زلزله ظهر امروز پیش ترکیه، در استان های آذری زبان ایران هم احساس شد.

زلزله 7.1 ریشتری وان ساعت 14 و 11 دقیقه روز یکشنبه روی داد. پس لرزه های این زلزله در ترکیه ادامه دارد و بعد از زمین لرزه 7.1 ریشتری، دو زمین لرزه به بزرگی 5.3 و 4.9 ریشتری نیز شهر ' ارسیج' و وان را لرزانده است. شهرهای ' وان' و ' ارسیج' از شهرهای مرزی ترکیه با ایران هستند. اثرات این زلزله که در تبریز و برخی شهرهای آذربایجان شرقی احساس شده موجب رعب و وحشت شهروندان شده است.
براساس گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، امروز زلزله ای که مرکزیت آن در آذربایجان شرقی باشد، گزارش نشده و تنها اثرات زلزله بزرگ در ترکیه در این استان احساس شده است. این زلزله در 38.67 شمالی و 43.71 شرقی به وقوع پیوسته است. تاکنون از تلفات و خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

اما ناصر سنایی دبیر مدیریت بحران شهرستان خوی به ایسنا گفت: زلزله ای به قدرت 4/6 ریشتری شهرستان خوی را لرزاند. مرکز این زمین لرزه استان وان ترکیه از استان‌های همجوار ترکیه با خوی است که ساعت 14 و 11 دقیقه و 27 ثانیه به وقوع پیوست.

دبیر مدیریت بحران شهرستان خوی گفت: این زمین لرزه موجب رعب و وحشت مردم خوی شده است.

همچنین متعاقب این زلزله که موجب رعب و وحشت مردم در آذربایجان غربی هم شده شش پس لرزه در منطقه رخ داده که بزرگترین آنها با بزرگی 5.5 در ساعت 15 و 2 دقیقه به وقوع پیوسته است.

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی در پی این زلزله به ایسنا گفت: این زلزله که در ساعت 14 و 11 دقیقه روز یکشنبه به وقت ایران و 13 و 41 دقیقه به وقت محلی رخ داده در تمام ایستگاه های لرزه نگاری باند پهن ایران ثبت شده است.

وی محل رخداد این زلزله را بین ساحل شرقی دریاچه وان و مرز ایران (حوالی خوی و ماکو) عنوان کرد و با اشاره به زلزله بزرگ سال 1977 چالدران از احتمال تلفات و خسارات سنگینی در منطقه وان خبر داد.

زارع با بیان این که گسل مسبب این زلزله احتمالا گسل آناتولی شمالی بوده اعلام نظر دقیق در مورد این زلزله را منوط به بررسی‌های دقیق تر خواند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    14 3
    زلزله 4/6 ریشتری خوی را لرزاند؛ میزان خسارت در دست نیست خبرگزاری فارس: زلزله 6.4 ریشتری بعدازظهر امروز شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. به گزارش خبرگزاری فارس از خوی، زلزله‌ای با قدرت 4/6 ریشتر شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند. براساس این گزارش، این زلزله در ساعت 14 و 11 دقیقه و 27 ثانیه به وقوع پیوست. گفتنی است؛ هنوز گزارشی از میزان تلفات جانی این زمین لرزه گزارش نشده است.
    • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
      0 15
      حالا که چی ؟!!!
  • رضا IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    25 1
    واقعا وحشتناک بود خداوند به همه ی ما رحم کند زلزله اصلا قطع نمی شد حدود 20 ثانیه طول کشید.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    3 0
    اره ما هم در تبریز احساس کردیم
    • وحید IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
      3 0
      بناب هم لرزید
  • لیلا IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    5 0
    ما که تو تبریز بودیم فقط اینو فهمیدم که پشت کامپیوترم سرم گیج رفت دیدم لوسترامون تکون میخورن بدو بدو رفتیم حیاط
  • amin IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    7 1
    خسته نباشید. یه نکته خییلی عجیب تو زلزله امروز اینه که اکثر اهالی آذربایجان غربی و حتی شرقی بعد از وقوع زلزله دچار سردرد طولانی چند ساعته و حالت تهوع شدن. میشه راجع بهش اطلاع رسانی کنید؟که علتش چیه؟
    • رضا IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
      4 0
      آقای مهندس از ترس و اضطراب است و هیچ ربطی به موضوع دیگری ندارد.
  • بدون نام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    3 0
    خدا رحیمه خدا حکیمه خدا طبیبه خدا کریمه . .... پس این وسط معلومه همه نوشته بالا واسه حال ماست با خودمون چییکار کردیم .
  • حم. قره كدِي IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    3 0
    زلزله از بلايای طبيعی است كه نتايج آن معلوم شدن شناخت انسانها از موقعيتشان در دنيا می باشد. اين مصيبت را نبايد معلول گناهان دينی بشمار آورد ؛ مگر اينكه بی مبالاتی به اوضاع جغرافيايی را نيز كه منشاء خسارات مالی و جانی است به پای آحاد جامعه بنويسند كه نسبت به دخالت در امور حكومت كوتاهی نمايند.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    1 4
    ما تو تبریز بودیم پس چرا چیزی احساس نکردیم؟؟
    • رضا IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
      4 2
      چون ارتفاع جایی که زندگی می کنید کم بوده است، زلزله بیشتر در ساختمان های بلند هستند بشتر احساس می شود، چون نوسان سازه در سازه های با ارتفاع بلند در هنگام وقوع بشتر است.
  • محمد شاه محمدی IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    7 2
    اونا آذری نیستند ترکند! چون خیلی خفیف بود احساس نکردیم 3.3ریشتر بود از تبریز
  • محمد اه محمدی IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    4 1
    ترکیه ای ها آذری نیستند ترکند. زلزله در تبریز هم احساس شد که 3.3 ریشتر بود
    • ویان IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
      0 1
      من خودم کوردم واقعا از این حادثه که برای هم وطنام پیش اومد ناراحت شدم."هه ورامان"
  • یک همشهری IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    4 0
    خدا به خانودهای کشته شده صبر بده ما تو بازرگانزندگی می کتیم زلزله تو بازرگان هم شد
  • یه ادم از وان زلزله زده US ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۳
    0 7
    زلزله بلای طبیعی است و ممکنه هر جایی تو دنیا بیاد.فقط موندم چرا بایدد مجری چند تلیزیون ترکیه از این که زلزله تو شهر کردها اومده خوشحال باشن و بکگن این تا وان بدی کردهاست ؟ چرا باید خوشحالی بچه هایی که هیچی نمیدونن و تو مدرسه یادشون میدن بخندن و خوشحال باشن را روی تلیزیونهاشون نشون میدن . ایا اون بچه ای که امروز از زیر اوار بیرون اومد و فقط چند ماه عمر داشت از ادم کشی و ترور و وحشی گری ما ادمها با خبر بود . واقعا دلم به درد اومد از دیدن این اخبار . چقد باشرفتن اذری های ما به نسبت این تر کهای ترکیه البته نه همه ترکهای ترکیه. ع م از مهاباد
  • وحید IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    2 1
    شهر ما (خوی) که یک شهر مرزی است و در حدود 100 کیلومتر با مرکز زلزله فاصله دارد چنان لرزید که همه به وحشت افتادند من خودم تو عمر 37 ساله خود چنین زمین لرزه وحشتناکی ندیده بودم پس وای به حال و روز آنهایی که در مرکز زلزله قرار داشتند. خدا امواتشان را رحمت و بر بازماندگانشان صبر عنایت کند.پس وظیفه ما ملت مسلمان ایران است که به کمک آنان بشتابیم.ضمنا باید از حلال احمر آذربایجان غربی،بخصوص حلال احمرخوی و مسوولان ونماینده مردم شریف خوی قدردانی نمود که به یاری زلزله زدگان شتافتند.