استاد بهاء الدین خرمشاهی در مطلب جدید خود از تدوین کتابی متفاوت و جامع درباره زندگی رسول خدا خبر داده است.

استاد خرمشاهی نوشته است : در احادیث و تعالیم و یا به تعبیری در آموزه های اخلاقی، جای چون و چرا نیست. زیرا حضرت محمد(ص) فطرت پاک انسان بی آلایش را مدنظر داشته و قصدش از این آموزه ها آموختن نکته ها و راهنمایی به روش های انسان پرور و موافق با رشد روحی افراد و اقوام است؛ یعنی آراستن به خوی و خصال نیک.

استاد خرمشاهی با اشاره به اینکه در عصر جدید پیرامون سخنان رسول اکرم (ص) کار شایسته و بایسته صورت نگرفته از تدوین کتابی درباره زندگی پیامبر خبر داده و گفته است :
به کمک یکی از دوستانم به نام «دکتر مسعود انصاری» به صرافت افتادیم تمامی احادیث و روایات منتسب به پیامبر اکرم را گردآوری و در هیأتی که در شأن نام آن بزرگوار باشد به دست چاپ بسپاریم. شاید نخستین بار است که در جامعه فرهنگی ما اثری که احادیث پیامبر در آن است، با این درجه از دقت و وسواس علمی در ضبط و ربط هر قول و روشنی اسناد و مستندات در حد استفاده همگان عرضه شده است. این اثر به نحوی تدوین شده که خاصان حدیث شناس را پسند افتد، و اکثریت مردم حدیث دوست و مشتاق پیام و کلام رسول الله(ص) را به کار آید.

وی افزوده است : بدنه اصلی «پیام پیامبر» فرهنگواره احادیث موضوعی است و ذیل 159 فصل در موضوعات و مضامین مختلف - از دوستی و فضیلت قرآن و مهمان نوازی گرفته تا توصیه به ده ها رسم و آیین نیک - با نظم الفبایی عنوان ها آمده است. از سویی تمرکز احادیث عمدتاً بر مسائل اجتماعی و اخلاقی و تربیتی، حتی مربوط به آداب معاشرت و سلوک مردم با همدیگر است. حضرت رسول (ص) با قومی مواجه، معاصر و معاشر بودند که ساده ترین آداب زندگی را از درست آب خوردن، غذاخوردن، تا بی اجازه قبلی (یا لااقل دق الباب کردن) وارد خانه کسی - از جمله خود آن حضرت - نشدن، تا آداب نشستن در مجلس و مسجد و مهمانی و همنشینی، تا نحوه انجام معاملات و غش در معامله نکردن را نمی دانستند. اتفاقاً بعضی از اینها در قرآن کریم هم آمده و با صراحت می فرماید: کتاب آسمانی برای آموختن و فرهیخته شدن و به تعبیر امروز ادب و فرهنگ، (البته ادب و فرهنگ دینی که از اخلاق جدایی ندارد) نازل شده و غایت قصوی' (نهایی ترین هدف) دین همین تهذیب و تزکیه نفوس است؛ و از انسان های خام و ناپرورده، انسان های پخته و پرورده بار آوردن. البته ما فقط بر یک یا دو موضوع یا حتی 8 الی 10 موضوع متمرکز نشده ایم.

متن کامل مطلب وی را اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127517

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =