۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۱

طرح پرنیا «به معنی پارچه حریر» با نگاه طراحی برند دانشجویی در دانشگاه‌ها قرار است اجرایی شود .

 مطابق این طرح، مکان‌هایی برای ارائه بهترین مدهای ایرانی اسلامی با دوخت و کیفیت مناسب توسط خلاق‌ترین اساتید و دانشجویان رشته‌ طراحی و دوخت لباس‌ در دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود.
اجرای این طرح که توسط فاطمه بلغانی مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت‌ علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شده عکس العملهایی را هم به دنبال داشته است. به طوریکه مهناز قند فروش طراح مد و لباس در این باره به خبرآنلاین می گوید:حتما باید مطالعات دقیقی بر روی این پروژه انجام شده باشد چون مزون لباس و برگزاری نمایشگاه مد و لباس نیاز به شرایطی دارد که به نظر من در شان محیط دانشگاه نیست.
وی ادامه می دهد:البته دانشگاهایی در زمینه طراحی مد و لباس فعال هستند اما اینکه بخواهیم این موضوع را به تمام دانشگاهها انتقال دهیم نیاز به مطالعه و سنجش فراوان دارد.
وی در پاسخ به اینکه مسئولان معتقدند برای ترویج مدهای ملی و بومی، موضوع‌ انتشار ژورنال‌های دانشجویی با استفاده از طرح‌ها و سلایق مختلف بومی اهمیت بسزایی دارد می افزاید: بله اما باید لباسها و طرح ها به گونه ای باشند که دانشجویان از آن استقبال کنند و سلیقه نسل جوان را در نظر بگیرند.
وی راه اندازی مزون در دانشگاهها را کار حساسی می خواند و می گوید:دانشگاه محیط علم آموزی است و باید مسئولان این موضوع را در اولویت قرار دهند.

فاطمه بلغانی مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت‌ علوم گفته بود درحال حاضر طرح عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها با رویکردها و شیوه‌های مختلفی همچون ارشادی، انضباطی و غیره اجرایی می‌شود، گفت: دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت علوم، در جهت تحقق اهداف قانون ساماندهی مد و لباس مجلس و در راستای همسان سازی پوشش دانشجویی با در نظرگرفتن سلیقه قشرجوان و رعایت الگوی اسلامی ایرانی رویکرد خود را در این زمینه فرهنگی ، ایجابی و ترویج مدهای ملی و بومی قرار داده است.
وی تصریح کرد: برای ترویج مدهای ملی و بومی، موضوع‌ انتشار ژورنال‌های دانشجویی جهت نشر الگوها و سبک‌های اصیل و نوین ایرانی - اسلامی با استفاده از طرح‌ها و سلایق مختلف بومی اهمیت بسزایی دارد.
 بلغانی درخصوص شرایط کلی طرح‌ها و مدل‌های پوشش دانشجویی جهت نشر در ژورنال و ارائه آن در اتاق‌های مد دانشجویی دختران، گفت: از جمله این شرایط می‌توان به انطباق با موازین شرعی حجاب اسلامی، بهره‌مندی اینگونه طرح‌ها از خلاقیت دانشجویان، انطباق بر فرهنگ، هنر و تمدن ایرانی، مدنظر قراردادن فصول و همچنین شرایط بومی هر منطقه اشاره کرد.
به گفته وی، استفاده از متخصصان و دانشجویان خلاق در طراحی و دوخت لباس، تشویق دانشجویان به استفاده از مدهای برآمده از هویت ملی اسلامی که مبرا از تقلید و گرایش به فرهنگ بیگانه باشند، کاهش هزینه تمام شده با توجه به مساعدت دانشگاه‌ها در تخصیص اماکن، هزینه‌های جانبی آب، برق و غیره از جمله مزایای این طرح است.
بلغانی گفت: در این طرح مدنظر قرار دادن زیبایی و خلاقیت در طراحی داخلی مزون در دانشگاه به سبک ایرانی اسلامی، بهره‌مندی از بهترین و خلاق‌ترین دانشجویان و اساتید در رشته طراحی و دوخت لباس، درنظر داشتن قدرت خرید دانشجویان و ارائه این گونه مدها با قیمت بسیار مناسب مطرح است.
مدیر گروه مطالعات زنان و خانواده دفتر مطالعات فرهنگی و برنامه‌ریزی اجتماعی وزارت‌ علوم با بیان اینکه اجرای این طرح تاکنون در پنج دانشگاه کشور به تصویب رسیده است، افزود: دیگر دانشگاه‌ها نیز ضمن اعلام آمادگی، استقبال خوبی از اجرای این طرح به عمل آوردند که به عنوان نمونه دانشگاه مازندران یکی از پنج دانشگاهی است که مراحل اولیه اجرایی شدن طرح در آن صورت پذیرفته است.
 45232
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =