محمد درویش

هنگامی که در آخرین روزهای مرداد ماه 1387 برای انجام یک مأموریت کاری به یاسوج رفتم تا در آنجا و پس از هماهنگی با اداره کل محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد از منطقه حفاظت شده دنا بازدید کنم، ناگهان متوجه یک رخداد غیر عادی شدم. زیرا برای نخستین بار دریافتم که هیچکدام از مأمورین سازمان حفاظت محیط زیست تن­پوش­های رسمی و آشنای سبز رنگ­شان را نپوشیده و هر یک با لباس شخصی در حال تردد و انجام وظیفه هستند. شگفت­آورتر آنکه حتی آرم سازمان هم روی خودروهای دولتی محو شده بود! وقتی که دلیل این موضوع را از بادام فیروز (رییس وقت اداره کل محیط زیست منطقه) پرسیدم، وی گفت که متأسفانه سه روز پیش در یک درگیری بین محیط بان­های ما در منطقه سی سخت با چند شکارچی، یکی از آنها کشته شده و حالا از بیم انتقام­گیری فامیل آن شکارچی، وضعیت به این گونه درآمده است که می­بینید تا حساسیت­ها در منطقه کم شود. حتی از نیروی انتظامی کمک گرفته شده بود تا از اشغال احتمالی پاسگاه­های محیط زیست یا خسارت زدن به آنها جلوگیری به عمل آید. البته ظاهراً فردی هم که در این ماجرا کشته شده است (مرحوم رضایی) تحت تأثیر رفقای شکارچی­اش وارد این جریان شده و در ماجرای تیراندازی بین دو طرف متأسفانه مجروح شده که به رغم تلاش محیط بانان برای نجات وی و رساندنش به مراکز درمانی، به دلیل صعب­العبور بودن منطقه نتوانسته‌اند به موقع او را به بیمارستان رسانده و نجات دهند.

با این وجود، آنچه که حیرت انگیز است، وضعیت منفعل و بسیار محافظه کار سازمان محیط زیست در این رخداد بوده است که نشان می­دهد دغدغه­ها و ارزش­هایی که آنها برای پاسداری­اش می­کوشند تا چه اندازه در پیشگاه مردم و جوامع محلی ضد ارزش است!

یادمان باشد که داریم از منطقه­ای به وسعت کمتر از 94 هزار هکتار سخن می­گوییم که هم از نظر غنای گیاهی و هم جانوری در ایران زمین، کم نظیر است. تعداد 440 گونه‌ی گیاهی (متعلق به 62 خانواده) در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا شناسایی شده است که از این تعداد، 123 گونه از اهمیت حفاظتی بیشتری برخوردار هستند، چرا که یا اندمیک (انحصاری یا بومی کشور) بوده یا در معرض خطر، آسیب‌پذیر و نادر به شمار می‌روند (28 درصد). با این حساب، افزون بر 6 درصد از مجموع گیاهان آوندی کشور تنها در 6 صدم درصد از خاک کشور تجمع یافته‌اند؛ به دیگر سخن، هر هکتار از خاک دنا، از منظر غنای پوشش گیاهی، ارزشی معادل 100 برابر هر هکتار از خاک ایران دارد.

افزون بر آن، متجاوز از 77 گونه‌ی پرنده (15.6 درصد از کل گونه های پرنده کشور)، 23 گونه‌ی پستاندار (14.4 درصد)، 35 گونه خزنده (19.7 درصد) و 20 گونه‌ی ماهی (11.5 درصد) در محدوده‌ی مورد مطالعه شناسایی شده‌اند. یعنی در مجموع 155 مهره‌دار در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا زیست می‌کنند که برابر است با 15.4 درصد از کل مهره‌داران شناخته شده‌ی کشور. به سخنی دیگر، از منظر تنوع جانوری، هر هکتار از زیستگاه دنا، حدود 257 برابر هر هکتار از خاک کشور ارزش دارد.

بنابراین، در مجموع میانگین ارزش تنوع زیستی گیاهی و جانوری هر هکتار از سرزمین دنا معادل 179 برابر هر هکتار از خاک کشور است و اسعد تقی زاده، محیط بان جوانی که اینک بیش از سه سال از بهترین سال‌های جوانی‌اش را در زندان و نوبت مرگ سپری کرده است، می خواسته از چنین گوهر ناهمتایی پاسداری کند؛ گوهری که بیش از همه باید برای مردم سی سخت مقدس و ارزشمند باشد که نیست! هست؟

به راستی، شما خواننده عزیزی که این سطور را می‌خوانید، اندکی خود را جای همکاران اسعد بگذارید ... آیا چنین شغلی با چنین پیامدی را انتخاب می‌کنید؟ شغلی که اگر در راهش جان دهید، اغلب شهید محسوب نمی شوید، همان گونه که بیش از 90 درصد از 111 محیط بانی که تاکنون جانشان را در این راه داده‌اند، عملاً شهید محسوب نشده و خانواده‌های شان از امتیازهای مربوط به خانواده شهدا بهره‌مند نشده‌اند و اگر هم در درگیری، متخلفین را بکشند، مانند آنچه در تنگ صیاد، دنا، کویر یزد، فارس و ... رخ داده است، آنگاه اغلب قتل عمد محسوب شده و باید در نوبت طناب دار و قصاص هر ثانیه را چون یک سال تحمل کنند.

و این، همان پیام تلخی است که ماجرای اسعد تقی زاده- حتی اگر بخشیده شود – برای محیط بان‌ها دارد. بنابراین، انتظاری که از سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی و قضات باسابقه دیوان عالی کشور می‌رود، آن است که هر چه زودتر لکنت‌های موجود در قوانین موجود کشور را ترمیم کرده و اجازه ندهند تا طبیعت ایران در یک بازی باخت – باخت، تتمه اندوخته خود را هم اینگونه از دست رفته ببیند.

 *کارشناس محیط زیست

45234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الهام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    27 3
    من با گفته هاي شما كاملاً موافقم. وقتي اين خبر تلخ رو شنيدم خيلي متأسف شدم . اميدوارم اين جوان كه علاقه عميقي به شغل حفاظت و محيط باني داشته از سوي خانواده آن مرحوم مورد بخشش قرار گيرد و ديگر شاهد حوادث تلخي اينچنيني نباشيم.
  • : IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    19 4
    ای بابا چه کاریه، محیط بان ها اشتباه می کنند که این شغل رو انتخاب می کنندچون اصلا موضوعی به اسم حفاظت از محیط زیست معنی نداره تورو خدا بذارید شکارچی ها آزاد باشند آخه قانون این اجازه رو بهشون می ده محیط بان ها بگذارید شکارچیان بکشند و ببرند قانون بی قانونی بر محیط زیست حاکم شده است.
  • محمود IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    25 1
    زنده باد محمد درويش! زنده باد محيط زيست ايران و زنده باد محيط بانان غيرتمند ايراني!
    • behnaz US ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
      7 1
      اصلا اگر شغل محیطبانی اینقدر بی ارزش است چرا محیطبان استخدام میکنند و اسلحه دستشون میدن که برن روبروی یک سری شکارچی مسلح و خاطی ،جونشون رو در خطر بیاندازن . یا محیط زیست حفاظت شده دارید یا ندارید، یا به طبیعت کشور اهمیت میدهید یا نمیدید ، چرا با یک حقوق ناچیز با جون و زندگی محیطبانان بازی میکنید و ورق زندگیشون و هر سمتی میخواهید میزنید . اگر نمیتونید از محیطبان و مامور اجرای قانونتان ، حمایت کنید و سر بزنگاه پشتش را خالی میکنید، پس مرد باشید و دفتر و دستکتان را تعطیل کنید. ما خیلی جیزها نداریم سازمان محیط زیست وغیره هم جزوش. طوری نمیشه. به پدر مقتول باید گفت شکارهايی که پسرشون میاورده و کباب میخوردن حکم بیت المال داشته و عین دزدی بوده و در ضمن چه جور بسیجی بوده که از رحم و
  • علي IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    0 4
    خوب پدرجان ازدست رفته ببيند مگرتاحالا كه اين همه ازدست رفته اتفاقي افتاده!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    12 1
    به نظرم با این شرایط بهتره یک شیپور بدن دست محیط بانها تا شکارچی های غیر مجاز شکار کردن تشویقشون کنن. اینجوری بنده خداها دیگه به دردسر هم نمیفتن.
  • محسن IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    2 16
    من كلاً با حكم اعدام مخالفم.ولي تعجب ميكنم كه چرا همه بدون اطلاعات به اين حكم اعتراض ميكنند.درسته محيط زيست ما از سوي يه عده شكارچي نما داره تخريب ميشه ولي ايا يه محيط بان نميتونه مرتكب خطا بشه؟مگه محيط بان معصومه؟مگه فك ميكنين قاضي پرونده چشم بسته اين حكمو داده؟و در اخر مگهكسي بايد براي شكار غير مجاز كشته بشه؟
  • siavash IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    9 0
    چرا راه دور میروید!کهکیلویه و بویراحمد! بیخ گوشمان استان مازندران شهر تنکابن مناطق کوهستانی و ییلاقات حیوانات نادر شکار میکنند و با موبایل فیلمبرداری و افتخار میکنند.بنده فیلم شکارخرس بزرگ قهوه ای و سر بریدن آن که پارسال اتفاق افتاد در روستای با... و چند بز کوهی را دارم! محط بانان منطقه خیلی بی تفاوتند افسوس که کسی اهمیت نمیدهد.
  • سیاوش IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    1 0
    چرا مطالب منو درج نکردید؟ توهین آمیز بووود؟؟؟
  • دل خسته IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    4 0
    با تشکر از مطالب تان اگر تمامی این موارد را درست بدانیم و نخواهیم که انسان دیگری هم کشته شود ، بایستی روی مقوله آموزش دانش آموزان و نوع دوستی و اهمیت حفظ محیط زیست و دوست داشتن حیوانات در کشورمان ، ( و البته سایر مناطق جهان ) بیشتر و بیشتر ، برنامه ریزی و کار کنیم.البته وضعیت معیشت برخی شکارچیان هم باعث این نوع خلاف ها تا حد مرگ هم می شود ! بهرحال نوجوانان ما باید به این باور و نگرش برسند که این مرزو بوم نیاز به حفاظت و مهربانی و صلح دارد ...
  • محسن کریمی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    6 0
    یادداشت بسیار آموزنده ای بود. امیدوارم که ژیامش را مسئولین درک کنند و تا دیر نشده برای نجات مناطق حفاظت شده و بی انگیزگی محیط بان ها قانون موجود را تغییر دهند. ممنون از شما که این موضوع مهم را ژیگیری می کنید و به امید آزادی اسعد.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    8 1
    اقای محسن اگه هر کسی برای شکار غیر مجاز تنبیه نشه برای سرقت غیر مجاز تنبیه نشه برای نشر اکاذیب تنبیه نشه برای حمل وفروش مواد مخدر تنبیه یا اعدام نشه و چه وچه وچه که سنگ روی سنگ بند نمیشه عزیز من
  • بهرام شجاع US ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    10 0
    وقتی فرد مقتول و خطا کار مسلح است طبعا" برخورد نیز مسلحانه خواهد بود و آقای اسعد بختیاری اولا وظیفه اش را انجام داد و در ثانی برای اینکه ثابت شود این کار او عمدی نبوده است تلاش کرد تا فرد زخمی شده را به بیمارستان برساند و اگر کشته شد اشکال از صعب العبوری منطقه و نبود امداد رسانی با هلیکوپتر بود اگر مشکلات نبود طبعا" آن فرد خاطی کشته نمیشد.
  • مجتبي پاك پرور IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    9 0
    اشكال اساسي در قانون است كه راه را براي صدور چنين حكمي و بدتر از آن تاييد توسط بالاترين نهاد قضايي باز كرده است. چرا بايد كار به جايي بكشد كه گرفتن رضايت از خانواده مقتول (بخوانيد مجرم واقعي) لازم باشد. اگر ثابت شده اين درگيري بر سر انجام وظيفه بوده پس بي ترديد جاي خاطي و خادم عوضي گرفته شده است. در پاسخ محسن بايد گفت: سزاي شكار غير مجاز مرگ نيست و مقدار مجازات (متاسفانه ناچيز) آن در قانون مشخص شده اما همان قانون وقتي كه شكارچي به اخطارها توجه نكرد و به سوي محيط بان شليك كرد ، اجازه دفاع و شليك متقابل براي دفع تجاوز و حمله را به محيط بان داده است. سخن از تناقض در قانون است كه قاضي را واميدارد تا به خاطر كاري كه انجام وظيفه بوده حكمي در حد اعدام براي خادم قانون صادر كند
  • محسن IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 10
    به نظر من همه در برابر قانون بايد مساوي باشند.حتي خود مامور قانون.از شكارچي گرفته تا مامور و قاضي.هر كي تخلف كرد بايد رسيدگي بشه.مقتول غير مسلح بوده و همراه يكي از دوستانش براي شكار رفته بوده كه اين برادر محيط بان از روي عمد يا غير عمد و يا به هر دليل اونو هدف قرار داده.من با اعدام اون مخالفم ولي لطفا بپشت واژه هايي مثل حفظ محيط زيست و اعمال قانون و .... قايم نشيم.اين اقا بايد جوابگوي قتل يه ادم باشه.كسي به خاطر نجات جون بز ادم نميكشه
  • پانته آ اردانی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    11 0
    اگر این حکم اجرا شود باید منتظر افزایش تصاعدی تعداد متجاوزین به مناطق باشیم. محیط بانان دلشان به چه خوش باشد؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    2 3
    با سلام باید بگویم ایاجان یک حیوان ارزش بیشتر است یا انسان ÷ (نریمان درویش)
  • رسول IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۱
    0 0
    چیه ما درسته که این 2ومیش باشه