عباس زاقلی

زهرا تالانی- عباس زاقلی، سرپرست دادسرای رسانه و فرهنگ می گوید هدف دادسرای رسانه و فرهنگ  ارتباط بیشتر با رسانه ها و رسیدگی "متمرکز" و "تخصصی" به پرونده های رسانه ای است.وی با اشاره به تاریخچه دادگاه مطبوعات می افزاید: دادسرای فرهنگ و رسانه در حوزه جرایم فرهنگی و رسانه‌ای وارد می‌شود و ارتباطی با دادگاه مطبوعات ندارد اما برای برطرف کردن مشکلات تعامل خواهیم داشت

قبلا هم دادگاه رسیدگی به مطبوعات داشتیم. چه لزومی به تشکیل دادگاه رسانه و فرهنگ است؟

درباب رسیدگی به سایل رسانه‌ای از اوایل دهه 70 و زمان تشکیل دادگاه انقلاب در کنار رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به مسایل رسانه‌ها و مطبوعاتی نیز رسیدگی می‌شد.حال اینکه چرا جرایم مطبوعاتی در دادگاه و مجتمعهای قضایی کارکنان دولت رسیدگی می‌شد، دلایل و نقدهای مختلفی وجود داشت اما به هر تقدیر این موضوع تا زمان تشکیل دادسراها در اوایل دهه 80 ادامه داشت.

البته در دادسرای کارکنان دولت نیز رسیدگی به پرونده مطبوعات تخصصی نبود و اکثر شعب به جرایم آنها رسیدگی می‌کردند اما هم اکنون دلایلی باعث شده که دادستان تهران دادسرای فرهنگ و رسانه را که از استقلال بیشتری برخوردار باشد ایجاد کرده چرا بحث جایگاه و اهمیت رسانه‌های جمعی موضوعی است که برای همه شناخته شده است و در دو دهه اخیر تحولات شگرفی در علوم ارتباطات اتفاق افتاده که اهمیت تشکیل دادسرای مطبوعات را بیشتر می‌کند.طبیعتا بحث ارتباط بین افراد آسانتر شده و به همین دلیل جرایم خاصی را نیز پدید آورده است که قابل اغماض نیستند و برای مقابله با این بزهکاریهای جدید اولین گام تخصصی شدن قضات رسیدگی به این جرایم است که با همت دادستان و مسئولان قوه قضائیه این گام برداشته شده و دادسرای فرهنگ و رسانه به عنوان دادسرای تخصصی به این موضوع رسیدگی می‌کند.

تشکیل دادسرای فرهنگ و رسانه با توجه به نقش موثری که رسانه ها در موضوعات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... دارند از اقدامات شایسته قوه قضاییه در رسیدگی تخصصی به موضوعات به شمار می رود و امیدواریم روز به روز شاهد سلامت هرچه بیشتر رسانه ها باشیم.

بنابراین هدف دادسرای رسانه و فرهنگ را ارتباط بیشتر با رسانه ها و رسیدگی "متمرکز" و "تخصصی" به پرونده های رسانه ای است. تا کنون در حوزه رسانه تنها برای جرایم مطبوعاتی دادگاهی ویژه وجود داشت که با حضور هیات منصفه به پرونده های مطبوعاتی رسیدگی می کرد.کار این دادسرا ارتباطی با دادگاه مطبوعات ندارد و دادسرای فرهنگ و رسانه به طور جداگانه به جرایم فرهنگی و رسانه ای رسیدگی می کند.همچنین رسانه ها با دادگاه ای که ویژه خودشان است تعامل خواهند داشت.

این تعامل چگونه خواهد بود؟

تعدد دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌یی  از مشکلات موجود در جامعه عنوان است.متاسفانه دادستانی برای پیدا کردن یک آدرس و شماره تماس یک مدیر سایت که مطلبی خلاف منتشر کرده باید هفته‌ها و ماه‌ها از طریق سپاه، وزارت ارشاد، پلیس و نیروی انتظامی جست‌وجو کند و زمانی که شماره‌یی پیدا نشد مجبوریم سایت را فیلتر کنیم در حالی که با تمرکز این دستگاه‌ها و تعامل با دادستانی این مشکل برطرف می‌شود.‌

بنابراین ماهیت این دادسرا متفاوت از سایر دادگاهها است؟

قطعا هیچگاه نمی‌توان با مدیرمسوول، نویسنده و خبرنگاران که صاحبان فکر و فرهنگ جامعه هستند همانند سایر متخلفان برخورد کرده و آنها را به دادسرا هدایت کرد، لذا در این مورد از قضات فاضل و آموزش دیده استفاده کرده‌ایم.

آیا دادگاه مطبوعات با دادسرای فرهنگ و رسانه تعامل خواهد داشت؟

دادسرای فرهنگ و رسانه در حوزه جرایم فرهنگی و رسانه‌ای وارد می‌شود و ارتباطی با دادگاه مطبوعات ندارد اما برای برطرف کردن مشکلات تعامل خواهیم داشت البته در نظر داریم پس از رفع معذوریتها و چالشها تا دو سال آینده مجتمع قضائی رسیدگی به جرایم فرهنگ و رسانه با تجمیع دادگاه مطبوعات، هیئت منطقه مطبوعات و دادسرای فرهنگ و رسانه ایجاد تا هر کدام به وظایف خود براساس قانون عمل کرده اما در یک مکان متمرکز شوند.

بیشتر چه پرونده هایی در این دادسرا رسیدگی خواهد شد؟

قرار است پرونده های مربوط به ده حوزه میراث فرهنگی، چاپ و نشر و ادبیات، هنرهای اجرایی، تجسمی، سینما و عکس، شبکه های اجتماعی، ورزش و سرگرمی و مسائل محیط زیست در این دادسرا رسیدگی شود.

دادسرای فرهنگ و رسانه چه دستاوردهای مهمی خواهد داشت؟

‌ علاوه بر احقاق حقوق بهتر اصحاب رسانه و تحقق عدالت قضائی به نظر می‌رسد خروجی کار باید ترویج اخلاق رسانه‌ای باشد و طبیعتاً با به کار بستن حقوق جزا در رسانه‌ها و اعمال مقررات احیای ارزش‌هایی که باید در این بستر باشد حمایت و پاسداری می‌شود.

همچنین تمرکز تجربیات قضات و پیشرفت قوانین یکی دیگر از دستاوردهای دادسرای فرهنگ و رسانه خواهد بود.

13442

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 131369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =