این کتاب تلاش می کند که با استفاده از گفتار و سیره علوی آسیب‌های حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی و سیاست خارجی را که منجر به ناکارآمدی نظام دینی می‌ شود، ریشه‌یابی کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «آسیب شناسی حکومت دینی از دیدگاه امام علی(ع)» نوشته غلامرضا پیشقدم از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد. آنطور که ناشر توضیح داده ناکارآمدی نظام اداری، مهم‌ترین و خطرناک‌ترین آسیبی است که حکومت دینی را در حال حاضر تهدید می‌نماید. این کتاب تلاش می کند که با استفاده از گفتار و سیره علوی آسیب‌های حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی و سیاست خارجی را که منجر به ناکارآمدی نظام دینی می‌گردد ریشه‌یابی کند و راهکارهای پیش‌گیری و مقابله با آن را از سخنان امیر سخن علی(ع) پیش ری مخاطب قرار دهد.
 

این اثر در ابتدا به کلیات نظیر؛ ضرورت حکومت دینی، منشا مشروعیت حکومت دینی، اهداف حکومت دینی و معنا و مفهوم آسیب‌شناسی و ضرورت آن می‌پردازد. آسیب‌های سیاسی در فصل دوم کتاب مطرح می شود چرا که نگارنده معتقد است بدون سامان‌دهی یک تشکیلات سیاسی سالم و منطبق بر معیارهای دینی، هرگز مباحث فرهنگی به سامان نمی‌رسد، زیرا حکومت‌ها نقش بزرگی در هدایت و جهت‌دهی مسائل فرهنگی دارند.

 

این کتاب یک آسیب‌ کلی برای حکومت دینی در نظر گرفته و آن «ناکارآمدی حکومت دینی» است. عوامل و به عبارت دیگر، آسیب‌هایی که در ناکارآمدی حکومت دینی نقش دارند، عبارتند از «آسیب‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی». در هر یک از این حوزه‌های پنج‌گانه، یک یا چند آسیب عمده را مطرح می کند و به ریشه‌یابی و ارزیابی آن می‌پردازد. این فصل همچنین عمده آسیب‌های سیاسی را در شش محور؛ آسیب‌های مدیریت منابع انسانی،‌ تلقی غلط مدیران از مدیریت، استبداد، عدم تبعیت از رهبری، نفاق و آسیب‌های رفتاری مدیران به بحث می‌گذارد.

 

عمده آسیب ‌فرهنگی در فصل سوم کتاب، «دین‌گریزی» عنوان شده‌ و سپس به ریشه‌یابی این پدیده پرداخته‌ است. بدعت و تحریف، انحراف الگوها، ناهم‌گونی گفتار و رفتار، فقر،‌ فساد، جهل و اسراف از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که در شکل‌دهی به آسیب‌ مذکور نقش دارند. در فصل چهارم، عمده آسیب‌ اجتماعی را «از دست دادن جای‌گاه و پشتوانه مردمی» دانسته و به بررسی علل و عوامل این آسیب‌ پرداخته‌ است. تبعیض، بی‌توجهی به محرومان، بی‌توجهی به آبادانی کشور، عمل نکردن به وعده‌ها،‌ تفرقه و ترک امر به معروف و نهی ‌از منکر، آسیب‌هایی است که منجر به از دست دادن پایگاه ‌مردمی می‌شود.

 

فصل پنجم، آسیب‌های اقتصادی را در دو بخش؛ حوزه تولید و توزیع بررسی کرده است. در حوزه تولید، آسیب‌هایی نظیر؛ آزادی اقتصادی، استثمار، استئثار، ربا و مالیات‌های ناعادلانه بررسی شده است. در حوزه توزیع، آسیب‌هایی مانند انحصارطلبی و فقدان رقابت سالم در بازار،‌ تورم و آفات و آسیب‌هایی که موجب تورم می‌شود، اشاره شده است.

 

در فصل پایانی کتاب نیز آسیب‌های امنیتی در دو بخش آسیب‌های دستگاه قضایی و آسیب‌های سیاست خارجی تشریح داده شده است، «تضییع حقوق مردم و جفا به مظلومان» عمده آسیب‌ بخش قضایی است که آسیب‌هایی نظیر: ورود افراد ناصالح به دستگاه قضایی، تهدید و تطمیع قضات، عدم نظارت بر کار قاضیان، پافشاری بر اشتباهات، تسامح و سهل‌انگاری در صدور و اجرای احکام، تاثیرپذیری از تملق و چاپلوسی و شفاعت صاحبان قدرت و ثروت در بروز این آسیب، نقش موثری دارند. در بخش دوم، ‌عمده آسیب دستگاه دیپلماسی انزوا و انفعال برشمرده شده است. آسیب‌هایی که باعث بروز چنین وضعیتی در سیاست خارجی می‌شود، عبارتند از: وابستگی، ‌پیمان شکنی، تشنج آفرینی، ضعف نظامی، مرعوب شدن و غفلت از دشمن.

 

چاپ نخست کتاب «آسیب‌‌شناسی حکومت دینی از دیدگاه امام علی(ع)» با قیمت 5200 تومان راهی بازار نشر شد.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =