در لایحه برنامه پنجم، به دولت تکلیف شده بود که 21 وزارتخانه را به 17 وزارتخانه کاهش دهد. تصمیمی که در کمیسیون تلفیق به لایحه دولت افزوده شده بود و اگرچه از مدت‎ها پیش مطرح بود اما اختلافات پررنگی را در مجلس برانگیخت.

به گزارش خبرآنلاین، نمایندگان اگرچه با اصل ادغام چند وزارتخانه در برنامه پنجم و کوچک سازی دولت مخالفتی نداشتند اما بر این باور بودند که نمی‎توان دولت را با اختیار تام مکلف به ادغام وزارتخانه‎ها کرد. چرا که تعداد وزارتخانه‎ها و شرح وظایف انها باید به تصویب مجلس برسد.

علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری در تذکری تاکید کرد: اختیار ادغام وزارتخانه‌ها باید در دست مجلس باشد نه دولت که هر کار خواست بکند.

مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم به استناد اصل 133 قانون اساسی و تاکید بر اینکه اختیار قانون گذاری در مجلس قابل تفویض نیست، گفت: دولت باید با مصوبه مجلس، نسبت به ادغام و انحلال وزارتخانه‎ها اقدام کند. از این رو نمی‎توان دست دولت را باز گذاشت و اختیار مجلس را نادیده گرفت. او در ادامه به شوخی از ابوترابی‎فرد خواست که حداقل یکبار هم که شده اخطار او را جدی بگیرد.  

احمد توکلی، نیز این بند را بر خلاف اصل 85 قانون اساسی خواند و با بیان اینکه مجلس باید شرح وظایف وزارتخانه‎ها را تصویب کندف گفت: اختیارات وزرای جدید را با ادغام هر وزارتخانه‎ای باید با مصوبه مجلس باشد. مثلا اگر وزارت آموزش و پرورش با وزارت علوم ادغام شود، شرح وظایف وزارتخانه جدید باید به تصویب مجلس برسد.

محمدحسن ابوترابی‎فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، هیچ یک از اخطارهای مذکور را وارد ندانست و گفت: ما نقشه راه را برای تعیین وزرا از سوی دولت تعیین می‏کنیم. البته اختیارات قانونی وزرا باید تماما حفظ شود. ولی اگر بخواهند اختیارات را تغییر دهند باید آن را طی لایحه‏ای به تصویب مجلس برسانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =