مرکز امور زنان با تدوین و چاپ کتابی با نام «شکوه همسرداری» قصد دارد راه‌حل جدیدی را برای افزایش جمعیت و حذف تنظیم خانواده به کار بندد.

زهرا تالانی: قبل از آغاز سال تحصیلی جدید کش و قوس‌های بسیاری میان مرکز امور زنان و وزارت علوم درباره حذف تنظیم خانواده و جایگزین شدن کتاب شکوه همسرداری درگرفت، اما با این حال این کتاب با مقاومت وزارت علوم و استادان دانشگاه نتوانست امسال هم به دانشگاه‌ها راه یابد.
به گفته زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری، این مرکز همچنان بر تلاش خود برای حذف تنظیم خانواده و اجرای سیاست افزایش جمعیت در کشور پافشاری می‌کند و راه‌حل جدیدی را برای این موضوع به کار بسته است. وی معتقد است که "کلاس‌های تنظیم خانواده توصیه به جلوگیری به فرزنددار‌شدن می‌کنند و این دقیقا سیاست دنیای غرب برای کشور‌های شیعه‌نشین است، چنانکه از دهه‌ 40 شمسی برنامه‌ریزی کردند که کم‌کم جمعیت ایران را کاهش دهند."
گفت وگوی خبرآنلاین با  زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری را بخوانید:


شما عنوان می کنید که پیگیری‌هایی برای تدریس کتاب شکوه همسرداری در دانشگاهها داشتید. چه موانع حقوقی در این زمینه وجود دارد که این کتاب تدریس نمی شود؟
قانون به این صورت است که هیچ امکاناتی به فرزند چهارم تعلق نمی‌گیرد و زمانی که یک خانواده صاحب فرزند چهارم می‌شود، این فرزند از امکانات مملکتی محروم می‌شود. این موارد جزو موانع قانونی است که از تولد فرزند بیشتر توسط خانواده‌ها جلوگیری می‌کند، این موانع قانونی به صورت غیر مستقیم موجب کنترل جمعیت و تنظیم خانواده می‌شود.
مرکز امور زنان برای حذف این موانع قانونی و مقابله با تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، جلساتی را با حقوقدانان برگزار کرده است تا از این طریق بتواند به افزایش جمعیت کمک کندهم‌اکنون در حال آماده کردن پیشنهادات و ارایه آن به مجلس و هیات دولت هستیم تا از طریق آن طرح افزایش جمعیت را پیش ببریم.


یعنی شما مخالف سیاست‌های کنترل جمعیتی هستید؟
بله چون اگربزودی این سیاستها تغییر نکند اختلالات زیادی در کشور رخ خواهد داد.


و با این کتاب قصد دارید که جمعیت کشور را افزایش دهید؟

متاسفانه شیوه‌ای که سازمان ملل متحد درباره سیاست‌های جمعیتی برای کشور ما پیاده کرده به قدری موفقیت‌آمیز بوده که خود آنها هم فکر نمی‌کردند روزگاری الگوهای استعماری آنها در ایران از برنامه آنها هم جلوتر برود. این یک واقعیت است که ما در کنترل جمعیت از برنامه‌ها جلوتر رفتیم. غربی‌ها فکر می‌کردند که ما تا 40 سال آینده به نرخ رشد مورد نظر آنها می‌رسیم اما هم‌اکنون به این نرخ رسیده‌ایم. باید اذعان کنم از سال 65 تا 88 نرخ رشد باروری ما کاهش پیدا کرده است. نرخ باروری ما درسال 65 حدود 4/6 بوده است.


با اینحال هنوز هم کتاب تنظیم جمعیت خانواده در دانشگاهها تدریس می شود و به نظر می رسد با وجود اظهارات رئیس جمهور،وزارت علوم موافق سیاست کنترل جمعیت است.
متاسفانه جوان‌های ما را تحریک کردند که اصلا لزومی ندارد بچه‌دار شوید بنابراین کنترل جمعیت بشدت در سراسر کشور فراگیر شد. در داخل کشور بویژه در دانشگاه‌های ایران درس کنترل جمعیت و تنظیم خانواده تدریس شد و به عنوان یک درس عمومی به دانشجویان ارایه و الزام شد. اغلب محتوای این کتاب از قبل از انقلاب تغییر نکرده و فکر می‌کنم 30، 40 سال است که محتوای کتاب در قالب محتوای کنترل جمعیت است.
اما سیاست دولت نهم و دهم بر این اصل استوار بوده که موضوع جمعیت در کشور سامان‌دهی شود. نرخ باروری در سال 65 حدود 6.4 بود که مطابق پیش‌بینی مراکز اجرایی و مطالعاتی غرب مانند سازمان ملل قرار بر این بود که در سال 90 یعنی سالی که ما در آن هستیم نرخ باروری به 4 برسد. یعنی دستگاه‌های تبلیغاتی غرب به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودند  تا نرخ باروری 6.4 سال 65 در سال 90 به 4 برسد اما در سال 75 این عدد به 2.96 و در سال 79 به 2.1 رسید و با تاسف باید بگویم که در سال 88 این سیاست به‌قدری گسترده شده بود که حتی پیرها مشوق جوانان ما می‌شدند که مبادا خانواده‌ای سیاست کنترل جمعیت را فراموش کند.


با وجود این مخالفت ها، پس چرا این کتاب تدریس می شود؟
مقاومت برخی از دانشگاهیان و نخبگان ما این مساله را ترویج می‌دهد. کتاب کنترل جمعیت و تنظیم خانواده که هم‌اکنون در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، باید از دانشگاه‌ها خارج شود و کتاب دیگری با مضمون ازدواج و آیین همسرداری تدریس شود. با آقای دکتر غلامعلی افروز در این باره صحبت کردیم و قرار شد ایشان که سابقه طولانی در این‌باره دارند، کتابی را برای ما تالیف کنند. این کتاب با عنوان روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری آماده شد و حتی مجوز تدریس آن را از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کردیم. مراحل نهایی این کتاب با اینکه در دولت‌ گذشته مصوب شده بود، در سال 88 تنظیم و آماده توزیع شد اما متاسفانه در دانشگاه‌های کشور با وجود مجوز رسمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی تدریس نشد و نمی‌شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    7 1
    وقتی حقوقها کم مسکن مناسب گران کالاها گران ... بهترین سیاست کنترل جمعیته چه غربی چه شرقی
  • بدون نام IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    34 1
    افزایش جمعیت با کدام زیر ساخت ها...
  • بدون نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    26 2
    دو فرزند كافي است به شرط حمايت دولت وگرنه فقط يكي
    • مصلی IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
      5 0
      ای کاش فرصت مناظره مردم با دولت فراهم شود و پس از شنیدن مشکلات و درددلهای مردم که از پیامدهای منفی افزایش جمعیت است بعد تصمیم گیری و تبلیغ کنند.
    • فروزان IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
      6 0
      تو خانواده ی ما فقط دو تا بچه ایم و پدر و مادرم هر دو کارمند و من میبینم که بیشتر حقوقشون صرف مخارج تحصیل من و خواهرم میشه و هیچ چیز برای پس انداز نمینونه حالا اگه ما سه تا بچه بودیم چی میشد؟ لطفا آقایون یه فکری برای این گرونی بکنند بعد حرف از افزایش جمعیت بزنند.بچه هایی که در حال حاضر در ایران زندگی میکنیم چه امکاناتی داریم؟ مدارس خوب پولی, دانشگاه ها پولی, بعد میگین افزایش جمعیت؟؟!! آیا ما در این کشور هیچ حقی نداریم؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    7 0
    اااااااااااااااا پس اینکه کن توی خرج یه بچه ام موندم با این اوضاع اقتصادی و دیگه توان مالی نداریم تا صاحب بچه بشیم همش توطئه غربی هاست و من نمی دونستم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    6 1
    نکنین این کارها رو آقا جان! نگین این حرف ها رو ! خدایا ما را از دست این ها نجات بده. آخه وقتی اکثر این جمعیت می خواد به قشر ضعیف و آسیب پذیر و مصرف کننده تبدیل بشه، چه سودی برای کشور داره! همین جمعیت فعلی رو دریابید
  • فرید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    4 7
    خانم محترم، سیاست کثیف کاهش جمعیت شیعه توسط غرب را ما هم درک میکنیم.ما هم دوست نداریم نوه هایی داشته باشیم که از عموزاده عمه زاده خاله زاده و دایی زاده فقط در کتابها بخوانند و هیچکدامش را نداشته باشند(که از عوارض تک فرزندی است)ولی ببینید در کشورهای اروپایی چه حمایتی از فرزندان بیشتر میشود و در کشور شیعه ؟ راستی خانم سجادی هیچ میدانید که بنده با این سرانه درآمد بنزین را به قیمت اماراتیها با آن سرانه درآمدی تهیه میکنم . هیچ میدانید که نان دانه ای 500 تومان است . هیچ میدانید که بجای مدارس با کیفیت دولتی مکانهایی به نام مدارس غیر انتفاعی با هزینه ای بیشتر از دانشگاه آزاد مثل قارچ در حال توسعه میباشند که قشری خاص سیرتر شوند هیچ میدانید که من از قشر متوسط از الان دغدغه آینده کودک خود و .......
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    3 9
    چندسال دیگر خواهید فهمید که جمعیت پیر خواهد شد و یکی از پیرترین کشورهای جهان خواهیم بود آن وقت بیایید و سراغ زیرساختها را بگیرید.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
      2 1
      مطمن با تا صد سال دیگه این اتفاق نمیافتد
  • ليلا IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    5 4
    واقعا آدم لذت مي بره اين اكتشافات رو مي خونه
  • حرف زدن به هر قيمتي IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    8 0
    چپيدگي جمعيت توي صفها و خيابان براي هر كار كوچك و بزرگ بدون امكانات و فقر و تنگدستي و شكاف طبقاتي و ... هم حتماً سياست شرقه
  • امیر IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    7 0
    به حرفهای که زده اصلاً فکر هم کرده یا نه
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    8 3
    اگر وضع اقتصادی کشورخوب بشه مردم صاحب فرزند بیشتری میشوند چون ایرانیها ذاتا عاشق بچه ها هستند ولی با این اوضاع اقتصادی هرگز
    • محمود IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
      2 0
      فقط اقتصاد؟ ... پس مدرسه؟ شهر های جدید اصولی؟ ورزشگاه سینما ..فرهنگسرا.. کتابفروشی ..مزرعه.. آب.. آموزش روابط سالم ...مجازات صریح و دقیق همه مجرمین برای کاهش عصبانیت و خشونت ...... گسترش اصولی گردشگری .. حفظ آثار فرهنگی... حمایت از هنر مستقل .. حمایت اصولی از مخترعین.. نظام صحیح استخدام.. مشارکت دهی ساکنان در اداره شهرها.. جشن های مردمی ...فعالیت های صنفی مقتدر.. دسترسی آسان به کتابخانه ها و اینترنت...چه شد؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    10 1
    يك فرزند آن هم تنها بدليل اينكه نگويند نازا است .
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    11 0
    با سلام؛ هنوز دولت از پس تعداد افزايش يافته محصلان و دانشجويان بر نمي آيد. فارغ التحصيلان دانشگاهي بيكار را انگار نمي بينند. شما به عنوان يك شركت يك آگهي استخدام در روزنامه بزنيد با نصف حقوق مصوبه وزارت كار ؛ آن وقت مي بينيد به ازاي هر يك نفر درخواست شما حداقل 1000 تا 1500 نفر ليسانس ، فوق ليسانس يا دكتر تقاضاي كار براي شما ارسال مي كنند. هزينه پيش دبستاني ها در مدارس دولتي بين 200 تا 300 هزار توان و براي مدارس غير انتفاعي 750 هزار تومان تا 5/1 ميليون تومان است. ايشان مثل اينكه مشكلي براي استخدام آشنايان و اقوام خود ندارند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • قانون را درست بخوان IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    4 2
    چطور است كه سياستهاي غربي در ايران در ساير موارد كارساز نمي شوند اما در مورد كاهش تعداد فرزند موثر واقع مي شوند و مي توانند مردم ما را تحت تأثير قرار دهند؟ يعني اينكه والدين براي بچه دار شدن چشم به تبليغات غربي ها مي دوزند؟ تا كي همه مشكلات خود را بايد به پاي غربي ها بريزيم؟ پس خود باوري و حس مليت و خود ساختگي چه مي شود؟ در ضمن قانون تنظيم خانواده فقط اعطاي مرخصي زايمان و كمك هزينه اولاد را براي فرزند چهارم و به بعد را ممنوع كرده است نه همه حقوق مدني را. حتي قانون را هم درست نمي خوانند.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    7 2
    با سلام؛ اگر غربيها از فردا خودشان را هم بكشند و آنقدر تبليغ كنند كه بودجه تبليغاتشان تمام شود و از ايراني ها بخواهند كه بچه دار شويد. ديوانه نيستيم كه بچه دار شويم و بعد شاهد بيكاري و مستاجري او باشيم.
  • بي نام US ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    12 0
    با اين وضعيت اقتصادي احتياجي به تبليغ و توطئه و غيره از طرف غرب نيست. مطمئن باش صد تا كتاب ازدياد جمعيت هم چاپ كنين اتفاقي نميفته.بعضي ها انگار خوابن...
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    4 0
    با سلام؛ حقوق و دستمزد كارگران و كاركنان را 3 برابر كنيد و تورم را نصف كنيد . بدون تبليغات نرخ رشد افزايش مي يابد.
  • !!!!!!!!!!!!! IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    6 0
    جان دلم تو يكيشم موندن نفسشون از جاي گرم در مياد!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    14 1
    99% اساتید و کارشناسان ایران تنظیم خانواده و کنترل جمعیت را تأیید می کنند به جز این خانم به همراه آقای احمدی نژاد، که فکر می کنند الان 800 سال پیش است
  • بدون نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    10 2
    آخه با کدام امکانات
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    6 0
    تا موقعی که فرزندان این مملکت قربانی بخاری های نفتی کلاسهاشون می شن!! تا موقعی که پشت هر چراغ قرمز پر از بچه هایی هست که جای مدرسه رفتن سی دی و گل و فال می فروشن!! تا موقعی که باربد ها و ارغوان ها قربانی خشونت می شن!! تا موقعی که یک کودک نابینا برای مدرسه رفتن باید 20 کیلومتر مسافت رو طی کنه چون مدرسه نابینایان پول نداره ساختمانی داخل شهر بگیره !! اوج بی مسئولیتی هست که مردم رو ترغیب به بچه دار شدن کنند!!!
  • سعید IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    10 1
    این اظهار فضل ایشون نشون میده که هیچی از جامعه شناسی سرشون نمیشه. @خبرآنلاین! شما خیلی از پیام ها رو سانسور می کنین. این درست نیست! :(
  • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    6 1
    اصلا صحبتش را نکنید. البته بافت جمعیتی کشور بدجوری داره تغییر می کنه ولی افزایش زاد و ولد چاره آن نیست. بهتر است جلوی زاد و ولد در روستاها و جوامع کوچکتر گرفته شود تا امکانات به جوانانی برسد که ضیق مالی مانع از تشکیل خانواده در ایشان است. البته به وضعیت پراکندگی جمعیت باید رسیدگی شود و این پرداختهای نقدی به خانوارهای پرجمعیت بحران را افزایش داده. کیفیت در اینجا زیر پای کمیت ذبح شده.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    8 1
    زن و مرد هر دو کار می کنند در هزینه های زندگیشان متنده اند چه برسد به این که یه نفر دیگر را بیارند و تو بدبختی هایشان شریک کنند
  • بدون نام IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    10 1
    اول رفاه و زندگی هر وقت مردم از دریافت یارانه های نقدی انصراف دادند : یعنی درآمدشون در حدی هستش که به چهل هزارتومان ناقابل نیازی ندارند بفرمایید افزایش جمعیت بکنید
  • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    10 0
    دولت كه حمايت از افزايش جمعيت مي كند توان عمل به وعده يك ميليون توماني را نداشت .چطور مردم با اين گراني وتورم كه عامل اصلي آن دولت است به فكر افزايش جمعيت باشند
  • ترنادو IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    11 1
    خوبه که شکم همین جمعیت روهم به ضربو زور سیبزمینی وگندم کود شیمیایی خورده سیرمیکنید اگر جمعیت زیاد افتخار داشت الان پاکستان مفتخر ترین کشور دنیا بود
  • خوشحال IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    8 1
    ببخشید شما اینجا را باسوئیس اشتباه نگرفتی؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    8 0
    حاجی خانوم سلام : یادتان باشد که کنترل جمعیت غربی نیست ودرسمینار گوشزد فرمایید که وقتیکه بهداشت ودرمان قربانش بروم ومدرسه وتحصیل رایگان را در خواب باید دید وهزینه دانشگاه به 50 میلیون رسیده و کار وکاسبی نیست و بیکاری بیداد میکند وسیصد سکه ازدواج را باید در زندان و از بیت المال ویا کمیته خیرین داد و وجلو دست فروشی وطحافی ومسافرکشی وسیگار فروشی را هم در پس کوچه ها هم گرفته اند وتازه گدایان را هم جمع وجور میکنند وباید برای دست وپا کردن این شغل شریف هم باج به باند وسردسته ها بدهی وسرقفلی دار شده محل کسب وکار !!! بازم باید ارث خور تولید کرد تا درحیاتش هزاز مرتبه بمیری وخجالت بکشی برای پول تو جیبیش وتازه وای بحالت اگر میراثی هم نگذاری که باید آتش بزنندد. حالا هی بفرمایید کار کار غرب
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    6 1
    استادی که فرمودند پیرترین کشور جهان را خواهیم داشت : ولا پیری یعنی چند سالگی ؟ در حال حاضر افراد 60 ساله را می توانیدمشاهده بفرمایید کههنوز تا جان در بدن دارند و زنده اند باید کار بکنند ، پس مملکت از بابت کمبود جمعیت و نیروی کار مشکلی نخواهد داشت. ثانیا دولت به ازای هر چند نفر بازنشسته می تواند یک نفر نیرو استخدام کند ، علاوه بر هدفکاهش حجم دولت بهره وری پایین هم بی تاثیر نیست ، نمونه آشکا مقایسه شرکت های دولتی بامشابه های خصوصی هستش و یا بنگاه های ضرر ده که واگذار شده اند و الان سود ده هستند پس با افزایش بهره وری بازهم بخشی اتز عقب ماندگی جبران می شود. ثالثا اتوماسیون صنعتی به شدت در ایران پایین هستش بااتوماسیون در طول 20 سال آینده می توان باز بخشی از کمبود نیروی کار را جبران نمود.
    • احمدرضا IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
      2 1
      با دقت در هرم جمعیتی : 40 سال دیگه جوانترین جمعیت ها را خوهیم داشت ! بله.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    16 1
    ضمنا رشد جمعیت ایران منفی هم نیستکه به تکاپو افتاده اید. رابعا الان در عصر پیشرفت و تکنولوژی دو مساله محافظ هر مملکتی است: یک : تکنولوژی و پیشرفت اقتصادی دو : رابطه ملت و دولت الان دیگر نمی توان با تکیه بر جمعیت زیادادعای قدرت و ... کرد. بیشتر مردم با سواد ایران هم به اندازه ای فرهیخته شده اند که بدانند فرزندانشان مرغ و خروس نیستند پس بیندازند بفرستند تو کوچه و خیابان خاک بازی و هردمبیل بزرگ بشوند. یک فرزند فرهیخته و با تحصیلات عالی به مراتب افتخارات بیشتری از چندین فرزند ... دارد به عنوان موخره ما چه گلی به سر والدینمان زدیم که فرزندانمان برای ما بزنند ؟
  • یوسف IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    8 0
    سلام خدمت مدیریت محترم سایت ، مثل اینکه شما هم گزینشی کار انجام میدهید ، ما که توهینی به کسی نکردیم نظر مارا منتشر نکردید فقط می خواستم آنهایی که نمی دانند ، بدانند که این آقایون نمی خواهند خدمت کنند می خواهند ظلم وبی عدالتی فساد و..... را رواج بدهند تا......!!!!!! دولتی که نتواند مصوبات .ابلاغیه های خود را در زیر مجموعه خود به اجرا در بیاورد وهر سازمانی ساز خود را بزند و هر موقع دوست داشته باشد مصوبه های ابلاغ شده را به واحد های تابعه ابلاغ نماید ، ( سازمان تامین اجتماعی) حالا میخواهد بچه زیاد کنند و آنها امکانات بدهند
  • محمد موسوی نژاد IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۶
    9 2
    تصمیم داشتم دیگه در مورد هیچ چیز نظر ندم اما مساله جمعیت یکی از مسایلی بوده که منو از 30 سال پیش تا حالا به شدت رنج داده و در این مدت که باید دهها و صدها کتاب در مورد مشکلات , آسیب ها و پیامدهای منفی آن به چاپ می رسید و فیلم های فراوانی ساخته می شد و .......... اما امروز شاهد یم که نه تنها چیزی در مورد تبعات منفی و زشت افزایش جمعیت گفته یا نوشته نشده که با کمال تاسف برای افزایش جمعیت تبلیغ هم میشود آن هم توسط افرادی که در دولت هستند و در ارتباط مستقیم و نزدیک با مشکلات فراوان مردم و این مساله آزار ورنجش مردم را صد چندان می کند . فقط و فقط یک چیز باعث امیدواری است و آن سصح بالای آگاهی و شعور مردم شریف ایران است که دیگر آنها خود شان فکر می کنند , تصمیم می گیرند , و عمل می کنند
  • بدون نام NL ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    5 1
    به جای نظر "مثلا کارشناسی" دادن تو دولت لطفا نظرات مردم رو بخونید.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 1
    هر نوشته و بونجولی را که نمیشود گفت کتاب. وقت پر کردن راههایی دارد. دسیسه غرب برای انقراض مسلمانان و .... بی معنی است. آیا میخواهید مثل سومالی و بنگلادش و اتیوپی شویم؟ چرا به درامد سرانه و مقایسه با کشورهای 1-10 شاخصHDI توجه نمیکنید؟ جمعیت زیاد شود که چه بشود؟ فرزند دانشگاه رفتن دارد و با شهریه دانشگاه ازاد نمیشود به راحتی کنار امد. فکر گذشته خودم را میکنم که کشاورزی و نوغان مینمودم تا شهریه دانشگاه تامین شود و سال به سال قیمت نوغان کمتر و ثابت و نرخ شهریه از هیچ قانون و منطقی تبعیت نمی نمود. اکنون با ان میزان نوغان نمیشود کتاب خرید. نمیدانم از اقشار مرفه بی درد و یا خارج از پابرهنگان یا خارج از جامعه یا خارج از ...... هستید یا اطلاع دارید ولی برای خالی نگذاشتن عرصه بحث را مطرح نمودید.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 1
    نمیدانم حضورشما در این پست کدخدامنشانه بوده یا تخصص فنی و شاخصهای توسعه و رفاه و توسعه پایدار را میدانید یا خیر؟ اگر با وضع موجود جمعیت زیاد شود از انجایی که سیستم رقابتی نیست و منابع تامین درامد محدود اند و محدودیت وجود دارد به سمت سومالی شدن سوق می یابیم. که مسلما مورد تائید شما نیز نمی باشد.
  • دربه در IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    1 0
    ما مستاجریم هر جا سراغ خونه میریم میگن چند نفرید ما یه دونه بچه بیشتر نداریم خونه بهمون نمیدن وای به حال اینکه دوسه تا بچه هم بیاریم باید گوشه خیابون بخوابیم