پس از یک سال که خبر رسید دولت موافقت کرده است قهوه خانه ها از شمول آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با دخانیات خارح شده اند و درواقع مکان عمومی نیستند، معاون وزیر کشور اعلام کرده است که قلیان به زودی همه جا ممنوع می شود، حتی در قهوه خانه ها.

امید کریمی: علیرضا افشار، معاون امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در نشست خبری هفته جهانی بدون دخانیات  گفت: قانون منع عرضه قلیان از پنجشنبه (11 خرداد) در تمام اماکن عمومی اجرا می‌شود.
به گفته او این قانون به صورت تدریجی و طی دو مرحله اجرا می شود و هفته بدون دخانیات آخرین فرصت برای اطلاع رسانی، تذکر و ابلاغ های ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی است: "عرضه قلیان در تمام رستورانها، باغچه‌ها، تالارها و مهمانپذیرها ممنوع می شود."

معاون وزیر کشور نامی از قهوه خانه ها در این محدودیت نبرد، اما گفت که به زودی قلیان از قهوه خانه ها هم جمع می شود: "هر چند طبق آیین نامه مصوب دولت در سال گذشته ، قهوه خانه ها از شمول اماکن عمومی، خارج شده‌اند اما در مراحل بعدی برای قهوه خانه‌ها نیز با هماهنگی اصناف، برنامه ریزی‌های جایگزین داریم."

ماجرای استثنا شدن قهوه خانه ها برای عرضه قلیان، بلوایی را سال گذشته به راه انداخت؛ وزارت بهداشت درحالی که تمام تلاشش را می کرد تا همه اماکن عمومی را از عرضه قلیان منع کند، ناگهان خبر رسید هیات دولت به دلایل صنفی، اجازه داده است قهوه خانه ها قلیان عرضه کنند. این یعنی مخالفت صددرصدی با قانون.

 

قلیان ابزار دست قهوه خانه هاست؛ کجا می بریدش؟

رییس صنف اتحادیه قهوه خانه دارها معتقد است نمی توان قلیان را از قهوه خانه ها جمع کرد؛ چون یکی از سه ابزار کار قهوه خانه هاست؛ چای، قلیان، دیزی. عباس علایی، یک تنه در زمانی که وزارت بهداشت تلاش می کرد کلا کشیدن قلیان را ممنوع کند، توانست صنف قهوه خانه دارها را از ورشکستگی نجات دهد. با این حال وزارت بهداشت هنوز هم می گوید قلیان از هزار سیگار هم بدتر است و باید جمع شود.

او دراین باره به خبرآنلاین می گوید: "اسباب کار ما قلیان است و فقط هم در قهوه خانه باید عرضه شود. سال گذشته هم بحث هایی مطرح شد که تداخل صنفی بود. بعضی رستوران ها و کافی شاپ ها از اسباب کار قهوه خانه استفاده کردند و قلیان می دادند و این باعث شده تیشه به ریشه ما بزنند. نه رستوان و کافی شاپ و نه باغچه های اطراف تهران هیچ کدام از اینها مجوز استفاده از قلیان را ندارند."

اما وزارت بهداشت معتقد است کلا باید قلیان را جمع کرد؛ کاظم ندافی، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دراین باره گفته: "وزارت بهداشت با اساس قهوه‌خانه‌هایی که قلیان عرضه می‌کنند مخالف است. در بحث این که قهوه‌خانه‌ها اختصاصا برای بانوان ایجاد شود به صورت مضاعف مخالفیم؛ چرا که کلید سلامت نسل آینده در دست زنان است. با انجام چنین اقداماتی علاوه بر سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، سلامت نسل آینده نیز دچار مشکل می‌شود و با انواع و اقسام بیماری‌ها مواجه خواهیم شد. بنابراین ضمن این که به شدت با راه‌اندازی قهوه‌خانه‌‌های ویژه زنان مخالفیم، اگر این طرح در کمیسیونی و یا مراجع قانونی مطرح شود مخالفت خود را با ذکر دلایل علمی و منطقی اعلام می کنیم."

معاون وزیر کشور هم همین عقیده را دارد. به گفته او دود قلیان 10 برابر غلظت آلودگی هوای تهران است: "حالت اضطراری که برای هوای آلوده به کار برده می‌شود برای قلیان هم باید از سوی رسانه‌ها مدنظر قرار گیرد."

به گفته افشار، مرحله اول اجرای قانون منع عرضه قلیان در اماکن عمومی از طریق اتحادیه های صنفی اجرا می‌شود و ضوابط قانونی آن نیز پیش بینی شده است و پس از آن نیروی انتظامی برخوردهای لازم را انجام می‌دهد.
هفته گذشته خبر کوتاه از مجوز گرفتن قهوه خانه زنانه، بلوایی به راه انداخت و با مخالفت های بسیاری همراه شد. اما رییس اتحادیه قهوه خانه دارها که منبع این خبر بود، چنین چیزی را تکذیب کرد.

