مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه حوزه تصمیم گرفته و صلاح دیده برخی فیلم‌ها را نمایش ندهد گفت سازندگان این فیلم‌ها می‌توانند سینماهای دیگری را در تهران و شهرستان‌ها در اختیار بگیرند.

الهام نداف: سهیل جهان‌بیگلری مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری روز یکشنبه در حاشیه نشست خبری جشنواره فیلم رویش درمورد تحریم برخی فیلم‌ها از سوی این حوزه گفت: «حوزه هنری مانند گذشته بعضی از فیلم‌ها را اکران می‌کند و بعضی‌ها را نمی‌کند.»
 
اوافزود: «معتقدیم این روند به نفع سینمای ایران است و امیدوارم منجر به تولیدات خوب شود. ما حتی پیشنهاد کردیم کارهای بعدی این افراد را که در راستای اهداف حوزه باشد تهیه کنیم تا نشان دهیم با خود اشخاص مشکلی نداریم.»


او در خصوص اعلام اسامی فیلم‌های غیر قابل نمایش در سینماهای حوزه هنری ادامه داد: «ما اسامی فیلم‌ها را اعلام نکردیم، اما به نظرمان رسید به عنوان سینمادار این اجازه را داریم که بگوییم تعدادی از فیلم‌ها را نمایش نمی‌دهیم، به خاطر اینکه حوزه اقتصادی سینما را برهم نزنیم با خود تهیه‌کننده وارد صحبت شدیم و نقطه نظرات‌مان را مطرح کردیم.»


بیگلری ادامه داد: «سینما فرهنگ هم که سینمای سازمان سینمایی است هر سال تعدادی از فیلم‌ها را نمایش نمی‌دهد و این حق را برای خود قائل می‌شوند، ما هم این حق را داریم که برخی فیلم‌ها را در سینماهای زیرمجموعه حوزه نمایش ندهیم. از لحاظ قانونی و حرفه‌ای یک سینمادار حق دارد تعدادی از فیلم‌ها را نمایش ندهد. از همین رو حوزه هنری به عنوان سینمادار این حق را برای خود قائل می‌داند که فیلم‌های مغایر با اهداف خود را نمایش ندهد.»


مدیرعامل سازمان توسعه سینمایی حوزه هنری با بیان اینکه حوزه تصمیم گرفته و صلاح دیده برخی فیلم‌ها را نمایش ندهد، توضیح داد: «اینکه پس از این تصمیم‌گیری چه فضایی ساخته شده و چه کسانی از این فضا به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند، بحث دیگری است. ما هیچ اطلاعیه یا بیانیه‌ای صادر نکردیم. ضمن اینکه اگر وزارت ارشاد به آن‌ها مجوز داده، چرا فیلم‌هایشان را اکران نمی‌کنند؟  آن‌ها می‌توانند سینماهای دیگری را در تهران و شهرستان‌ها در اختیار بگیرند و 300 سینما تعداد کمی برای اکران فیلم‌هایشان نیست.»


وی ادامه داد: « این ماجرا یک هیاهو است و تمام این سر و صداها به حوزه هنری ربط پیدا نمی کند، چرا که صدور پروانه ساخت، تولید و مجوز اکران در وزارت ارشاد اتفاق می‌افتد و حوزه هم به عنوان سینمادار حق دارد برخی فیلم ها را اکران نکند.»

 

جهان‌بیگلری همچنین در نشست جشنواره رویش درباره‌ تولیدات جدید حوزه هنری گفت: «چهار اثر در حال تولید داریم که اگر مراحل پروانه ساخت آن‌ها به سرعت طی شود به جشنواره امسال خواهد رسید. این آثار شامل فیلم‌های «حوض نقاشی » به کارگردان مازیار میری، «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور، «تاج‌محل» به کارگردانی اقبال ‌شاوی و «خسته‌ نباشید» به تهیه‌کنندگی رضا ‌میرکریمی می‌شود.»
 

وی درباره آثار اقتباسی تولیدشده در حوزه هنری توضیح داد: «فیلم «شونام» به کارگردانی احمد مرادپور که پیش‌تولید آن شروع شده و تا دو ماه آینده کلید می‌خورد، «بازگشت» به کارگردانی بهرام توکلی که زمستان و بهار فیلمبرداری خواهد شد، «میهمان صخره‌ها» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی که محمدرضا گوهری کار تحقیقات آن را آغاز کرده، «این خواهران نازنین» به کارگردانی محمدرضا هنرمند و تهیه‌کنندگی منوچهر شهسواری که در مراحل پایانی فیلمنامه قرار دارد و تا یکی دو ماه آینده کلید می‌خورد و «نورالدین پسر ایران» که توسط عزیزالله حمیدنژاد در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد، از جمله این آثار هستند. همچنین «مستندی هم با موضوع «حجاب» توسط شهریار بحرانی با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حال ساخت قرار دارد.»


در این نشست تیزر و پوستر هشتمین جشنواره فیلم رویش ساخته محمد شیروانی و مجید کاشانی رونمایی شد.
 
به گفته سهیل جهان‌بیگلری قرار بود برای عزیزالله حمید‌نژاد و محمدعلی فارسی در جشنواره فیلم رویش بزرگداشت برگزار شود، اما آن‌ها خواستند تا هزینه این بزرگداشت به زلزله‌زدگان اختصاص پیدا کند.

 

این دوره جشنواره رویش شامل چهار بخش ملی، جوانه‌های رویش، بین‌الملل و بیداری اسلامی است . هزار و 171 اثر به جشنواره ارسال شد که شامل 445 فیلم مستند، 565 فیلم داستانی و 161 فیلم انیمیشن بود. در نهایت 23 مستند، 19 داستانی و 14 پویانمایی به بخش نهایی راه پیدا کردند.
 
در بخش بیداری اسلامی هم 230 اثر به جشنواره رسید که در نهایت 18 اثر انتخاب شد که از کشورهایی چون کانادا، آمریکا، مصر، تونس، بلژیک، بوسنی، لیبی و تایلند هستند.
 
جهان‌بیگلری با اشاره به داوران این جشنواره گفت: «منوچهر محمدی، محمدرضا جعفری‌جلوه، علیرضا خمسه، پرویز شیخ‌طادی و بهرام عظیمی برگزیدگان را انتخاب خواهند کرد.»
 
در جریان برگزاری جشنواره، مسابقه نقدنویسی برای آثار ایرانی برگزار می‌شود که به گفته مدیر عامل سازمان توسعه سینمایی سوره به برگزیدگان جوایز هشت، شش و چهار میلیون ریالی اهدا می‌شود. دو جایزه نیز برای نقدهای فیلم‌های بخش‌ بیداری اسلامی در نظر گرفته شده است.
 
در بخش جنبی سینماگران جهان اسلام، هشت فیلم درباره مسلمانان جهان به نمایش درمی‌آید و همچنین چهار اثر بلند در حوزه دین به نام‌های «بوسیدن روی ماه» و «ملکه» از ایران با حضور عوامل‌شان نمایش خواهند داشت. در این بخش دو فیلم خارجی «در قلمرو بهشت» و «درخت جان» نیز به نمایش درمی‌آید.
 
همچنین نشست فیلم‌ها با حضور مجید شاه‌حسینی و سید مهدی طباطبایی‌نژاد برگزار می‌شود و نشست‌های تخصصی نیز درباره نسبت دین و سینما برگزار خواهد شد که در آن افرادی چون محمد رجبی، منوچهر محمدی، مجتبی راعی، مجید شاه‌حسینی، اسماعیل بنی‌اردلان، صادق کوشکی، حجت‌الاسلام ریاحی و گروهی از روحانیون دفتر تبلیغات اسلامی حضورخواهند داشت.
 
کارگاه‌هایی نیز در حاشیه جشنواره فیلم رویش برگزار می‌شود که کارگاه کارگردانی را همایون اسعدیان، فیلمبرداری را مرتضی پورصمدی و انیمیشن را بهرام عظیمی بر عهده دارند.
 
هشتمین جشنواره فیلم کوتاه و دینی رویش نهم تا 13 آبان در سینما هویزه مشهد برگزار می‌شود.

 

58246

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    2 0
    اگر حوزه هنری این سینما ها را از آن خود داشت حق lمی داشت تا فیلم انتخاب کند.ااما ین سینما ها سرمایه ملی است و نه ملک شخصی پس نمی توان دلبخواه عمل کرد.همانگونه که تسهیلات دولتی هم نباید صرفا برای عده ای و ناشفاف توزیع شود.البته این نابخردی میدران سینمایی دولت دهم است که نخست تصمیم گیری اکران در شهرستان ها را به شورای افرهنگی استان ها واگذار کردند و اینک این بخش از حاکمیت را هم به حوزه هنری سپردند.