دکتر محسن اسماعیلی مقاله ای در وبلاگ خبرآنلاین نوشته اند که برخی از مفاد آن قابل تامل است.

آنچه برای من مورد اهمیت بوده و مرا واداشته تا در این مناظره مکتوب شرکت کنم محدود شدن مشارکت در انتخابات آینده نیست که دغدغه دکتر محسن اسماعیلی بوده است. برای بنده به عنوان یکی روان شناس مساله از دریچه سیاسی مطرح نمی شود بلکه از منظر روان شناسی اجتماعی مطرح خواهد شد.

در روان شناسی اجتماعی بحثی داریم با عنوان اعتماد به نخبگان و متخصصان که به خوبی می تواند در مساله انتخابات طرح شود. آنچه امروز انتخابات آینده را تهدید می کند اعتماد و اعتماد سازی است. قانون جدید مجلس برای ضرورت داشتن مدرک فوق لیسانس تنها یک اهرم سیاسی است که جایگاه علمی مجلس را بالا نخواهد برد. انها که دغدغه شان مدرک تحصیلی است به خوبی می دانند که مدرک سازی به شیوه های درست و نادرست امری است که خیلی دشوار نیست. از مدرک معادل بگیرید تا شیوه های دیگر مدرک سازی.

امروز دیگر مردم چشمشان به مدرک نامزدها نیست بلکه باید به انان اعتماد کنند و اعتماد با داشتن مدرک به وجود نمی آید. ممکن است چهره های آشنا به مسائل سیاسی و تخصصی باشند که از مدرک تحصیلی بالایی هم برخوردار نباشند و تجربه مجالس گذشته نشان داده که برخی از اینان کارامدی بالایی نیز داشته اند. عکس این موضوع نیز وجود دارد. چه بسیار نمایندگانی را می شناسیم که " دکتر" و " مهندس" خطالب می شوند اما کارآمدی لازم و حتی تخصص مربوطه را ندارند.

با مدرک تحصیلی، مجلس قوی تری نخواهیم داشت و این تنها یک فیلتر سیاسی خواهد بود که راه در رو های فراوانی هم دارد. روان شناسی اجتماعی به ما می گوید که اعتماد سازی مساله ای ست که با مدرک گرایی فراهم نمی شود و در آینده انتخابات مجلس، نیازمند اعتماد مردمی است .

دکتر فرید براتی سده، روان شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147050

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =