آنفلوآنزای جدید همچنان برای بیماران دیابتی، کلیوی، قلبی، ریوی، سرطانی، زنان باردار، کودکان و افراد مسن خطرناک است.

ویروس جدید آنفلوانزا همزمان با کشورهای دیگر در ایران هم دیده شده است. چندی پیش وزیر بهداشت درباره آنفلوآنزای جدید و مرگ و میر آن گفت: «ویروس جدید آنفلوانزا با نام H3N2 وارد کشور شده است که مانند دیگر انواع آنفلوانزا است. این ویروس تاکنون تعداد کمی از مردم را مبتلا کرده است. میزان بستری در این ویروس زیاد نیست و با آنفلوانزای سال گذشته تفاوت زیادی دارد.»

مقامات بهداشتی کانادا اعلام کردند در حالی که شماری از نسخه‌های ویروس آنفلوآنزا دائما در محیط زندگی انسان‌ها وجود دارند اما معمولا در هر فصل سرماخوردگی یکی از این نسخه‌ها غالب می‌شود.

 هر سال ویروس‌های آنفلوآنزا به شیوه‌ای غیر قابل پیش بینی دچار جهش ژنتیکی می‌شوند و امسال نسخه ویروسی H3N2 که اخیرا در بیماران مبتلا به آنفلوآنزای فصلی مشاهده شده به قدری متفاوت از نسخه‌های قبلی است که به نظر می‌رسد هنوز سیستم ایمنی بدن انسان هیچ مقاومت طبیعی در برابر آن بوجود نیاورده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی کانادایی 570 نیوز، در حالی که برخی از متخصصان هشدار داده‌اند نسخه جدید برای سالمندان بسیار خطرناکتر است اما تقریبا هنوز هیچ کس دقیقا از قدرت بیماری زایی ویروس H3N2 بویژه برای سالمندان مطلب زیادی نمی‌داند. با این حال وزیر بهداشت ایالتی کانادا به مردم تاکید کرده است که از مزیت واکسیناسیون رایگان در برابر آنفلوآنزا خود را محروم نکنند.

بنا براین گزارش، در حال حاضر این نسخه جدید ویروسی در بیشتر مبتلایان به آنفلوآنزا در کانادا مشاهده شده و به گفته متخصصان، کودکان زیر 4 سال و سالمندان بالای 65 سال بیشتر در برابر ویروس جدید آسیب پذیر هستند.

دکتر وینیتا دیوبی، کارشناس سلامت و پزشکی در مرکز بهداشت عمومی تورنتو در این باره خاطرنشان کرد: امسال تعداد موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کانادا هم چنان رو به افزایش دارد. هم چنین دکتر نیکلا مرکر در گفت و گویی با روزنامه تورنتو سان خاطرنشان کرد: نسخه ویروسی H3N2 اندکی متفاوت از ترکیبات H1N1 است. همچنین از نظر شدت بیماری زایی نیز علائم دو ویروس با هم فرق دارد.

علائم بیماری در افراد آلوده به ویروس H3N2 شدیدتر از سایر نسخه‌های ویروس آنفلوآنزا است و به همین خاطر تاکید شده است که از کودکان خردسال، سالمندان و بیماران در برابر این نسخه جدید بیشتر مراقبت شود.

به هر حال آنفلوآنزای جدید همچنان برای بیماران دیابتی، کلیوی، قلبی، ریوی، سرطانی، زنان باردار، کودکان و افراد مسن خطرناک است و این افراد در اولویت تزیرق واکسن هستند.

مردانی, فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا نیز در این رابطه گفت: واکسن آنفلوانزای موجود در بازار امسال هر 3 نوع آنفلوانزای خوکی، نوع B و H3N2 را پوشش می‌دهد و علیه آنها مصونیت ایجاد می‌کند به همین علت به همه افراد در معرض خطر شامل سالمندان و افراد بالای 50 سال، کودکان، بیماران مزمن کلیوی و دیالیزی، بیماران قلبی و عروقی، ریوی، افراد دچار نقص ایمنی، بیماران سرطانی و مبتلا به ایدز و افرادی که تحت رادیوتراپی هستند، ‌توصیه می‌شود این واکسن را تزریق کنند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با آنفلوانزا افزود: با توجه به اینکه امسال سرمای دیررس داشتیم اکنون همزمان با شیوع بیماری آنفلوانزای نوع B در کشور احتمالاً به زودی با موجی از بیماری آنفلوانزای H3N2 نیز در کشور مواجه می شویم بنابراین توصیه ما به مردم این است که از شست و شوی مداوم دست، پرهیز از روبوسی و استفاده از دستمال یکبار مصرف در صورت بیماری و انداختن آن در سطل دردار غافل نشوند./ 44

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 124036

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =