رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر پرهیز از تفرقه متذکر شد که برخی ادامه حیات سیاسی خود را در تنش و التهاب جامعه می‌دانند.

به گزارش خبرآنلاين، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ديدار جمعي از روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه كشور در واكنش به سؤالات متعدد آنان پيرامون مسائل و دغدغه‌هاي سياسي، اجتماعي و فضاي رسانه‌اي كشور، پاسخ به بسياري از سؤالات و دغدغه‌ها را به آينده موكول كرد و با اشاره به شرايط و حساسيت مقطع كنوني حيات انقلاب و نظام جمهوري اسلامي گفت: اولويت من در اين مقطع اين است كه تا آنجا كه مي‌توانيم از تفرقه، طرد و عوامل كينه‌ساز خودداري كنيم.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به نياز فوري و حياتي كشور به اتحاد و همدلي ميان اقشار و گروه‌هاي گوناگون جامعه، توطئه‌هاي چندجانبه و تهديدهاي قدرت‌هاي استكباري را جدّي خواند و تصريح كرد: در شرايط كنوني هيچ‌گونه تفرقه و درگيري را به صلاح نمي‌دانم. البته همواره در جامعه بايد باب نقد سازنده باز و تحمل عقايد مخالف وجود داشته باشد، چرا كه همين نقدها و نصيحت‌هاست كه مسير تكامل و آينده نظام را همچون چراغي در تاريكي روشن خواهد ساخت.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالي در مورد نقش و جايگاه مجمع تشخيص مصلحت نظام در مقطع كنوني، با تشريح دليل و نحوه شكل‌گيري اين نهاد توسط حضرت امام(ره) گفت: علاوه بر وظايف سه‌گانه‌اي كه در قانون اساسي براي مجمع تشخيص مصلحت نظام آمده، اين نهاد در ساليان گذشته وظيفه تدوين سند چشم‌انداز، سياست‌هاي كلي كشور و نيز تفسير ذيل اصل 44 را نيز بر عهده داشته است.
ايشان افزود: بخش مهمي از سياست‌هاي كلي مصوب مجمع، توسط رهبري معظم انقلاب ابلاغ شده است و قرار به اين بوده كه برنامه‌ها، سياست‌ها، قوانين و عملكردها براساس اين سياست‌ها باشد كه متأسفانه يا عمل نشده يا برعكس عمل شده است.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، نظارت بر اجراي سياست‌هاي كلي را طبق قانون مسئوليت مقام معظم رهبري خواند و گفت: ايشان بنا به صلاحديد، بخش وظيفه نظارتي خود در سياست‌هاي كلي را به مجمع واگذار كرده‌اند، اما به دليل اينكه ابزار اجرايي لازم نظارت را نداشته‌ايم، متأسفانه تاكنون نتوانسته‌ايم در اين بخش موفق عمل كنيم و راضي‌كننده نيست.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به دغدغه برخي حاضران در مورد منتقل نشدن تجربيات بزرگان نظام به جوانان و عدم توجه به كادرسازي براي اداره آينده كشور و نظام گفت: يكي از مراكزي كه در آن از تجربيات و افكار سابقون نظام استفاده مي‌شود، همين مجمع تشخيص مصلحت نظام است. در واقع اعضاي مجمع كپسول تجربه و اتاق فكر نظام هستند و اشراف بسيار خوبي به مسائل و مشكلات دارند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانش پيرامون فضاي جامعه در آستانه انتخابات مجلس با تأكيد بر اينكه متأسفانه برخي ادامه حيات سياسي خود را در آغاز يا ادامه تنش و ايجاد التهاب در كشور مي‌بينند، خطاب به جمع حاضر گفت: جمهوري اسلامي ايران در حال حاضر مظلوم و هدف تيرهاي زهرآگين دشمنان است و در اين شرايط نبايد در داخل تنش و تفرقه ايجاد كرد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالي در خصوص پارلماني شدن ساختار سياسي كشور، با اشاره به اينكه طبق قانون اساسي، جمهوريت و اسلاميت دو ركن غيرقابل تغيير نظام جمهوري اسلامي هستند، گفت: البته رهبري اين موضوع را به آينده دور كه ممكن است قابل بررسي باشد، محول كردند، چون تحقق محتمل اين كار مستلزم تغيير در قانون اساسي آن هم با سازوكار خود و تغيير در جمهوريت نظام است، در غير اين صورت تضعيف بخش جمهوريت نظام خلاف قانون اساسي است و قدرت انتخاب مردم محدود و محصور مي‌گردد كه قطعاً اين مهم مدنظر رهبري نبوده است.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سؤالاتي پيرامون شرايط و فضاي پيش روي انتخابات مجلس، قانون را مبناي برگزاري و نظارت بر انتخابات خواند و تأكيد كرد: اگر به مُرّ قانون اساسي و قانون انتخابات به درستي و به دور از دخالت سلايق شخصي و جناحي عمل شود، انتخابات پيش روي كشور با شفافيت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي از عوامل و زمينه‌هاي ايجاد اتحاد جامعه و دوري از تفرقه و تشتت را صندوق‌هاي رأي خواند و تصريح كرد: راه درست اين است كه مردم احساس كنند مسئولان به رأي و حق سياسي آنان احترام مي‌گذارند و اگر اين‌گونه شود مهمترين اقدام سياسي مقطع حساس كنوني كشور اتفاق افتاده است.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سؤال كه آيا نسل جوان كشور آمادگي دريافت تجربيات مسئولان نظام را دارد يا خير، تقيّد عملي به ارزش‌هاي اسلامي و انقلابي و دوري از حرف و شعارزدگي را مبناي تصميم و عمل جوانان كشور در آينده عنوان كرد و گفت: يكي از اهداف انقلاب اسلامي، حذف رذائل و حاكميت اخلاق و ادب اسلامي و صداقت بود و ما بايد همان‌گونه كه به اعتقادات و عبادات اسلام اهميت مي‌دهيم، اخلاقيات اسلامي را نيز رعايت كنيم. نمي‌توان دروغ گفت و تهمت و انگ زد و از مردم به ويژه جوانان انتظار داشت كه اخلاقيات را رعايت كنند. تناقض در عمل و گفتار، ريشه اعتقادات و باورهاي مردم را سست و متزلزل مي‌كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام جوانان و دانشجويان را سرمايه‌هاي حال و آينده كشور خواند و با اشاره به لزوم حضور مؤثر و تأثيرگذار جوانان در عرصه‌هاي تصميم‌گيري كشور، تصريح كرد: امروزه با تحولات عميقي كه در دنيا و به‌خصوص در عرصه ارتباطات و اطلاعات اتفاق افتاده است، قطعاً جوانان بهتر از نسل گذشته مي‌توانند مسائل و مشكلات را تحليل و براي آينده نظام و انقلاب راه‌حل ارائه كنند.
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني آرزوي قلبي خود را انتقال صحيح و تأثيرگذار تجربيات خود به نسل جوان آينده‌ساز كشور خواند و تأكيد كرد: اميدواريم روزي فرا برسد كه بتوانم بدون دغدغه پاسخ سؤالات و پرسش‌هاي اذهان بي‌پرواي جوانان را بدهم.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    هرچه پیشتر میرویم به حقانیت سیاست ها و درستی تفکرات آقای هاشمی پی میبریم
  • حامد IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    2 1
    همچنان منتظریم که حقانیت این مردسنگ صبورانقلاب برهمگان اشکار وبر ان اذعان نمایند.