هجوم دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در هند، طی سال‌های اخیر در حالی صورت گرفته که 200 هزار صندلی در دانشگاه‌های داخل خالی مانده است، به همین دلیل وزارت علوم و تحقیقات در تصمیم جدیدی، ارزشیابی مدارک تحصیلی این کشور را سخت‌تر خواهد کرد.

  زهرا تالانی: در حال حاضر بنابر آمارهای رسمی، تعداد دانشجویان ایرانی تنها در شهرهای پونا، بنگلور و میسور به ترتیب بیش از 2300، 1200 و 1000 نفر اعلام شده که حضور بیش از حد دانشجویان ایرانی بروز مشکلاتی مانند بی‌احترامی، سختگیری در پذیرش، اجبار دانشجویان ایرانی در انتخاب استادان راهنما با کیفیت علمی پایین، و همچنین برخورد نامطلوب اداره اقامت هند را در پی داشته است.این در حالی است که نظام آموزش عالی کشور می‌کوشد با توسعه کمی ظرفیت دانشگاه‌ها بویژه در بخش تحصیلات تکمیلی، از خروج دانشجویان و البته خروج مقادیر هنگفت ارز از کشور جلوگیری کند.
گفته می‌شود حدود 80 درصد دانشجویان ایرانی در خارج در دوره لیسانس تحصیل می‌کنند که بخشی از این دانشجویان هر سال روانه کشور هند می‌شوند.در همین باره گفت وگویی را با محمدحسین کریم  رایزن علمی ایران در هندوستان انجام داده ایم. وی می گوید با بازنگری وزارت علوم در مدرک دانشگاههای هند از تعداد کسانی که در این کشور تحصیل می کنند کاسته شده است.

اخیرا اعلام شده که پذیرش دانشجو در هند روبه کاهش است. دلیل آن چیست؟

بله. جمعیت دانشجویی در هندوستان  در سال 1388 هجری شمسی حدود 10 هزار نفربود، در سال گذشته به حدود هشت هزار نفر و امسال به کمتر از شش هزار نفر رسید که این کاهش جمعیت دو علت دارد یکی بازنگری مجدد در اعتبار دانشگاههای این کشور توسط وزارت علوم تحقیقات فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران است که تعداد آنها را به نصف کاهش داد، بگونه ای که 66 دانشگاه در هندوستان توسط وزارت علوم وتحقیقات و 12 دانشگاه توسط وزارت بهداشت و درمان معتبر شناخته شدند و این ارزشیابی سالانه یکبار بازنگری می شود.و دیگر کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه

بازنگری سبب شد تا شرایطی برای پذیرفتن مدرک دانشجویان در این کشور گذاشته شود؟

بله. در شورای مشورتی دانشجویی و مشاورین رایزنی علمی و سرپرست دانشجویان ایرانی در هند پیشنهاد شد تا برای حفظ ارزش علمی مدارک دکتری صادره از دانشگاه‌های هند، ارزشیابی مدارک فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری از دانشگاه‌های درجه یک منوط به داشتن یک مقاله علمی و از دانشگاه‌های درجه 2 مشروط به داشتن 2 مقاله علمی نمایه شده در یکی از پایگاه‌های ISI و ISC و به زبان انگلیسی باشند.در این مصوبه پیشنهاد شده است در رتبه و جایگاه کالج‌هایی که با وجود داشتن نمره NAAC در سطح علمی پایینی قرار دارند، بازنگری شود.

این سیاست ادامه خواهد داشت؟

 بله. با توجه به کاهش ورود دانشجویان جدید و افزایش فارغ التحصیلان، و سیاست های انتقالی همچنان ادامه خواهد یافت .

الان چند دانشگاه در هند از سوی وزارت علوم معتبر هستند؟

باتوجه به اهداف جدید علمی کشور بر اساس شاخص های علمی و بین المللی 20 گانه ارزیابی های مجددی در دانشگاههای خارج از کشور از جمله هند انجام شد که در نهایت 66 دانشگاه برای دوره های مختلف تحصیلی معتبر شناخته شده اند و از 66 دانشگاه نیز 47 دانشگاه برای دوره های دکترا معتبر هستند.

برای دوره کارشناسی دانشگاههای اقماری معتبرند؟

همانطور که می دانید هیچ دانشکده اقماری در هند برای دوره های دکترا و فوق لیسانس دیگر معتبر نیست و تحصیلات تکمیلی تنها در دانشگاهها و آنهم در دپارتمانهای دانشگاههای معتبر قابل بررسی و ارزشیابی خواهد بود.

افزایش سوءاستفاده برخی موسسات اعزام دانشجو به هند در سال‌های اخیر نشان می‌دهد اکثر مشکلاتی که دانشجویان در ارتباط با دلال‌ها و کلاهبردارهای ایرانی و غیرایرانی دارند، در دوره لیسانس اتفاق می‌افتد و 80 درصد مشکلات دانشجویی مربوط به شهرهای پونا و بنگلور است و بیشتر این دانشجویان در اسکان، پذیرش و اقامت در هند، گرفتار دلالان و واسطه‌ها می‌شوند.

دانشجویان در هند معمولا با چه مشکلاتی مواجه هستند؟

معمولا مشکلات دانشجویی دو دسته هستند که بخشی از این مشکلات مربوط به مسایل تحصیلی، دانشگاهی و دانشجویی است که عمدتا توسط رایزن علمی نظارت و ساماندهی شده می شود و تمامی اطلاعات لازم و مشاوره ای به صورت مجازی، اینترنتی، نامه الکترونیکی ، تلفنی و حضوری در جلسات و بازدیدها در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

بخشی از این مشکلات نیز همانند گذرنامه، روادید، خروجی و روادید تحصیلی، درگیری های غیر تحصیلی، برخی برخوردهای شخصی خارج از دانشگاه عمدتا از طریق سفارت و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران در هند پیگیری و اقدام می شود .

45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۶
    0 0
    درباره دانشگاه مالزی هم اطلاع رسانی کنید لطفا