وزیر علوم گفت: ما علمی می تولید می‌کنیم که دنیا از آن بهره می‌برد، ما همکاری خود را با هیچ‌جا قطع نمی‌کنیم، مگر اینکه آنها خود بخواهند خودشان را محروم کنند.

به گزارش خبرآنلاین؛ کامران دانشجو امروز در حاشیه «چهارمین نشست سراسری روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری» در جمع خبرنگاران گفت: ما همکاری خود را با هیچ‌جا قطع نمی‌کنیم، مگر اینکه آنها خود بخواهند خودشان را محروم کنند. ما به دنبال این نیستیم که کسی ما را تحریم کند، اما واضح می‌گویم که اگر قرار بود تحریم‌ها ما را از مسیر خود منحرف کند، انقلاب ما پایدار نبود و ارزش‌های آن دنبال نمی‌شد، بنابراین قشر دانشگاهی محال است که با این تحریم‌ها تسلیم شود.

او گفت: ما علمی تولید می‌کنیم که دنیا از آن بهره می‌برد، اگر کسی می‌خواهد خودش را از این تولید علم محروم کند، به خودش مربوط است، اما نه ما و نه دانشگاهیان در تولید علم کوتاهی نمی‌کنیم و حتما در این مسیر راه خود را ادامه خواهیم داد، حتی اگر در این زمینه تهدید شویم و نیاز باشد شهدایی داشته باشیم.

وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تجمیع آزمون‌های سراسری و آزاد و همچنین حذف کنکور، گفت: ما آزمون‌ها را به صورت مشترک برگزار می‌کنیم و مرحله به مرحله پیش می‌رویم. در هر جایی که رقابت نباشد، آزمون‌ها را حذف می‌کنیم، اما در برخی مقاطع و رشته‌ها به ویژه در کارشناسی ارشد و دکتری رقابت به اندازه‌ای زیاد است که ما نمی‌توانیم کنکور را حذف کنیم.

دانشجو درباره نحوه سیاست‌گذاری در این زمینه نیز گفت: ما تیم مشترکی متشکل از نمایندگان وزارت علوم، سازمان سنجش و دانشگاه آزاد داریم که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند، اما من معتقدم که برگزاری مشترک آزمون‌های دانشگاه آزاد و سراسری بسیار خوب است، چرا که جایگاه دانشگاه آزاد را مشخص می‌کند.

وزیر علوم گفت: اگر برای انتخاب رشته، دانشگاه‌های دولتی را از آزاد جدا کنیم، قدرناشناسی از 30 سال خدماتی است که دانشگاه آزاد به ما ارائه کرده است. از طرفی در انتخاب رشته مشترک داوطلب خودش راحت‌تر است و هزینه و رفت‌و‌آمد را برای داوطلبان کاهش می‌دهد.

او گفت: در هر بار تجمیع آزمون‌ها، ما نتایج را بررسی می‌کنیم، اگر بازخوردها خوب باشد، ما این کار را برای مقاطع بالاتر نیز انجام خواهیم داد. تابحال نیز فکر می‌کنم که بازخوردها هم از سوی دانشجویان و داوطلبان و هم دانشگاه آزاد خوب بوده است.

 

بخش از سخنان وزیر علوم را به نقل از ایسنا و فارس بخوانید؛ 

- دانشگاه‌هایی که در گذشته در ایران ایجاد شده بودند، کپی‌برداری شده از غرب بود‌ه‌اند، غرب از ایجاد دانشگاه به سبک خودش دو هدف را دنبال می‌کرد. یکی اشاعه فرهنگ غربی و دیگری تولید دانش در مسیر منافع و حل مشکلات غرب، چرا که زمانی که فرهنگی در دانشگاه اشاعه پیدا کند، به جامعه نیز منتقل می‌شود.

- ما باید فرهنگ اسلامی و ایرانی را در دانشگاه‌ها رواج دهیم که مطمئنا در این مسیر با آن مبارزه خواهد شد. همچنین باید در بحث علمی نیز تحول ایجاد شود تا تولید دانش در جهت رفع نیازهای کشور باشد، نه نیازهای غرب.

- در حال حاضر ما در پایگاه ISI رتبه 16 و در اسکوپوس رتبه 15 جهانی را داریم، اما اگر ایجاد این پایگاه‌ها برای اشاعه علم و ترویج آن در سراسر دنیا بوده است، تحریم چه معنی می‌دهد؟ بنابراین مشخص می‌شود که این پایگاه‌ها برای اهداف دیگری تشکیل شده است.

(در پاسخ به سوالی درباره محدود کردن برخی از دانشگاه‌های ایران توسط یک پایگاه علمی بین‌المللی به دلیل بدهی کشور ایران) چنین بحثی مطرح نیست و ما در بحث بودجه مشکل خاصی نداریم، البته باید توجه شود که منظور از نداشتن مشکل بودجه‌ای چیست. برای مثال ما در بحث عمرانی نه تنها در وزارت علوم بلکه در کل کشور با چالش مواجه هستیم و وزارت علوم نیز در این زمینه مستثنی نیست.

- بحث تحریم علمی برخی دانشگاه‌های کشور به دلیل دو نگاه و عملکرد متفاوت است، چرا که نگاهی که غرب دارد این است که علمی که تولید می‌شود، فقط باید در انحصار غرب باشد.

- غربی‌ها به علم به عنوان ابزاری برای سلطه بر دیگران نگاه می‌کنند، اما ما علم را برای تعالی بشریت می‌خواهیم، بنابراین این دو دیدگاه، دو عملکرد متفاوت را به دنبال خواهد داشت که ما تولید علم را در اختیار دنیا قرار می‌دهیم و آنها تولید علم و فناوری را انحصاری خود می‌بینند، چرا که علم اقتدار می‌آورد و آنها نمی‌توانند اقتدار ما را ببینند.

- تا وقتی من در وزارت علوم هستم در مسیر تغییر و تحول حرکت می‌کنیم و دشمنان نیز نسبت به وزارت علوم خصمانه برخورد می‌کنند ولی ما مسیر خود را تغییر نمی‌دهیم.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =