«نظارت مجلس بر نمایندگان، نظارت شورای نگهبان یا نظارت هیات رئیسه بر نمایندگان؟» این سوالی بود که بخشی از مذاکرات امروز مجلس را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرآنلاین، در نخستین ماده از طرح نظارت بر نمایندگان به تشکیل هیاتی برای این کار اشاره شده و آمده بود که اعضای آن عبارتند از یکی از نواب رئیس به انتخاب هیئت رئیس مجلس، رؤسای کمیسیون‌های قضایی و اصل 90 و چهار نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس.

حسن کامران نماینده اصفهان در تذکری اعلام کرد که در این ترکیب سه نفر انتصابی هستند و به این ترتیب ممکن است که نظر نمایندگان در هیات نظارت تامین نشود و بهتر است که کل اعضا از سوی مجلس انتخاب شوند. علی​اصغر یوسف​نژاد نماینده ساری هم معتقد بود که هیات نظارت با این ترکیب، نظارت هیات رئیسه بر نمایندگان را موجب می​شود نه نظارت کل مجلس را. لاریجانی هم پیشنهاد تغییر ترکیب هیات نظارت بر نمایندگان و انتخابی شدن کلیه اعضای آن را قابل طرح ندانست مگر اینکه صلاحیت همه نامزدها برای عضویت در این هیات را هیات رئیسه تایید کند.

این پیشنهاد رای نیاورد. محمد مهدی مفتح رئیس کمیسیون آیین​نامه مجلس که معتقد بود ترکیب در نظر گرفته شده کاملا انتخابی و خوب است، اظهار داشت: از آنجا که هیات رئیسه هر سال از سوی نمایندگان انتخاب می​شود و ممکن است تغییراتی در آن لحاظ شود، بهتر است که اعضای هیات نظارت بر نمایندگان نیز هر سال انتخاب شوند. اما این پیشنهاد هم رای نیاورد.

پیشنهاد بعدی از سوی علی مطهری برای انتخاب چهار نماینده از میان روحانیون مجلس بود که باب حواشی بسیار رای نیاورد.

پس از آن یکی از نمایندگان حامی دولت خواستار استمرار نظارت شورای نگهبان بر عملکرد نمایندگان پس از آغاز دوره نمایندگی شد. پیشنهادی که ساعتی پیش از سوی کریم شهرزاد نماینده اصفهان مطرح شد و در احترام به قرائت لاریجانی از موضع رهبری به نوع نظارت بر مجلس از آن صرف نظر کرد.

اما این نماینده حامی دولت تهرانی بر ارائه این پیشنهاد اصرار کرد و گفت: اگر نظر رهبری خلاف این بود و صراحتا اعلام شد، من نظرم را پس می​گیرم. با این حال لاریجانی متذکر شد که تاکید رهبری بر خود نظارتی درونی در مجلس بوده و نه بیرون از آن و اگر شورای نگهبان چنین نظارتی را حق خود می داند، نیازی به تاکید دوباره آن در قانون مصوب مجلس نیست.

با اصرار نماینده مذکور که زیر بار دیدگاه مقام معظم رهبی نمی​​رفت، برای این پیشنهاد با این مضمون که «نظارت استصوابی شورای نگهبان در طول دوره نمایندگی نیز استمرار یابد تا در صورت ارتکاب شئون خلاف نمایندگی، صلاحیت آنها ملغی گردد» رای گیری شد. اما نمایندگان با آن مخالفت کردند.

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =