با سر و صدایی که تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند به راه انداخته‌اند، همه مشتاقند تا در مورد نسل آینده رایانه‌های شخصی یا حتی جایگاهی که این رایانه‌ها در محاسبات آینده خواهد داشت، بیشتر بدانند.

ستاره سمائی: نسل آینده رایانه‌های شخصی چگونه خواهند بود؟ کوچکند یا بزرگ؟ چه شکل و شمایلی دارند: تبلت یا لپ‌تاپ؟ سوالات مهم زیادی هست که باید پاسخ داده شود. تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که از نسل بعدی رایانه‌ها چه انتظاری دارید؟ دوست دارید سبک و قابل حمل باشند یا نمایش‌گر بزرگی داشته باشند؟

به گزارش پی.سی.وورلد، با وجود تمام ابزار و ریزتراشه‌های خارق‌العاده‌ای که در نمایشگاه سی.ای.اس 2011 وجود داشت، به این نتیجه می‌رسیم که نسل آینده رایانه‌های شخصی با امروز بسیار متفاوت خواهد بود.

کوچک‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر
با توجه به تمایلی که امروز نسبت به ابزارهای کوچک‌تر با کارایی فوق‌العاده و تقریبا همه‌کاره وجود دارد، بسیار محتمل است که نسل بعدی رایانه‌های شخصی، تنها با یک ریزتراشه از پس تمام کارها بربیایند. فناوری «سیستم روی یک ریزتراشه» (SOC) بیش از پیش بر روی ابزارهایی مانند گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کاربرد خواهند داشت، بنابراین نباید فکر کنیم که کار پی.سی‌ها تمام شده، به خصوص که سیستم‌عامل ریزتراشه‌ها را «ویندوز8» پشتیبانی خواهد کرد.

البته سی‌پی‌یو و کارت گرافیکی این رایانه‌ها پیشرفت‌های زیادی خواهد داشت؛ مانند پردازشگرهای شرکت AMD که هم‌زمان از سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو بهره می‌برد و این یعنی تاخیر زمانی کمتر برای ارتباط بین سی‌پی‌یو و جی‌پی‌یو. هم‌چنین هر یک ریز تراشه در آینده دارای 16 میلیارد عدد ترانزیستور خواهد بود!

نمای جدید فناوری
از آن‌جاکه بحث سه‌بعدی بودن تصاویر در تلویزیون‌های اچ.دی و دیگر وسایل همچنان داغ است، طبیعی است که این بحث به رایانه‌های شخصی نیز کشیده شود.

رایانه‌های آینده قادر به نمایش برجسته تصاویر سه بعدی خواهند بود! یعنی برای درک تصاویر سه بعدی، دیگر مجبور نیستید از عینک استفاده کنید. این نمایشگرها بر خلاف نمایشگرهای امروزی، چندلمسی خواهند بود.

ضریب شکل
نسل آینده رایانه‌های چندلمسی احتمالا شکل متفاوتی خواهند داشت. لپ‌تاپ یا تبلتی را با سه نمایشگر تصور کنید که با توجه به نیاز شما، فضای اضافی را ایجاد خواهد کرد (مثلا رایانه‌ای با سه نمایشگر که مانند یک نقشه جمع می‌شود). شما می‌توانید با استفاده از قابلیت چندلمسی نمایش‌گر، ماوس را روی نمایشگر بکشید یا رهایش کنید (مثلا عکسی را از روی یک صفحه بگیرید و تنها با حرکت انگشت، آن را به صفحه دیگر منتقل کنید). بهتر از همه این‌که این نمایشگرها بازده انرژی بسیار بالایی دارند و سبک‌وزنند. رایانه‌های نسل فردا، فضای نمایش وسیع‌تری خواهند داشت و برای از بین بردن محدودیت‌ها، قابلیت‌های لمسی خواهد داشت.

سیستم‌عامل
نسل جدید سیستم‌عامل‌ها بسیار قدرتمند خواهند بود و توانایی اجرای هر نوع برنامه‌ای را- برنامه‌های اجرایی و برنامه‌های تحت وب- خواهد داشت اما از دیدگاه کاربر، بسیار ساده‌تر خواهند بود. بسیاری از رایانه‌های نسل آینده از سیستم‌عامل‌های ساده‌تر و کم‌حجم‌تری مثل آندروید استفاده خواهند کرد که با طیف وسیعی از برنامه‌ها سازگار است.

محاسبات ابری نیز افزایش خواهند یافت و شما خواهید توانست فایل‌های خود را به طور خودکار و آنلاین ذخیره کرده و هرجای دیگری از دنیا که اینترنت در اختیار داشتید، دوباره بازیابی‌شان کنید.

ویندوز هم احتمالا همچنان وجود خواهد داشت اما به برجستگی امروز نخواهد بود؛ در آینده بیشتر رقابت بین آندروید و سایر سیستم‌عامل‌های روز خواهد بود.

ویژگی‌های خاص
رایانه شما قادر به اجرای HVD‌ها (دیسک‌های هولوگرافیک چندبعدی) خواهد بود؛ دیسک‌های استاندارد جدیدی که به زودی عرضه خواهند شد و با کارآمدی بیش‌تر از بلو-ری، قابلیت ذخیره حدود 6 ترابایت اطلاعات را خواهد داشت. همچنین دیسک‌های قابل دانلود و چندرسانه‌ای بیش از پیش کاربرد خواهند داشت. به علاوه، رایانه شما به قدری مجهز خواهد بود که از طریق WHDI بی‌سیم به تلویزیون وصل خواهد شد.

البته سیستم صوتی رایانه‌ها نیز از این تغییرات عظیم بی‌بهره نخواهند ماند. نسل آینده رایانه‌ها مجهز به فناوری سیستم صوتی دالبی است که تنظیمات ویژه‌ای را برای اسپیکرهای رایانه قائل خواهد شد.

در صدر پردازشگرهای سریع، رایانه‌ها تا دو سال آینده مجهز به حافظه‌های DDR4 خواهند بود و در عرض 5 سال به DDR5 ارتقا می‌یابد. هدست‌های بی‌سیم و قابلیت ذخیره حجم عظیمی از اطلاعات از دیگر قابلیت‌های این حافظه‌ها خواهد است. در نهایت اینکه مسلما رایانه‌های نسل بعد، طیف وسیعی از رنگ‌ها را با درخشش فوق‌العاده به نمایش خواهند گذاشت.

50

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 130461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
    0 0
    خیلی زیاد بود