مشروح گفت وگو با رستم قاسمی نامزد پیشنهادی دولت به مجلس برای تکیه بر مسند مدیریت نفت

 محمدهیراد حاتمی-آذرجزایری: شاید اگر سه ماه پیش می شنیدیم که رستم قاسمی وزیر نفت می شود بسیار تعجب می کردیم.اگرچه قاسمی به واسطه مدیریت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و پروژه های بزرگ نفتی این قرارگاه دستی هم در نفت دارد اما به ذهن کمتر کارشناسی می رسید که رئیس دولت برای مدیریت نفت به سراغ او برود.تقریبا از زمانیکه احمدی نژاد میرکاظمی را از سمت خود برکنار کرد نام مهندس قاسمی در کنار علی آبادی برای تصدی این سمت برده می شد.

اما معرفی علی آبادی به عنوان سرپرست نفت این شایعات را به پایان رساند.زمانیکه علی آبادی در مراسم تودیع و معارفه خود از رفاقت 32 ساله خودش با رئیس دولت گفت دیگر همگان مطمئن شدند که این سرپرست بزودی به عنوان وزیر به مجلس معرفی می شود.اما انتقادهای صریح نمایندگان از نفتی نبودن این سرپرست باعث شد تا بالاخره احمدی نژاد باز هم به سراغ رستم قاسمی برود.فردی که به دلیل مخالفت با برخی از نظرات رئیس دولت جای خود را به علی آبادی داده بود.

اما ظاهرا سرنوشت آنگونه پیش رفت که امروز رستم قاسمی به عنوان نامزد پیشنهادی دولت برای نفت به مجلس معرفی شود.وقتی از او می خواهیم دقایقی با ما پیرامون آنچه اتفاق افتاده است که  نام او به عنوان وزیر پیشنهادی نفت مطرح شده توضیح دهد آنقدر عجله دارد و باید کار های عقب افتاده اش را به فرجام برساندکه در نهایت می پذیرد در چند جمله کوتاه گفت و گو کند.مشروح گفت وگو با سردار قاسمی وزیر احتمالی نفت را در ادامه می خوانید:

آقای مهندس این گلایه مطرح است که شما شناخت چندانی از نفت ندارید.چقدر این دغدغه کارشناسان را نزدیک به واقعیت می دانید؟

بنده به واسطه فعالیت در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با صنعت نفت آشنایی کامل دارم و اتفاقا همین پروژه های نفتی قرارگاه باعث شده که شناخت کافی نسبت به متخصصان حاضر در این بخش پیدا کنم.بنابراین نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.طرف قرارداد پروژه های متعدد در حوزه نفت،گاز و پتروشیمی بودم و در صنایع بالادستی نفت شامل اکتشاف،تولید فعالیت داشتم.همچنین طرف قرارداد و مجری شش فاز پارس جنوبی بودم. به طور کلی حدود 20 سال در حوزه بالادست،میان دستی و پایین دستی نفت حضور داشتم.بنابراین نگرانی از این بابت وجود نداردهمانطور که سوابقم نشان می دهد مشکلی در این رابطه نیست.

مهمترین برنامه شما برای نفت چیست؟

حفظ منابع انسانی متخصص در نفت مهمترین برنامه ای است که بعد از حضورم در نفت به آن خواهم پرداخت.به طور کلی حفظ،تقویت و ارتقای دانش فنی نیروهای متخصص نفت که در واقع سرمایه های این صنعت هستند در دستور کار قرار دارد.

منظور شما بازگرداندن متخصصین نفتی به وزارت نفت است؟

معتقدم وزارت نفت در حال حاضر متخصصین زیادی در خودش دارد که لزوما نمی توان گفت که اگر بحث از حفظ متخصصین نفتی می شود باید ذهن ها به این سمت برود که این متخصصین را باید از خارج از نفت به این صنعت بازگرداند.بلکه هستند متخصصینی در نفت که باید آنها را به هر طریقی به عنوان یک سرمایه ملی حفظ کرد و از دانش آنها در جهت سازندگی کشور بهره برد.از ظرفیت های فکری تمام متخصصان صنعت نفت باید استفاده کرد.برکسی پوشیده نیست زمینه جذب متخصصان نفتی در کشورهای همسایه وجود دارد.ما باید به گونه ای عمل کنیم که منافع متخصصان نفت و احترام آنها حفظ شود.اگر متخصصان به هر دلیلی خارج از صنعت نفت فعالیت داشته باشند و از پتانسیل های خوبی در این زمینه بهره مند باشند باید جذب صنعت نفت شوند. تمام متخصصان داخل کشور و متخصصانی که خارج از مرزهای کشور حضور دارند باید جذب شوند.به معنایی دیگر سعی خواهد شد که نیروهای متخصص نفتی را چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور به صنعت نفت ایران بازگردانم. به شخصه به دنبال یک جرکت جامع برای جذب،حفظ،نگهداری و ارتقای نیروی انسانی در صنعت نفت هستم.

یکی از نگرانی های اصلی نفتی ها در خصوص دوستی شما و آقای میرکاظمی است.چرا که نگران هستند حضور شما در نفت ادامه سیاست های ایشان و دست نخوردن افراد همراه وی باشد.

بعید می دانم چنین چیزی نگرانی ایجاد کند.چون همانطور که گفتم سیاست بنده حفظ منابع انسانی متخصص است و هر کس که متخصص باشد نباید نگران این مسایل باشد چرا که قطعا براساس تخصص اش در جایگاه خود قرارخواهد گرفت.

نگرانی اصلی صنعت نفت در شرایط فعلی کاهش تولید نفت است.چه برنامه ای برای حل این مشکل دارید؟

ما برای تولید نفت برنامه ای جدی داریم.قطعا یکی از اساسی ترین برنامه های من پس از حضور در نفت تمرکز جدی برروی تولیدصیانتی نفت خواهد بود تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم.تا بتوانیم با استفاده از روش های جدید جلوی این افت تولید را بگیریم.

برنامه جدی برای اینکار دارید؟یا افزایش تولید همانند برخی دیگر از وزرای قبلی در لیست برنامه هایتان برای ارائه به مجلس و به دست آوردن رای لحاظ شده است؟

نه من برنامه جدی برای این حوزه دارم و قطعا در روزهای ابتدایی حضورم در نفت اجرایی شدن این برنامه ها را به چشم خواهید دید.برنامه هایم را به شکل شعاری مطرح نمی کنم و برنامه هایی نوشتم که جنبه عملیاتی دارد. قطعا بلافاصله بعد از حضورم در وزارت نفت برنامه های خودم را عملی خواهم کرد.

برنامه ای برای حذب سرمایه خارجی در نفت دارید؟می توان امیدوار بود که سرمایه گذاران خارجی دوباره به نفت اعتماد کنند؟

برای سرمایه گذاری خارجی در ایران برنامه بلندمدتی داریم که البته باید تمام این وعده ها در عمل نشان داده شود اما آنچه لازم است گفته شود تلاش بنده برای ایجاد راهکارهایی در جهت  جذب سرمایه خارجی در نفت است.در حال حاضر پروژه هایی در دست اجرا دارم که از طریق جذب سرمایه های خارج از کشور صورت پذیرفته است.

/22131

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    یعنی قطر سهم ما رو نمی خوره؟
  • يک کارمند سابق نفتي IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    اميدوارم حضور شما باعث تحول شود
  • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    كارشناسان و متخصصين نفت و گاز انگيزه اي ندارند. تو را به خدا به این وعده بزرگ عمل کنید.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    در شرایط فعلی، ایشان بهترین گزینه برای تصدی این وزارتخانه مهم هستند.برایشان آروزی موفقیت می کنم.
  • احمد IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    1 0
    ببخشيد مي‌شه بگيد كه اين مغزها چه زماني و بنا به چه دليلي فرار كردند كه حالا شما مي‌خواهي برگردونيشون؟
  • جومونگ IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    خدا وکیلی به داد کارمندان متخصص شرکت گاز که در مناطق عملیاتی جنوب کار میکننند برسید که واقعا"دیگر انگیزهای برای انها نمانده
  • بدون نام US ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    چه قیافه دوست داشتنی داره
  • شهریاری کارمند بازنشسته US ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۵
    0 0
    با سلام به مهندس قاسمی امیدوارم درجهت رفاه بازنشستگان صنعت نفت هم اقدامات موثری بنمایند واین قشرزحمکش نفت به فراموشی سپرده نشوندودرصورت امکان ازتخصص انهامثل سایرسازمانهااستفاده شود
  • هالو IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    باسلام خدمت آقاي قاسمي وآرزوي موفقيت براي جنابعالي.اينكه شما ميگيد متخصصان را برميگردانم بسيار كار خوبي هستش اما شما فكر كنيد چرا اين متخصصان بايد برن كه امروز فكر برگردوندن اونا باشيم.فك كنم ايجاد انگيزه براي كاركنان فعلي اين مشكل را حل نكنه تا وزير بعدي كه مياد ديگه مشكل برگردوندن متخصصين امروزي كه فرداها ميرن را نداشته باشه.
  • بدون نام IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    با توجه به شناختی که از وی داریم وی فردی پر تلاش و قدرتمند در امورات کاری خود می باشد همانطور که تا به حالا قرارگاه با این عظمت به نحو احسن مدیریت کرده حتما شک نداریم در این سمت هم موفق خواهند بود
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    1 0
    سردار عزیز یکبار دیگر من مینویسم .عراق. قطر . عربستان. ترکمنستان... همه اینها از منابع مشترک برداشت یکطرفه دارند بخدا برای ما خجالت دارد .امیدوارم مثل مجاهدتهای شما در قرارگاه خاتم این پست را پستی جهادی بدانید ونگذارید که حق ما در حلقوم بیگانه ریخته شود
  • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 0
    جای خوش بینی است که حداقل ایشان حقوق کارکنان نفت را مد نظر دارد اول کارشناسان داخلی را در یابید چرا که انان که رفته اند نخواهند امد.
  • بدون نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۷
    0 0
    درست است که فروش نفت (سرمایه ملی ایرانیان)به کشورهای هند، پاکستان و سوریه با قردادهایی کاملا" یکطرفه و سیاسی بسته شده است؟ در این باره چه راه کاری را دنبال خواهید کرد.
  • جمال نژاد IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۸
    0 0
    تعدادزيادي ازنخبگان اقتصادي سياسي درمركز آمارايران هستند كه ميتوانيد ازآنها هم استفاده كنيد