صف کشی جریانات سیاسی​ای از هر دو طیف اصلاح​طلب و اصولگرا و یا رقابتی درونی میان اصولگرایان، میزان مشارکت عمومی و .... مسائلی است که از ماه​ها پیش از برگزاری انتخابات مجلس در فضای سیاسی و رسانه​ای کشور مطرح است.

به گزارش خبرآنلاین، همشهری ماه در تازه‌ترین شماره خود مناظره‌ای را بین صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و حمیدرضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی برگزار کرده است.
در این مناظره دو طرف به گمانه زنی و ترسیم  فضای پیش رو در انتخابات مجلس نهم پرداخته اند. بخش‌های از این مناظره را در ادامه بخوانید:
زیباکلام: در شهرستان‌ها و مناطق دوردست وضعیت انتخابات قدری فرق می کند در این حوزه ها رقابت‌های محلی و قبیلگی بیشتر تاثیر گذار است تا فضای کلی کشور . بنابراین احتمالا در این حوزه‌ها مشارکت 60 تا 80 درصدی خواهد بود ولی در شهرستان‌ها و مراکز بزرگ فکر نمی کنم 10 تا 20 درصد بیشتر در انتخابات شرکت کنند. در حالی که فضا در سال 86 اینقدر دوقطبی نشده بود. با اصلاح‌طلبان و نیروهای چپ برخورد نشده بود و به عنوان یک جریان سیاسی وجود داشتند و در انتخابات هم کم و بیش شرکت کردند، اما در شرایط فعلی که در این دوسال هربلایی سر اصلاح‌طلبان آورده شده است، چگونه می توان انتظار داشت که آنها بگویند می خواهند در انتخابات شرکت کنند . به فرض که رهبرانشان نیز بگویند بعید می دانم مردم بخواهند در انتخابات شرکت کنند.
ترقی: ما چنین تصوری نداریم . عناصر تندرو و ساختارشکن و قانون گریز حذف شده‌اند ولی آنهایی که تابع قانون بودند ، اعتراضاتشان در چارچوب قانون صورت گرفته است.
زیباکلام: نظام ما مکانیسمی به نام نظارت استصوابی ایجاد کرده است. از این طریق تمام کسانی را که حاکمیت با دیدگاه آنها مخالف است رد صلاحیت می کند. بارها شده افرادی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده و بعد خواستار این شده اند که حتی اگر آبرویشان می رود شورای نگهبان به مردم بگوید که چرا رد صلاحیت شده اند. شورای نگهبان تنها پاسخ داده است چون نمی خواهیم آبروی شما را ببریم دلیل رد صلاحیت را نمی گوییم. اتفاقا من اگر جای مسئولان بودم در اسفند 86 کلاهم را قاضی می کردم ، گول تبلیغاتی را که برای خودم راه انداخته‌ام را نمی خوردم و می گفتم چرا در تهران که 6-7 میلیون نفر می توانند رای بدهند، تنها کمی بیش از یک میلیون رای داده‌اند. این داستان در تبریز ،کرمان و مشهد هم هست. ما نخواسته‌ایم اینها را ببینیم.
ترقی: جناب آقای زیباکلام همیشه همین عینک را دارند . واقعا شناخت جامعه نیازمند یک مقدار خارج شدن از ذهنیت مطلقی است که امثال آقای زیباکلام دارند. این چیزهایی که ایشان می گوید با واقعیات جامعه فاصله دارد، تا وقتی ایشان این ذهنیت را داشته باشند، همیشه برداشتشان از جامعه همین است. باید بپذیریم قشری از آحاد جامعه بی تفاوت هستند و به فکر سرنوشتشان نیستند. روز قدس جمعیت در خیابان‌ها بود. در اتوبوس نشسته بودم. نفر بغلی به من می گفت مردم برای چه به خیابان‌ها آمده‌اند؟ اصلا خبر نداشت ماجرا ازچه قرار است. این فرد اصلا اهمیتی برایش ندارد که در انتخابات شرکت کند . نمی توانیم او را نخبه بدانیم.
/29219
کد خبر 178465

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    15 87
    برام خیلی جالبه که ایشون هرکی رو که رای نداده رو همفکر خودش میدونه
  • یک همشهری IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    173 6
    از اینکه هیچ وقت نظراتم گذاشته نمی شه ناراحتم .از شما انتظار بیشتری هست عزیزان خبرآنلاین! آقای ترقی و امثال ایشون اگه همچنان بخواهند بر چنین تفکری اصرار بورزند یک دفعه چشم باز می کنند و می بینند آنچه نباید می دیدند!! اگه فقط اندکی به تحقیقات و پایان نامه های دانشگاهی توجه می کردید هم می تونستید بفهمید که نظر آقای زیباکلام چندان هم بی راه نیست و کاری به عینکشون نداره اتفاقا عینک شما دستش شل شده و هی جابه جا می شه .آمار برخی از همین پایان نامه ها نشان از احساس منفی مردم نسبت به انتخابات پیش رو داره ...
  • علی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    با نظر زیبا کلام موافقم.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    155 6
    آن قشري كه اين آقا مي‌گويد بي‌تفاوت هستند، بي‌تفاوت نيستند معترضند زيرا حتي اگر آمار اعلام‌شده‌ي انتخابات را بپذيريم 14 ميليون نفر بودند ولي حتي به اندازه‌ي يك نفر هم در دولت و سياست‌هاي آن [خوشبختانه] نقش نداشتند.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    20 4
    نظر آقاي زيبا كلام خيلي واقع بينانه تر است وكاملا منطبق بر شرايط جامعه
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    4 22
    باز زيبكلام حرف زد طرفداراي شما افراد شمال شهرين شايد نزديك عيد هموشن خارجن نتونند راي بدن
  • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    19 3
    کاملا با زیبا کلام موافقم ولی باید در نظر گرفت که کارمند ها و سرباز ها و بخشی ، تاکید میکنم بخشی از روستاییان به بهانه و قول و ... پای صندوق میایند، عده ای هم که با ایمان شرکت می کنند، روی هم از 40% کمتر می شوند.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    25 7
    نظرات آقای ترقی غیر واقع گرایانه است. ...
  • حامد IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    13 3
    دولت با شرکتی کردن و عدم استخدام کارمند وابستگی مردم را نسبت به خود کم کرده و این باعث میشود مردم در انتخابات و دیگر مسائل آزادانه تر تصمیم بگیرند، با نظر زیبا کلام موافقم.
  • یسنا IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    8 28
    اقای زیبا کلام از نظام سرمایه داری که شما عاشقش هستید چه خبببببببببببببر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مردم این کشورهارا میبینید به قول خودشان 99% به تنگ امدند ؟؟!!!!اقای زیبا کلام در کشورهای مانند امریکا وغرب که شما خیلی روی انها حساب میکنید مشارکت مردم به 40 درصد هم نمیرسد چرا دراین کشورها مشارکت 80 % ویا 60% نداریم
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    23 5
    آقای زیبا کلام اتفاقا" بسیار واقع بین هستند و بدرستی تصور و نگرش عمومی جامعه شهری بویژه تحصیلکرده ها را عین واقعیت بیان کرده اند.این آقای ترقی و همفکرانشان هستند که در ... خود بافته بسر می برند.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    27 5
    تا حالا نظر من تایید نشده ولی بازم میگم نظر زیبا کلام زیباست و منطقی
  • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    32 4
    آقاى زيباكلام با ارائه آمار صحبت ميكنه ولى آقاى ترقى فقط ميگه اينجورى نيست بدون هيچ دليلى!!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    33 7
    مردم دیگه از هر چی اصولگرا بیزارن چون دیگه براشون ثابت شده که اصولگرایان به جز منافع خود و تفکر خودشون به هیچ چیزه دیگه ای واقف نیستند .
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    38 6
    با زیبا کلام موافقم . عده ای از مردم به این نتیجه رسیده اند که رای آنها تاثیری در سرنوشت آینده اشان ندارد.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    5 28
    مردم امریکا وکشورهای غربی از نظام سرمایه داری به ستوه امدند اعتراضاتشان شروع شده ؟؟؟؟؟فکر میکنید ملت می اید به هم فکرهای شما که طرفدار نظام سرمایه داری هست رای میدهند کسانی که طرفدار ثروتمندان و له شدن مردم محروم است مگر در رسانه ها اوضاع مردم امریکا وغرب را نمیبینید ؟؟!!!!!! حتما به قول شما از خوشانسی طبقه ثروتمند و از بد اقبالی طیقه منوسط است ؟؟؟؟؟؟!!!! بیشتر مردم ایران در شهرهای کوچک وروستا زندگی میکنند ومحرومیت را درک کرده اند پس نتیجه انتخابات را این مردم رقم میزنند نه طبقه روشنفکر وثروتمندی بی درد ..حالا شما وطرفدارنتان هرچی که دلتان میخواهد بگویید
  • امید بختیاری IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    4 2
    سخنان آقای زیبا کلام همیشه منطقی و دلنشین و منطبق بر واقعیات جامعه بوده ولی همیشه عده ای هستند که با تنگ نظری قصدلجبازی با ایشان را دارند .
  • بدون نام US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    1 7
    این سایت اصلاحاتیهاست!چرا نظرات من چاپ نمی شه؟من طرف هیچ کدومشون نیستم.تا چشم کار میکنه نظرات اصلاحاتییه که می خونم.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    3 0
    وقتی کسی نظری می دهد موافق با نظرات رهبری و مخالف با نظر خودتون لطفا آن را روی صفحه قرار دهید . وقتی کسی گلایه می کند نظرش را اینجا درج نکرده اید تنها گلایه اش را می گذارید و می گویید بیا این هم مدرک نظر تو را هم گذاشتیم اما در واقع نظر قبلی اش را که برای اون گلایه داشته چه میشود؟ این آزادی بیانی است که هم شما وهم بقیه دادش میزنند؟
  • روشن IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    1 3
    چرا ميزان شركت درانتخابات را اينقدربرجسته مي كنيد،اتفاقا هرچه ميزان مشاركت بيشترباشدنشانه ي عدم ثبات واعتماد مردم به وضعيت موجود است به اين دليل كه اگرثبات باشد مردم درآرامش به سر مي برند ودغدغه ي اين كه چه كساني ياگروهي پيروز مي شوندرانخواهندداشت.اين حضورهاي حداكثري نشان از نارضايتي دارد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین