در ماههای گرم سال شهر‌های شمالی کشور بیش از هر زمان دیگری مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.

توجهی که البته وقتی با هجوم به ساحل دریا بدون رعایت بدیهی‌ترین اصول حفظ محیط‌زیست همراه می‌شود نتیجه‌ای جز «فاجعه» ندارد. بخشی از این آلودگی به دلیل عدم راعایت مسائل بهداشتی توسط مسافران است اما بخش قابل توجهی از آن توسط فاضلابهای شهری است.عبدالرضا کرباسی، مدیرکل دفتر بررسی آلودگی های دریایی سازمان حفاظت از محیط‌زیست می گوید: ما با وزارت بهداشت برنامه مدونی برای حذف آلودگی تهیه کرده ایم اما وزارت نیرو هم نقش مهمتری دارد چون موظف است در شهرهای بالای 30 هزار نفر جمیعیت تصفیه خانه فاضلاب شهری داشته باشد اما این کار را به دلیل نداشتن بودجه انجام نداده است. وی آلودگی را در شهر‌هایی مانند چالوس، نوشهر و نور بیشتر می داند.

با شروع سفرهای تابستانی به استانهای شمالی برخی کارشناسان نسبت به آلودگی دریای خزر هشدار داده اند آیا این موضوع صحت دارد؟

بله. آلودگی خزر  بسیار شدید است که به‌دلیل ورود فاضلاب انسانی به دریای خزر، حدآلودگی میکروبی در این دریا بسیار بالاست و در برخی مناطق به 100‌برابر حد مجاز نیز می‌رسد.

این حجم از آلودگی، علاوه بر مشکلاتی که متوجه محیط‌زیست می‌کند، آیا تاثیر مستقیم بر سلامت گردشگران این نواحی نخواهد داشت؟

مسلما برای شناگران مشکل پیش می‌آید اما منجر به مرگ و میر نمی شود. این مشکلات در شهر‌هایی مانند چالوس، نوشهر و نور بیشتر است و در شهر های استان گیلا ن کمتر می شود. اما از آنجایی که حذف منبع آلودگی یک فرایند طولانی مدت است، برنامه کوتاه‌مدت ما تغییر محل‌های شناست.امیدوارم با همکاری شهرداری و استانداری‌ها انتظار می‌رود این تغییر به‌خصوص در شهر‌هایی که آب دریا با آلودگی بیشتری همراه است با سرعت بیشتری انجام شود.

باید تاکید کنم این آلودگی بیشتر برای آبزیان دریای خزر خطر دارد. آزمایشها نشان می دهد در بدن آنها بیش از 400 نوع انگل وجود دارد که همین مانع رشدشان می شود.

آیا حذف منابع آلوده‌کننده آب دریا امکان پذیر است؟

بله اما منوط به همکاری ارگان‌ها و نهاد‌های مختلف است  و یک طرح جامعی داریم که برای اجرایی شدن آن باید همه از وزارت بهداشت گرفته تا جهاد کشاورزی همکاری کنند.البته وزارت نیرو نقش مهمتری دارد چون موظف است در شهرهای بالای 30 هزار نفر جمیعیت تصفیه خانه فاضلاب شهری داشته باشد اما این کار را به دلیل نداشتن بودجه انجام نداده است.

جهاد کشاورزی چه کمکی می تواند انجام دهد؟

مدیریت کاهش مصرف کودشیمیایی و سموم و آفت‌کش‌ها مسئله‌ای است که اگر وزارت جهاد کشاورزی چاره‌ای برایش بیندیشد، می‌توان به کاهش آلودگی خزر امیدوار بود چون هنگام بررسی و پایش آب خزر مشاهده کردیم که در برخی مناطق در آب دریا سم DDT وجود دارد و این درحالی است که مصرف این سم ممنوع است اما با این حال استفاده می‌شود.

نقش همسایه ها در آلودگی دریای خزر چقدر است؟

 میزان سم در آب دریا در سواحل ایران معمولا کمتر از حد است و بیشترین آلودگی‌ها را همسایگان شمالی ما بر آب خزر تحمیل می‌کنند؛آمارها نشان می دهد کشور روسیه 75 درصد ، ایران 12 و آذربایجان 13 درصد باعث آلودگی می شوند.

رود ولگا حدود 89 درصد آب شیرین خزر را تامین می‌کند و از رود‌خانه‌های ایران تنها 5درصد آب به خزر می‌ریزد و اتفاقا بیشترین حجم آلودگی نیز از طریق ولگا به خزر وارد می‌شود.وجود صنایع مختلف در حوزه آبریز رود ولگا از جمله عللی است که به موجب تشدید آلودگی خزر می‌شود. چون بسیاری از این صنایع سیستم تصفیه مناسبی ندارند و موجب ورود فاضلاب انسانی از یک سو و پساب صنعتی حاوی فلزات سنگین از سوی دیگر به آب دریا می‌شوند.

آلودگی نفتی از دیگر مسائلی است . آذربایجان، روسیه و قزاقستان در سواحل خزر چاه‌های نفت زیادی دارند که منشا تولید آلودگی فراوان در این منطقه هستند.

اما در هر حال از سهم ایران در این آلودگی هم نمی‌توان به‌سادگی گذشت؛ چون ‌آستارا، گرگان، ساری، انزلی و شهر‌های مختلف در نوار ساحلی موجب ورود فاضلاب بدون تصفیه به آب دریا هستند؟

دریا توان خود‌پالایی دارد و به مرور آلودگی‌ها را حذف می‌کند مشروط به آنکه حجم آلودگی این‌قدر زیاد نباشد و ما برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود این مقدار آلودگی به دریا داشته باشم.تنها درصورت حذف منابع آلاینده است که می‌توان امید داشت ظرف 4 تا 5 سال، میزان آلودگی کاهش یابد و به حد قابل‌قبولی برسد.

البته بخشی از آلودگی هم توسط خود شناگران انجام می ود و فرهنگی در این باره وجود ندارد.

45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =