رئیس کمیسیون امنیت ملی می گوید: اشکال دو تبعه آلمانی دستگیر شده این بود که با هویت حرفه ای خود به ایران وارد نشده اند.

 به گزارش خبرآنلاین، به دنبال سفرچند ساعته «گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان به ایران و دیدار با محمود احمدی نژاد رییس جمهور و علی اکبر صالحی  بود که  وزیر ژرمن ها موفق شد موافقت مقامات کشورمان را برای آزادی  مارکوس هل وینگ روزنامه‌نگار و ینز کوخ عکاس نشریه بیلد‌ام زونتاگ چاپ برلین بگیرد.

چهره هایی که چند ماه قبل  پس از گفت‌وگو با فرزند سکینه محمدی آشتیانی توسط نیروهای انتظامی در تبریز دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

آزادی این دو و سفر آنها با وزیر آلمانی بعد از سفر چهار ساعته وی به تهران اگرچه با خوشحالی مرکل صداعظم آلمان روبرو شد اما روز گذشته رسانه های غربی مدعی شدند  دیداروستروله با رئیس جمهور بدون موافقت مرکل انجام شده است.

علاء الدین بروجردی  رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین درباره اینکه گفته می شود آزادی این دو المانی با دستور رئیس جمهور بوده گفت:«درباره این دو نفر از قبل بررسی انجام شده بود. با توجه به اینکه وزیر خارجه آلمان چند ساعت  بیشتر ایران نبود مگر درسیستم قوه قضائیه عملی است که یک نفر با رئیس جمهور دیدار کند و بعد  رئیس جمهور درخواست خود را منتقل کند و این افراد آزاد شوند،این حرف بی ربطی است.»

 وی در پاسخ به اینکه پس چرا اعلام شد این افراد جاسوس هستند،گفت:«من نمی دانم  این گفته شده است اگر جاسوس باشند بالاخره برایشان حکم صادرمی شد.» بعد از دستگیری این دو چهره بود که در 25 آبان ماه حجت‌الاسلام مالک اژدر شریفی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در گفت وگو با خبرنگاران جرم جاسوسی دو تبعه آلمانی  را«محرز و ثابت شده» اعلام کرد.

اظهاراتی که 19 روز بعد در 14 آذر ماه رئیس دفتر رئیس جمهور در گفتگو با نشریه فرانکفورتر آلگماینه آن را این چنین نقض کرد که ««دو تبعه آلمانی به جاسوسی متهم نشده اند»

به گفته مشایی این دو آلمانی با ویزای گردشگری وارد ایران شده بودند بعلت مبادرت به حرفه خبرنگاری، قوانین ایران را نقض کرده اند.

موضوعی که بروجردی  هم بدان تصریح می کند و در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید:«اشکال این دو آلمانی این بوده است که در قالب هویت حرفه ای خود ویزا نگرفتند بلکه به عنوان توریست به ایران آمده و با فرزند سکینه آشتیانی ملاقات کردند.منتها وقتی به صورت یک فرد عادی می آیند مورد سوال قرار می گیرند.

 به گفته وی، رئیس موسسه ای که این دو آلمانی در آن عضویت داشتند در نامه ای بکه به  رئیس قوه قضائیه نوشته ضمن« عذر خواهی» کپی کارت خبرنگاری آنها ضمیمه نامه خود کرده است.

/28

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =