دولت در سال‌های گذشته طرح‌ها و برنامه‌های متعددی برای جمع‌آوری و طرد اتباع خارجی به ویژه اتباع افغان اجرا کرده است که در اکثر موارد، این طرح‌ها و برنامه‌ها بی‌نتیجه مانده است

سال هاست که مهمان ما و کشور ما هستند پناهندگان افغان را می گوییم عده ای می گویند که حضورشان باعث رونق ساخت و سازهایمان بوده و عده ای آن ها را باعث بالا رفتن رشد بیکاری می دانند که در استانهای مرزی به ویژه کرمان و سیستان بلوچستان و با جذب بازارکار  مشکلاتی را برای افراد بومی به وجود آورده اند. در این باره سیدمحمد تهوری مدیر کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور امیدوار است که با شروع ثبت نام مجدد اتباع غیر مجاز مشکل آنها تا حد زیادی حل شود.

گویا باز هم قرار است که کار ساماندهی اتباع غیر مجاز انجام شود.چرا این مشکل یک بار برای همیشه حل نمی شود؟

بله از امروز ثبت نام افاغنه آغاز شده است. در سال گذشته طرح ساماندهی اتباع افغانی به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسید و برای اجرا به رده‌های مربوطه ارسال شد.بخشی از این طرح که شامل ثبت نام و پالایش اطلاعات در سامانه بود انجام شد.  با تعاملات صورت گرفته با دستگاه‌های مربوطه و رده‌های موفق شدیم از دوباره زمینه اجرای مرحله سوم طرح سرشماری اتباع را انجام دهیم. 

اینبار ثبت نام اتباع بیگانه غیرمجاز به صورت اینترنتی انجام می شود که جزو اتفاقات نادر و منحصر به فرد در جمهوری اسلامی ایران است. اما نمی توان برای یک بار این کار را انجام داد به هر حال آنها به طور قاچاق وارد می شوند و ما وظیفه پی گیری این موضوع را داریم.

سال گذشته که این طرح اجرا شد چند نفر ساماندهی شدند؟

در سال گذشته و راستای اجرای ساماندهی و سرشماری اتباع غیرمجاز در کشور یک و نیم میلیون نفر از اتباع غیرقانونی سرشماری شده‌اند و کد رهگیری دریافت کرده‌اند.

تا کی آنها فرصت ثبت نام دارند؟

به مدت 45 روز این ثبت نام ادامه خواهد داشت و تمام غیرمجازینی که کد رهگیری دارند با مراجعه به سایت afghan.moi.ir نسبت به تکمیل مراحل این طرح اقدام کنند.

این طرح فقط در تهران انجام می شود چون تعداد افاغنه غر مجاز در مرز به ویژه سیستان و بلوچستان و کر مان تعداد آنها زیاد است؟

خیر این طرح در 17 استان کشور اجرایی می‌شود که 28 شعبه پیش‌بینی شده است تا نسبت به رفع مشکلات اتباع غیرمجاز اقدام ‌کنند.

بعد از این زمان با فراد غیر مجاز از کشور اخراج می شوند؟

پس از اتمام این طرح با افراد غیرمجاز بشدت برخورد خواهد شد . طرح ساماندهی اتباع غیرمجاز در 4 مرحله تعریف شده است و پس از اتمام این طرح با غیرمجازین برخورد می‌شود.

در این باره آیا سازمان ملل کمکی هم می کند؟

درباره غیرمجازین سازمان بین‌الملل کمکی انجام نمی‌دهد و هزینه‌ای نیز تقبل نمی‌کند اما در خصوص مجازین و پناهندگان مقدار مختصری کمک می‌کند که در برآورد سال گذشته جمع کمک‌ آنها  برای هر افغانی مجاز روزانه 4 دلار بوده است.

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صفاء FI ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۴
    5 3
    روزي جهار دلار براي هر افغاني خيلي هم كم نيست يعني روزي هشت مليون دلار به ايران ميدهند در عوض دولت كه فقط از افغاني ها بول ميكيره از قبيل ثبت نام مدارس و حق شهرداري وووو .مطمئنم كه كامنت مرا نميزاريد
  • amir IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    3 3
    دولت داره روزی 4 دلار برای 1.5 میلیون افغانی میگیره و ما مهاجرا داریم له میشیم امان از اون روزی که این کمک ها قطع بشه
  • آ ه IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    3 2
    خیلی خوب است اگه این چهار دلار را به خودمان میداد شاید بهتر بود وضعمان .ما که همان بد بخت در به در بودیم و فکر کنم با این سیاستها وضعمان بدتر هم شود.او ل له
  • maryam IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    5 6
    به نظر من دولت ايران اگر به فكر مهاجرين بود حداقل در هدفمندي يارانه ها فكري هم به حال ما ميكرد/ايرانيها كه ميگيرند 8شون گرو 9شونه ما چي بگيم/طرز برخوردتون اصلا درست نيست/همينه كه ما دو كشور تا ابد جهان سومي خواهيم بود/اگه سانسور نشه واقعا ممنون
  • مهاجر IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۵
    12 2
    اینبار دولت از راه دیگری برای اخراج افغانیهای مهاجر وارد شده: نامه خروجی به بهانه سرشماری، ساماندهی، مدرک دارکردن، و ... و جالب است بدانیم که تعهد سفت و محکم با شصت الکترونیکی می گیرند که بعد از انقضای نامه خروجی مرتکب جرم اقامت غیر قانونی نمی شوم. بعد وعده می دهند که به یکی از نمایندگیهای ایران در افغانستان برو با ویزا بیا!. شما فکر می کنید سفارت و کنسولگری ایران در افغانستان منتظرند که این بدبختها بیایند و گر گر ویزا بگیرند و بر گردند به ایران؟!.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    7 3
    من یک افغانی هستم ولی مثل این افغانی هایی که دودسته به ایران چسبیدند نیستم من از تمامی اغانی های شاکن ایران تمنا دارم به جای رونق در کار ایرانی ها به کشور خودشان سر و سامان دهند وبه افغانستان برگردند.
  • بی نام A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۲
    0 3
    ایران در باره مهاجر غیر قا نونی چه تصمیم دارد