معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش از تجدیدنظر در برنامه درس ملی رشته های نظری خبر داد.

قرار است تا در 38 رشته علوم انسانی بازنگدری شود از همین رو معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه رشته علوم انسانی از برنامه های سازمان پژوهش در سال 90 است، اعلام کرد: در برنامه درس ملی رشته های نظری مورد تجدید نظر و بازنگری قرار می گیرند.

دکتر محی الدین بهرام محمدیان درباره چگونگی جذب دانش آموزان مستعد در رشته علوم انسانی و توسعه متوازن این رشته گفت: قانونگذار در برنامه پنجم توسعه وزارت آموزش و پرورش را موظف به توسعه رشته علوم انسانی و همچنین ارتقای جایگاه رشته فنی و حرفه ای کرده است و در نتیجه باید این دو برنامه را در سال جاری دنبال کنیم.

وی ادامه داد: البته از سال گذشته توسعه هنرستانهای فنی و حرفه ای و جذب دانش آموز در این رشته آغاز شده است اما باید اعتراف کنم که دانش آموزان ما در دوره دبیرستان براساس علاقه انتخاب رشته نمی کنند و مشاوران ما اگر دانش آموز براساس نمره امکان ادامه تحصیل در رشته ریاضی، تجربی و فنی و حرفه ای را نداشته باشند به رشته علوم انسانی می فرستند در حالیکه باید امکان ورود دانش آموزان مستعد در این رشته ها نیز فراهم شود.

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: البته در برنامه درسی ملی نیز در رشته های نظری تجدید نظر و بازنگری شده است و ممکن است پس از تصویب برنامه همانند امروز رشته های نظری را نداشته باشیم.

محمدیان همچنین به شعار امسال سازمان پژوهش در سال 90 اشاره کرد و گفت: "تحول و اعتلای کیفیت برنامه های آموزشی و درسی در سه حوزه دانش، مهارت و تربیت" با تعمیق مبانی دینی و هویت ایرانی اسلامی شعار امسال سازمان است و براساس آن توسعه سواد و فهم قرآنی، برنامه محوری به جای کتاب محوری، پژوهش محوری و نوآوری در جهت کیفیت بخشی برنامه درسی، آموزش یک دوره مهارتی به دانش آموزان نظری و... را دنبال می کنیم.

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تولید کتابهای کمک آموزشی استاندارد را از دیگر برنامه های این سازمان در سال 90 خواند و افزود: در سال تحصیلی آینده از ورود کتابهای کمک آموزشی غیراستاندارد به آموزش و پرورش جلوگیری می کنیم.

همچنین رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تشریح روند بازنگری در سرفصل‌های علوم انسانی گفت: 38 رشته علوم انسانی ظرف مدت 6 ماه بازنگری و نتایج آن شهریور امسال اعلام می‌شود.

حمیدرضا آیت‌اللهی گفت: یکی از مشکلات حوزه علوم انسانی این است که بالندگی خاص خود در آموزش و پژوهش را ندارد که دلیل این مشکل به منابع و سرفصل‌های آن باز می‌گردد.

44134

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142226

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =