لارس فون تریر فیلمساز دانمارکی به خاطر اظهارات خود در نشست مطبوعاتی فیلم «ملانکولیا» و ابراز همدردی با هیتلر از جشنواره فیلم کن اخراج شد.

به گزارش خبرآنلاین، برگزارکنندگان جشنواره کن روز پنجشنبه بیانیه‌ای در تقبیح سخنان فون تریر در نشست مطبوعاتی روز گذشته او صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: «هیئت مدیره جشنواره عمیقا از اینکه لارس فون تریر از جلسه بحث و تبادل نظر برای بیان سخنانی غیرقابل‌قبول، تحمل‌ناپذیر و مغایر با ایده‌آل‌های جشنواره درمورد انسانیت و بلندنظری استفاده کرد، متاسف است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «هیئت مدیره قاطعانه این سخنان را محکوم کرده و لارس فون تریر را در جشنواره کن «عنصر نامطلوب» (persona non grata) اعلام می‌کند.»

خبرنگاران و منتقدان حاضر در جشنواره کن از شنیدن این خبر شوکه شده‌اند، بخصوص از آن جهت که فون تریر یکی از چهره‌های محبوب کن است و سال 2000 با «رقصنده در تاریکی» برنده نخل طلای این جشنواره شد.

«ملانکولیا»‌ تازه‌ترین ساخته او یکی از 20 فیلم بخش مسابقه این دوره جشنواره و یکی از بخت‌های اصلی برای دریافت بالاترین جایزه است.

یکی از سخنگویان جشنواره گفت نمی‌داند پیش از این هم کسی از جشنواره اخراج شده یا اینکه در آینده به فون تریر اجازه داده می‌شود به جشنواره کن بازگردد.

او افزود با وجود اخراج فون تریر فیلم او همچنان در بخش مسابقه حضور خواهد داشت.

فون تریر روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی فیلم جدیدش به شوخی گفت او یک نازی است و کمی با آدولف هیتلر دیکتاتور نازی ابراز همدردی می‌کند.

او درباره هیتلر گفت: «فکر کنم این مرد را درک می‌کنم. نمی‌توانی او را یک آدم خوب خطاب کنی، اما او را خیلی درک و کمی هم با او ابراز همدری می‌کنم، اما توجه کنید، من به جنگ جهانی دوم تعلق ندارم و ضد یهود هم نیستم. البته خیلی هم طرفدار یهودی‌ها نیستم. نه خیلی زیاد، چون اسرائیل موی دماغ است.»

برگزارکنندگان جشنواره بعد از جلسه از فون تریر خواستند درمورد سخنان خود درباره هیتلر توضیح بدهد و او به ناچار با صدور بیانیه‌ای عذرخواهی کرد.

شصت و چهارمین جشنواره فیلم کن یکشنبه 22 مه (اول خرداد) به پایان می‌رسد.

رویترز / 19 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهراب IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۱
    1 3
    تعجبی نداره جشنواره کن خیلی وقته تابلو حمایت از صهیونیسم رو علم کرده.اینو هر سال با جوایز و تقدیر و تشکر های فرمایشیش ثابت کرده. امسال هم لابد از چند کارگردان ایرانی و چینی و ... + سوری و لبنانی ... حمیات خواهد شد.