پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه آلودگی هوا تهران طی چند روزه آینده است؛ متأسفانه تعطیلی‌ ‌یک روزه نیز چاره‌ساز رفع آلودگی هوای پایتخت نشد.

زهرا تالانی

بیش از دو سه هفته است که آسمان تهران در پشت ابرهای آلودگی محصور شده و به گفته مسئولان، آلودگی هوا در شرایط هشدار قرار دارد. در حالی که از مدت‌ها پیش سازمان هواشناسی از افزایش آلودگی هوا خبر داده بود اما مسئولان نتوانستند راهکار خوبی برای مقابله با آن بیابند و تنها راه چاره را تعطیلی دانستند. از این رو  چهارشنبه هفته پیش تعطیل اعلام شد.

 با این حال چون اعلام شد که هوای تهران همچنان در شرایط بحران قرار دارد شایعه تعطیلی روز شنبه قوت گرفت تا اینکه در جلسه  اضطراری که در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد  تعطیلی روز شنبه منتفی شد.اما قرار شد تا ادارات و موسسات یکساعت زودتر به کار خود پایان دهند.

آلودگی  هوا تشدید می شود

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین ، محمد رضا محمودی معاون امور استانداری و رئیس ستاد بحران تهران استان درباره جلسه ای که به همین منظور روز جمعه با حضور مسئولان استان تهران برگزار شده بود اظهار داشت: اوایل هفته آینده نیز سکون هوا را داریم و پیش‌بینی می‌کنیم آلودگی هوا در این ایام در شرایط هشدار یا اضطرار قرار گیرد، بنابراین در شرایط اضطرار امکان تعطیلی در روزهای آینده وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا به طور دائم در حال اندازه‌گیری است گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از ادامه آلودگی هوا تهران طی چند روزه آینده است؛ متأسفانه تعطیلی‌ ‌یک روزه نیز چاره‌ساز رفع آلودگی هوای پایتخت نشد.

محمودی ادامه داد: در حال حاضر میزان شاخص آلودگی هوای تهران وضعیت آلودگی هوا را بالاتر از حد استاندارد قرار داده و پیش بینی می شود وضعیت آلودگی هوای پایتخت در روزهای شنبه و یکشنبه نیز بالاتر از حد استاندارد باقی بماند.

وی اظهار داشت: در صورت ادامه آلودگی هوا و شرایط اضطرار، جلوگیری از ورود خودروهای دودزا به شهر،محدودیت ورود خودروهای تک سرنشین به محدوده ترافیکی و توقیف خودروهای فاقد معاینه فنی از تصمیم‌هایی است که عملی خواهد شد.

معاون امور عمرانی استانداری تهران گفت: پیشنهاد جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به محدوده طرح ترافیکی نیز مطرح شده است تا به موتورسیکلت‌ها هم کارت مخصوص داده شود و از تردد غیرضروری آن‌ها به محدوده‌های طرح ترافیک جلوگیری می‌شود.

اگر تعطیلات نبود آلودگی بحرانی تر می شد

همچنین دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه از 14 آبان ماه سال جاری تا کنون به جز سه روز هوای تهران در شرایط «هشدار» قرار داشت گفت: پیش‌بینی‌های انجام شده و مدلسازی‌های ما نشان می‌دهد آلودگی هوا در روزهای شنبه و خصوصا یکشنبه تشدید می‌شود.

وی افزود: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد از 14 آبان ماه سال جاری تا کنون به جز روزهای 21، 27 و 29 آبان در سایر روزها میزان آلودگی هوای تهران در شرایط «هشدار» بوده و در برخی ایستگاه‌ها نیز مانند آزادی به حد «اضطرار» رسیده است.

در باره وضعیت آلودگی هوای تهران، با بیان اینکه کماکان شاخص آلودگی هوا در وضعیت هشدار است، اظهار کرد: هم اکنون وضعیت آلودگی هوا به لحاظ آلودگی ذارت معلق با قطر کمتر از 5/2 میکرون در حد 150 قرار دارد.

وی در باره موثر بودن یا نبودن تعطیلات در وضعیت آلودگی هوا ،گفت:  تعطیلی به نحوی موثر بوده است زیرا اگر این تعطیلی نبود قطعا وضعیت از هم اکنون بحرانی تر می شد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین تصریح کرد: در حال حاضر نمی توانیم برای کاهش آلودگی هوا کاری خاصی کرد، زیرا متاسفانه وقت را از دست داده ایم سال هایی که باید کاری برای کاهش آلودگی هوا می کردیم به بهانه های متعدد از دست دادیم  و الان چوب غفلت کارهایی که باید می کردیم را می خوریم.

وی با بیان اینکه به برنامه جامع کاهش آلودگی توجهی نشد و حتی بازنگری مجدد این برنامه نیز مسکوت ماند، گفت: هم اکنون نمی توانیم برای کاهش آلودگی هوا کاری کنیم زیرا با وسایل حمل و نقل عمومی که داریم  توان جابجایی مردم را ندارد.

رشیدی از مردم تهران تقاضا کرد که زمانی که وضعیت هوا به مرحله هشدار می رسد مردم از ترددهای غیرضروری بپردازند چراکه در این چند روز تعطیلی ترافیک برخی از معابر و بزرگراه به نسبت روزهای عادی بیشتر بود.

خودروها و ترافیک تشدید کننده الودگی هوا

در ادامه پرویز رضازاده مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی کشور در همین باره اعلام کرده است که چون هفته آینده نیز در تهران بارندگی نداریم همین مسئله موجب تشدید آلودگی هوا به خصوص در تهران که از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ویژه ای است و کوهها اطراف آن را محصور کرده اند می شود.

وی با بیان اینکه فصل پاییز زمان پایداری هوا است و در کنار آن کمبود بارش نیز وجود دارد، گفت: همین مسئله موجب تشدید آلودگی هوا به خصوص در تهران که از نظر موقعیت جغرافیایی دارای شرایط ویژه ای است و کوهها اطراف آن را محصور کرده اند می شود.

وی تنها راه حل جلوگیری از تشدید آلودگی در تهران را تعطیلی مدارس و ادارات دانست وافزود: تردد بیش از حد خودروها در تهران موجب وارانگی هوا در این فصل می شود که دولت و شهرداری باید برای این وضعیت چاره ای بیندیشند.

رضا زاده تاکید می کند که  ترافیک و آلودگی هوا نسبت مستقیم دارند؛ وقتی ترافیک افزایش می‌یابد آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد. افزایش سفرهای روزانه منجر به تشدید ترافیک و پس از آن افزایش آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.

 تعطلیلی چاره کار نیست

همچنین محمد هادی حیدر زاره رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار داشت: مهمترین دلیل آلودگی هوا سکون است، و پیش‌بینی می‌کنیم آلودگی هوا در این ایام در شرایط هشدار یا اضطرار قرار گیرد.

وی با انتقاد از نحوه بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا گفت: روند بازنگری این برنامه با کندی پیش می رود که در شرایط کنونی کاملا غیرمنطقی است.

وی افزود: بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در تهران تنها به دو هفته زمان نیاز دارد اما سازمان محیط زیست 6 ماه برای این بازنگری تعیین کرده که با توجه به شرایط ویژه و خاصی که هم اکنون وجود دارد کاملا غیرمنطقی است.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه تعطیلی های مقطعی و موردی مدارس و ادارات در زمان وارونگی هوا نمی تواند راه حل مناسبی برای مشکل آلودگی هوای تهران باشد، گفت: امر بدیهی و واضح این است که این تعطیلات مداوم و مستمر به اقتصاد کشور ضربه می زند و باید چاره دیگری برای این مشکل یافت.

حیدرزاده درباره اقدامات شهرداری تهران در راستای کاهش آلودگی هوای پایتخت در فصول سرد، گفت: شهرداری تهران در سه محور معاینه فنی، حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیک و اصلاح مهندسی خیابانها و معابر عمومی فعالیتهای متنوع و زیادی را در طول سالهای گذشته اجرا کرده است که اگر چه کافی نیست اما قطعا موثر بوده است.

 

افزایش ماموریت ها با الودگی هوا

 در همین حال دکتر دهقان پور رییس اورژانس تهران درباره آمار مراجعان به اورژانس تهران به دلیل آلودگی هوا گفت: بر اساس آمار استخراج شده و مقایسه میان چهار روز اخیر با چهار روز هفته گذشته و در زمان مشابه، اختلاف قابل توجهی در زمینه مراجعین اورژانس به دلیل آلودگی هوا و تنگی نفس گزارش نشده است.

وی گفت: آلودگی هوا در بسیاری از افراد به صورت مشکلات سوزش چشم، آبریزش چشم، سردرد، احساس سوزش در مجاری تنفسی فوقانی و ... بروز می‌کند. بر این اساس اغلب مردم با اورژانس تماس نمی‌گیرند و ممکن است به صورت سرپایی به مراکز درمانی مراجعه کنند یا خود مشکل را به گونه‌ای برطرف کنند.

وی با بیان اینکه فازهای بیماری‌های تنفسی شدید با اورژانس تماس حاصل می‌کنند، ادامه داد: در بحث‌های آماری مراجعان به اورژانس نمی‌توان برچسب آلودگی هوا به بیمار زد چرا که ممکن است بیمار مبتلا به آسم بوده و آسم وی تشدید شده و یا دچار تنگی نفس شده باشد. این بیمار در فاصله زمانی کوتاهی در اختیار نیروهای اورژانس است و پس از آن به مرکز درمانی تخصصی مراجعه کرده و تحت درمان قرار می‌گیرد. در مجموع تفاوت قابل توجهی درباره میزان مراجعان اورژانس تهران به دنبال آلودگی هوا مشاهده نشده است.

رییس اورژانس تهران به کهنسالان و بیماران دارای سابقه بیماریهای قلبی، ریوی، آسم و زنان باردار، کودکان و ... توصیه کرد که در محیط های آلوده و مکانهایی از شهر که آلاینده‌های هوا بیشتر است از منزل خارج نشوند و گفت: همچنین لازم است فعالیت‌های بدنی متناسب با اکسیژن هوا باشد. به این ترتیب شاید لازم نباشد که در محیط‌هایی که آلاینده‌های هوا از غلظت بالاتری برخوردارند ورزش‌های سنگین انجام شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    9 2
    آقا ما امتحان داریم تعطیل کنین
    • نامدار IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
      4 1
      عزيزم خوب بايد بشيني درس بخواني دانش آموز و تنبلي عمرا
  • زهرا IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    8 0
    بهتر است روز شنبه و یکشنبه تعطیل شود تا با تعطیلات روزهای گذشته ادقام شود و خودمی تواند کمک بیشتری به کم شدن آلودگی هوا کند. چون هزینه درمان به مراتب بسیار بالا تر از اقتصاد چند روزی می باشد مواد آلاینده های خطر ناک همراه تنفس بر مغز می نشیند وجذب سلولها میشود و هرگز دفع نمی شود و پس از مدتها ایجاد سر طان مغز خواهد شد . دبیر مدارس شهر تهران کارشناس ارشد رشته جغرافیای طبیعی گرایش ژئومر فولوژی- هید رو لوژی
  • محمد IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    4 0
    من نمیدانم که چرا شنبه تعطیل نیست؟با یک نگاه کردن به اسمان میتوان تشخیص داد که الودگی هوا از روز چهارشنبه بیشتر است.اینجوری هم الودگی هوا بیشتر میشود هم مردم بیمارتر.لطفا بیشتر فکر کنید.
  • علی IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    0 0
    آیا توابع تهران مانند اسلامشهر و ری و... آلوده نیست؟
  • بدون نام IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    البته بهترين زمان براي اعلام كردن نرخ هاي ازاد (البته فقط براي كالاهاي دولتي)
  • جعفري IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    1 0
    سلام. من نمي دونم چه چيزي را در نظر گرفته مي شود و تعطيل اعلام نمي گردد. ولي باور كنيد حتي ما كه دستگاههاي سنجش آلودگي نداريم از خارش گلو،عطسه سردرد و تاربيني متوجه مي شيم هوا خيلي خيلي آلوده است. تورو خدا چند روز تعطيل كنير و اجازه نديد هيچ ماشيني خارج بشود.حتي بخش خصوصي هم بايد تعطيل شه نه بخش دولتي فقط.كمي جدي بگيريد. سلامت مردم در وحله اول اهميت است. من يك كارشناس محيط زيست هستم. جدي مي گويم تا جدي بگيريد.
  • بدون نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    2 1
    بجاي تعطيل كردن ميتوان تردد خودرو هاي شخصي را بطور كامل ممنوع كردوبا بسيج تمام خودروهاي ادارات و... مردم را بطور رايگان جابجا كرد.
  • بدون نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    6 0
    سلام. ای کاش یکی دو روز را تعطیل رسمی اعلام کنند و تردد خودرو ها کاملا را ممنوع کنند به جز تاکسی و اتوبوس.هوا خیلی آلوده است.من از سوزش چشمانم متوجه می شوم.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    راه حل = 1 . برداشتن کوه البرز 2.بمب اتم درتهران 3........
  • نورافکن US ۰۸:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 2
    خودم کردم که لعنت بر خودم باد ...
  • احمدی IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 1
    پیشنهاد میشودسرویس ادارات را مجددا دایر نمایند وتا کارکنانی که به منظور ایاب و ذهابشان از وسیله نقلیه شخصی استفاده می کنندجلوگیری تاآلودگی و ترافیک کاهش یابد
  • بدون نام IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 0
    التماس می کنم تعطیل شود تعطیل تعطیل تعطیل تعطیل تعطیل تعطیل
  • بدون نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
    0 3
    بهتره 2 هفته همه جا تعطیل باشه تا یه فرجی بشه
  • بدون نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    2 0
    لظفابراي جلوگيري از تشديد آلودگي هوا جند روز متوالي را تعطيل كنيد
  • دانشجوی پزشکی IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    7 0
    تو رو خدا نمیتونین کاری کنین لااقل تعطیلش کنین داریم خفه میشیم سلامتی مردم مهمه یا اقتصاد
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
    1 0
    ما شرکت نیمه دولتی هستمی و تعظیل نیستیم آیا ما انسان نیستیم؟
  • تعطیلات IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    0 2
    به خدا ما راهنمایی ها گناه داریم مگه فرق ما با دبستانی ها چیه؟ تازه ما باید بیشتر درس بخونیم تازه اونم با این آلودگی زیاد که مخ ما نمیکشه
  • مهتاب IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
    3 3
    بابا تعطیل کنید دیگه حتما باید بمیریم تا تعطیل بشه ماهم ادمیم گناه نکردیم که دانش اموز شدیم داریم خفه میشیمممممممممممممممممممممممممممم اقای استاندار یکم به فکر حال ما دبیرستانی ها باشین دیگه مگه فقط ابتدایی ها ادمن
    • امیرحسین IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      2 0
      با نظرت موافقم
  • امیرحسین IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    3 0
    تر به خدا تعطیل کنید داریم میمییییییییریم به قل بعضی ها حتما باید بمیریم؟ اگه فردا و پس فردا تعطیل بشه خیلی خوب میشه به خدا ما هم آدمیم بی زحمت یه کوچولو به فکر ما باشین داریم میمیریم ما این شما ها نیستیم که از صبح تا شب تو خونه بشینیم ماکله صبح پا میشیم بعد از ظهر برمیگردیم مرسییییییییییییییییییییییییییییی.
  • احسان IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 1
    ممکنه راه حل دائمی و چاره اصلی تعطیلی نباشه اما در حال حاضر به عنوان یک راه حل موقت و فوری تعطیل کردن و ممنوعیت تررد کلیه خودرو ها به جر خودروهای سیستم حمل و نقل عمومی در روزهای تعطیل بهترین واثر بخش ترین راه حلیه امیدوارو مسئولان بهترین تصمیمو بدر سریع ترین زمان گیرن ، قبل از اینکه دیر بشه
  • بدون نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    0 2
    من کارمند آموزش و پرورش رودهن هستم. اداره من در رودهن است اما جزء فرمانداری دماوند شده!!!. نتیجه اینکه رودهن تعطیل نیست!!!! چرا؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    2 0
    سلام، پرسنل كارخانجات خودروسازي هم كه جزء آدم محسوب نمي شوند و آلودگي روي آنها هيچ اثري ندارد. در حاليكه كارخانجات توليد كننده آلودگي هستند اما هيچ كس توجهي به قشر كارگرندارد. خداي نكرده فقط كارمندها مريض نشوند، كارگران كه زحمتكش ترين قشر هستند بميرند هم مهم نيست.
  • نونا IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    3 0
    ما گناه نداریم تو این هوای آلوده بریم سر جلسه ی امتحان؟
  • امین US ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    2 0
    تعطیلات برای بهترشدن الودگی وکاهش ان خوب است اما نه به بهای عقب افتادن مدارس از کارشان.
  • کارگر IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۴
    1 0
    سلام - چرا در ارتباط با شرکتهای خودرو سازی مثل ایران خودرو و سایپا و پارس خودرو و ... بطور شفافاعلام نکیننکه تعطیل هستندیا نه مراکز آموزشی و.. الودگی ندارند اما همین 3 شرکت حدود 30 هزار پرسنل دارند که در سه شبفت سرکار میروند و حتی اگر سرویس های ایاب و ذهاب آنها که در روز 7نوبت در شهر تردد میکنند محاسبه شودکلی از الودگی کم میشود. اکثر این اتوبوسها قدیمی و دودزا هستند. این مقدار الودگی به جز الایندگی مربوط به سالنهای رنگ و بدنه این خودروسازی هاست تروخدا منعکس کنید. ممنون
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    در تهران جریان باد از غرب به شرق است . این م.ضوع را همه می دانند . حالا شهرداری منطقه 5 تهران که در غرب تهران واقع شده , محل در حال احداث پارک مادر را به یک شرکت فروخته برای احداث هایپر مارکت ...! جالب اینکه این محل درست در جوار ساختمان مرکزی شهرداری منطقه 5 در آیت الله کاشانی است .
  • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    چرا مال که در شرکت شهروند کار می کنیم تعطیل نیستیم
  • زینب IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۵
    0 0
    باتعطیلی شنبه تازه فهمیدیم چقدر زیاد حق دانش اموزان مدرسه ی ماضایع شده
  • سارا IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    0 0
    بسیار هوا الوده است باید روز های یکشنبه و دوشنبه را به علت الودگی تعطیل کنند
  • artimis IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۶
    3 0
    دوستان اگه یه دقتی بکنید میبینید که خبر واسه 2 سال پیشه! D:
  • اسفندیار باقری EU ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    با سلام واحترام قطع تولید ماشین - تولید وافزایش حمل ونقل عمومی -اتوبوس - تاکسی - مترو در تمامی نقاط شهر - افزایش پوشش گیاهی کاشت درخت -استاندار کردن بنزین - طرحی که ارائه مکنم نصب پنکه های غولپیکر با انرژی خورشیدی که خود نیز مولد انرژی باشد نصب گردد در فضا های خالی سطح شهر در پاکها - بوستانها و بطور شبانه روزی کار کند وباعث کاهش آلودگی گردد با تشکر - مخترعان ومبتکران روی این طرح تفکر نمایند
  • fateme IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    0 0
    از شما خواهش می کنم شنبه را تعطیل کنید . اگه تعطیل کنید ان شاالله هر چی از خدا خواستید بهتون بده........؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مونا A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    لطفا فقط ادارات دولتی را تعطیل نکنید بخشهای خصوصی هم دچار بیماری در اثر الودگی هوا میشوند.