به فاصله یک روز از خبر احتمال صدور مجوز برای تاسیس قهوه خانه های ویژه بانوان، وزارت بهداشت به تندی به این خبر واکنش نشان داد و آن را ضربه بزرگی به سلامت نسل آینده دانست. این درحالی است که دلیل تاسیس قهوه خانه زنانه، علاقه مردم به سنت عنوان شده است.

امید کریمی: کاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از مخالفت جدی متولی سلامت ایران با اصل قلیان خبر داده است: "وزارت بهداشت با اساس قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند مخالف است. در بحث این که قهوه‌خانه‌ها اختصاصا برای بانوان ایجاد شود به صورت مضاعف مخالفیم؛ چرا که کلید سلامت نسل آینده در دست زنان است."

او به ایسنا گفت: "با انجام چنین اقداماتی علاوه بر سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، سلامت نسل آینده نیز دچار مشکل می‌شود و با انواع و اقسام بیماری‌ها مواجه خواهیم شد. بنابراین ضمن این که به شدت با راه‌اندازی قهوه‌خانه‌‌های ویژه زنان مخالفیم، اگر این طرح در کمیسیونی و یا مراجع قانونی مطرح شود مخالفت خود را با ذکر دلایل علمی و منطقی اعلام می کنیم."

 

مردم استقبال می کنند، پس مجوز می دهیم

دیروز عباس علائی، رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران گفت: "ما پیگیر راه‌اندازی قهوه‌خانه‌ ویژه بانوان هستیم و در نظر داریم با همکاری و اجازه نیروی انتظامی و اداره اماکن، مکانی مختص بانوان ایجاد کنیم و صحبت‌هایی نیز در این رابطه صورت گرفته است. در رابطه با تشکیل قهوه‌خانه ویژه بانوان باید به درستی شرایط و جزئیات آن مورد بررسی قرار گرفته و نظرات را از مراکز مربوطه دریافت کرده و بعد از بررسی و سنجیدن شرایط به نتیجه مشخصی در این رابطه برسیم."

او استقبال از قهوه خانه ها را نشانه ای از علاقه مردم به سنت ها دانست! علائی گفت: "مدتی است که گرایش مردم به قهوه‌خانه‌ها زیاد شده و این نشان می‌دهد که مردم سنت خود را دوست دارند و گذشتگان خود را همیشه به خوبی یاد می‌کنند.

البته مطابق قانون، مجوز دادن به قهوه خانه ها چندان ساده نیست؛ رییس اتحادیه قهوه‌خانه‌داران درباره گرفتن مجوز برای تاسیس قهوه‌خانه ویژه بانوان گفت: "برای این موضوع متقاضیان زیادی داریم وضوابطی نیز نیروی انتظامی دارد که البته به حق است و نباید قهوه خانه‌ها در نزدیکی مراکز آموزشگاهی، مدارس به ویژه مدارس دخترانه، مساجد یا بانک‌ها و موارد دیگر باشند و بیشتر در مکان‌هایی باشند که حالت تجاری دارد و کمتر مسکونی است."

 

اصل قلیان بد است

با وجود این سختگیری ها، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همچنان بر مخالفت وزارت بهداشت با اصل و اساس قلیان تاکید می کند: مطالعات انجام شده در دنیا درباره مضرات استعمال مواد دخانی، نشان می‌دهد که به ازای هر پاکت سیگار باید حدود 10 دلار در نظام سلامت کشورها سرمایه‌گذاری و صرف عوارض این مبحث شود. این درحالیست که نیم ساعت استفاده از قلیان معادل استعمال چندین پاکت سیگار است و مضرات و آسیب‌های یک وعده قلیان چندین برابر استعمال یک پاکت سیگار است. بنابراین علاوه بر ضرر و زیان مادی، استعمال قلیان با سلامت مردم نیز در تضاد است."

 

کدام قهوه خانه؟ منظور رستوران بود

اما خبر صدور مجوز برای قهوه خانه زنانه درحالی منتشر شد که معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری چنین چیزی را تکذیب کرد و گفت بحث رستوران زنانه است. پروین هدایتی گفت: استفاده از لفظ تاسیس قهوه‌خانه ویژه بانوان بدسلیقگی بوده است. ایجاد رستورانی ویژه بانوان ایده‌ای است که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران مطرح شد و هنوز ابعاد مختلف و تفاهم‌نامه آن‌ بررسی نشده است.

به گفته او طرح این ایده در راستای ایجاد فضایی مناسب بری بانوان همچون پارک بانوان است تا زنان هم بتوانند به راحتی با فراغ بال از این فضا استفاده کنند و چنانچه مهمانی‌های خانوادگی و جمع‌های دوستانه‌ای دارند به این رستوران‌ها بروند.

 

مخالفت نیروی انتظامی

اما نیروی انتظامی که حضور زنان در قهوه خانه ها را ممنوع کرده بود، اکنون از مخالفت جدی با قهوه خانه زنانه حرف می زند.

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی امروز از مخالفت پلیس با راه اندازی قهوه‌خانه‌های ویژه زنان خبر داد و گفت: ما مسئول این کار نیستیم اما دلیل این موضوع را متوجه نشدم. قهوه خانه محلی است سنتی که کارگران برای چاشت و استراحت به آن مراجعه می‌کند اما مدل‌های جدید قهوه خانه به محلی برای بی‌بند و باری، کشیدن قلیان و سیگار تبدیل شده است.

او گفت: در بسیاری از قهوه خانه‌ها و سفره خانه‌هایی که می‌بینم بسیاری در حال کشیدن قلیان هستند اما نمی دانم راه اندازی قهوه خانه زنان پاسخ به کدام مطالبه مردم است. طرح مسایل انحرافی صحیح نیست و ما با شکل جدید قهوه خانه داری مخالف هستیم. هر کجا برای بازدید می‌روم درخواست‌های مجوز به من داده می‌شود اما یک دانه از آن را هم تایید نکرده ام. برخی ناهنجاری‌ها در قالب قهوه خانه‌ها ترویج می‌شود.

 

مبارزه با قلیان

داستان قلیان و قهوه خانه دارها، سر درازی دارد؛ وزارت بهداشت موظف است طبق قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، با تولید و عرضه انواع مواد دخانی که قلیان هم یکی از آنهاست مقابله کند تا از مضرات سلامتی آنها کاسته شود.

ابتدا روی پاکت های سیگار، تصاویر چندش آوری از بلایی که سیگار و دخانیات سر انسان می اورد چاپ شد. منع کشیدن سیگار در اماکن عمومی و سرپوشیده هم یکی دیگر از بندهای این قانون است که وزارت بهداشت آن را به کمک پلیس اجرا کرد.

سال گذشته هم بسیاری از قهوه خانه ها و سفره خانه هایی که قلیان عرضه می کردند، پلمپ شدند. هرچند با اعتراضات صنفی قهوه خانه دارها، در مدت کوتاهی، قلیان با قهوه خانه ها برگشت. اما همین سختگیری ها موجب شد حداقل سفره خانه های سنتی، از عرضه قلیان، منع شوند. ضمن اینکه ورود زنان و دختران به قهوه خانه ها ممنوع شد.

همچنین در شهرهای مختلف، جشن های مبارزه با قلیان برگزار شد که در آنها، قلیان ها شکسته می شدند و زیر غلطک می رفتند.

با تمام اینها، وزارت بهداشت هنوز کامل قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را اجرا نکرده است. به عنوان مثال منع عرضه نخی و فروش سیگار به نوجوانان و جوانان، به درستی و کامل اجرا نشده است و یا هنوز با کشیدن سیگار در حین رانندگی مقابله نمی شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lind IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    ای اقا سلامت نسل اینده با این گرانی به خطر افتاده دیگه ؟بزار قلیان روش
    • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      164 4
      سلامت جامعه وقتی به خطر افتاد که مردم دیگه نتوستن شیر و مرغ و ماهی بخرن!!!!
    • امیر اریان IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      27 0
      سلامتی روانی جامعه وقتی به خطر افتاد که دلار شد 2200 تومان تورم شد 60% یا شایدم بیشتر و دیگر هیچ.
    • ساشا IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      10 2
      قلیان از سیگار هم خطرناک تره. آلودگی هوا از این دو بدتر، زیرا همه تنفس میکنند. نتیجه اینکه عمر متوسط ایرانیان یک 5 سالی به خاطر آلودگی هوا کمتر شده.
    • ساشا IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      14 0
      باید به جای خط و نشون کشیدن برای نحوه پوشش مردم با طرح های ضربتی، اعتیاد، سیگار و قلیون و عرق سگی را در میان ایرانیان ریشه کرد. اعیتاد عامل بدبختی ایرانیان است و نه پوشش یک دختر 20 ساله که دنبال شوهر و همدم میگردد. سیگار همان مفرط به نیکوتین است که متاسفانه قباحت خود را از دست داده. قلیان 10 برابر سیگار آلودگی در شش های انسان ایجاد میکنند. یک فکری به حال اینها بکنید.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    بجایی که فرهنگسازی شود که دود و دم کنار گذاشته شود میخواهند مجوز قهوه خانه اختصاصی صادر کنند! عجب مملکتی داریم عجب!
  • نادر IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    135 2
    بابا برید اول تکلیف خودتان را روشن کنید بعد برای مردم تعین وتکلیف . از یک طرف میریدجاهی که قلیان سرو میکنند را پلمپ میکنید بعد مجوز برای ان صادر میکنید . مردم شدند موش ازمایشگاهی
    • حقیقت گو IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      4 3
      یعنی شما منتظر دولت موندی اگه مجوز بده بکشی، اگه ممنوع کرد نکشی، بعد میگی مردم شدن موش آزمایشگاهی؟!!! من که اصلا اهل دود و دم نیستم، دولت هم هر گلی زد به سر خودش زد، به من چه قلیون میخواد آزاد بشه یا نشه، چیزی که ضرر داره دیگه حالا دولت واجب هم بکنه من سمتش نمیرم. اینقدر عقل واسمون مونده!! حالا یکی میخواد اختیارشو بسپره به مجوز دولت دیگه اونو کاریش نمیشه کرد، خودش خواسته "موش آزمایشگاهی" باشه
  • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    یعنی الان همه چی ردیفه فقط قهوه خونه زنونه کمه؟؟ این چه کار مسخره ایه؟ مگه کشیدن قلیون چیزه مفیدیه؟ بابا برین چیزای واجب تر رو درست کنین.
    • ساراs IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      29 49
      چی مثلا داداش من بیان حجاب بانوان رو گیر بدند قهوه خانه چیز بسیار قشنگیه که قرار نیست توش قلیان بکشی قراره توش چای وقهوه بخوری همین شما مردها هستین که همه چیز رو به لجن میکشین ما خانمها هوای کارمون رو داریم
    • بدون نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      18 4
      نیست شما زنا مملکت رو گلستون کردید سارا خانم. اون اسمش کافی شاپه که توش قهوه و چایی می خورن. قهوه خانه یعنی شیره کش خانه که فقط تو کشورهای جهان سومی بدبخت مثل ایران رایجه
  • آندیا NL ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    93 8
    فقط واسه خانما بده یا نه! واسه آقایونم بده؟
    • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      64 5
      آندیا جان واسه همه بده. هم خانمها و هم آقایون جای این مسخره بازیا مکانهای تفریحی درست کنن نه شیره کش خونه!
    • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      46 9
      خوبه دیگه نسل زنان با قلیون از بین میره ای ول
  • امین IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    70 5
    بابا به خدا بس است دیگر . این از حجاب و اخلاق جامعه این هم از این . بانوان قلیان نمی خواهد به جای ان کار درست و حسابی باید داد و تفریحات سالم برای آن ها فراهم کرد .
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    66 1
    نادر جان برادر من نگرفتی موضوع چیه؟؟؟!!!! خوب پوله دیگه... پول بده مجوز بگیر..
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    60 1
    "مردم استقبال می کنند، پس مجوز می دهیم" از کی تا حالا حرف مردم مهم و پر اهمیت شده؟!!!!!!
  • ÷یاس÷ IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    42 20
    ÷من با خانمی که قلیان مصرف کنه ازدواج نمیکنم÷
    • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      10 4
      جان من قبول كن. اينه همه منتظر جواب شما هستن.جان من بيا ازدواج كن بابا اعتماد بنفس!
    • حقیقت گو IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      10 5
      بیچاره بچه هایی که از زنان معتاد و دودی متولد میشن، درسته که مردها هم نباید این ظلم رو به خودشون بکنن، ولی زن ها در مقابل فرزندانی که ازشون متولد میشه هم مسئو ل هستند، البته اگه نخوان بچه دار بشن اون یک بحث دیگریه.
    • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      8 3
      وای حالا چکار کنیم خیلی بد شد
  • رهرا US ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    30 5
    متاسفانه یک عده منافع خود را در نظر می گیرند وبه سلامتی دیگران اهمیتی نمی دهند.آلان با این طرز فکر فاتح نسل جوان را خواند به این آقا بفرمایید لطفا به جای این ماده سمی به فکر تفریحات سالم وارزان برای جوانان باشید.
  • امیر IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    48 2
    کنار مغازه بنده فروشگاه زغال و تنباکو هستش من میبینم که در روز افراد بسیار زیادی خصوصا دختران جوان جهت خرید مراجعه می کنند آخه اگه هدف احیای سنت قهوه خانه ها است بیایید پرده خوانی و شاهنامه خوانی بدون قلیان در قهوه خانه ها برگزار شود تا ببینیم ملت چقدر به سنت ها علاقه دارند وآیا واقعا هدف سنت است یا چیز های دیگه - من که خودم در روز میبینم که دختر و پسرها با چه وضعی این سنتها را هر روز حفظ میکنند
  • محمدرضا IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    21 37
    این کار یعنی ترویج فساد شک نکنید.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    37 9
    سلام فقط اینو کم داشتیم وقتی از خانم بپرسی کجا بودی بگه توی قهوه خانه عجب و هزاران عجب به این سلیقه ها.. فقط بلدند پول بگیرند مجوز بدند
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    25 18
    فقط می شه گفت : وای وای وای . متاسفم برای تازه به دوران رسیده های قلیان کش چه مرد وچه زن.
  • خلیج فارس IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    35 4
    "مردم استقبال می کنند، پس مجوز می دهیم" پس چرا مجوز برای کارای دیگه نمیدین ممکن مردم استقبال کنند... اخه پدر جون اینم شد دلیل؟؟؟؟!!!!
  • ساراs IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    12 42
    اولا قهوه خانه "نه "قلیان کش خانه یعنی جایی که در آن قهوه صرف میشه ثانیا این طرح ، طرح بسیار جامع ای هست که همه چیز رو مجزا کنند مثلا کلوپ بانوان مکان ورزشی تفریحی بانوان یا ویدئو کلوپ بانوان که ورود آقایان ممنون اعلام بشه و بانوان ایرانی بتوانند راحت تر از این مکانها استفاده کنند یا پارک تخصصی بانوان این طرح خیلی خوبه ومن از این طرح ها دفاع میکنم
    • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      38 8
      اگر هدف صرف قهوه و چایی بود که در کافی شاپها فراوان است. پس هدف محیطی برای قلیان کشیدن است! و محیطی برای معامله مواد! حالا اشخاصی مانند شما هم حمایت کنید
  • سعید IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    46 12
    زنان بشینند در خانه کهنه بچه بشورند، ظرف بشورند، توالت بشورند، شوهردار کنند، پایشان رو هم از خانه بیرون نگذارند که ای وای من یه وقت برای سلامتشون ضرر داره . جامعه رو میخواهید محدود کنید چرا میزنید به در و دیوار . شما تفریح های مفرح برای بانوان راه بندازید بعد برید بقیه چیزهارو ممنوع کنید . نه اینکه فقط تعطیل کنید که .
    • حقیقت گو IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
      5 6
      واقعا باید به زن ها حق داد، چون اصولا تفریح برای زن یعنی خرید کردن، و توی این اوضاع و احوال اقتصادی خوب وقتی آدم نتونه خرید (تفریح) کنه خوب باید بره دودی بشه دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام GB ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    6 2
    'گل بگیرند سر در این سنت مسخره رو!!! از نوع خاک منظور هست
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    4 3
    من زن قلیونی نمیخوام.
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    8 0
    هوای تهران صد برابر مضرتر از قليان است وزير بهداشت اگه راست میگوييد در مورد هوای تهران اظهار نظر بفرماييد! اگر شما به فکر نسل آينده بودید که ما غمی نداشتيم.
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    7 3
    اگر مردم خواستند مواد مخدر بکشند آیا باید مجوز داد؟
  • مریم IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    9 2
    عوض اینکه کلاس مشاوره برای مادرها بزارن که چه جوری جلوی بچشونوازرفتن به اینجورجاهایی بگیرن تازه مادرهاروهم به اینکارتشویق می کنندوای به روزی که بگنددنمک.
  • پیمان IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    0 0
    با سلام بیاین منطقه لب آب رشت نگاه کننین داخل بازارچه واقعا وحشتناکه کنار رودخانه آلوده قلیان سراهایی هست که افراد زیر18 راه میدن -از لحاظ نظافت 0 قمارخانه -دعوا جای خود مخصوص وسط بازارچه بغل طباخی قلیان سرایی هست که واقعا از لحاظ بهداشتی اصلا توجه نمیشه کبابی روبروی آن که فجیعتر لطفا تو رو خدا اگه سلامت براتون ارزش داره پیگیری کننین
  • شهاب IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    1 0
    عشق است فقط دوسیب!