ابوالحسن علوی طباطبایی منتقد و مترجم و از فعالان مطبوعاتی روز چهارشنبه 22 تیرماه در 66 سالگی در بیمارستان عرفان در تهران از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، مرحوم علوی طباطبایی از چند سال پیش با بیماری سرطان خون مبارزه می‌کرد.

او متولد سال 1324 در شهر بروجرد و از نوادگان آیت‌الله العظمی بروجردی بود. علوی طباطبایی تحصیلات عالیه خود را در رشته زبان و ادبیان انگلیسی ادامه داد و موفق به اخذ مدرک کارشناسی شد و همچنین در رشته ارتباطات مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کرد.

او فعالیت مطبوعاتی خود را از سال 1344 با نوشتن نقد فیلم و ترجمه مقالات و مصاحبه برای نشریات آغاز کرد.

از جمله فعالیت‌های علوی طباطبایی می‌توان به ترجمه و تألیف 20 کتاب‌ سینمایی از جمله «ایدئولوژی سیاسی و نیروی مقاومت تبلیغاتی در سینما»، «سینمای جنگی»، «فرهنگ فیلم‌نگاری»، «سینمای یاسوجیرو اوزو» و «سینمای داستانی جنگ، از کابوس تا حماسه» اشاره کرد.

همکاری به عنوان نویسنده برنامه‌های سینمایی در صداوسیما، همکاری با جشنواره فیلم فجر (1375-1362)، تدریس تاریخ سینما و تحلیل فیلم در مجتمع دانشگاهی هنر، مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی، جهاد دانشگاهی (1377-1366)، عضویت در کمیته انتخاب و هیئت داوران جشنواره فیلم رشد (1366-1365) و عضویت در شورای بررسی فیلم مجامع فرهنگی و هنری (1366-1363) از دیگر فعالیت‌های او بود.

مرحوم علوی طباطبایی سال 1388 در سومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران مورد تجلیل قرار گرفت. او همچنین عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین بود و آخرین مطلب خود را 31 فروردین امسال در وبلاگ خود منتشر کرد.

تشییع جنازه مرحوم علوی طباطبایی جمعه صبح دربهشت زهرا (س) برگزار و در قطعه هنرمندان دفن خواهد شد.

خبرآنلاین درگذشت این چهره فعال مطبوعاتی را به جامعه مطبوعاتی و سینمایی تسلیت می‌گوید و برای خانواده او آرزوی شکیبایی دارد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =