۰ نفر
۸ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۸

قدرت الله علیخانی

درحالی که در چشم‌انداز توسعه قزوین از پتانسیل‌ گردشگری قزوین به عنوان فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری یاد شده است اما هنوز استان در عرصه‌های مختلف گردشگری، زمینه‌های لازم را برای ارائه خدمات در خور شأن به گردشگران ندارد. دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد در هر قاره، شهری را که قابلیت و ظرفیت گردشگری دارد اما در آن زمینه توسعه نیافته باشد، به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب می‌کند که در آسیا، شهر قزوین به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب شده است. در افق توسعه استان، سال 1390 سالی است که با اجرای پروژه‌های عمرانی و مرمتی، قزوین باید به عنوان مقصد گردشگری تثبیت شده باشد.

بنابراین با توجه به اهمیت حوزه گردشگری باید در بحث توسعه گردشگری و رفع مشکلات این حوزه گام برداشت و در تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه باید با شجاعت بیشتری عمل کرد تا توسعه گردشگری محقق شود. اعتبارات دولتی پاسخگوی نیازهای بخش گردشگری نیست و برای رفع این مشکل باید از ظرفیت‌های بخش خصوص بهره‌مند شد.

به‌ علت موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های تاریخی و براساس آمارهای این اداره کل، پلیس راه و سازمان پایانه و حمل و نقل استان قزوین، سالانه40 میلیون مسافر بویژه در تعطیلات نوروز به صورت عبوری از اماکن مذهبی، گردشگری و تاریخی استان بازدید می‌کنند. استان قزوین در فاصله حدود 150 کیلومتری پایتخت قرار دارد و این موقعیت ممتازی برای این استان برای جذب گردشگر است زیرا 40 میلیون مسافر و گردشگر از این استان عبور می‌کنند، البته فقط حدود یک میلیون و 800 تا 900 هزار نفر از اماکن دیدنی آن بازدید می‌کنند.چون گردشگران به صورت عبوری از اماکن گردشگری استان بازدید می‌کنند و به همین دلیل درآمدی برای قزوین ندارد. متاسفانه قزوین هنوز یک شهر گردشگری نیست و به علت کمبود اماکن و امکانات اقامتی، مسافران و گردشگران گاهی فقط چند ساعتی در این شهر حضور دارند.

البته باید از ساخت برج در اطراف بناها و آثار تاریخی جلوگیری کرد چون امروز دغدغه شهر، دیگر بناهای گلی و قدیمی نیست بلکه شهرسازی کنونی موجب شده است نتوان حتی از ارتفاعات، مکان‌ها و آثار تاریخی نظیر گنبدها را مشاهده کرد.

به طور کلی معتقدم که قزوین استعداد خوبی برای جذب گردشگر دارد و در ایـن زمینه اقداماتی هم شده است که برای104 طرح موافقت اصولی صادر شده و 17 طرح هم در دست ساخت است و بازسازی آثاری مانند مجموعه باغ فرهنگی، دولتخانه صفوی، سرای سعد‌السلطنه، عالی قاپو، مسجدالنبی، حسینیه امنی‌ها، قلعه‌های الموت، لمبسر و میمون دژ، آب انبارها، حمام قجر و بازار وزیر انجام شده و یا در دست مرمت است. همچنین دریاچه اوان از زیباترین دریاچه‌های کشور است که با فراهم کردن امکانات گردشگری و رفاهی می‌تواند در رونق گردشگری نقش مهمی داشته باشد اما متاسفانه تاکنون توجه‌ای به آن نشده است.

بنابراین تنوع اقلیمی، طبیعی، مذهبی و میراث فرهنگی و تاریخی شگفت‌انگیز و بی‌نظیر استان قزوین می‌طلبد که مسوولان این استان با ایجاد مراکز اقامتی و پذیرایی و فراهم کردن امکانات رفاهی زمینه جذب هرچه بیشتر گردشگران را برای رشد و توسعه فراهم کنند.و باید صنعت گردشگری  حرفه‌ای اداره شود تا به درآمدزایی برسد.

 البته درباره‌ی سفرهای نوروزی سال جدید، با توجه به اجرای طرح هدفمند‌سازی یارانه‌ها و کاهش میزان بنزین، ممکن است سفرهای نوروزی تعدیل شود و در واقع، این دو اقدام بر سفر تأثیر‌گذار باشد. از سوی دیگر، استان‌هایی مانند قزوین که به تهران نزدیک هستند، به‌دلیل فاصله‌ کم ممکن است با افزایش سفر روبه‌رو شوند. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌کنیم نوروز 1390 نسبت به سال 1389 با افزایش گردشگر روبه‌رو باشیم که این امر، آمادگی بیش‌تری نسبت به سال گذشته می‌طلبد.

نماینده مردم قزوین

13442

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =