حسین نادری منش

زهرا تالانی- حسین نادری منش، معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها طبق مصوبه صد و بیست و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی است می گوید که ما به دنبال ترغیب دانشگاههای غیرانتفاعی به سمت راه اندازی دانشگاههای پسرانه و یا دخترانه هستیم البته برای ایجاد دانشگاههای دولتی تک جنسیتی نیز مانعی وجود ندارد و فکر نمی کنیم اگر تعداد دانشگاههای تک جنسیتی مانند الزهرا و امام صادق بیشتر شود اشکالی را به وجود بیاورد.وی اما زمان اجرای این طرح را منوط به تصویب مجلس می داند.

طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها به دنبال چیست؟

طرح موضوع تفکیک جنسیتی در دانشگاهها به این معنا نیست که یک دانشگاه برای آقایان و یک دانشگاه برای خانمها به طور مجزا و منفک ساخته شود. البته این مطلوب جامعه علمی و فرهنگی ما است .تفکیک جنسیتی دانشگاهها باید از لحاظ علمی و تاثیراتی که برروی فرهنگ جوانان خواهد داشت بررسی دقیق شود البته این مطلوب جامعه علمی و فرهنگی ما است اما به دلیل کمبود و نقصهای فراوانی که در زیرساختهای آموزشی وجود دارد هنوز نتوانستیم به این جایگاه برسیم.

این طرح از چه زمانی مطرح شد؟

صحبت در خصوص تفکیک جنسیتی دانشجویان از جایی آغاز شد که بحث بومی گزینی مطرح شد. طرح بومی گزینی در دانشگاهها با توجه به مشکلاتی که برای دانشجویان جوان در هنگام ورود به دانشگاه ایجاد می شود طرح مثبتی است.

 دانشجویان غیر بومی با مسایلی مانند دوری از خانواده، مشکل مسکن و مشکلات دیگری که برای خود دانشجو، دانشگاه و خانواده ها ایجاد می‌کند با مشکلات فراوانی روبرو هستند. از همین رو دست اندرکاران اقدام به تهیه طرحی مدون برای حل این معضل کردند که دانشجویان در چند بوم تقسیم بندی شوند تا کمتر از شهر خود برای ادامه تحصیل دور شوند.

آیا زمانی برای اجرای طرح تفکیک جنسیتی دانشگاهها در نظر گرفته شده است؟

طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها تا مادامی ‌که در مجلس به تصویب نرسد قابل اجرا برای هیچ دانشگاهی نیست و این طرح باید در ابتدا از لحاظ علمی و روانشناختی بررسی شود تا از هرگونه آسیبی که ممکن است در اجرای طرح ایجاد شود جلوگیری به عمل آید.

فعلا تنها در مواردی که متقاضی تأسیس دانشگاه دخترانه یا پسرانه وجود داشته باشد امکان صدور مجوز این گونه دانشگاهها بررسی می شود. درحال حاضر معاونت آموزشی وزارت علوم هیچ طرحی مبنی بر تفکیک جنسیتی دانشگاهها تهیه نکرده است. ما جوانان کشور را قبول داریم و می دانیم هنجارهای اجتماعی را قبول دارند.

اما وزیر علوم اعلام کرده اند که تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید اجرا شود؟

بله در بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها طبق مصوبه صد و بیست و یکمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قوانینی صادر شده است که این مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید طبق قانون در دانشگاه‌ها اجرایی شود.اما همانطور که گفتم فعلا مجلس در این باره تصمیمی نگرفته و ما هم قصد اجرا نداریم.

در بند اول این مصوبه در خصوص حفظ برخوردها و معاشرت‌ها در دانشگاه‌ها آمده است که "دانشجویان زن و مرد لازم است در کلاس‌های درس در دو ردیف جداگانه بنشینند "، در تبصره این بند آمده است که "هرگاه برای دانشگاهی جدا کردن کلاس‌های مختلط زنان و مردان میسر باشد و مشکلی از لحاظ بودجه و کیفیت تحصیل به وجود نیاورد، کلاس‌ها باید جدا شوند".

آیا راه اندازی دانشگاههای تک جنسیتی صحت دارد؟

ما به دنبال ترغیب دانشگاههای غیرانتفاعی به سمت راه اندازی دانشگاههای پسرانه یا دخترانه هستیم البته برای ایجاد دانشگاههای دولتی تک جنسیتی نیز مانعی وجود ندارد و فکر نمی کنیم اگر تعداد دانشگاههای تک جنسیتی مانند الزهرا و امام صادق بیشتر شود اشکالی را به وجود بیاورد. افزایش دانشگاههای تک جنسیتی در شهرهای کشور حق انتخاب بیشتری را برای ادامه تحصیل فرزندان به خانواده ها می دهد.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که این طرح توهین به دانشجو است و به جای تفکیک جنسیتی باید روابط درست و رعایت حریم ها را به دانشجویان آموزش داد؟

بله ما هم دنبال موضوع فرهنگ سازی هستیم اما این طرح را هم توهین به دانشجو نمی دانیم و حتی اعتقاد داریم خود دانشجویان هم راضی به این امر هستند. در مصوبه شورای عالی انقلاب تاکید شده است که در این مصوبه تاکید شده که دانشجویان زن و مرد لازم است در گروه‌های مجزا به کارهای گروهی دانشجویی بپردازند؛ مگر اینکه مجزا کردن زن و مرد منجر به تعطیلی کلاس شود، بنابراین دانشگاه‌ها باید تدابیری اتخاذ کنند که در محیط ‌های اداری از اختلاط غیر ضروری زن و مرد تا جایی که باعث تعطیلی کار نشود، جلوگیری شود.

13442

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
    2 0
    اين طرح توهىن به شخصيت دانشجويان است!
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
    1 0
    تنها تفاوتی که بین دانشگاه های الان و مدارس موجود است مختلط بودن است که آنهم به سلامتی برداشته شود
  • محسن US ۱۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
    0 0
    زوج و فردش کنن بهتره
  • بدون نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
    3 0
    دنیا داره کجا میره ما هنوز به جه فکرایی هستیم. واقعا متاسفم. واقعا.....
  • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    2 0
    ما به کجا داریم میرسیم؟مطرح کردن این مسئله به اندازه ی کافی مسخره بود.این طرح به هیچ وجه دوام نمیاره.برای خنده یه چیزی گفتن. جدا جدی نگیرید.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
    4 0
    وقتی فکر میکنیم افراد تحصیل کرده و منتخب در محیطهای دانشگاهی نتوانند در کنار هم رابطه کاری سالمی داشته باشند دیگر از مردم کوچه و خیابان انتظاری نمیتوان داشت ..کوچه و خیابان را هم زوج و فرد و زنانه مردانه کنیم راحتتر است
  • رضا مهریزی IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 4
    طرح تفکیک جنسی به نظر من کار خیلی خوبیه توهین به دانشجو هم نیست توهین به شیطانه
  • هه IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۳
    4 0
    خب شما که میگید دانشجو ها موافقن...کاری نداره...رای بگیرید از دانشجو ها خودتون روشن شید