برسی مجلس نشان می دهد عملکرد دولت در موضوع آلودگی هوا "رضایتبخش" نیست. پس از دریافت تمام گزارشها و جمع بندی در کمیسیون بهداشت و درمان، موارد تخلف دولت در صحن علنی قرائت شده و به مراجع ذیصلاح مانند کمیسیون اصل 90 مجلس، قوه قضائیه و سازمان نظارت و بازرسی کل کشور می رود.

امیدسلیمی بنی: امیدوار رضایی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با خبرآلاین می گوید آمار مرگ و میر که رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرده، تقریبی است و ممکن است عوارض ناشی از مشکل آلودگی هوا، بیشتر باشد.

به گفته این پزشک متخصص، مجلس به دنبال بررسی همه جانبه و کارشناسانه موضوع آلودگی هواست و از تمام دستگاه های دولتی درگیر خواسته تا گزارشهای خود را به مجلس بفرستند. به گفته رضایی، با وجودی که برخی از دستگاه های دولتی هنوز جواب استعلام مجلس را نداده اند، ولی زیرمجموعه های دولت که پاسخگو بوده اند نشان می دهد عملکرد دولت "رضایتبخش" نیست. برای همین مجلس در صدد است پس از دریافت تمام گزارشها و جمع بندی در کمیسیون بهداشت و درمان، موارد تخلف دولت را در صحن علنی قرائت کند و بعد به مراجع ذیصلاح مانند کمیسیون اصل 90 مجلس، قوه قضائیه و سازمان نظارت و بازرسی کل کشور بفرستد.

به گفته رضایی، اگر از ابتدا مجلس اجازه نمی داد خودروهای بی کیفیت با استانداردهایی پایین تولید شود، مشکل آلودگی هوا به این میزان اهمیت نمی یافت. مصاحبه خبر آنلاین با این نماینده مجلس در حاشیه جشن خودکفایی کشور برای تولید فراورده های خونی انجام گرفت که امروز در سازمان انتقال خون ایران، برگزار شد.

رئیس کمیسیون بهداشت آماری را اعلام کرده و گفته بیش از 4 هزار نفر به خاطر آلودگی هوا مرده اند. شما به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس، این آمار را تایید می کنید؟

آمار ارائه شده درباره امسال است، این آمار تقریبی است. هر سال ممکن است آمار متفاوت باشد. عوارض آلودگی هوا نیز متفاوت است. چون بستگی به رعایت مردم، درگیری سنین مختلف با این مشکل و بسیاری از عوامل دیگر دارد. مرگ و میر در افراد سن بالا و بچه ها بیشتر دیده شده است، از جمله افرادی که دارای بیماریهای مزمن و زمینه ای بودند، آلودگی هوا بیشتر روی آنها تاثیر گذاشته است.

کارشناسان می گویند آلودگی هوا بیشتر نتیجه غیر استاندارد بودن خودروهای ساخت داخل و همچنین به گفته عده ای صنایع آلاینده دولتی است، مجلس در اینباره چه کرده؟

اولین کاری که مجلس کرد این بود که مدیران دستگاه های دولتی درگیر در این مسئله را احضار و بررسی کرد آیا آنها به وظیفه قانونی خودشان عمل کرده اند یا نه، تک تک دستگاه ها پاسخ دادند. برخی دیگر هنوز مانده تا پاسخ بدهند. بعد از جمع بندی، این یافته ها در اختیار عموم قرار می گیرد.

آن بخشهای دولتی که پاسخ داده اند و شما بررسی کرده اید، چه نتایجی را نشان داد؟

بررسی های مجلس نشان داد اکثر دستگاه های دولتی که دست اندرکار کاهش آلودگی هوا بودند، کوتاهی داده داشته اند، طبیعتا تذکرات لازم داده شده و قرار شده که دولت و دستگاه های زیرمجموعه از این به بعد با توجه ویژه موضوع را پیگیری کنند که البته جزء وظایف آنها هم هست.

ما در کمیسیون بهداشت و هیات رئیسه مجلس منتظریم تا پاسخ کتبی مجلس را تمام دستگاه ها بدهند، بعد در کمیسیون جمع بندی خواهد شد. گزارش کامل در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد تا تمام نمایندگان و مردم در جریان امر قرار گیرند. در واقع بر اساس آن گزارش کارشناسی شده و قانونی، موضوع به اصل 90 مجلس، قوه قضائیه و سازمان نظارت و بازرسی کشور ارجاع خواهد شد تا ادامه بررسی عملکرد را از لحاظ حقوقی داشته باشیم که چه برخوردهایی و با چه میزانی با این دستگاه های متخلف صورت گیرد.

مجلس تاکنون چه توصیه هایی درباره کاهش آلودگی هوا داشته؟

ببینید، دست مجلس در مورد سئوال کردن و استیضاح دستگاه های خاصی که در آلودگی هوا نقش داشته اند، باز است. از جمله این موضوعهایی که دولت باید پیگیری کند، بحث صنایع است، خودروی بدون استاندارد نباید در این سالها تولید می کردند. اگر این کار انجام نمی شد، مسئله آلودگی هوا این قدر جدی مطرح نبود. ما دنبال این هستیم تا خودروسازان بر اساس استانداردهای دنیا، محصول خود را تولید کنند.

چرا اطلاعات مربوط به صدمات آلودگی هوا به درستی انجام نمی شود؟

یک مقداری به خاطر مصلحتهایی است که به دلیل ایجاد ناآرامی در ذهن مردم هست که الان آنها گرفتار هدفمند سازی یارانه ها هستند. بحث تحریمها مطرح است، فشارهای خارجی است. یک مقداری ملاحظات دولت از این منظر است. ولی به نظر من، حق طبیعی هر فرد ایرانی است که بداند چه چیزی در کمینش است و سلامتی او را تهدید می کند. سلامتی در واقع بزرگترین نعمتی است که خداوند به انسان داده و ما موظفیم که مردم را به شیوه های مختلف آگاه کنیم و طبیعتا نباید این مسئله مورد سوءاستفاده دشمنان واقع شود. مردم بدانند که آلودگی هوا به طور جدی در کمین آنهاست، هم خودشان باید رعایت کنند، هم دستگاه های اجرایی موظفند به وظیفه شان عمل کنند.

خودتان به عنوان یک پزشک متخصص مغز و اعصاب تاثیر آلودگی را در تهدید سلامت مغز و اعصاب شهروندان چطور ارزیابی می کنید؟

یکی از ارگانهای بدن که بسیار متاثر است، سیستم عصبی و مغز افراد است، به ویژه آلاینده های فلزات سنگین مانند سرب که باعث کاهش حافظه، کاهش هوش و یادگیری بچه ها و تمرکز می شود. بیماریهای مزمن در سنین بالا نیز به خاطر تاثیر آلودگی هوا در سنین پایین تر است. از جمله زوال مغزی در کسانی که در معرض آلودگی هوا دارند، مشاهده شده.

42133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 120100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =