گفت وگو با عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی (ص) گفت: پژوهشگران به صورت مسئله‌محور به تفحص و کالبدشکافی علوم بپردازند که این شیوه امام باقر (ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله سخاوتی اظهار داشت: در زندگانی امام باقر (ع) برای معلمان، متعلمان و محققان به ویژه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و البته در کل برای تمام جهانیان درس‌هایی نهفته است.

وی ادامه داد: معلمان باید متوجه دانش آموختگان خویش بوده و مانند امام باقر (ع) به دانش‌پژوهان خود توجه ویژه داشته باشند که این توجه ویژه صرفاً در آموختن دانش‌ نیست بلکه علاوه بر آموزش بایستی در تزکیه دانش‌آموزان نیز صورت گیرد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی (ص) العالمیه در خصوص درسی که متعلمان می‌توانند از مکتب امام باقر (ع) کسب کنند، گفت: دانش‌پژوهان بایستی دروس خود را به خوبی فرا گیرند چراکه این دروس با پیروزی انقلاب و برگرفته از شیوه امام باقر (ع)به وجود آمد.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: درسی که از شیوه امام باقر (ع) به دانش‌پژوهان آموخته می‌شد، دقت و توجه ویژه متعلمان در فراگیری دانش بود که در نتیجه باعث شد تا به تکنولوژی‌های بسیار خوبی دسترسی پیدا کنیم، لذا شکوهی که بعد از انقلاب اسلامی آفریده شد بر اساس آموخته‌های امام باقر (ع) بوده و دستیابی به پیشرفت در زوایای مختلف علمی، صنعت، تکنولوژی و علوم انسانی مسائلی است که بر اساس فرمایشات، تعلیمات و الگو قرار دادن ایشان بوده است.

حجت‌الاسلام سخاوتی تصریح کرد: باید پژوهش‌ها بیشتر به سمت علومی سوق پیدا کنند که مورد توجه انسان بوده و آن بحث علوم انسانی است؛ باید معلمان، دانش‌پژوهان و محققان دقت ویژه خود را برای مشخص شدن تکلیف انسان با علوم انسانی، جداسازی آن از علوم غربی و مبنا قرار دادن علوم اسلامی در علوم انسانی معطوف کنند.

شیوه پژوهشی امام محمدباقر (ع) تحقیق مسئله‌محور است

وی ابراز داشت: تحقیقات برخی اوقات مسئله محور و در زمانی دیگر موضوع محور است که امام باقر (ع) به شاگردان ویژه خود همواره می‌آموختند که تحقیقاتشان باید مسئله‌محور باشد.

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه اضافه کرد: گاهی اوقات محقق یک موضوعی را مشخص کرده و براساس آن فرضیه خود را ارائه می‌دهد که در نهایت این تحقیق به صورت کتاب و پایان‌نامه در داخل کتابخانه‌ها می‌ماند تا از آنها استفاده کند ولی اگر همان تحقیق به صورت مسئله محور مطرح شود علاوه بر کتابخانه می‌تواند در جامعه بسیار مفید واقع شود لذا لازم است پژوهشگران به صورت مسئله محور، به تفحص و کالبدشکافی علوم بپردازند که این شیوه امام باقر (ع) است.

سخاوتی در خصوص تدوین مکتب حقوقی اسلام در عصر امام باقر‌العلوم (ع) اظهار داشت: ائمه معصومین (ع) نتوانستند همچون حضرت باقر (ع) فرصت کافی برای تبیین مکاتب حقوقی اسلام به دست آورند اما دوران امامت پیشوای پنجم شیعیان با واگذاری مقدمات حکومت بنی امیه به بنی عباس بود از این فرصت کمال استفاده را کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در عصر امام سجاد (ع) حقوق مرزبانان، حاکم و مردم همگی وجود دارد اما به لحاظ وضعیت آن زمان و خفقانی که در آن عصر حاکم بود اکثر این حقوق به صورت پنهانی و در قالب دعا بیان شده است.
عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی (ص) العالمیه ابراز داشت: دوران امامت امام باقر (ع) زمینه‌ای برای تشکیل و مکاتب حقوقی اسلام بود؛ لذا ایشان در قالب کرسی‌های درسی خود فقه شیعه و اهل بیت (ع) را بسیار زیبا تبیین ‌کردند و با شاگردپروری و توجه ویژه به شاگردانی نظیر «زارة‌بن اعین» مکاتب حقوقی اسلام را گسترش دادند.

وی تصریح کرد: اگر هر کدام از ائمه معصومین (ع) در شرایط امام باقر(ع) بودند، آنها نیز باقر‌العلوم بودند، امام پنجم (ع) به باقر العلوم ملقب شدند چراکه از موقعیت بسیار بهتری نسبت به دیگر ائمه (ع) برخوردار بودند و امام محمدباقر (ع) شاگردان ناب را شناسایی و تربیت کردند که هر کدام از آنها خود نیز فقیه‌پرور شدند.

سخاوتی در خاتمه خاطر‌نشان‌کرد: هنگامی که از امام باقر (ع) سؤالی می‌شد، ایشان مراجعان را به شاگردان خود رجوع می‌دادند و این در واقع یک نوع ارجاع به ولایت فقیه بود؛ کسانی که به درجه فقاهت برسند علاوه بر ولایت دینی بر مردم مرجع دینی جامعه به شمار می‌روند که باید مسائل دین را از آنها پرسید.

 به نقل از فارس / 62

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 121366

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =