حوادث و سرگرمی های جمعه جهان مورخه 31 تیر 1390

 دو نفر بر اثر سقوط یک فروند بالگرد در استرالیا جان باختند

دو نفر صبح امروز ( جمعه ) بر اثر سقوط یک فروند بالگرد در منطقه ای جنگلی در حومه شمالی شهر سیدنی استرالیا جان باختند. رسانه های استرالیا اعلام کردند گروه های ویژه امدادرسان در حال تلاش برای تعیین دقیق شمار سرنشینان این بالگرد هستند. هنوز جنسیت و عمر این دو جان باخته مشخص نشده است. این رسانه ها به نقل از شاهدان افزودند این بالگرد دقایقی قبل از سقوط بر فراز آسمان این منطقه بدون هیچ مشکلی پرواز می کرد. به گزارش خبرگزاری آلمان از سیدنی ، به نظر می رسد این بالگرد بر اثر برخورد با یک درخت تنومند سرنگون شده است.

 

شماری از زندانیان در پاراگوئه لبهای خود را با سیم دوختند

شماری از زندانیان زندانی در پاراگوئه در اعتراض به حبس خود،لب های خود را با سیم خاردار دوختند. به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار، گروهی از زندانیان پاراگوئه در اعتراض به شرایط حبس خود ، لبهای خود را دوختند. این شبکه در این باره اعلام کرد در جنهم زندان تاکومبو، لبها دوخته شده است. حدود بیست تن از زندانیان این زندان که در اعتصاب غذا بسرمی برند دراعتراض به شرایط حبس خود با سیم خاردارلبهای خود را دوخته اند .شرایط بهداشتی این زندان بسیار اسف بار است. زندانیان می گویند مدت زمان حبس خود را گذارنده اند اما مقامات امنیتی کشور حاضر نیستند آنها را آ‍زاد کنند.آنها می گویند به این کار خود ادامه می دهند یا آزاد می شوند ویا درهمین جا می میرند.

  

آلمان قبر معاون هیتلر را ویران کرد و قصد دارد بقایای جسد او را بسوزاند

شدن مقبره رودولف هیس معاون آدولف هیتلر رهبر نازی آلمان در ایالت باواریا به زیارتگاه هزاران نفر از راستگرایان تندرو موجب شد مقامات آلمانی بقایای جسد هیس را از قبر خارج کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز از فونشدل آلمان، یکی از مسئولان کلیسا در شهرک فونشدل در جنوب آلمان روز پنج شنبه گفت پس از رایزنی با خانواده هیس در خصوص نحوه تعامل با این مسئله، قبر هیس با خاک یکسان شد و نشان قبر او نیز منتقل شد. پیتر سایسر مسئول کلیسا گفت بقایای جسد هیس برای سوزاندن به کوره ویژه سوزاندن اجساد منتقل شد و خاکستر او نیز به دریا ریخته خواهد شد. هیس از اعضای فعال حزب نازی بود که مدتی را در اوایل دهه 1920 با هیتلر در زندان گذراند و با او در زمینه تالیف کتاب نبرد من همکاری کرد.هیتلر در این کتاب طرحهای خود را برای نسل کشی یهودیان اروپایی و سایر اقوامی که آنها را نامطلوب می دانست تشریح کرده است. هیس در ماه مه 1941 بعد از سفری که به تنهایی با هواپیما انجام داد با چتر در اسکاتلند فرود آمد. ظاهرا این سفر ابتکار شخصی او برای برقراری صلح بوده است. وی سپس بازداشت شد و تا سال 1945 در زندان باقی ماند و مدت کوتاهی نیز در برج لندن زندانی بود. در پایان جنگ جهانی دوم، دادگاه رسیدگی به جرائم جنگی در نورنبرگ هیس را به حبس ابد محکوم کرد. وی در تاریخ هفدهم اوت 1987 در سن نود و سه سالگی داخل زندان شباندائو در برلین خود را حلق آویز کرد. مسئولان آلمانی به وصیت او برای دفن شدن در فونشدل عمل کردند ولی بعد از آن که قبر وی به زیارتگاه تندروها تبدیل شد، تصمیم گرفته شد جسد وی به مکان دیگری منتقل شود. بسیاری از گروههای راست گرای تندرو می گویند هیس خودکشی نکرده بلکه نگهبانانی از ارتش انگلیس او را در زندان کشته اند. هیس زندگی پرابهامی داشت و حرفهای زیادی با توجه به نظریه توطئه درباره او گفته می شود. برخی گروههای تندرو که معتقد به برتری نژاد سفید هستند بارها اقدام به برگزاری کنسرت موسیقی به یاد هیس کرده اند.

 

فعالیت دزدان دریایی کمک رسانی به گرسنگان آفریقا را سخت کرده است

فعالیت دزدان دریایی ،فعالیت گروه ههای شورشی مانند گروه الشباب، جنگ های داخلی و نبود امکانات جاده ای درسومالی ودیگر کشورهای شاخ آفریقا ، کمک رسانی به گرسنگان آفریقا را بسیار سخت کرده است. شبکه خبری فرانس بیست و چهار،موضوع گرسنگی و قحطی در آفریقا را در گزارشی ویژه و با نظر گرفتن از کارشناسان مسائل اجتماعی تشریح واعلام کرد حالت گرسنگی و قحطی از همین حالا در سومالی برقرار شده است .دو ایالت در جنوب این کشور مشمول این وضع هستند.

هزاران نفر دراین مناطق هم اکنون در معرض خطر مرگ هستند. به همین علت ، سازمان های غیر دولتی فعال در امور بشردوستانه خواستار کمک به همه کشورهای منطقه شاخ آفریقا هستند. بحران انسانی که اکنون بخش هایی از آفریقا را فرا گرفته است از بیست سال پیش تاکنون سابقه نداشته است . بر اساس اعلام سازمان ملل ، هم اکنون دوازده میلیون نفر در چند کشور آفریقایی از گرسنگی و قحطی رنج می برند. سه میلیون و دویست هزار نفر از این تعداد در اتیوپی هستند و همین تعداد نفر نیز در کنیا هستند. صد و هفده هزار نفر در جیبوتی و دو میلیون و ششصد هزار نفر در سومالی از گرسنگی و قحطی رنج می کشند. در همین راستا سازمان ملل در دو منطقه جنوب سومالی اعلام حالت گرسنگی و قحطی کرده است. براساس معیارهای سازمان ملل هنگامی که بیست درصد جمعیت منطقه ای کمبود مواد غذایی داشته باشند و هنگامی میزان سو تغذیه به سی درصد کل جمعیت منطقه ای برسد و هنگامی که نرخ مرگ و میر در منطقه به دو نفر در هر روز در بین هر ده هزار نفر برسد ، در آن منطقه گرسنگی و قحطی روی داده است . این در حالی است که در مناطقی از شاخ آفریقا که گرسنگی و قحطی رخ داده است شمار مرگ و میر ها و سو تغذیه و کمبود مواد غذایی بسیار بیشتر از معیارهای اعلام شده سازمان ملل برای اعلام حالت گرسنگی و قحطی است. نتیجه آن شده است که هزاران نفر از مردم سومالی در دسته های مختلف خاک کشورشان را ترک می کنند.

بر اساس اعلام کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل یک سوم جمعیت این کشور در داخل کشور آواره شده اند . البته سازمان های فعال در امور بشردوستانه از قبل برای کمک به مردم گرسنه و قحطی زده سومالی بسیج شده بودند اما فعالیت گروههای دزدان دریایی ،فعالیت گروه ههای شورشی مانند گروه الشباب و نبود امکانات جاده ای درسومالی کار آنها را بسیار سخت کرده است. اقدامات دزدان دریایی سومالی باعث شده است تا کشتی های حامل کمک های بشردوستانه نتوانند به سواحل سومالی برسند.

از این گذشته ، جنگ ها ومناقشات مسلحانه داخلی نیز مزید بر علت شده است و امنیت کشورهای این منطقه را به خطر انداخته است. الشباب حتی تهدید می کند فعالان بشر دوست را که بخواهند در مناطق جنوبی سومالی کمک رسانی کنند خواهند کشت.

 

زمین لرزه نسبتا شدید نیوزیلند را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی پنج و یک دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر صبح جمعه شهر کرایستچرچ در جنوب نیوزیلند را لرزاند. موسسه زمین شناسی و علوم هسته ای نیوزیلند اعلام کرد این زمین لرزه ساعت پنج و سی و نه دقیقه بامداد جمعه به وقت محلی روی داد. مرکز این زمین لرزه در چهل کیلومتری غرب شهر کرایستچرچ و عمق دوازده کیلومتری زمین بود. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا از ولینگتون، گزارشی از تلفات یا خسارات این زمین لرزه منتشر نشده است.

تلفات ناآرامی ها در مالاوی به هجده نفر افزایش یافت

هنری چیمبالی سخنگوی وزارت بهداشت مالاوی روز پنجشنبه گفت دست کم هجده نفر در درگیری بین تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس کشته شدند. این آشوب ها در سه شهر مالاوی در اعتراض به حکومت بنگو وا موتاریکا Bingu Mutharika رئیس جمهور این کشور صورت گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز از بلانتایر مالاوی، چیمبالی به رویترز گفت هجده نفر در شهر مزوزو در شمال مالاوی کشته شدند. معترضان در این شهر به دفاتر حزب دموکراتیک پیشرو به ریاست موتاریکا حمله کردند. خویشاوندان قربانیان نیز گفتند یک مرد بر اثر تیراندازی در شهر بلانتایر در جنوب مالاوی جان باخته است. در این شهر نیروهای پلیس و ارتش از گاز اشک آور برای متفرق کردن تظاهرکنندگانی که خواستار کناره گیری موتاریکا از قدرت بودند استفاده کردند. نیروهای امنیتی که همچنان در شهر لیلونگوی پایتخت مالاوی حضور دارند روز پنج شنبه برای دومین روز پیاپی با گروههای از جوانان مخالف دولت درگیر شدند. چیمبالی به رویترز گفت: اکثر قربانیان به علت خونریزی شدید جان خود را از دست داده اند.

با ادامه آشوب ها شاهد افزایش قربانیان به ویژه در بیمارستان مرکزی لیلونگوی هستیم. موتاریکا که قبلا کارشناس اقتصادی در بانک جهانی بود نخستین بار در سال 2004 به عنوان رئیس جمهور مالاوی انتخاب شد. وی در سخنانی رادیویی خواستار آرامش در کشور شد و گفت خوشحال خواهد شد شکایات مخالفانش را که او را به نادیده گرفتن آزادی های مدنی و نابود کردن اقتصاد متهم می کنند، بشنود. مالاوی در مدت شش سال ریاست جمهوری موتاریکا به علت کمک های خارجی رشد اقتصادی سریعی داشت ولی این رشد امسال به علت اختلاف مالاوی با انگلیس که بزرگترین کمک کننده به مالاوی بود، متوقف شد. عامل این اختلاف، افشا شدن سندی از سفارت انگلیس بود که در آن آمده است مستبدان انتقادپذیر نیستند . این سند موجب اخراج سفیر انگلیس از مالاوی شد و در پی آن نماینده مالاوی در لندن اخراج شد و انگلیس پانصد و پنجاه میلیون دلار کمکی را که قرار بود ظرف چهار سال آینده در اختیار مالاوی قرار گیرد، توقیف کرد. توقف کمکهای انگلیس موجب بروز شکاف چهل درصدی بین درآمد و هزینه دولت در مالاوی شد و این کشور را با مشکل کمبود ارز مواجه کرد.

 

یک هواپیمای مسافربری انگلیسی مجبور به فرود اضطراری در اسپانیا شد

یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی انگلیس حامل صد و هشتاد و شش سرنشین روز پنجشنبه مجبور به فرود اضطراری در یکی از فرودگاه های اسپانیا شد. این هواپیما بعد از اعلام هشدار مبنی بر وقوع آتش سوزی در یکی از موتورهای آن مجبور به فرود اضطراری شد و در فرودگاه پالمادی در جزیره مایورکا اسپانیا به زمین نشست. صد و هشتاد مسافر این هواپیما و شش خدمه آن از هواپیما خارج شدند. این هواپیمای بویینگ متعلق به شرکت گیتس 2 در حال پرواز از جزیره ایبیزای اسپانیا به شهر منچستر انگلیس بود. رسانه های اسپانیا اعلام کردند خلبان نیم ساعت بعد از پرواز از آتش سوزی در یکی از موتورهای هواپیما مطلع شد و همین امر وی را مجبور کرد در فرودگاه پالمادی مایورکا فرود اضطراری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری آلمان از پالما ( اسپانیا ) ، سخنگوی شرکت مالک این هواپیما گفت این شرکت به زودی تحقیق درباره علت این نقص فنی را آغاز می کند.

 

یک پنجم غذاها در رستوران ها و جشنهای عروسی درهند دور ریخته می شود

در حالیکه در برخی مناطق هند شماری از مردم به خاطر گرسنگی جان می بازند ، یک پنجم غذاها در رستورانها ، هتل ها و جشن های عروسی در این کشور دور ریخته می شود. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره آمارهای دستگاههای نزدیک به وزارت خواربار هند نشان می دهد یک پنجم غذاهای تهیه شده در رستوران ها ، هتل ها و جشن های عروسی در هند ، دور ریخته می شود.

به همین علت مقامات این کشور اقداماتی برای آگاهی بخشی مردم و ترغیب آنها به خودداری از اسراف در مناسبت ها و جشن ها انجام می دهند. هر روز در کشورهای مختلف جهان شماری به خاطر گرسنگی جان می بازند. سازمان جهانی خواربار هند را جز هشتاد و چهار کشوری قرار داده است که در این کشورها برخی از گرسنگی جان می بازند. این در حالی است که ثروتمندان در برخی مناطق هند در جشن های خود در تهیه غذا برای مهمانان با یکدیگر رقابت می کنند اما بخشی از این غذاها دور ریخته می شود. غذاهایی که در این جشن ها دور ریخته می شود برای برطرف کردن گرسنگی شمار زیادی از افراد گرسنه در شهرهای هند کافی است. کای فارکی توماس وزیر خواربار هند با اشاره به اینکه نباید غذا دور ریخته شود ، گفت اسراف در هتل ها ، رستوران ها و حتی در خطوط هواپیمایی رواج یافته است هر روز در هند صد هزار جشن عروسی برپا می شود و با غذای اضافی در این جشن ها می توان گرسنگی فقرای بمبئی را برطرف کرد. اینکه بعد از جشن غذاهای اضافی دور ریخته می شود جنایت به شمار می رود.وزیر خواربار هند کمیته ای در رابطه با این مسئله تشکیل داد که ماموریت آن آگاهی بخشی در رسانه های گروهی ، مدارس و دانشگاهها برای ترغیب و راهنمایی مردم به خودداری از اسراف است.

 

جنایتکار صرب هنگام فروش یک اثر نقاشی بازداشت شد

براساس گزارش های منتشر شده گوران هاد زیچ جنایتکار جنگی صربستان هنگام فروش یک تابلوی نقاشی بازداشت شد. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی ؛ براساس اعلام دادستان جرائم جنگی صربستان ، این فرد هنگامی که تلاش می کرد یک اثر نقاشی متعلق به یک هنرمند ایتالیایی را بفروشد بازداشت شد. ولادیمیر وکوچویچ دادستان جرائم جنگی صربستان گفت .. پیشرفت در دستگیری گوران هاد زیچ زمانی بدست امد که ما متوجه شدیم وی درحال فروش یک اثر نقاشی است . ما از اخبار بدست امده دریافتیم که پول های وی تمام شده بود. ما تماس های وی را دنبال می کردیم . توما فیلا وکیل گوران هاد زیچ گفت : چنین اثر نقاشی وجود ندارد وی نه تلاش کرد چنین اثری را بفروشد و نه چنین اثری را فروخته است. اگر وی چنین اثری را می فروخت انها قطعا وی را بازداشت نمی کردند . اثر نقاشی که گفته می شود گوران هادزیچ تلاش می کرد ان را بفروشد متعلق به آمیدیو مُدیگلیانی هنرمند ایتالیایی است .

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =