+ A - یکشنبه 8 خرداد 1390 - 12:24:00 چاپ
امتیاز به مطلب 10 نفر

آنتالیا منطقه ممنوعه است، ایرانی ها چگونه به آنجا می رسند؟

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - دو سه سالی از ممنوعیت تبلیغ و مسافرت ایرانی ها به آنتالیا و برخی سواحل مدیترانه می گذرد، اما هنوز هم سواحل مدیترانه، یکی از پرجاذبه ترین مقاصد گردشگری در فصل گرم سال هستند.

امید کریمی: عکس هایی که در سال های گذشته از توریست های ایرانی در آنتالیا منتشر شد، آب سردی بود بر تورهای مستقیم به این ساحل توریستی ترکیه.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، تورها و پروازهای مستقیم به انتالیا را لغو کرد. اما هنوز هم آنتالیا یکی از مهمترین مقاصد گردشگری ایرانیان است. از تعطیلات نوروز تا ماه اول پاییز، سواحل آنتالیا میزبان ایرانیان است. 

این استقبال تا حدی است که هتل های آنتالیا معمولا منوی غذایی با ذائقه ایرانی بیشتر دارند تا ذائقه ترک و حتی اروپایی. 

با این حال اگر از مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بپرسید، مسافرت به این شهر ممنوع است. اما در اگهی های مطبوعاتی، همیشه سواحل مدیترانه وجود دارد. تورهایی که همه می دانند یک پایش آنتالیاست. حتی اگر اتفاق افتاده باشد که لیست تورهای فصلی دفتر خدمات مسافرتی به مکانی فکس شود، حتما نام تور انتالیا، آنتالیا-استانبول، انتالیا-بدروم، آنتالیا-مارماریس، آنتالیا-گوش آداسی هم وجود دارد. 

اواخر تابستان گذشته معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی از آغاز برخورد با آژانس‌های گردشگری که اقدام به برپایی تورهای خلاف شئونات اسلامی می‌کنند، خبر داد و البته 2 آژانس متخلف هم تعلیق شدند. او دراین باره گفت: "متأسفانه نکاتی که در گزارش‌ها قید شده بود در برخی از تورها به صورت تلفنی اعلام می‌شد. طی نامه‌ای به تمام استان‌های کشور اعلام کرده‌ایم که با دفاتر خدمات گردشگری متخلف به صورت جدی برخورد شود تا از نام آژانس‌های گردشگری سوء‌استفاده نشود."

با این حال هنوز هم تورهای آنتالیا وجود دارد. حتی در اردیبهشت گذشته هم باشگاه استقلال در آنتالیا اردوی آماده سازی داشت و همین اردو و عکس های منتشر شده از آن حاشیه های فراوانی برای این تیم درست کرد. 

پروازهای آنتالیا کجا می روند؟

با وجود ممتوعیت تور و پرواز مستقیم به آنتالیا، اما هنوز هم تبلیغات این تور، با اسامی مختلف مثل تور جنوب ترکیه، سواحل مدیترانه و آننالیا، وجود دارد. با این حال، یک سوال اینجاست، این تورها با اسامی کذب، چگونه به مقصد می رسند، هواپیما که مسیری به اسم آننالیا یا سواحل ترکیه نمی شناسد؟!

مسوولان یکی از تورهای گردشگری در این باره می گوید: "معمولا پروازهای آنتالیا چارتر هستند. پرواز چارتر تاکنون ممنوعیت نداشته است."

به گفته این مدیر تور، پروازهای آنتالیا معمولا به فرودگاهی در فاصله 30 دقیقه ای با این شهر می روند: "فرودگاه آدانا، مقصد پروازهای آنتالیاست. همچنین هواپیمایی ترکیه هم پرواز به استانبول دارد و از آنجا به انتالیا. به هرحال راه برای رسیدن به آنتالیا زیاد است."

فرودگاه اسپارتا هم از دیگر مقاصد پروازهای ترکیه است. غیر از آنتالیا، شهرهای گوش آداسی، مارماریس و بدروم هم ممنوعیت هایی برای پرواز دارند. هرچند تور برای این شهرهای ممنوع نیست. تا سال گذشته، برای این شهرها، پرواز مستقیم وجود نداشت؛ اما شرکت های هواپیمایی ایرانی و ترک، به ازمیر می رفتند و بعد سر از این سه شهر درمی آوردند، ادامه مسیر هم از یک ساعت تا 4 ساعت تا این سه شهر بود. 

اما سال گذشته پرواز مستقیم برای فرودگاه تازه تاسیس بدروم راه افتاد و البته تنها 2 ماه این خط پروازی فعال بود، بعد از آن ممنوعیت پرواز مستقیم به بدروم گذاشته شد و دوباره ازمیر جان گرفت.

به هرحال هر سال حدود یک و تیم میلیون ایرانی به ترکیه می روند. کشوری که علاوه بر جذابه استانبول، جذابیت های ساحلی مختلفی درست کرده است.

نکته اینکه مسوولان گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پاسخی برای این دور زدن ها به خبرآنلاین ندادند.

4747

نظرات 29
  • يك خبرنگار یکشنبه 8 خرداد 1390 - 12:43:06
    50 4 پاسخ به این نظر
    برا چي نوشتي؟ چش نداري ببيني يكي بره آنتاليا. لا تجسسو
  • سلیمان یکشنبه 8 خرداد 1390 - 12:43:33
    11 2 پاسخ به این نظر
    در آستانه تعطیلات موردی و نوروز و یا آغاز تابستان هر روز صدها خودرو از طریق مرز بازرگان به ترکیه می روند و مقصد نهایی اکثریت آنها آنتالیاست.
  • س ع ی د یکشنبه 8 خرداد 1390 - 12:47:15
    5 11 پاسخ به این نظر
    انتالیا نه انالیا ثانیا چرا ایرانهای که دوست دارند به این شهر مسافرت کنند و و پوشش اسلامی به مذاقشان نمیسازد چرا بعدا به ایران برمیگردند!!!
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 13:01:20
    22 1 پاسخ به این نظر
    چرا باید با این کارها جلوی مردم رو گرفت بیایید با پایین آوردن قیمتها و افزایش مکانهای تفریحی همراه با گیر دادن کمتر مردم رو به این مکانهای دیدنی کشور خودمون بکشونیم که هیچ صنعتی مثل صنعت توریست اشتغال زا و پر درآمد نیست.
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 13:46:19
    48 2 پاسخ به این نظر
    آخه به دولت چه ارتباطی داره کی کجا بره؟؟...یکی دوست داره میره اونجا...یکی دوست داره میره مکه و ... انگار عادت کردیم در همه امور مردم دخالت کنیم...
  • کاویار یکشنبه 8 خرداد 1390 - 13:53:14
    28 2 پاسخ به این نظر
    شما که ناراحتی نرو،داداش
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:00:38
    8 1 پاسخ به این نظر
    بابا جون آخرش اینه که ملت خودشون با ماشین می رن دیگه ... اون رو چی کار می کنین آخه؟
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:02:56
    12 2 پاسخ به این نظر
    "نکته اینکه مسوولان گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پاسخی برای این دور زدن ها به خبرآنلاین ندادند." سوال این است که آیا سازمان میراث فرهنگی می تواند برای کشور دیگری هم تعیین تکلیف کند؟ خوب مردم دوست دارند و آنتالیا و هرجای دیگری هم که دوست داشته باشند می روند. سوال اصلی این است که چرا با داشتن امکانات طبیعی در ایران مشابه جذابیتهای آنجا در ایران ایجاد نمی شود؟ این حق ما شهروندان ایرانی است که امکانات تفریحی مناسبی داشته باشیم و از قبل آن درامد مناسبی نیز برای کشور ایجاد گردد.
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:10:20
    21 2 پاسخ به این نظر
    هر سال 1.5 ميليون نفر؟ عيد نوروز امسال 3 ميليون نفر تورسيت از ايران به تركيه رفته بود !
  • kasra یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:10:22
    2 0 پاسخ به این نظر
    bezareed mardom azad bashand ona khodeshan medonand koja berand,dolat ke namitone taeen koneh mardom koja berand va koja narand,dolat karesh be inkarha
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:10:28
    5 2 پاسخ به این نظر
    هر سال 1.5 ميليون نفر؟ عيد نوروز امسال 3 ميليون نفر تورسيت از ايران به تركيه رفته بود !
  • ساحل یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:18:04
    4 0 پاسخ به این نظر
    چرا نظر منو نميگذاريد؟ اين است معني دموكراسي و تضارب ارا اقاي اميد كريمي
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:25:29
    7 1 پاسخ به این نظر
    بابا بسه دیگه ، آخه به شما چه کی کجا میره ؛ ؟ اینها همش نتیجه سخت گیری است ! به جای این مقاله نوشتن ها کمی به خود و اعمال خودمان فکر کنیم
  • حسن یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:31:39
    14 2 پاسخ به این نظر
    دوست دارند كه ميرن به كسي ربطي نداره حالا خبر آن لاين موافق يا مخالف؟
  • آنتالیا یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:40:51
    34 1 پاسخ به این نظر
    من نمیدونم به شما چه ربطی داره مردم کجا میرن؟؟؟
  • حمید یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:42:41
    16 0 پاسخ به این نظر
    شمال کشور را بسازید.تا درصدی از این نوع سفرها کاهش یابد
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 14:52:33
    14 2 پاسخ به این نظر
    هیچی مجبوریم اول بریم یک شهر دیگه در ترکیه و از اونجا بریم انتالیا. فقط سودش می ره تو جیب شرکت هواپیمایی ترکیه و فرودگاههای ابرقویی ترکیه. دلشون که برای جیب مردم ایران که نسوخته.
  • ارمین یکشنبه 8 خرداد 1390 - 15:10:12
    12 1 پاسخ به این نظر
    رایزن توریستی سفارت ترکیه در تهران چند وقت پیش در یک مصاحبه در این باره گفته بود: ممنوعیت پرواز مستقیم به آنتالیا باعث رونق فرودگاههای ادانا و قاضی انتب شده است و از این بابت تشکر کرده بود!
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 16:13:44
    26 2 پاسخ به این نظر
    اگه سواحل ايران هم مثل سواحل تركيه بود مطمئنا كسي به تركيه نميرفت پس ...
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 16:53:01
    9 1 پاسخ به این نظر
    بازم برن اونجا بهتره تا برن دبي!!!
  • Ali یکشنبه 8 خرداد 1390 - 17:14:17
    3 25 پاسخ به این نظر
    من یکبار رفتم انتالیا , همش به زن مردم زل می زنند , خوشم نیامد , اگر من همسرم نبودم معلوم نبدو چی می شد! مثل بقیه کشورهای عربی هستند!
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 18:06:57
    19 0 پاسخ به این نظر
    امکانات میذارن ارزون هم هست هم خوش اب و هوا دستشونم درد نکنه نوش جونشون. شما هم بلدید بذارید تا با ترکیه و دبی و تایلند و مالزی و ... بتونید رقابت کنید.
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 20:00:17
    10 1 پاسخ به این نظر
    چرا فکر بد می کنید ایرانی ها می رن اونا رو ارشاد کنن ... اول تحقیق کنید بعد حرف بزنید
  • بدون نام یکشنبه 8 خرداد 1390 - 20:28:00
    2 0 پاسخ به این نظر
    اصل موضوع ممنوعیت سفر به این شهر و آن شهر درست نیست . مگه پول که می شه باهاش کار خلاف کرد را هم می شه ممنوع کرد.
  • بدون نام دوشنبه 9 خرداد 1390 - 00:00:40
    15 0 پاسخ به این نظر
    عرضه دارین بجای نظر دادن کاری کنین مردم پولهاشونو کنار خزر خرج کنن تازه میتونین توریست هم بیارین .این همه طبیعت زیبا وامکانات دارین ولی حیف ...
  • جوماجو دوشنبه 9 خرداد 1390 - 12:12:07
    5 0 پاسخ به این نظر
    چرا ما نباید با اینهمه شرایط و بناهای تاریخی توریست نداشته باشیم و در عوض به مردم بگید اینکارو نکنید و اینکارو بکنید؟.
  • بدون نام دوشنبه 9 خرداد 1390 - 17:36:26
    0 0 پاسخ به این نظر
    هواپیمایی FreeBird از طریق Gazyantep میره.
  • بدون نام سه شنبه 10 خرداد 1390 - 07:36:39
    20 1 پاسخ به این نظر
    بهتره برای اونجا هم یه گشت ارشادی چیزی بزاریم
  • بدون نام یکشنبه 13 شهریور 1390 - 10:46:24
    8 2 پاسخ به این نظر
    خيلي سايت بيخدي است و هيچ سر گرمي خواستي ندارد
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.