نمایندگان لیسانسه بالاخره می​توانند نامزد شوند یا نمی​توانند؟

به گزارش خبرآنلاین، تغییر موضع سخنگوی شورای نگهبان در فاصله 15 روز در خصوص تعیین تکلیف برای امکان نامزدی نمایندگان لیسانسه این دوره برای انتخابات مجلس بعد، ابهام آفرین شد. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری دیروز خود گفت: اطلاق یک دوره نمایندگی به کمتر از چهار سال، تبعیض ناروا و مغایر با بند 9 اصل 3 قانون اساسی است. به گفته وی از آنجا که توسعه مفهوم یک دوره نمایندگی، تفسیر نیست بلکه تقنین محسوب می شود، این بند مغایر با اصل 73 قانون اساسی شناخته شد.

این در حالی بود که او در تاریخ 11 تیرماه در گفت​وگویی با مهر اعلام کرده بود: نمایندگان لیسانسه مجلس هشتم با فرض اتمام دوره نمایندگی می‌توانند برای ثبت نام در رقابت های انتخاباتی دوره نهم مجلس شورای اسلامی اقدام کنند، اما این امتیاز شامل نمایندگان میاندوره ای لیسانسه نمی شود.

به این ترتیب به نظر می​رسید که بنا بر اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان، مشکل نمایندگان لیسانسه مجلس هشتم برای ثبت نام در رقابت های انتخاباتی دوره نهم حل شد و آنها با احتساب یک دوره نمایندگی، حتی با مدرک تحصیلی لیسانس، معادل فوق لیسانس محسوب شده و اجازه شرکت در انتخابات آتی را خواهند داشت. اما اظهارات روز گذشته وی، بر این تصور خط بطلان کشید.

تغییر موضع کدخدایی، سبب شد که خبرنگاران حاضر در جلسه، چندین بار این موضوع را مطرح کرده و پاسخ شفاف بخواهند که بالاخره نمایندگان لیسانسه می​توانند نامزد انتخابات آتی مجلس شوند یا نه؟ اما سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه پاسخ شما در قانون آمده است، آنها را به قانون انتخابات، اصلاحیه مجلس و موضع کنونی شورای نگهبان رجعت می​داد. باز هم خبرنگاران پرسیدند که به این ترتیب نمایندگان لیسانسه که سابقه حضور در مجلس هشتم را فقط دارند، نمی​توانند نامزد شودند؟ و باز هم به همین پاسخ از سوی کدخدایی مواجه شدند.

اما این ابهام فقط برای خبرنگاران بوجود نیامده بود. کما اینکه نمایندگان مجلس هم که پس از دو هفته سرکشی به حوزه​های انتخابیه امروز به مجلس بازگشته بودند نیز همین ابهام را داشتند. به همین دلیل رئیس​مجلس در مقام پاسخگویی به ابهامات آنها در جلسه غیرعلنی صبح امروز برآمد.  

حسین ابراهیمی نماینده بیرجند به خبرآنلاین گفت که لاریجانی به نمایندگان گفته است که هنوز تکلیف این مساله مشخص نیست و وی شخصا در حال رایزنی با شورای نگهبان است تا مشکل را رفع کند.

وی که نمی​خواست جزئیات بیشتری از جلسه غیرعلنی امروز مجلس را افشا کند، ادامه داد: چون هنوز این رایزنی ها به نتیجه مشخصی نرسیده است، من نمی​توانم درباره آن چیزی بگویم. همین قدر بدانید که نتیجه هرچه که بشود، به وزارت کشور اعلام خواهد شد.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =