ارائه 900 فیلم به دبیرخانه جشنواره سینما حقیقت، برپایی کارگاه کاغذ و برش برای کودکان در مؤسسه فرهنگی هنری صبا و ... از اخبار کوتاه فرهنگی است.

به گزارش خبرآنلاین، در ادامه برگزاری نمایش هفتگی انجمن مستندسازان روز یکشنبه 17 مهرماه فیلم «مستند ایران، جنوب غربی» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی به نمایش در می‌آید.
روابط عمومی خانه سینما به نقل از انجمن مستندسازان گزارش داد این فیلم مستندی از زندگی خانواده‌ی فرحان سواری و دیگر ساکنان حاشیه‌ی تالاب هورالعظیم در جنوب‌ غربی ایران است که قسمت اعظم آن‌را سازه‌های بشری از بین برده‌اند.
مستند «ایران، جنوب غربی» موفق به کسب جایزه ویژه جشنواره فیلم فیکما (بارسلونا)، دیپلم عالی افتخار جشنواره فیلم استونی و تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم توراستراوای جمهوری چک شده و تاکنون در جشنواره فیلم دبی ، رای لندن ، اکوزین اسپانیا ، آدیس آبابای اتیوپی، داکیوتاه آمریکا، فیلم‌های عربی روتردام هلند و...به نمایش درآمده است. این فیلم آبان امسال در جشنواره فیلم انسان‌شناسی ژان روش در پاریس به نمایش در می آید .
مستند 52 دقیقه‌ای «ایران، جنوب غربی» به تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا جامعی و محمدرضا فرطوسی، تصویربرداری رضا عبیات و مدیر تولیدی سیدباقر موسوی در شرکت سینمایی بهنام فیلم تولید شده است.
«ایران، جنوب غربی» روز یکشنبه 17 مهرماه ساعت 17:45 در تالار سیف الله داد خانه‌ سینما، واقع در خیابان بهار جنوبی، کوچه‌ سمنان به نمایش درمی‌آید و پس از نمایش فیلم، نشست پرسش و پاسخ با حضور کارگردان برگزار خواهد شد.

ارائه 900 فیلم به دبیرخانه جشنواره سینما حقیقت
دبیرخانه پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، پذیرای نزدیک به 900 فیلم مستند از جدیدترین تولیدات مستندسازان ایرانی شده که نمایانگر استقبال گسترده از مهمترین رویداد سینمای مستند ایران است
.
روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اعلام کرد تجلی فرهنگ دینی و بومی «ایران اسلامی» در آثار مستندسازان فهیم داخلی و بازتاب فعالیت‌های مستندسازان برجسته جهانی برای انتقال تجربیات و تبادل فرهنگ‌ها، از اهداف اصلی پنجمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» است که 17 تا 21 آبان‌ماه در تهران برگزار خواهد شد.
900 فیلم مستند ارسالی به دبیرخانه جشنواره سینماحقیقت، در 9 گونه‌ موضوعی بخشِ مسابقه ملی، مورد بازبینی و انتخاب نهایی 9 هیئت انتخاب مجزا قرار خواهند گرفت که این 9 گونه موضوعی به ترتیب استقبال مستندسازان، به این شرح است: 1- اجتماعی، 2- آزاد، 3- دینی و آیینی، 4- جنــگ، 5- پـرتره، 6- زیســت محیطی، 7- تاریخی، 8- قوم‌شنـاسی، 9- سیاسی.

ضمن اینکه مستندهای ورزشی، علمی و قضایی به دلیل به ‌حدنصاب نرسیدن (ارائه کمتر از 30 فیلم در هر یک از 3 گونه مورد اشاره) در بخش «مستند آزاد» مورد ارزیابی و قضاوت قرار خواهند گرفت و مابقی فیلم‌ها نیز در سایر گرایش‌های بخش مسابقه ملی (شکار واقعه، خانواده، جهاد اقتصادی) مورد پذیرش قرار گرفتند که به دلیل تمدید مهلت ارسال این آثار، اخبار آن متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید
.
به هر یک از برگزیدگان 9 گونه‌ موضوعی بخش مسابقه ملی، تندیس فیروزه‌ای، دیپلم افتخار و هدیه نقدی 50 میلیون ریالی اهدا خواهد شد. هیئت انتخاب هر یک از گونه‌های موضوعی جشنواره به زودی اسامی فیلم‌های برگزیده آن بخش را اعلام می‌کند.
صبا روز جهانی کودک را با کاغذ و نقش برگزار کرد
همزمان با روز جهانی کودک موسسه صبا با برپایی کارگاه کاغذ و برش برای کودکان، در کنار نمایشگاه هنر قطاعی و کاغذبری این روز را گرامی داشت.
در اولین روزهای برپایی نمایشگاه هنر قطاعی در مؤسسه فرهنگی هنری صبا که نگارخانه های لرزاده و صبا میزبان نقش ها و طرح‌های متنوعی از این هنر شده، کارگاه کاغذ بری کودکان با حضور علی قادری طراح، نقاش، تصویرگر کتاب کودک و مجری برنامه تلویزیونی در این مؤسسه برگزار شد.

این کارگاه صبح روز شنبه 16 مهرماه با حضور 20 نفر از کودکان پیش دبستانی شکل گرفت که با نظارت مربیان خود در کنار آثار نمایشگاه با این هنر آشنا شدند
.
علی قادری که اجرای این کارگاه را به عهده داشت ابتدا کارکردهای قیچی، کاغذ و روشهای درآوردن شکل و حجم کاغذ‌بری را به این کودکان در نگارخانه لرزاده و در محوطه نمایشگاه آموزش داد. سپس بچه‌ها وارد اتاق کارگاه های هنری مؤسسه شدند تا کار با قیچی را به صورت عملی تجربه کنند.
قادری با سابقه فعالیت حرفه‌ای نقاشی، تصویرسازی، کاریکاتور سال‌هاست با نشریات هنری همکاری داشته و نمایشگاه‌هایی از آثارش در فرانسه و آلمان برگزار شده است. او همچنین عضو انجمن بین‌الملل آسیفا (انیمیشن) بوده و هم‌اکنون نیز مجری برنامه آموزش هنر برای کودکان در شبکه دو است.
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی غربی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 125 مراجعه کنند. این نمایشگاه تا 28 مهر همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 10 لغایت 18 میزبان عموم بازدیدکنندگان خواهد بود.
داوری بهترین‌ بهترین‌های 40 دوره جشنواره رشد
بهترین‌ بهترین‌های 40 دوره جشنواره رشد در بخش ویژه «جشنواره برگزیدگان» چهل ‌و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، داوری خواهد شد
.
به گزارش ستاد خبری جشنواره فیلم رشد، این بخش ویژه قرار است منتخبان 40 دوره گذشته این جشنواره را به نمایش بگذارد.
در ارزیابی 40 دوره جشنواره رشد، بخش‌های «مستند» (با 94 فیلم)، «انیمیشن» (با 50 فیلم)، «فیلم کوتاه» (با 53 فیلم)، «فیلم‌های بلند با موضوع اولیا ومربیان» و «فیلم‌های بلند با موضوع دانش‌آموزی» (جمعا با 65 فیلم) تفکیک شده‌اند.
آثار این بخش توسط یک تیم داوری به صورت جداگانه ارزیابی و داوری خواهد شد.
جشنواره فیلم رشد با 46 سال سابقه و 40 دوره برگزاری قدیمی‌ترین رویداد سینمایی ایران است که هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =