اگر تشتت آراء در میان سوسیالیست کاهش و وحدت آنها حفظ شود، چپی ها برندۀ انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه خواهند بود.

پیروز ایزدی
این روزها سوسیالیست های فرانسه سرمست از تصاحب کرسی ریاست مجلس سنای این کشور در حالی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آماده می کنند که هر یک شعاری منحصر به فرد را در تبلیغات خود گنجانده اند. خانم رویال از تعطیلی نیروگاه های هسته ای فرانسه می گوید، فرانسوآ اولاند از برنامه های اقتصادی و دیگران نیز هر یک شعار ویژۀ خود را دارند.شاید آنچه که بیش از همه سوسیالیست ها را به پیروزی امیدوار نموده موفقیت آنها در تصاحب ریاست سنا باشد. این امر بزرگترین موفقیت سوسیالیست ها طی دهه های اخیر در تاریخ معاصر این کشور بوده است. پیروزی چپی ها در انتخابات مجلس سنا در حالی که تنها 7 ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، می تواند زنگ هشداری برای حزب حاکم این کشور و شخص سارکوزی باشد.
لازم به ذکر است که مجلس سنای فرانسه 348 کرسی دارد و سناتورهای آن در انتخاباتی غیرمستقیم و توسط 71 هزار نماینده محلی و منطقه‌ای برای یک دورۀ شش ساله انتخاب می شوند.مجلس سنا در زمینۀ تصویب قوانین و معاهدات خارجی نیز اختیارات در خور توجهی دارد اما اختیار برکناری دولت را ندارد، در حالی که مجلس ملی می تواند دولت را منحل کند.
از آنجایی که سوسیالیست ها اخیرا در انتخابات شوراها به پیروزی های قابل توجهی دست یافته بودند، توانستند مجلس سنا را نیز در اختیار بگیرند. در حالی که سابقۀ تاریخی گویای آنست که شوراها معمولا در اختیار محافظه کاران بوده و سوسیالیست ها دهه های متمادی است که در اقلیت این مجلس اند. حتی در طول دو دوره ریاست جمهوری فرانسوآ میترانِ سوسیالیست، سنا در دست جناح راست بود. لذا کسب کرسی ریاست سنا طی روزهای اخیر از سوی سوسیالیست ها از آنجایی که اولین بار در طول جمهوری پنجم فرانسه اتفاق می افتد از اهمیت زیادی برخوردار است.این در حالی است که جناح راست امید داشت که در انتخابات ریاست سنا- با توجه به اینکه کسانی که انتخاب شدند ممکن است چندان پایبند انضباط حزبی نباشند- از میان کاندیدهای سابق حزب راست، مجددا یک فرد دست راستی را به کرسی ریاست سنا بنشانند اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت ژان-پیر بل سوسیالیست ریاست سنا را بدست آورد.
پست ریاست سنا از این نظر حائز اهمیت است که اگر اتفاقی برای رییس جمهوری بیفتد این رییس مجلس سناست که کفالت ریاست جمهوری را بر عهده می گیرد. مثلا در دوره ژرژ پمپیدو(که البته در زمان وی، سنا در دست راستی ها بود) که پیش از پایان دوره ریاست جمهوریش فوت کرد، ژاک شابان دلماس رئیس سنا کفیل رییس جمهور شد تا انتخابات برگزار شد.
شاید بتوان دلیل پیروزی چپی ها و شکست راستی ها را بحران اقتصادی و کارنامۀ بد سارکوزی در مهار آن عنوان کرد. نرخ بیکاری همچنان  در فرانسه بالاست و رقمی در حدود 10 درصد را نشان می دهد. قدرت خرید مردم بالا نرفته و سیاست هایی که برای جبران کسری بودجه به کار گرفته شده از خدمات بخش عمومی کاسته است و همین مسئله سبب فشار بر مردم و قشر ضعیف جامعه شده است. از سویی سن بازنشستگی بالا رفته و دولت همچنان مشغول کاستن از پست های دولتی است. مجموع این عوامل در کناری بحران یورو سبب افزایش نارضایتی در میان توده های مختلف و کاهش محبوبیت سارکوزی شده است.
نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که مجموع این بحران ها از شانس سارکوزی برای ریاست جمهوری آینده کاسته و این احتمال وجود دارد که در انتخابات آینده، سوسیالیست ها قدرت را در دست گیرند. اما مشکل اینجاست که هم اکنون در میان سوسیالیست ها تشتت و اختلافات زیادی وجود دارد. اگر همین مسئله ضربه ای به توان و وحدت آنها نباشد و مسئله غیرمترقبه ای نیز رخ ندهد چپی ها برندۀ میدان آینده فرانسه خواهند بود. در هر حال باید منتظر انتخابات درون حزبی سوسیالیست ها برای معرفی کاندیدا در ماه نوامبر باشیم که هم اکنون نظرسنجی ها حکایت از پیشی گرفتن اولاند از سایر رقبای خود از جمله رویال و اوبری دارد. 51263
 
کارشناس اروپا
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =