جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد در نامه‌ای به ژیل ژاکوب رئیس جشنواره فیلم کن از نحوه برخورد این جشنواره با لارس فون تریر فیلمساز دانمارکی انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، متن کامل نامه شمقدری به ژاکوب به شرح زیر است:  

جناب آقای ژیل ژاکوب
رئیس محترم جشنواره فیلم کن 
با سلام
در ابتدا مایل هستم شادمانی خود را از اینکه  عمر جشنواره شما به شصت و چهارمین دوره خود رسیده است به سینماگران و مردم فرهنگ‌دوست فرانسه تبریک بگویم. حتماً خوب بخاطر دارید جشنواره کن با هدف مقابله با فاشیست‌ها پاگرفت. فاشیست‌ها کسانی بودند که تنها خود را مستحق برخورداری از رفاه و حیات می‌دانستند و حضور مخالفان خود را به هیچ وجهی حاضر نبودند تحمل کنند. جای تاسف دارد که امروز شاهد هستیم پس از 64 سال، رگه‌ای از خوی همان افراد در تصمیمات مسئولان جشنواره نمود پیدا می‌کند و یکی از معتبرترین فیلمسازان اروپایی که شاید پر‌افتخار‌ترین فیلمساز باشد که در جشنواره کن بارها با فیلم‌هایش حضور یافته است به تیغ رفتاری متعصبانه که ریشه در دوران قرون وسطایی دارد گرفتار و از جشنواره کن اخراج می‌شود. 

جناب آقای ژیل ژاکوب
نمی دانم آزادی بیان دیگر چه مفهومی خواهد داشت. شاید لازم باشد در دایره‌المعارف‌ها مفهوم جدیدی از آزادی بیان ارائه شود، والا رفتاری که جشنواره کن با آقای فون تریر انجام داد و مجبورش کرد که بارها به عذرخواهی بپردازد، انسان را به یاد گالیله می‌اندازد که صاحبان کلیساهای قرون وسطایی با تهدید مجبورش کردند نظریه علمی‌اش را که زمین کروی است انکار کند. 

جناب آقای ژیل ژاکوب
بپذیرید فارغ از آنکه نسبت به اظهارات آقای فون تریر چه نظر و دیدگاهی داریم، جشنواره کن نقطه سیاهی را در تاریخ رفتارهای خود ثبت کرد. از این دوره ندای دفاع از آزادی در جشنواره کن شاید شعار بی معنایی باشد که برای ترمیم آن سال‌ها باید تلاش کرد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 152935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 1
    اگراینچنین بودمسئولین سینمای ایران همانندبرادران بزرگواردرجزیره کیش جشنواره کن راترک مینمودند
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    1 0
    میشه یه دوره مرور بر آثار فون تریر (بدون سانسور) در تلویزیون بذارین تا استکبار جهانی حساب کار بیاد دستش؟
  • علی IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    1 0
    اگر ممکنه آقای شمقدری در راستای حمایت از برادر فون تریه فیلم " ضد مسیح " ایشون رو یک نقد مبسوطی بفرمایند متشکر میشویم .
  • سعید IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    جناب استاد شمقدری شما برو فیلم قبلی این کارگردان"ضدمسیح"رو تماشا کن بعد بیا در حمایت از او صحبت بکن!این کارگردان مثل بعضی از کارگردان های داخلی فقط برای جلب توجه شروع به حاشیه سازی میکنند. .
  • جابرکیخسروی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 1
    سلام با تقدیر از اقدام جسورانه و هوشمندانه آقای فون تریر در افشای چهره پلید صهیونیست جهانی در جشنواره کن و تایید اقدام ایشان توسط آقای شمقدری عزیز و یادآوریهای بجای ایشان درخصوص انگیزه اصلی برگزاری این جشنواره لازم به ذکر است هرچه فعالیتهای صهیونیستها بیشتر قربانی بگیرد زودتر پهره نحص صهیونیست برای مردم دنیا نمایان میشود جابرکیخسروی
  • غلام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    2 0
    آقا من دلسوزتم فقط خواستم بگم یهو هول نشی دعوتش کنی بیاد اینجا و عزیزش کنی و قالیچه بهش بدی ها . . . این بابا فیلمهای ناراحتی ساخته که اگه ببینی دودستی می چسبی به همون ژیل ژاکوب . . . کلا وارد دعوای اینا نشو
  • افشین IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    (بپذیرید فارغ از آنکه نسبت به اظهارات آقای فون تریر چه نظر و دیدگاهی داریم...) می توانید بفرمایید چه نظری نسبت به اظهارت ایشان دارید؟دوست داریم نظر شخصی و نظر رسمی تان را بدانیم.و همچنین آیا توانستید فیلم ضد مسیح را تا انتها ببینید و تحمل بفرمایید؟
  • سینا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    شهرام شکیبا بنویسد نامه ی جواد به ژیل
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    0 0
    برای اولین بار موافقم باهات... فاشیستهای فرانسوی.