معاون اول رییس جمهور افغانستان گفت: در زمینه تانکرهای سوخت که در مرز متوقف شده‌اند مباحثی را مطرح کردیم و توافقاتی صورت گرفت که اینها وارد افغانستان شوند و مشکل سوخت حل شود.

به گزارش ایسنا،معاون اول رییس‌جمهور کشورمان و معاون اول رییس‌جمهور افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.

در این کنفرانس مطبوعاتی محمدقسیم فهیم معاون اول رییس جمهور افغانستان گفت: ایران یک کشور دوست و برادر برای ماست و توقع ما از ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است ما در زمینه تانکرهای سوخت نیز که در مرز متوقف شده‌اند مباحثی را مطرح کردیم و توافقاتی صورت گرفت که اینها وارد افغانستان شوند و مشکل سوخت حل شود. در زمینه‌های خط آهن‌ نیز توافقاتی صورت گرفت و برای مهاجرین افغان در ایران نیز توافق شد که جوازهایی برای فعالیت‌های اقتصادی آنها صادر شود. در مورد زندانیان نیز مقامات ایرانی وعده دادند که در مجازات آنها تخفیفاتی صورت گیرد و مشکلات آنها نیز حل شود.

وی ضمن تشکر از مقامات جمهوری اسلامی برای پذیرایی و میزبانی‌شان گفت: افغانستان کشوری است که به تازگی وارد بازسازی و نوسازی شده است و بازارهای مناسبی برای تجار ایرانی وجود دارد. اگر تاجران ایرانی بتوانند در افغانستان بازاری برای خود پیدا کنند می‌توانند با تفاهم با مقامات افغانستان در این زمینه فعالیت‌های خود را آغاز کنند.

در ادامه، محمدرضا رحیمی ـ معاون اول رییس‌جمهور کشورمان ـ گفت: افغانستان کشوری است که برای ایران وضعیت ممتازی دارد هم از جهت خویشاوندی و هم‌زبانی و هم از جهت هم دینی و هم آیینی افغانستان برای ایران در میان سایر کشورها جایگاه ویژه‌یی دارد. دو کشور با آرامش در کنار هم قرار دارند و وزرای میهمان در این سفر با همتایان خود مذاکرات خوبی داشتند.

رحیمی گفت: مبادلات اقتصادی ما با افغانستان اندکی بیش از یک میلیارد دلار است که با سفر جناب آقای قسیم فهیم قطعا این مبادلات افزایش خواهد یافت و رقم قابل ملاحظه‌ای بر آن افزوده خواهد شد.

وی افزود: همچنین بین دو کشور توافقاتی صورت گرفت که روادید بین تجار دو کشور حذف شود و برای تجار افغان در چابهار امکاناتی در نظر گرفته شود. قرار شد در مشهد نیز بین مسوولان دو کشور تبادلات بیشتری صورت گیرد و پروازهای بیشتری بین دو کشور انجام شود. بر همین اساس فکر می‌کنم در آینده‌ای نزدیک حجم مبادلات ما رو به فزونی خواهد گذاشت و شاهد رشد و شکوفایی در بخش اقتصاد خواهیم بود.

رحیمی گفت: در دیدارهایی که با آقای مارشال قسیم فهیم داشتیم مطالب متعددی مطرح شد و ما هم اعلام کردیم که خواسته‌های ایشان را قبول داریم. در زمینه‌های راه‌آهن، پذیرش دانشجو و گسترش تبادلات علمی میان دو کشور و همچنین احداث دانشگاه و بورسیه کردن دانشجویان افغان در ایران خواسته‌هایی مطرح شد که عموما آن را پذیرفتیم.

رحیمی گفت: افغانستان و ایران از یک خاک و یک ریشه‌اند و ما همه تلاش خود را برای پیشرفت افغانستان به کار می‌بریم و هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد.

رحیمی افزود:در خصوص مجرمان و زندانیان افغان در ایران نیز آقای فهیم قسیم درخواست‌هایی داشتند که با رییس قوه قضاییه مطرح کردند و آیت الله لاریجانی  نیز وعده‌های مناسبی به ایشان داد.

/28112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 118631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =