دکتر ابوالقاسم گرجی، مجتهد، استاد دانشگاه و نویسنده، همزمان با اذان ظهر امروز (شنبه 7 اسفند) درگذشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایبنا، استاد ابولقاسم گرجی ظهر امروز به دلیل کهولت سن درگذشت. پیکر این مرحوم دوشنبه، 9 اسفند، از مقابل منزلش یا مسجد قباد تشییع و در حرم حضرت عبدالعظیم به خاک سپرده می‌شود.

گروه اندیشه خبرآنلاین درگذشت این استاد فقید را تسلیت می گوید.

استاد گرجی، پیش از در گفت و گویی با گروه اندیشه خبرآنلاین به بیان نکاتی درباره بعثت پیامبر پرداخته بود. این گفت و گو را می توانید در لینک زیر بخوانید.

"کاوشی در بعثت پیامبر(ص) در گفت‌وگوی خبرآنلاین با دکترگرجی"

نگاهی کوتاه به زندگینامه استاد گرجی

دکتر ابوالقاسم گرجی دوم فروردین سال 1300 در تهران متولد شد. وی در سال 1306 به مکتبخانه رفت و در سال 1313 تحصیلات حوزوی را آغاز کرد و در اوایل سال 1323 برای تحصیل در فقه و اصول به نجف اشرف رفت. از استادان ایشان می توان به آقایان شیخ محمد حسین بروجردی ، شیخ محمد رضا تنکابنی،شیخ محمد کاظمینی و ... نام برد. وی پس از اینکه در سال 1330 به تهران مراجعت کرد ،به تدریس در سطوح عالیه و خارج فقه و اصول مشغول شد. از سال 1332 دکتر گرجی به تحصیل در فقه و مبانی حقوق اسلامی در دانشکده الهیات پرداخت. در سال 1335 تحصیل در دوره دکترای فلسفه و حکمت اسلامی را آغاز کرد و از همان زمان نیز در همان دانشکده به تدریس پرداخت. پس از آن نیز به تدریس دوره دکتری حقوق خصوصی و حقوق جزا در دانشگاه تهران مشغول بود.

علاوه بر تدریس ،وی مجری و محقق تعداد زیادی از طرح های پژوهشی دانشگاه تهران بوده است. از وی تا کنون بیش از صد مقاله و بیست عنوان کتاب چاپ شده که از بین آنها دو کتاب به عنوان کتاب سال انتخاب شده است. دکتر گرجی در دوران تدریس به عنوان استاد نمونه ، استاد ممتاز، پژوهشگر برجسته دانشگاه و پژوهشگر نمونه کشور شناخته شده و همچنین نشان درجه1 دانش را دریافت کرد.

از کتاب‌های او می‌توان به «مسایل هامّه من مسائل الخلاف»، تصحیح و تعلیق و تحقیق «ذریعه» سیدمرتضی در علم اصول فقه در دو جلد، تصحیح جلد اول و دوم کتاب «تفسیر جوامع الجامع» طبرسی (برگزیده کتاب سال)، ترجمه و تلخیص کتاب «عدة الاصول»، «حقوق اسلامی»، و «قیاس استنباط» اشاره کرد.

/62 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 132996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    0 0
    مداد العلماء افضل من دماء شهدا . خدایش بیامرزد
  • يه دوست IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۷
    0 0
    تسليت تسليت