پانا نوشت:

اولین راننده زن بی آر تی مدتی است که از شرکت اتوبوس رانی بیرون راننده شده است .او که چند سال پیش نشان اولین راننده زن اتوبوس خط را بر سینه داشت حالا مدتی است به اجبار خانه نشین شده است .
فرحناز شیری اولین راننده خطوط BRT مسیر میدان آزادی دپوی شرق به همراه 30 زن راننده دیگراز شرکت واحد رانده شده اندو خود دلیل این بازخرید اجباری را نمی دانند .
شیری می گوید: 20 شهریور سال 86 وارد شرکت و احد شدم . آن زمان مدیر عامل اتوبوس رانی بیژنی بود و حمایت و پشتیبانی او باعث حضورمن در شرکت واحد شد . ادامه همکاری من با اتوبوس رانی ادامه داشت تا 20 اسفند ماه سال 88 . در این مدت 6 ماه از قرار داد من گذشته بود کسی نیز به در خواست های من برای تمدید قرار داد توجهی نمی کرد .
او ادامه می دهد: سرانجام قرار بر این شد که قرار دادی جدید با من بسته شود در حالی بر اساس قانون کار قرار داد گذشته باید تمدید می شد .
شیری می گوید: 5 راننده زنی که پس ازمن در اتوبوسرانی مشغول به کار شدند رسمی شده بودند و من هنوز بلاتکلیف بودم . با وجود دوندگی های بسیار و نامه نگاری های همچنان از رسمی کردن من امتناع کردند . این وضعیت ادامه داشت تا 10 اردیبهشت ماه که حکم اخراج من صادر شد .
شیری با حکم دادگاه دوباره به کار باز می گردد اما تا تیر ماه که او به همراه سی زن دیگر که در این خط آزادی –دپوی شرق فعالیت می کردند اتوبوس هایشان را تحویل ندادند و ریالی از حق بیمه اش را پرداخت نکرده اند .
شیری که مدتی است بیمار است می گوید: حتی دفترچه بیمه ندارم و امکان پرداخت هزینه های درمان خود را هم ندارم .
او که 4 ماه است بیکار است ،می گوید : یک روز که رفتم ماشین را تحویل بگیرم دیدم جلوی تعرفه من را گرفته اند .
سی زن دیگری که به همراه من بیکار شده اند بیشتر شان از زنان سرپرست خانواده هستند و قبل از رسیدن مهلت قرار دادهایشان مجبور به باز خرید شده اند .
یکی از این رانندگان زن که در راهرو های شورای شهر به دنبال گرفتن حق نادیده گرفته شده اش می گوید: مسئولان حمل ونقل و ترافیک زمانی وعده استفاده رانندگان زن در خطوط را می دانند و ما به این امید، آینده شبانه روز می راندیم اما حالا حتی به ما نمی گویند چرا ما را از کار بیکار کرده اند . حالا سوال ما از شهردار تهران این است که آیا شما با فعالیت زنان مخالف هستید ؟.
شیری که در روز حمل و نقل لوح تقدیراز دست شهردار گرفته است می گوید: باید مشخص شود چرا آن زمان از ورود ما حمایت کردند و حالا بی توجه به رای دادگاه از پذیرفتن ما سر باز می زنند .
شیری به یاد گذشته ها می گوید: هر روز ساعت 6.30 صبح اتوبوس اسکانیای خود را تحویل می گرفتم و 12 ساعت بدون وقفه مسافران را جا به جا می کردم .
او که رانندگی همه نوع ماشین های سنگین را تجربه کرده است نصیحت پدرش را در زمانی که می خواست برای نخستین بار پشت فرمان این اتوبوس های قرمز رنگ بنشیند به خاطر می آورد و می گوید: وقتی قرار شد به عنوان راننده اتوبوس در خط BRT مشغول به کار شوم ، پدرم به من گفت که درست است که سال ها در جاده و بیابان رانندگی کرده ای و در این زمینه تجربه کافی داری اما باید بدانی که قرار است به محیطی مردانه وارد شوی که کار در آن ، سختی های خاص خودش را دارد که گاه مردان را هم عاجز می کند. اما من به اصرار قانعش کردم که از برخوردهای بد احتمالی نمی ترسم و از سختی هایش هم استقبال می کنم. در واقع در این راه قدم گذاشتم تا به نوعی جاده صاف کن بقیه زنانی باشم که می خواهند به عنوان راننده اتوبوس در شهر تهران کار کنند اما بعد از چند سال  حالا این گونه رانده می شویم .
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متین IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    4 26
    ای اینکه همه چیز و به احمدی نژاد ربط بدید یکم فکر کنید، می بینید که شاید این کار دلیلی غیر از بودجه مترو داشته باشه، چرا اینقدر مغرضید؟ من طرفدار احمدی نژاد نیسم اما مثل شما هم وجدانم و به خواب ندادم، زن یسری لطافتا داره که باید حفظ شه
    • AMIR FR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
      14 0
      متینِ عزیز، زن یه سری لطافت‌ها داره جای خود، اما تو که هم خودت بیداری هم وجدانت، این زن و خانوادش زندگی‌ ندران؟ هزینه ندران؟ نیاز ندران؟ عزیزم، با لطافت که نمی‌شه تخم مرغِ ۴۰۰ تومنی و نون لواشِ ۱۵۰ تومنی خرید. وقتی‌ از کار بیکرشون کردن، کسی‌ نباید بهشون بگه چرا؟ حالا باید چکار کنن؟ تو که وجدان داری، انصاف هم داشته باش.
  • سید TR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    37 0
    به چنین زنهای مدال افتخار شجاعت باید داده شود.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    7 0
    چگونه با شکم خالی لطائف زنانه حفظ شود؟
  • amir hossein NL ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    10 0
    جناب آقایی که اسمت متینه به جای اینکه اینقدر مرتجع فکر کنی یه کم چشمات رو باز کن و ببین همه ی دنیا زن و مرد دارند دوشادوش هم کار می کنند . من این خانوم ها رو تو خط بی آر تی دیده بودم ... کارشون خوب بود . چرا فکر می کنی به این دولت ربط نداره ؟ روزی نیست که یکی از رجال محترم مملکتی یه حرفی نگن همه رو به دردسر بندازن ...
  • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۰
    10 0
    شماچون زنهای خودتون تالنگ ظهرمیخوابن وعرضه هیچ کاری رو ندارن اینجوری میگین هرکسی یه جوری دوست داره زندگی کنه شما به لطافت زن کاری نداشته باش اونای که اجازه کار به این شیرزنها رو ندادن دلشون به حال لطافت زن نسوخته مغرضانه عمل میکنن مملکت ما فرهنگش بالاترازاین نیست بجای اینکه این زنها رو تشویق کنن وبهشون مدال افتخار بدن اونا رو از کارباز میدارن واقعا جای تاسف داره اخه چرا چرا چرا
  • بدون نام IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    8 2
    علت پول نقد گرفتن راننده های مرد اتوبوس است که حساب و کتاب ندارد و معلوم نیست چقدر گرفته و چقدر تحویل داده و بقیه مسائل. راننده های زن سالم تر هستند و این برای راننده های مرد خطر ناک است و نمی توانند تحمل کنند .
  • بدون نام IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    8 1
    اتفاقا راننده های اتوبوس باید اکثرا ً زن باشند چون از پس این کار بر می یان.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    7 0
    این گزارش اگر درست باشد .اجحاف در حق رنان توانمند ودرستکار بوده وتبعیض جنسیتی است.بیمه بیکاری مادام العمر به انها بدن.ناسلامتی مسلمانیم.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    0 2
    یه مدت هست که در اتوبوس ها روی برگه ای که پشت سر راننده و کنار آینه جلو نصب شده بود و نوشته شده بود مسافر گرامی از کارت الکترونیکی " کارت بلیط " استفاده کنید همین مرد های راننده کاغذ دیگر چسبانده اند که نوشته نظافت نشانه شخصیت شماست . من یه سوال دارم بهداشت درآمدی و پول نگرفتن و کارت بلیط گرفتن نشانه شخصیت راننده اتوبوس نیست؟ این هم از آقایون راننده اتوبوس ، خودتان قضاوت کنید.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    11 0
    مدیرهایی که این کار را کرده اند نام ببرید.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    10 1
    برای اینکه شرکتهای خصوصی اتوبوسرانی شفاف نیستند، نمی خواهند درست کار کنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۱
    9 2
    راننده های زن چه در انوبوس چه تاکسی و سرویس اصلاً پول زیادی نمی گیرن هم منصف ترند پول حلال در میارن به رانندگیشون هم بیشتر میشه اعتماد کرد چون قوانین رو رعایت می کنن من همیشه دنبال راننده زن می گردم برا سرویس مدرسه