به هر حال باید در انتظار اعتراض قهوه خانه دارها نشست. آنها بدون قلیان همه مشتری هایشان را از دست می دهند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 51
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    قلیان حذف شود کل مشکلات ایران نیز حل می گردد. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111
    • چوپان IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
      34 90
      چه ربطی داشت؟حالا ما چون مشکلای بزرگتر داریم باید از این چیزا(که بنظر کوچیک میان )چشم پوشی کرد؟ هرچیزی جای خودش
    • همشهری IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
      15 35
      به شدت با نظر چوپان موافقم .چرا عادت داریم همه چیز را با هم قاطی کنیم و بایک زاویه محدود به قضایا و مشکلات نگاه کنیم؟؟؟؟؟؟؟
    • محمد IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
      26 9
      دلم به حال كشورم ميسوزه. هروقت يكي ميگه جلو فساد مالي رو بگيريم يه كاربر شيك ميگه مشكلات بزرگتري مثل مواد مخدر هست . چرا اين ؟ يكي ميگه جلو مواد رو بگيريم كاربر شيك ديگه اي ميگه مشكلات بزرگتري هست مثل مشكل مسكن مسكن مهر ميسازن يكي ديگه نظر ميده پس قليان چي ميان جلو قليانو بگيرن يه كاربر شيك ديگه ميگه حجاب ... فرض كنيد اين جريان توي دولت و مجلس هم وجود داشته باشه و داره . با اين وضع از مدت ها قبل اوضاع فعلي كشور قابل پيشبيني بود. اوضاع بعدي هم ميشه پيشبيني كرد. از يه جا بايد شروع كرد ولي افراد سست اراده دنبال راه هاي فرار از مسئوليت شهروندي و اجرايي هستن.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    84 13
    قليان مي رود در منازل بايد جلوي واردات توتون-قليان (از كشور برادر و مسلمان چين) را گرفت نه از پايان رودخانه شروع كنيم از سرچشمه بايد جلو خلاف و خسارت را گرفت اين هم يك بازي ديگر تا مردم مشغول شوند تا به گراني فكر نكنند به بيكار ي فكر نكنند
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    49 13
    پس جواز قهوخانه براي زنها چي شد ميخواستيد بديد
  • بدون نام DE ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    98 21
    دیگه چی مونده واسه جوونا ؟
    • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
      15 37
      آخه قلیان هم شد سرگرمی آقا!!!!!!!!
  • احسان IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    39 76
    صد در صد موافقم، به نظرم برای نسل جوون ما هیچ چیزی بدتر از قلیون نبوده و نیست، قلیون ساعتها وقت جوونای ما رو تلف میکنه،مرگ بر قلیون!
    • بدون نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
      49 17
      درود بر قلیان...
    • بدون نام DE ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      42 17
      آره واقعا، آخه یعنی چی می دن قلیون می کشن؟! این همه تفریح، این همه امکانات، این همه باشگاه مجانی و ارزان قیمت...آخه ما جوونای ایران دیگه چی می خوایم!!!!!!!!!!!!!!!
    • نوید NL ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      49 5
      احسان جان شما جوونی یا نه؟ دلخوشی شما تو زندگی چیه؟ کار؟ سرمایه؟ پول پدر؟ دل خوش؟ تفریح و سرگرمی؟ دایی جان. نه من و نه خیلی از این جوونا هیچ کدومش رو نداریم. پس الکی تز نده
    • علی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      13 18
      آقای نوید با این وضعیت که شما متصور شدی فکر نکنم قلیونم چاره کارت باشه به فکر چیز قوی تری باش
    • SD IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      1 14
      با اين حساب كه شما مي گي پس درود بر ترساك!!!!!!!!!!
  • بدون نام NL ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    51 12
    ما که اینجاها نمیرفتیم، اصلا قلیان چی هست؟
  • ساغی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    33 7
    قلیان را جمع کنند مشکل بی کاری گرانی و تورم حل می شود دزدی های کلان نمی بینیم همه اینها منبعشان احتمالا قلیان است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ما که درد بی کاری گرانی تورم هزینه تحصیل بالا نداشتن پارتیی را می کشیم قلیان هم می کشیم شما هم مثل ما بشید حتما می کشید
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    26 5
    ما که تو خونه داریم دیگه قهوه خونه واسه چیمه
  • حمیدرضا IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    24 2
    من خودم از قلیان و کلا هرچی دوده بدم میاد ولی این راهش نیست که ممنوعش کنن... خیلی چیزای دیگه رو هم ممنوع کردن ولی از یه جای دیگه از نوع بدترش میزنه بیرون... الان سن سیگار هر سال داره میاد پایین،اونو میخوان چیکارش کنن؟؟ میتونن ممنوعش کنن؟؟؟باید از ریشه درست کنن همه چیو نه اینجوری... کلا من معتقدم اگه اکثریت مردم معتقدند که این ممنوعیت خوبه پس اشکال نداره...اما به نظر من مردم موافق این تصمیم نیستن پس هیچ تاثیری نداره به جز اینکه چندتا قهوه خونه دار وکارگراش از نون خوردن میفتن
  • بدون نام IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    17 3
    فک کردید به این راحتی یعنی از بین میره ؟!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    25 3
    این طرح شکست میخوره
  • بدون نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    35 3
    قلیان ها را جمع کنید که بافورها در راه است
  • بدون نام بی پول IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    36 1
    شیشه کی جمع میشه؟ اصلا جمع میشه ؟ اگه جمع بشه خیلی خوب میشه... خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــیلی
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    23 2
    حالا اون بدبختی که کلی خرج کرده و سفره خونه سنتی زده چی میشه سرمایه اش...75% درامد از همین قلیون هست تو اینجور جاها...
  • اشکان IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    25 3
    پس بریم بمیریم ....... بهتره...خدا چقدر آزادیم..........
  • مهران IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۶
    22 5
    این چوبان راس میگه تازیگی ها باب شده هر کی هر کاری می خاد بکنه این رو مطرح می کنند " همه ی مشکلات حل شده و فقط مانده این" برادر من نمیشه که همه چیز رو تعطیل کنیم چون مشکل بزرگتر داریم این یک. اما اگه قراره یه حرکتی انجام بشه نباید یه شبه باشه از الان اعلام کنن اقا سال بعد دیگه قلیان نباید در قهوه خانه باشه. تا همه برا خودشون فکری بکنند از کشاورزی که اینو می کاره کارخانه ای که همه ی امکاناتش در کار تولید تباکوست شرکت ها و عوامل پخش تنباکو تا قهوه خونه ها. نه اینکه امشب بریم بخوابیم فردا ببینیم از یک بامداد امروز ما بیکار شده ایم و کار و بارو زندگیمون ریخته بهم.
  • بدون نام IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    4 30
    «الیوم استعمال توتون و تنباکو بِاَیِّ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان صلوات الله علیه است.»
    • پای ثابت IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      12 1
      از خودت فتوا نده لطفاً اونی که مرجع تقلیده از خودش از این فتواهای عجیب غریب نمیده.خدایا کی میشه کسی کورکورانه 1 حرفی نزنه که بعد مایه تمسخر اهل فن بشه
  • بدون نام IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    26 9
    ریه خودمه دوست دارم خرابش کنم...چرا دایه مهربانتر از مادر میشین !!!
    • مهرداد IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
      10 19
      ریه خودت هست باشه ولی وقتی سرطان گرفتی این هم هزینه که دولت برای درمان تو کی کنه و هزینه هایی که پرورش و تحصیل تو کرده چی اون را هم باید پس بدی
  • بدون نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    24 5
    این همه مشکل تو مملکت هست اونوقت عزیزان به قلیان چسبیده اند !!!!!!!!!!!!!
  • مریم IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    14 18
    100در100موافقم حیف جوونای نازنین ماکه وقت وهزینشون صرف اینجورچیزابشه.
  • محسن IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    11 4
    یاد آقای دکتر لنکرانی وزیر اسبق بهداشت بخیر,ایشان کلی پیگیری کردند قرار شد جمع آوری شود اما آقایان بدلایل سیاسی وتو کردند که بفول معروف جوانها حال کنند,در آن روزها اگر از جلوی اتحادیه قهوه خانه دارها عبور می کردید کلی تابلوی تقدیر وتشکر از آقای ...... به در ودیوار نصب شده بود.
  • مریم IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    11 5
    جای میرزاحسن اسدابادی خالی.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    12 8
    والله بزارید برند بکشند همشون زود سکته کنن این ها چی میدوند از زندگی همه اش ناامیدید چند روز پیش یه پسر از فامیل ما که حدود 25 سال سن داشت به علت مصرف همیشگی قلیان و بیش از در فامیل دچار سکته شد این که قلیان نیست مواد شیمیایی تنباکو کجاست برادرمن
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    24 5
    من قلیونمو میخاممممممممممممممممممم
  • بنده خدا IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    14 0
    آقا جون مادرت من هفته اي يه بار مي رم قليون با دوستان حال مي كنيم حالا چيكار كنيم بريم كافي شاپ كافه گلاسه بخوريم والله حال نمي ده
  • مهرداد IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    10 7
    من به عنوان کسی که سالها قلیان و سیگار مصرف می کردم و الان 4 ماه گذاشتم کنار!!!! معتقدم باید جلوی عرضه این محصولات را گرفت به خدا هزینه های درمانی سیگار و قلیان میلیاردها تومان به کشور ضرر می رساند. با این حجم مصرف فکر می کنم تا 10 سال سرطان در ایران بی داد کند.
  • علی از اصفهان IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    6 9
    اگر توبی این دولت فقط همین قلیون را عرضه جمع کردنش را داشته باشند بازم خوبه ، من که چشمم آب نمی خوره ولی از صمیم قلب دعا می کنم این اتفاق بیوفته به نظر من زشتی و مضرات قلیون سرا های ما دست کمی از شیره کش خونه ها نداره . اگر بنا به ادعای آزادی انتخاب باشه پس یک سری هم می توانند ادعا کنند تفریح و سرگرمی نداریم دلخوشی نداریم و چرا شیره کش خونه ممنوعه ما دلمون می خواد به خودمون آسیب بزنیم به کسی هم ربطی نداره !!! آحه اینم شد حرف ، تو را به خدا یکم به خودتون بیایید .
  • سحر IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    11 1
    میدونم که قلیون مضره و نبودش بهتره ولی ... با این کار اولا یا به قشر بیکارها و یا کم درامداضافه خواهد شد(کم درامدتر از قبل)ثانیا به قانون شکنها اضافه خواهد شد چون بعضی ها در هر شرایطی استفاده میکنن ثالثا یه کار دیگه به کارهای نیروی انتظامی و گشت ارشاد اضافه میشه
  • بدون نام US ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    7 0
    الآن که همه یه قلیون تو خونه ها دارن و توی همه مهمونیای جوونا هم هست... خیلی لنگ نمی مونن! شما خیلی نگران سلامتی جوونا هستید از این همه پارازیت که می فرستند و آمار سرطان رو اینقدر بالا برده جلوگیری کنید. قلیون اختیاریه ولی پارازیت اجباریه
  • مقیمی IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    10 1
    با منع قلیان در قهوه خانه ها این مورد هم مثل خیلی چیزهای دیگه که نمی شه گفت به خانه ها راه پیدا می کنه و وضع بدتر هم میشه .همین الان هم اگر در ساعات پایانی شب سری به پارکها بزنید می بینید بساط قلیان کشی پهنه! و جای تعجبه که بیشتر هم خانواده هستند!! نباید دنبال مدینه فاضله گشت چون از این قبیل معضلات زیاد داریم و قلیان در انتهای صفه! اول به جلو ئیها برسید قلیان پیشکش
  • نوشهر IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    9 17
    قليان اولين گام اعتياد هست
  • حامد IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    22 2
    تا اخرین قطره خونم را برای قلیان خواهم داد. دو سیب بازا دستا بالا.
  • اسماعیل IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    13 0
    من به عنوان کسی که مدتی در کافه کار کردم به نظر من علت اصلی گرایش جوانان به قلیان نبود امکانات تفریحی کافی و نبود امید به آینده جوانان است. از طرف دیگر وضع مالی خانوداده ها نیز در گرایش جوانان به قلیان تاثیر دارد طوری که اغلب فرزندان خانواده های پولدار به سراغ قلیان می روند که این البته به توزیع درامد در کشور کمک خواهد کرد.و دراین زمان که بیکاری در کشور بیداد می کند هزاران نفر از این راه مشغول کار هستند.
  • دوسیب IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    18 2
    حالم خیلی بده ---» بریم قلیون بنزین ندارم ---» بریم قلیون خیلی خوشحالم ---» بریم قلیون کلاس لغوشد ---» ّبریم قلیون حوصله ندارم ---» بریم قلیون یارو 1ساعت دیگه میاد ---» بریم قلیون خلاصه قلیونا فقط میفهمند چی میگم!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۹
    13 2
    اگر منعش کنن قلیون کشیدن هم مثل چیز های دیگه از قهوه خونه هامیره ه تو خونه ها
  • دو سيب IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۳۰
    14 1
    درود بر هر چي قليان هست و قليان كش چرا جلوي مواد مخدر را نميگيريد قليون يك تفريحي براي ما جوان ها هست و ما اجازه نميديم بخواين جمع كنيد درود بر قليان
  • حسین A1 ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    4 0
    قلیون نباشه دیگه باطل شدیم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
    4 0
    به نظرم اگه جمع بشه بدترمیشه امیدوارم هیچ وقت این اتفاق نیفته چون یه سرگرمی واسه جوونا
  • نو نیم A1 ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    3 0
    قلیان نمیمیره. چون یه چیز تاریخی محسوب میشه
  • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۹
    5 0
    قلیان منبع در آمد خیلی هاست اگه جمش کنن خیلی ها بیکار میمونن آیا واسه اینایی که بیکار میشن کار میتونین پیدا کنین؟؟؟؟؟؟