پایه اسپایدر کم شکسته ، فیلمبردار با مسئول پایلوت هماهنگ نیست و دوربین عنکبوتی فعلا بهتر است تا استفاده نشود.

این روایتی اختصاصی است از خبرآنلاین درباره مهمان 4 میلیارد تومانی ورزشگاه آزادی که تنها در 2 بازی کارایی تمام عیار داشت. دوربین عنکبوتی با تشریفاتی بزرگ در ورزشگاه آزادی و در حضور اعضای بلندمرتبه سازمان صدا و سیما و البته مرد اول ورزش کشور ، رونمایی شد.

دوربینی که برای اولین بار در ایران در میان همه کشورهای خاورمیانه ، راه اندازی شد . تا قبل از این ، بسیاری از کشورهای عربی ، از دوربین های عنکبوتی برای پخش تورنمنت های مهم شان استفاده می کردند اما هیچ یک از آنها این تکنولوژی را بومی سازی نکرده بودند اما به خواست علی سعیدلو ، سازمان صدا و سیما با صرف هزینه ای 4 میلیارد تومانی توانست اولین کشور خاورمیانه باشد که این تکنولوژی را در اختیار می گیرد. برای این کار ، مقامات تلویزیون ایران با شرکت آلمانی - اتریشی ، مجری فیلمبرداری بازی های جام ملتهای آسیا در قطر به توافق رسیدند تا این تکنولوژی وارد ورزشگاه آزادی شود.

آزادی برای پوشش رسانه ای این تصاویر باید صاحب سیم کشی مسیر حرکتی دوربین و اتاقک های فرمان دوربین ها در زیر نورافکن ها می شد. خرید دوربین و نرم افزار این سیستم و ساخت زیر بنای استفاده از سیستم برای ورزشگاهی مثل آزادی رقمی معادل 2 میلیارد تومان هزینه در بر داشت و تقریبا رقمی برابر با همین مبلغ باید صرف بومی سازی این تکنولوژی می شد اما هیچ یک از کشورهای منطقه این هزینه را نپرداختند غیر از ایران.

صدا و سیمای ایران که در پکیج دریافتی خود از شرکت اتریشی ، دو دستگاه دوربین و دو پایه متحرک برای حمل دوربین گرفته بود ، با این تضمین که نیروهای متخصص فیلمبرداری و همچنین اپراتور به حرکت در آوردن پایه متحرک وطنی در کارگاه آموزشی 7 روزه شرکت وارد کننده به تخصص لازم دست یباند ، توانست صاحب این تکنولوژی شود. طرحی که در رده برنامه های صدا و سیمای ایران ، با اولویت بندی ملی به اجرا در آمد و استفاده از آن در هر مرحله ، نیاز به تائید از سوی دفتر حوزه ریاست سازمان دارد.

دوربین متحرک را شرکت اتریشی در دو بازی قبل از عید استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ، مورد استفاده قرار دادند و کارشان باعث استقبال بی نظیر از سوی بینندگان تلویزیونی شد اما پس از رفتن گروه فروشنده دوربین ، این دوره دیدگان در کارگاه آموزشی 7 روزه تهران بودند که باید در کنار هم می نشستند و بازی ها را با دوربین عنکبوتی به تصویر می کشیدند. نخستین فعالیت این گروه ، در داربی بود.

هماهنگی میان فیلمبردار و مسئول راندن پایه متحرک که در سکویی فلزی ، کنار تونل ورزشگاه می نشینند باید مهمترین اصل در کار قرار می گرفت اما این کار خیلی هم ساده نبود و عدم وجود این هماهنگی سبب افت کیفیت تصاویر می شد. درحالی که بر اساس قوانین فیفا با سوت شروع بازی ، دوربین نباید فاصله اش با زمین کمتر از 18 متر می شد اما این قوانین اصلا به اجرا در نمی آمد و مهم تر از همه اینکه حرکت های ناگهانی دوربین ، به یکی از 4 پایه اصلی اتصال پایه متحرک با شبکه کابلی ، آسیب وارد کرده و حالا دیگر دوربین ، کمی می لرزد.

از سویی دیگر استفاده از این دوربین برای هر بازی ، نیاز به دستور مستقیم حوزه ریاست دارد و آسیب وارده در صورت تشدید می تواند خسارت های بیشتری را هم وارد کند. حالا دو راه بیشتر ، پیش روی مسئولان فنی سازمان نیست. اول اینکه دوربین را برای تعمیرات به اتریش بفرستند و دومین راه ، گزینه دعوت دوباره از گروه اتریشی برای سفر به ایران است و این یعنی صرف هزینه ای مجدد.

ایران درحالی این تکنولوژی را وارد سیستم کرد که  بسیاری از کشورهای عربی به رغم تجهیز ورزشگاه های شان به زیرساخت های استفاده از این دوربین ها ، از ترس تکرار مشکلاتی از این دست ، در زمان پخش بازی های شان از تکنسین های اروپایی برای کاور مسابقات استفاده می کنند.

38

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 142989

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    3 3
    کاور مسابقات نه و پوشش مسابقات دوست عزیز! برای چی به خودمون اجازه می دهیم هر کلمه ای را وارد زبان فارسی کنیم؟
  • بدون نام IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    3 0
    بيخيال، رقمي نيست كه. اين پولا تو مملكت ما مياد، ميره، كسي به كسي هم نيست
  • علی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    1 1
    بی خود نبود که کشورهای عربی این دوربین رو مستقر نمی کردند و به صورت اجاره ای از آن بهره برداری می کردند.پول اونها در این زمیه ها بیشتر از ماست.ولی به این مشکلات آگاه بودند.اون وقت مسئولان ما هی پز می دادند که ورزشگاه آزادی اولین ورزشگاه در خاور میانه است که این دوربین به صورت دائمی در آن نصب شده!
  • بدون نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    1 0
    خوب كه چي؟!!!! ما هم از ترس هزينه اي كه در مقابل خيلي از هزينه ها هيچ است مدام دست به دامن خارجي ها بشويم؟ شما داريد استعداد ايراني ها را با عرب ها مقايسه مي كنيد؟
  • محسن یعقو ب زاده IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    0 2
    کار ما ایرانی ها از این بهتر نمیشه که ببین 2 روز کذشت خراب شده.حتما جنسش ایرانیه.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    0 1
    آقا جون شماها كه اينكاره نيستين بگين همون خارجي ها بيان رراش بندازن.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    1 0
    بهتر نبود 4 ميليار هزينه زيمنهاي فوتبال مناطق محرو و اتعداد پروري ميشد؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    1 0
    آقا كار را به دانشمندان جوان بسپاريد !!!!
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    1 0
    به جای اینکه اول کار بیان آرم رسانه ملی رو روش چاپ کن و هی بنویسن که ما هم دوربین داریم دوربین داریم میرفتن روش استفاده اون رو یاد میگرفتن این که دیگه هندی کم نیست که بدن همه باهاش فیلمبرداری کنن
  • مهران IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۴
    0 0
    کاری نداره که. با یه چسب دوغلو بچسبونینش.
  • حسين MY ۰۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    0 0
    براي نصب يك دوربين معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان تربيت بدني و همچنين رئيس سازمان صدا و سيما ميروند براي افتتاحيه در حالي كه ايناقايون اگركمي وقت بزارند ميتوند براي حل مشكل كاركنانشان وقت بزارند و بعد در شان و جايگاه اين اقايون نبود براي افتتاح يك دوربين بروند از ماست كه بر ماست
  • بدون نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    0 0
    فدای سرت اصلا خراب بشه ، دارندگی و برازندگی. پولمون زیاده دوست داریم حیف ومیلش کنیم، به عربها هم ربطی نداره
  • کیوان تا ابد پرسپولیسی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۵
    1 0
    دوربین پیشرفته آوردید که بازیکنان ایرونی رو نشون بده که تو زمین راه میرند؟... این بازیکنان رو باید با دوربین 0.5 مگاپیکسل نشون داد
  • رامین IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۹
    2 0
    به نظر من که نباید الکی پول خرج تعمیرش کنن. چون با این شوت هایی که بازیکنامون به سمت دروازه میزنن، اسپایدر کم همیشه با خطر اصابت توپ مواجهه. آخه این استادیوم در پیت با این بازیکنای بی خاصیت اسپایدر کم می خواد چیکار؟ فردا پس فرداس که حضرت فرهنگستان هم بفرمایند که: نگوییم اسپایدر کم، بگوییم دوربین عنکبوتانه!! ول کنین بابا، بذارین هر کاری دلشون می خواد بکنن..
  • مسعود IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    1 0
    ای کاش این هزینه های گزاف و سرسام آور که صرف فوتبال میشه برای رشته ای مثل اتومبیلرانی خرج می شد. هم طرفدار و هیجان بیشتری داره و هم استعداد تو مملکت فراوون ریخته!!