و دوستیش . حیف میر بودنت و نام شریف محمد که بر تو نهادند . تو مصداق شعر : آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند به شکل کاملش هستی . من دعا نمیکنم که مشابه آن بر تو و خانواده ات بیاید چون اولا" مثل تو نیستم و ثانیا" خانواده نباید تاوان دیگری را بدهند.
    • سیاوش BR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      12 2
      چه جالب!!! خدا بخاطر بزرگوارانی که هیچوقت به کسی ظلم نکردن و همیشه مظلوم بودن آدم میکشه؟ این خدا رو من نمیشناسم! من خدای خوب و مهربان و بخشنده رو میشناسم!! امیدوارم خدا آخر عاقبت شما رو که به رادیکالیزم و خرافه گرایی مبتلا هسید رو بخیر کنه!!!
    • ميرمحمد IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      4 25
      قابل توجه بزرگواراني كه به عرايض بنده تاختن: من جسارتي به اون مرحومين نكردم و براشون آرزوي رحمت و غفران الهي كردم، عرض بنده اين بود كه در اين هياهوي مقصر شناختن مسئولين و ناخدا و خدمه و ...، خوبه يه لحظه فكر كنيم وظيفه ما به عنوان شيعه اميرالمومنين (عليه السلام) در ايام عزاي صاحب الزمان (عجل الله فرجه) چي هست؟ مخصوصا اگه همسايه و همشهري حضرت ولي نعمت ايران، ثامن الحجج (عليهم السلام)باشيم... من مطمئنم روح اون درگذشتگان (رضوان خدا بر ايشان) فارغ از اين پيشداوري ها، حقيقت ماجرا رو دريافتن .... باز هم از دوستاني كه منظور من رو بد برداشت كردن، تقاضا ميكنم بيشتر تأمل كنن ... ضمنا بد نيست يادآوري اين نكته كه كساني كه بر اثر غرق شدن از دنيا برن، طبق بعضي از روايات اجر شهيد رو دارن ... روحشون شاد ...
    • یه هموطن داغدار IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
      17 1
      من یکی از آشنایان دور 2 نفر از متوفیان هستم (مرحوم پرتوی و همسرشون)! اون مرحوم 4 تا فرزند داشتند که الان داغدارند! آقای میرمحمد! اصلاً آرزو نمیکنم جای اونها باشی یا عزیزانت رو اینگونه ناجوانمردانه از دست بدی! ولی کاش اینقدر معرفت (شعور) داشتی که میدونستی با این حرفهات چقدر بازماندگان اونها رو ناراحت میکنی و در دلشون تنفر بوجود میاری! از خدا میخوام به تو و امثال تو کمی آگاهی و شعور بده که بدونی تفریح و مسافرت هیچ ربطی به همزمانی با ایام عزاداری و .... نداره! خدایا! خواهش میکنم به این مردم شعور عطا کن
  • بدون نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    40 1
    تو ی این مملکت اگه جزو خودی باشی ....به حرفت گوش میدهند وگرنه ...اصلا حق حرف زدن نداری چون ...همینه که هست...جون این مردم هم ارزشی نداره...پول جیب بعضیا کم نشه ...بقیش مهم نیست...
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    32 1
    دردناکه با این وضعیت می خواهیم قطب توریستی منطقه شویم. مگه نه؟!!
  • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    19 2
    مگه مملکت صاحب نداره؟!
    • سروش IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      11 1
      ظاهرا خیر
  • ایرانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    16 1
    با تمام وجود برای اینهمه بی موالاتی بخش خصوصی ودولتی درقبول مسولیتهای محوله ابراز تعصف میکنم ومسرانه منتظربازخواست وپی گیریهای قضایی تمامی افرادمرتبط با این فاجعه دلخراش میباشم ودر صورت سهل انگاری مسولین ذیربط اقدامات لازم رادر مراجع ذیصلاح انجام خواهم داد(کارشناس رسمی دادگستری)
    • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      4 1
      "بی مبالاتی" نه "بی موالاتی "امیدوارم کارشناسی هایت اینجوری نباشه
  • بدون نام CN ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    31 2
    من بعنوان یک کارشناس دریایی عرض میکنم بر اساس مقرارات بیین المللی کلیه شناورهای باید دارای جلیقه نجات و حلقه نجات و سایل ارتباطی باشند ولی متاسفانه اداره بندر وکشترانی هیچ گونه نظارتی ندارد یا اگر هم نظارتی باشد براحتی عدهای ان را دور میزنند ونکته دیگر اینکه هیچکدام از پرسنل شناور ناجی اموزش لازم ندیده اند چرا که میتوانستند تعدادی جلیقه نجات به این مسافران بدهند . در این زمینه مدیر کل دریانوردی مقصر اصلی است .
  • adel IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    26 3
    کلاهتونو بذارید بالاتر مسئولا. شهیدای ما خودشونو فدای ملت کردن شما از مادیات نمیتونید بگذرید به مردن فکر میکنید
  • شهاب US ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    32 2
    اونوقت میگن چرا مردم میرن خارج از کشور برای گردش و چرا پولشان را اینجا خرج نمیکنند. یکی از دلایلش همین است که اینجا هیچ کس به فکر جان مردم نیست.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    2 66
    حالا یه تعدای عمرشون تموم شد رفتند بهشت چرا شلوغش می کنید؟ به این بهانه می خواین قیمت بلیط رو ببرید بالا و یه عده مردم زحمت کش رو از کار بیکار کنید. من بررسی کردم و آمار دارم که آمار شما درست نیست. گزارشهایی که به من رسیده نشون میده تلفات اصلا به این شدت نبوده.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      20 2
      افرادی مثل شما لیاقت انسان بودن رو ندارن. وهیچ وقت هم نمیتونن این لیاقت رو پیدا کنند. الهی داغه بدتر از این ببینین
    • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      12 1
      نفهميدي تا حالا! اين چه سوالي بود؟
    • ستاره IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      16 1
      ببینم وقتی این اتفاق واسه خانواده ی خودتم میوفته بازم همینو میگی؟ کاشکی یکیشون از خانواده ی خودت بود اونوقت میدیدی که هم تعداد و درست گفتن هم به این راحتی ها نبوده و هم از سهل انگاریه خیلی ها کلی آدم بی گناه از بین رفتن.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      17 2
      اي ول آمار! ميشه جهت تنوير و تلطيف و جلوگيري از تشويش اذهان و افكار عمومي بفرمايين چند نفر در اين حادثه بهشون آب دريا پاشيده تا ملت توجيه بشن؟
    • ایرانی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
      2 2
      یعنی چی . منظور شما از این حرف چیه ؟ یعنی مردم نباید در خصوص مرگ جانگداز هموطنان خود حساس شوند ؟ یا فکر میکنید ناخدائی که نامسئولانه دیگران را به کام مرگ میبرد و یا افراد دیگری که قصور کردند یک عده انسان زحمتکش بوده اند و آنوقت تعدادی آموزش پرورشی که عمری را به تعلیم همه ما گذراندند زحمتکش نبوده و بیخیال که ته دریا چه بر سرشان گذشت؟ مگه فرق میکند یک نفر باشد یا 17 نفر ؟ آیا آمار شما مرگ حتی یک نفر را هم تائید نمیکند ؟ آنوقت خودتان را انسان میدانید و بجای تسلیت و تعزیت دادن اینگونه نمک پاش دل ریش بازماندگان هستید ؟ یعنی این مردم که متاسفند همه تصمیم دارند بلیط گران کنند ؟ خودتان هم میفهمید چه میگوئید ؟ یعنی ما در ایرانیم و امثال شما هموطن ما ؟ شرم بر تو باد شرم .
  • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    34 3
    باید با امداگران کشتی نجات برخورد بشه. حقوق نگفتن دلیلی برای امداد نرساندن نیست. اونا یه وظیفه انسانی دارن. شغلشون اینطور نیست که چون پول نگرفتن جون یه سری آدم بی گناه رو نجات ندن. بعد یعنی چی می ریم و صبح میایم. شاید همون موقع می شد خیلی هاشون رو زنده نجات داد. این آخه چه وضعیه؟ این چه امداد رسانیه؟ کو تجهیزات ساده ای مثل پروژکتور؟ جون آدم توی این مملکت اصلا ارزشی داره؟ کی باید جواب بده؟ هرچند که ما خیلی وقته عادت کردیم جز دروغ جوابی نگیریم...
    • علی IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      4 2
      کاملاً موافقم. من در شرکتی کار میکنم که حقوقش دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره ولی با این وجود یه عده ای همین حرفها رو میزنن که اگر بهم به اندازه فلانی حقوق ندن این کار و میکنم و اون کارو نمیکنم. حالا فکرشو بکن بهشون 4 ماه حقوق ندن چکار میکنن؟ اونهایی که چنین حرفی میزنن اصلاً بی خود میکنن سرکار میان تو که حقوق نمیگیری و کارتو درست انجام نمیدی دیگه واسه چی میای سرکار؟ خدایا یک به من اینو جواب بده. مخصوصاً کسی که با جون مردم سروکار داره اصلاً شغلش تعریف دیگری داره. نمیدونم کی میخوان اینو بفهمن؟ خدا!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    21 1
    اون کسی که گفته کشتی من 4 میلیارد می ارزه میشه بگه جون اون کسانی که مردن چقدر می ارزید ؟ کشتی 4 میلیارد که هیچ اگه هزاران هزار میلیارد هم بود باید هموطناشو نجات می داد
  • بدون نام IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    11 1
    متاسفانه عوامل زیادی در این حادثه نقش داشتند ولی جای تعجب اینجاست که گروه امداد و نجات نتوانستند خوب عمل کنند البته همان شب من کنار ساحل بندرعباس بودم خیلی باد شدید و دریا هم مواج بود .بهر حال خدا رحمت کند این درگذشتگان و به خانواده هایشان تسلیت عرض میکنم و امیدوارم دیگر شاهد این حوادث نباشیم و درس عبرت بگیریم.
  • استاد دانشگاه IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    23 5
    من در سکوت و احساس حقارت در جامعه ای که انسانیت رخت بر بسته و فقط ادعای جامعه اخلاقی و.... و به یاد این عزیزان تا صبح گریه کردم، میدانم هیچ چیز تغییر نخواهد کرد ،پس با هم گریه خواهم کرد.
  • reza IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    13 1
    ایتالیا ایران ، تفاوت در همه چیز ... جون هموطنان هم بی ارزش مثل همه چیز
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    4 12
    ای بابا عمرشون تموم شده بوده به کی ایراد می گیرید اینجا مردم تند و تند عمرشوم سر می یاد به کی ایراد می گیرید
  • بدون نام US ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    9 2
    اینم نوعی جذب گردشگره، البته گردشگرهای سویسایدال!
  • فرزاد IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    17 2
    همه چی ارومه ما چقدر خوشبختم..............................
  • امیر IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    20 2
    ما داعیه مدیریت بر جهان را داریم وقت ما را با این مسایل کوچک نگیرید.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    15 2
    اینقد ناراحت شدم م م م م م....خیلی دردناکه.خیلی ی ی ی...باید رءیس قوه قضاییه شخصا پیگیری کنه 16 نفر زجر کش شدن تو آب و خاک خودمون..مقصر کیه
  • احساس IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    13 2
    اقای که از وضعیت گردشگری در ایران تعریف می کنی و از آقای میم (جریان انحرافی ) تمجید می کنی که چه کرده و چه ها تحویل بگیر این مسافرها ایرانی بودند وای بحال توریست های خارجی خوب معلوم دیگه نمی ایند و.....
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    9 2
    اين ها يكي از صدها مشكل اين مملكته تا كي بايد چوب نداشتن مديريت ، عدم احساس مسئوليت و بي وجداني عده اي سود جو را بخوريم
  • هاني IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    16 1
    به اين ديالوگ هادقت كنيد: 1-این موج ها خطر ندارد؟" پاسخ ناخدا قاطعانه، منفی است: "نه چه خطری؟!" 2-"بدبخت شدیم، بنزین تمام شد." مگر این شناور، نشان دهنده میزان سوخت ندارد؟! احتمالا پاسخ منفی است؛ 3-مسافران از ناخدا می خواهند بی سیم بزند تا دیر نشده، کمک بیاید. اما پاسخ، آغاز یک تراژدی را رقم می زند: "ما بی سیم نداریم." 4-بازمانده ها از ملوان های کشتی امداد می خواهند سراغ بقیه بروند،پاسخ اما دردناک است؛ - این کشتی 4 میلیارد پولش است، برویم نزدیک تر، به گل می نشیند. می رویم صبح بر می گردیم! 5-کشتی های امداد و نجات روانه محل حادثه می شوند. لاشه شناور پیدا می شود، تا ظهر جنازه 16 مسافر و خدمه شناور از آب گرفته می شود....... به همين سادگي.....قصه ي مابه سررسيد....
    • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      4 3
      خوب حيف اون كشتي بوده...... شماها چقدر بد هستين ..... بد بد بد
    • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
      0 3
      میدونین وقتی یه شناور غرق میشه دور خودش گرداب درست میکنه ونزدیک شدن بهش مساوی غرق شدنه
  • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    17 2
    یکی در این میان می گوید: "تایتانیک ایتالیایی ها با 4200 مسافر، همین هفته پیش غرق شد، 11 نفر مردند، اتوبوس دریایی ما با 22 مسافر، 17 کشته داشت."
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    18 2
    ارزانتیرن چیز تو مملکت ما جان انسانهاست برعکس همه جای دنیا
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    17 2
    با سلام ضمن تسلیت به بازماندگان این حادثه بنده نیز چند سال قبل ناآگاه از خطرات این قایقهای اتوبوسی به اتفاق خانواده سوار آن شده ام باید بگویم بسیار فرسوده و خطرناک هستند همچنین جلیقه هایی که به مادادند اصلا بسته نمی شدند به نظرم نظارت بسیار ضعیف و هیچ است!!!!!
    • asakereh IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      4 4
      من دریاوطوفان دریایی رادرمسیر بندرچارک به جزیره لاوان به مدت 8ساعت درتاریخ 12/02/1390تجربه کردم اون هم بابارج 700تن ظرفیت بودم .خداقربانیان رابااصحاب امام حسین (ع) محشورومسئولان محترم راگوشزنگ خطری بدهد
  • احمد IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    7 1
    مسوليين امدادو نجات درحاليكه پهلويشان بودند عرضه نجاتشان رانداشته اند خب حداقل ميتونستند به انها جليقه نجات بدن مگه اينكه گفته بشه تيم امدادونجات هم جليقه نجات نداشته اند مثل بعضي ماشينهاي اتشنشاني كه وقتي به محل حريق رسيده اند متوجه شده اند كه اب ندارند وبه طنز برايشان گفته اند كه لابد اول امده اند ببينند چقدراب لازم دارند!
    • عساکره IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
      1 2
      عزیز من دریا رفته ام میدونم چه خبره اینا که میگن امدادونجات وازاین حرفا همش دروغه باورکن تو اون شرایط طوفانی نه امداد نجاتی نه حتی هلیکوپتری بعدازاینکه غرق شدن ودریا خشم خود رااروم کرد 4 ساعت بعد میان چندتا جنازه ازرواب شناورمانده جمع میکنن میارن میشه امدادونجات گرفتی
  • احمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    10 1
    فك كنم اگه امدادو نجات نيومده بود واونارو يدك نميكشيد شانس زنده موندنشون بيشتر بود
  • رمضان IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    4 2
    دراينجورمواقع كه گروه امداد ميبينه كاري نميتونه بكنه نبايد از نيروهايي كه بالگرددارند كمك بگيره؟ چرا اقدامي نكردند؟
  • کیوان GB ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    11 1
    فقط یه لحظه فکر کنید این 16 نفر ایرانی نبودن ! تابعیت هر کشور دیگری رو اگه داشتند الان ... واقعاً چرا دولت فرانسه وزیر دفاعش رو دیروز و وزیر امورخارجشو امروز به افغانستان می فرسته فقط و فقط برای کشته شدن یه سربازش ، اونوقت مسئولین ما به سادگی از کنار مرگ اینچنین فجیع هموطنان نازنین ما می گذرند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • رضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    8 1
    میرویم صبح برمیگردیم ای خدا (میرویم صبح برمیگردیم) یعنی چی؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    5 2
    انها یی که کوتاهی کرده اند انگار حکم قتل عمد را انجام داده اند خاک بر سر ما
  • مجتبی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    6 1
    متاسفانه باید گفت اداره بندر تاحالا مدبران زیادی داشته اما تا حالا ندیده بودیم توی تعطیلات همه مسئولیتشون رو هم تعطیل کنند از مدیران رده پایین تا معاونت کلیدی عملیات در گردشگاه های استان فارس هستند و مردم بی گناه میان امواج دست وپا زنان به امید کمک .......امادریغ از حضور یک فرد متعهد در ساااااااااااااااااااااااازمان خوش وخط وخال بنادر ودریانوردی استان هرمزگان. جناب اقای استاندار ومسئولین محترم استان آیا خانواده شهدا وایثارگران استان حاضرند اقای مدیر بندر ازانها با سکه و موادغذایی پذیرایی کند ولی مهمانان استان در ابهای نیلگون استان غرق شوند ؟فکر این حادثه قلب همه را ریش میکند امروز حادثه برای این عزیزان بود وفردا.................؟ خواهشا به حق رسیدگی فرمایید.
  • asa IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    4 2
    من طوفان شبانه خلیج فارس راتجربه کردم وهمه ناخداها مطمئمناان رالمس کرده اندواماخداوندروح قربانیان حادثه راباارواح اصحاب امام حسین (ع)محشورگرداندوبرای بازمانگان صبرراوامابرای مسئولین مملکتی وکشتیرانی گوشزنگی تاخدای نکرده تمام ملت رادراین شرایط سخت وبحرانی غرق نکنند. انالله واناالیه راجعون
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    6 2
    اقا یون و خانوما انگار تازه دارین از خواب بیدار میشین ما داریم سالیانه 20000نفر تو جاده کشته میدیم به خاطر ماشین و جاده غیر استاندارد هیچ مسعولی توجه نمیکنه بعد 16 نفر براتون مهم شدند اگه برا مسعولین مهم بود جون مردم که جلو 20000 کشته جادهای رو میگرفتند نه 16 نفر دریای رو
  • تکنو IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    8 2
    پاسخ مسئولین : ما داریم با کارشناسان خیلی خیلی خیلی زبده بررسی می کنیم شش ماه بعد ..........دقت کارشناسان دو ماه کار رو طولانی تر کرد هشت ماه بعد ........ما کمتر از 9 ماه علت این حادثه را تعیین می کنیم حالا ناخدا داره توی دیزی فروشی کوبیده می زنه آزاد آزاد نه ماه بعد ..... جهت جریمه باعث و بانی این حادثه کشتی غرق شده شان (که سمساری هم با دمپایی عوضش نیم کند) ثبت و ضبط نمودیم تا عبرتی شود برای سایر یازده ماه بعد آقا آهای جوون با تو ام بیا با اوبوس دریایی برو الان تو این آبو هوا حال می ده چرا می خوای وقتت بابت چند تیکه ابر تلف بشه برگشت از سر
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    2 2
    همه چی آرومه من چقدر ...
  • @ IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    7 2
    ضمن عرض تسلیت به بازماندگان این حادثه،مقصراصلی این حادثه مسئولانند.چیزی که استان هرمزگان از آن رنج می برد.
    • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
      6 2
      عزیز من تمام کشور دارد رنج می برد
  • rohollah US ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    1 2
    و به امدادجویان ایرانی ِ حادثه دیده در خلیج فارس کمک برسونه.. واقعا ملت را چه شده؟!
  • یه سرباز قدیمی و بازنشسته IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    8 1
    ضمن اظهار تاسف و تاثر ، واقعآ خجالت آور و دردناک است زیرا: 1- از 1635 الی 1830 میشود 120 دقیقه و هر دقیقه صدبار مردن ، خیلی دردناک جان داده اند . خدا بیامرزدشان 2- راننده اتوبوس به هر کسی گفته و او در خشکی اقدامی نکرده یا کوتاهی کرده ، قابل تعقیب کیفری است . 3- گارد ساحلی و نیروهای انتظامی در کجای این جریان قرار دارند ؟ چرا هیچ نامی از ؟آنها در کل این موضوع برده نمیشود ؟ اولین مسئول امداد رسانی در آبها گارد ساحلی و یگان دریایی ناجا است . با آن همه امکانات کجا بوده اند؟ نکند در همان حوالی دنبال کشف کالای قاچاق آنهم بدون طمع به حق الکشفش بوده اند؟ 4- امداد در دریا در هر ساحلی پروتکلهای عملیاتی خود را دارد . وظایف ناجا و سایر نیروهای نظامی و هلال احمر و کشتیرانی مشخص و مدون است (ادامه دارد)
  • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    8 2
    ناخدا درخواست بنزين كرده ولي امدادگر نداده و گفته فقط ميتونم شما رو بكسل كنم. ارزش 10 ليتر بنزين براي بعضي از ما از جون 17 هموطن بيشتر شده
  • بدون نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    10 2
    اگر این نظر که "تقصیر خودتان است که سوار این اتوبوس دریایی شده اید" یا در گزارش دیگر در تصادف پراید " که تقصیر خودتان است که پراید میخرید و تصادف میکنید" پاسخی است که مسولان به مردم میدهند پس همه چیزای ممنوع مثل ماهواره , مواد مخدر , مشروبات الکلی را آزاد کنند و مسولیت عواقب آنها را هم به عهده مردم بگذارند و دیگر نام مسئول را یدک نکشند.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    4 1
    اینکه این وسیله بیسیم ندارد و جلیقه نجات ندارد دو عامل مجزا از تخلف رفتن یا نرفتن به دریا است. تعمیر و درست نگهداری نمودن مرتبط با بخش ارتباطات و ایمنی بنادر و این کشتی های مسابری است. چطور است برای خودرو بی استاندارد لزوم کمربند عقب مطرح است ولی در این تجهیزات خیر. نیز مسئول بنادر و کشتی را راسا باید جلیقه بپوشانید و ببینید آیا این جلیقه کارایی نجات جان افراد را دارد یا برای ظاهر سازی است. مگر جلیقه نجات قیمتش چند است بیش از 30 هزارتومان نیست.یک جلیقه برای 10 سال کافی است. به نظرم به عوض مقصر دانست ناخدا که 50 درصد سهم دارد که فردی بدون غرض و برای معاش فعالیت می نمود و اینکه بتواند نانی در بیاورد بزرگان نظارتی و نقص خود را بررسی کنند.
  • د ج ع IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    4 1
    اگر به این قایق بنزین می دادند کافی بود ولی این ناجی ها با واردی این قایق را به مسیر غرق شدن انداخته اند
  • میلاد IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    6 1
    هیچ نوع هزینه ی اسکانی و.. نمی تونه جای عزیزترین کسای ما رو بگیره چشام پر خون فقط می خوام از یه چیز بگم که هیچ جا گفته نشده تو اون شرایط که کشتی نجات داشت از ترس صدمه به کشتیش می رفت همه مردا که داخل کشتی بودن بیرون اومدن به همسراشون گفتن شما پایین باشید شما که شنا بلد نیستین همه مردا در حالی که اون کشتی امداد داشت دور می شد گفتن ما می پریم تو آب که کشتی سبک شه تو اون طوفان همه پریدن تو دریا تنها چیزی که الان به من و خوانوادم آرامش میده اینه که با همچین آدمایی یه مدت زندگی کردیم کشتی امدادی برای چی ساخته شده؟ 60ملیارد قیمتش هم باشه باید نهایت تلاش شو واسه نجات انجام بده، الان مسئول محترم برو خدارو صدهزار مرتبه شکر کن که خش نیافتاده رو کشتیت عمه های من هیچکودوم بر نمی گردن دلم پره از اینجا
  • محسن IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    1 2
    اين جور اتفاقادر ايران عاديه غيراين باشه عجيبه قير سردو نبودن قيفو نيومدن جلاد باورندارين يكم صبر كنيد جديدترش رو ميشنويم
  • همقطار RU ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    10 1
    یک یک مردم این مملکت می تونند بر اثر حوادث پیش پاافتاده و بی مزه طبیعی و غیر طبیعی مثل این بچه طوفان بمیرند و نفله بشن .اصلا اهمیتی نداره . مهم اینه که به موقعیت و میز ما مسئولین محترم و مومن کوچکترین خدشه ای وارد نشه که اگه بشه خداوکیلی تموم دنیا رو میریزیم به هم ...... ضمنا هلیکوفتر امداد مال خارجه , ما نه داریم نه بودجه این جنگولک بازیا رو داریم _
  • سعید IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    5 2
    از وقتی این خبرو شنیدیم اینقدر ناراحتم که بغض 3 روزه تمامه که گلومو گرفته. جالبه که تاحالا آب از آب هم تکون نخورده.به جز ناخدا و مسافران نه کسی مقصر شده و نه کاری برای بهبود وضعیت انجام شده. باور کنید اگه این بندگان خدا اهل مشهد نبودند همین قدر هم اطلاع رسانی نمی شد. اینجا همیشه همینجوریه من بارها به هرمز سفر کردم. عمده شناورها جلیقه نجات ندارند. اسکله که چه عرض کنم یک سکوی سیمانی . جدی میگم . رو اینترنت سرچ کنید خودتون ببینید. چند سال پیش یک اسکله کوچیک متحرک راه اندازی کردند که همان روز افتتاح به دلیل حضور متراکم مسولین امر جهت گرفتن عکس یادگار و کیفیت خوب اسکله سفارشی از کشور دوست رفت زیر آب (البته بعدا درش آوردند ولی کسی دیگه ازش استفاده نمیکنه)
  • بي نام IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    0 5
    بنده خدا ناخداي بي خدا كارت بنزينش رو چك نكرده بود! آخه شب قبل 60 ليترسهميه روداده بودن ؟!!!!!!!!
  • پیام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    5 2
    به خدا قسم تجسم یک لحظه از آن لحظات غرق شدن عزیزان ایرانیمان که کمک میخواستند آنچنان درد آور و منقلب کننده است که تا روزها و ماهها از یاد آدم نمیره رحمت خداوندبرای مسافرین درگذشته و صبر برای بازماندگان خواهانم.
  • ناخدا*علی* IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    3 3
    به نظر من مقصر اصلی برادران اداره بندر ودریا نوردی هستند