ابراهیم حقیقی معتقد است، گرافیک پیش از آن​ که یک هنر باشد ، کاربرد اطلاع رسانی دارد و باید کارش را درست انجام دهد.

سما بابایی: هفته دوم اردیبهشت برای اهالی هنر​های تجسمی به نام گرافیک رقم خورده​است. روز جهانی گرافیک 7 اردیبهشت(17 آوریل) است و طراحان گرافیک در سراسر جهان هر سال با گردهم‌آیی‌های خود این روز را گرامی می‌دارند. انجمن طراحان گرافیک ایران نیز به همین مناسبت، همراه با انجمن‌های گرافیک دیگر کشورها، با گردهم‌آیی اعضای خود این روز را پاس می‌دارد و گاه برنامه​هایی یک هفته​ای را برای این مناسبت تدارک می​بیند.

 امروزه گرافیک به زبانی جهانی تبدیل شده است، بیان بسیاری از مفاهیمی که فرهنگ و تمدن جوامع بشری را می‌سازند، بر عهده دارد و آن چنان در تار و پود زندگی جمعی رسوخ کرده است که جهان بدون گرافیک، به سختی قابل تصور است. به همین بهانه با ابراهیم حقیقی - گرافیست - به گفت و گو نشسته​ایم:

 روز جهانی گرافیک همچنان در تقویم رسمی ایران ثبت نشده است. با این حال انجمن گرافیک برنامه​هایی برای این روز داشته و معمولا حتی هفته​ای را به آن اختصاص می​دهد. در این سال​ها به نظرتان این اتفاق ثمری نیز به همراه داشته است؟
اگر چه این روز در تقویم رسمی ما نیامده است، اما همان طور که شما اشاره کردید، انجمن طراحان گرافیک این روز را پذیرفته و سعی می​کند که در این روز حضور داشته باشد. هر سال به مناسبت این روز دوستان گرافیست و طراح دور هم جمع می​شوند و لااقل یک عکس یادگاری با هم می​اندازند و در کنار آن برنامه​ها و ورک شاپ​هایی را برگزار می​کنند که برخی از آن​ها بسیار حرفه​ای هستند.

این روز جهانی بهانه​ای است برای این​که بخواهیم گرافیک ایران را با آن چیزی که هم اکنون در جهان اتفاق می​دهد، مقایسه کنیم و این​که در چه جایگاهی ایستاده​ایم.
من اصلا دلیل این سنجش را نمی​دانم. ما مدام قد خودمان را با غرب می​سنجیم که کار درستی نیست. درست است که گرافیک حرفه​ای مثل بسیاری دیگر از هنرها چون عکاسی و سینما از غرب وارد ایران شده است، اما بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه به یک استقلال فرهنگی رسیده​اند و بنابراین اگر هم قرار است مقایسه​ای انجام شود، باید به شکل کامل و جامع این اتفاق رخ دهد. به هر حال عمر گرافیک در ایران به 90-80 سال می​رسد و به سبب توسعه​ای که در حوزه تبادل اطلاعات و ارتباطات در کل دنیا و از جمله ایران رخ داده است، گرافیک نقش مهمی در این زمینه ایفا می​کند.

از طرفی نمی​توان منکر نقش این رشته در فرهنگ و همچنین تجارت و خرید و فروش شد، به همین خاطر کسانی که در این حوزه حضور دارند، باید تلاش کنند خود را با علم روزی که وجود دارد، هماهنگ کنند، اما این به معنای آن نیست که بخواهیم قد و قامت خود را با غرب مقایسه کنیم، ما باید تلاش خود را انجام دهیم تا مخاطبان بیشتری جلب شده و در خدمت کالاها و خدمات قرار گیرند.

شما هم به حضور این رشته در عرصه فرهنگی اشاره کردید و هم به نقشش در عرصه خرید و فروش و تجارت. با این اوصاف گرافیک را باید بیشتر در حوزه هنر مورد بررسی قرار داد یا رشته​های دیگر؟
من در ابتدا اعتقادی به هنر بودنش ندارم. گرافیک اصلا برای این ساخته شد که در حوزه ارتباط تصویری کاربردی باشد، اما چون این​ رشته با حوزه​های هنری نیز در ارتباط است، می​بایست رفتار هنری هم داشته باشد. در این شکل شاید بشود آن را با «معماری» مقایسه کرد که اگر چه در حال حاضر در کشور ما بیشتر به عنوان یک بنا و ساختمان شناخته می​شود، اما ما آثار معماری​ای داریم که در بسیاری از کشورها و از جمله ایران به عنوان یک اثر هنری شناخته می​شوند.

به هر حال همه این ساختمان​ها -چه به عنوان اثر هنری شناخته بشوند یا نه - دارای عملکرد هستند. مگر بناهای یادبود که تنها به خاطر آرتیستیک بودنشان ساخته می​شوند. بنابراین برای گرافیک در وهله اول نمی توان اهمیت هنری قایل شد، بلکه باید کاربردش را درست انجام دهد. بعد از این مرحله است که مخاطب و جامعه تشخیص می​دهد که آیا این یک اثر هنری است یا خیر؟ . یعنی باید قضاوت را به دیگران سپرد. ما از یک بسته​بندی شکلات و یا دستمال کاغذی انتظار اثر هنری نداریم.

با این اوصاف چرا گرافیک در ایران بیشتر به عنوان «هنر» شناخته می​شود. نمونه اش نیز نمایشگاه​های متعددی که در این زمینه برگزار می​شود.
این یک اشتباه مصطلح است. تا اسم گرافیک می​آید، همه یاد پوستر می​افتند و دلشان می​خواهد تا اثری برجسته باشد. در حالی که واقعیت اصلا این گونه نیست. گرافیک در وهله اول وظیفه اطلاع رسانی دارد و در این میان اگر ظرفیت هنرمندانه وجود داشته باشد، چه بهتر.

یعنی در حال حاضر این وظیفه به خوبی انجام می شود؟
ببینید ، وقتی گرافیک تا این اندازه حضور پررنگی در جامعه دارد، یعنی دارد وظیفه خود را انجام می دهد.

اما گاهی ایرادات فراوانی به خصوص به کار برخی از کسانی که به تازگی وارد این عرصه شده اند، وجود دارد.
در حال حاضر تقاضا در این زمینه به اندازه​ای است که به بسیاری از جوانان تازه کار نیز مراجعات فراوانی می​شود. در این میان می​ماند درک و تفاهم تلقی​های متفاوتی که بین نسل ها وجود دارد و البته همیشگی است. ضمن اینکه اگر در گرافیک قایل به هنر صرف باشیم و بسیاری از تولیدات را در حیطه گرافیک هنری تعریف کنیم، ممکن است که با مشکلاتی در این زمینه مواجه شویم. من منکر توامندی هنرمندانه در عرصه گرافیک نیستم، اما نمی​توان این مساله را نادیده گرفت که این دعوی تلقی دوگانه گاه به جدل کشیده می​شود. ماجرایی که اتفاقا خوب است. چون دو طرف مباحثه، افق​ها دیدگاه و تلقی خودشان را برای هم آشکار می​کنند و در این باره شاید بتوانند روی یکدیگر تاثیر هم بگذارند. اما در عین حال با تمام مشکلات و عدم تفاهم​هایی که میان نسل​های مختلف گرافیک وجود دارد، نمی​توان این مساله را نادیده گرفت که نسل جوان اتفاقا در این سال​ها تاثیرات بسیاری را بر گرافیک ایران گذاشته​اند.

نقش آموزش در این میان چه می​شود؟
این مهم ترین مساله​ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. باید بدانیم که می​خواهیم گرافیک دیزاین را آموزش دهیم و یا قصد داریم گرافیست​هایی هنرمند تربیت کنیم. وقتی این ماجرا شناخته شد، آن وقت است که می​توان به شکل درست پیش رفت و مبانی و الزامات آن را در نظر گرفت.

آقای حقیقی بعد از برگزاری نمایشگاه عکس​های سفرتان قرار بود که برپایی نمایشگاه عکس​را ادامه دهید، اما این اتفاق هنوز رخ نداده است.
دومین نمایشگاه انفرادی من در زمینه عکس به عکس‌هایی از طبیعت شامل درختان و پرندگان اختصاص دارد که این عکس‌ها را فروردین‌ماه سال گذشته گرفته‌ام.
 عنوان این نمایشگاه «سفر 2» است که 20 خرداد در گالری «شش» برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه حدود 20 قطعه عکس رنگی از طبیعت به نمایش در می​آید. این عکس‌ها را در ابعاد 50×70 و تا سه ادیشن ارائه می شود. اما همان طور که قبلا هم در خبری گفته ام به احتمال زیاد نمایشگاه بعدی من در زمینه عکس به شیوه استودیویی خواهد بود.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 147620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =