ایسنا نوشت:

 دکتر مهدی‌نژاد نوری که در مراسم رونمایی از فاز نخست پرتال جامع علوم انسانی سخن می‌گفت، اظهار کرد: تحول در دانشگاه‌ها، اسلامی کردن دانشگاه‌ها و به طور کلی تحول در علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی یک مطالبه جدی مقام معظم رهبری، علما، فرهیختگان، دانشجویان و متخصصان حوزه علوم انسانی است.

 وی افزود: باید علوم انسانی را در کشور برگرفته از مکتب برحق اسلام و آموزه‌ها و ارزش‌های اساسی دین توسعه داد.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه پیمودن راه تحول و بومی‌سازی علوم انسانی بسیار سخت است، ادامه داد: تحول علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی حتی از اعزام انسان به فضا سخت‌تر است و چنانچه این هدف برای کشور در نظر گرفته شود دسترسی به فضا امکان‌پذیرتر از تحول در علوم انسانی اسلامی است چرا که این تحول دارای پیچیدگی و ابهام زیاد است.

 مهدی‌نژاد، اولین عامل در تحقق تحول در علوم انسانی را تغییر نگاه و اعتقاد به تحول دانست و افزود: اگر اساتید و دانشجویان به این اعتقاد نرسیده باشند که اساسا علوم انسانی و اسلامی داشته باشیم، هیچ حرکتی حاصل نخواهد شد.

 وی ادامه داد: دومین عامل، تغییر محتوا و تهیه‌ محتوای متناسب با نیاز برای جامعه‌ امروز است تا بتوان از آن به بهترین شکل بهره‌برداری کرد.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تصریح کرد: در عین حال محققان، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اساتید و علما نیز باید وارد حوزه‌ جدی پژوهش برای تحول علوم انسانی شوند. پژوهش ابزارهای مختلفی شامل نیروی انسانی و ابزار پژوهش از جمله اطلاعات علمی و قابل دسترس نیاز دارد؛ بنابراین داشتن پایگاه اطلاعات علمی از ضروریات کار پژوهشی عمیق و سنگین است که در صورت نبود چنین پایگاهی، پژوهش‌ها تنها در یک دایره محدود اطلاعات انجام خواهند شد.

 مهدی‌نژاد خاطر نشان کرد: در حال حاضر موسسات آموزشی و پژوهی به طور جداگانه پایگاه‌های اطلاعاتی علمی جزئی برای خود دارند، اما تاکنون حرکتی جهت تجمیع این اطلاعات صورت نگرفته تا کشور مدیریت اطلاعات علمی و دانشی را در حوزه علوم انسانی انجام دهد. از این رو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به واسطه ماموریت ذاتی خود به سمت ایجاد چنین پایگاهی گام برداشته تا فعالیت‌های گسترده را در یک مکان جمع‌آوری کند که مورد حمایت وزارت علوم نیز قرار گرفته است.

 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی علمی در زمینه‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و پزشکی، وزارت علوم و وزارت بهداشت سالانه 33 میلیارد تومان هزینه می‌کنند که تنها برای اشتراک سال 2011 به پایگاه سایت فاینس دایرکت الزویر 10 میلیارد تومان هزینه شده است.

 معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: امیدواریم با ایجاد پرتال جامع علوم انسانی، بستر و ساختار مناسب جهت تحول در علوم انسانی ایجاد شود. البته باید میزان آثار موجود در این پایگاه افزایش یابد تا قابلیت جهانی پیدا کند.

 4545

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =